2.7.2024 | Svátek má Patricie


Diskuse k článku

Gigafactory aneb O postoji vlády

Evropsky významná továrna na akumulátory pro elektromobily by mohla vzniknout v Líních u Plzně, v areálu nynějšího letiště. Kde kdo se z toho může posrat. Jako vždycky, když se náhodou něco stane a hrozí nebezpečí, že by snad v Česku mělo vzniknout něco velkolepého, hranice Česka přesahujícího.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Kusák 21.10.2022 8:50

Elektromobilita je jednou z možností a těžko předvídat jak se bude rozvíjet. Osobně si myslím, že je velmi to perspektivní cesta a ve spojení s rozvojem výroby elektřiny z OZE a jádra s postupným omezením spalování fosilních paliv je její rozvoj mimořádně důležitý. Konkrétní technická řešení, tak to už je jiná věc, to je dlouhodobý proces. Ovšem výroba baterií je o zcela něčem jiném. Nikam nás to totiž neposune a bude to jen další montovna pro potřeby jiných. Zahraniční technologie, vysoce automatizovaná masová výroba, náročná jen na energie a logistiku, tak to má být ten rozvoj znalostní společnosti. A kdo tam vlastně bude zaměstnán? Pár agenturních zaměstnanců. Pěkně děkuji. A možná, že se budou v této souvislosti přeorávat Krušné hory a vysávat z každé tuny horniny ta trocha lithia, která tam je. Divné je, že Aston sklouzl do přisprostlého a fantasmagorického světa.

R. Nešpůrek 21.10.2022 8:58

Pokud někdo nezruší přírodní zákony anebo elektromobilitu direktivně nenařídí, tak tato NEMÁ šanci. Nemá jedinou podstatnou výhodu oproti autům se spalovacím motorem.

F. Kusák 21.10.2022 9:07

Co má Vážený pane společného obecně elektromobilita s přírodními zákony? To mě prosím vysvětlete. Je snad elektromobil s dojezdem např. 200 km v rozporu s přírodními zákony? Kolik lidí najede za rok méně než 10 tisíc km a auto vytáhnou jedině tehdy, jedou-li na nákup. Nebuďte zaslepený. A víte kolik mladých lidí automobil absolutně odmítá a nebo by volilo jakousi alternativu sdílení. Každý nepřemýšlí jako Vy, tedy při vší úctě k Vám.

R. Nešpůrek 21.10.2022 9:21

Například dobu nabíjení. Nic nepřinutí baterii, aby naakumulovala za stejnou dobu tolik energie, tak jako je tomu u spalovacích motorů.

F. Kusák 21.10.2022 9:47

To je dobré, Vy jste si nastavil kritérium, a hned jste si odpověděl. Tak to je přímo "vědecký" přístup. Víte vůbec co to jsou, obecně vzato přírodní zákony, a jak se posuzují? Tady asi na toto vážné téma není místo. Běžte někam na odborné fórum.

R. Nešpůrek 21.10.2022 9:59

No, proti je Ohmův zákon. Jaký je to zákon ?

L. Novák 21.10.2022 10:00

No, jasné je, že ELEKTROMOBILITA JE NÁM VNUCOVÁNA NÁSILÍM navzdory zdravému rozumu a nedostatku el. energie, navzdory fyzikálním zákonům s tím souvisejícím. Navzdory obřími a nesmyslnými dotacemi vyvolanému růstu cen surovin, kterých je obecně nedostatek a jejichž zpracování je extrémně energeticky náročné. Rv

L. Polehla 21.10.2022 9:25

Velký problém je třeba skladování (pohonných hmot) a to už s přírodními zákony souvisí! Benzín pro 1000 aut může mít benzinka k dispozici, ale s elektřinou pro stejné množství ?

J. Pokoutný 21.10.2022 9:45

Jo, auta odmítají, což jim ale nebrání půjčovat si je v rodině. Koneckonců, ani bez svých elektrohraček a sociálních sítí se neobejdou.

A. Renjascu 21.10.2022 9:51

Tak v ČR je registrováno cca 6 milionů aut. Při jejich kompletní výměně to znamená více než zdvojnásobit výrobu elektrické energie jen pro ČR (počítáno proe malé elektromobilyo velikosti Škoda Citigo), kompletní výměnu rozvodné sítě, kompletní výstavbu nabíjecích stanic, ztráty při dopravě energie, ztráty při nabíjení, ztráty energie pokud auto nejezdí (a to poměrně významné 6-10% za deset dní), neustálé vození 500 i více kilogramového závaží, malý dojezd, nedostatek surovin (lithia a kobaltu) pro kompletní výměna, natož pro opakovanou, omezená životnost baterie, ztráta "druhého" života pro vozidla, těžba kobaltu je ve většině případů založená na dětské otrocké práci a těžba lithia ve velkém také není žádný ekomed, bezpečnostní rizika při havárii i vyprošťování...

To jsou jen některé problémy související s umělým protlačováním elektromobility, která by bez dotací a bez ostrakizace i daňové a byrokratické šikany vůbec neměla šanci se v tomto stavu prosadit

L. Beneš 21.10.2022 9:25

Proti autům jako zdroji oxidu uhličitého se brojí s odkazem na údajnou uhlíkovou neutralitu elektroaut. Nikomu nevadí, že - jak praví vědci - elektromobil má výfuk v komíně elektrárny. Budiž, mějme elektrárny jaderné. Ale čím se v nich bude "topit", když vztahy k Rusku jako zdroji palivových článků přivedli naši moudří politici do "khélu"? A krom toho, trvalé tání permafrostu uvolňuje taková množství metanu, který je 25x škodlivější než CO, že jakékoli snížení objemu emisí CO z aut metan z tundry hravě vykompenzuje a ještě překročí. Četli jste ten článek o metanových jezerech na Aljašce? A taková vznikají všude v polárních pásmech po světě.

L. Beneš 21.10.2022 9:28

CO2.

V. Novak 21.10.2022 9:35

Nejsou to Rusové, kdo dělá problémy s jaderným palivem.

P. Boublíková 21.10.2022 8:48

To bylo keců o vzdělanostní ekonomice. Místo toho se chystá gigafactory, náročná na energii, na nepříliš kvalifikovanou pracovní sílu, na suroviny - přitom všech vstupů je u nás málo nebo chybí úplně (suroviny).

Proč nemáme energeticky nenáročný farmaceutický průmysl, proč nemáme více firem jako je Biovendor, proč nejsme "nemocnicí Evropy", i kdyby to měly být jen kliniky plastické chirurgie (ale klidně by to mohla být i Mayo klinika)? Snad jediné energeticky úsporné odvětví, kterému se u nás daří, je IT. Zájem o studium medicíny a biomedicínských oborů byl u nás vždy velký a stále je.

Proč nevyrabíme téměř žádné medicínské přístroje a materiály, přestože u nás příslušné studijní obory existují? Proč jsou jejich absolventi jenom dealeři nebo obsluha zahraničních výrobků? Podobných otázek by se dalo položit spousta.

Osobně jsem skeptická k budoucímu rozvoji osobní automobilové dopravy, elektromobilů zejména. Vždyť auta už málem není kde zaparkovat a silnice se ucpávají. Proč zrovna výrobu baterií musíme převzít z Číny, místo něčeho vlídnějšího? Notabene když suroviny stejně budeme dovážet.

F. Kusák 21.10.2022 8:52

Když to po Vás čtu, tak jste mě předběhla. No jasně, je to přesně o tom.

P. Čech 21.10.2022 9:03

Není to zase vůbec nic jiného než ta česká "chytrá" horákyně. Ničeho jiného totiž ty naše politické strany nejsou schopny. A právě proto u nás téměř nic nefunguje.

J. Rybník 21.10.2022 8:57

Paní doktorko, máte ve všem skoro pravdu. S tou nemocnicí pro Evropu jsem však tuze skeptický, neboť v zemi, kde nemůžete ani v krajském městě sehnat registraci u zubaře, to je jako v Líních postavit doky na ponorky.

P. Čech 21.10.2022 9:01

Proč nevyrábíme cukr, maso a pod? Jednoduchá odpověď! Jsme totiž členy Evropské unie a musíme se řídit jejími kvótami a jejím diktátem, který preferuje zájmy Německa a Francie. Proto!

J. Rybník 21.10.2022 9:03

Na začátku konce českého zemědělství byl bratr Lux. Teď jeho následovníci dělají do nemovitostí a pronájmů; jeden z nich bude zanedlouho ministr.

P. Čech 21.10.2022 9:12

Do nemovitostí, pronájmů a restitucí církevního "majetku". "Majetku" v uvozovkách proto, že tento ve většině případů nebyl skutečným majetkem, byl majetkem státu a církve jej měly pouze ve správě. Jako majetek byly církvím, zejména té římskokatolické odňaty již Josefem II a prezidentem Masarykem. Komunisté následně již jen paběrkovali.

V. Novak 21.10.2022 9:18

Jiným než římskokatolické ani Josef II. odnímat nemohl, když je až on povolil. Tedy povolil jednu církev evangelickou.

Nekatolickým církvím (a jedincům) byly majetky odňaty už na základě Obnovených zřízení zemských ve 20. letech 17. století.

L. Beneš 21.10.2022 9:40

Kapacit na výrobu cukru jsme měli dost, ovšem EU rozbila český cukrovarnický průmysl po moudrém rozhodnutí, že Češi by zbytečně konkurovali Francouzům a jiným. Proto byl hned po vstupu do EU zbourán veliký moderní cukrovar ve východních Čechách právě uvedený do provozu. Český protektorát je českou kolonií. Dnes se vytváří podmínky pro omezení výroby mléka a tedy i másla a v obchodech se prodává několik roků staré máslo ze zásob v Německu a jinde, kde se potřebují zásob másla (Butterberge - hory másla) zbavit.

V. Novak 21.10.2022 8:42

"Lídři EU se po deseti hodinách shodli na opatřeních proti drahým energiím", hlásá titulek na lidovkách.

A v článku se dovíme, že se shodli na tom, že se na opatřeních musí shodnout někdo jiný...

J. Hejna 21.10.2022 8:54

Já jsem ráno slyšel, že se shodli na dobrovolných společných nákupech plynu.

Je todleto vůbec možný?

V. Novak 21.10.2022 9:01

Ano - to je typické EUrozhodnutí - "kdo bude chtít, tak může"...

F. Kusák 21.10.2022 8:55

Oni se dohodli, že se možná nějak dohodnou, jen nevíme jak a pravděpodobně se to ani nedozvíme, protože kvalitního a spolehlivého novináře abys pohledal. Takže to bude jen taková propagandistická úderka.

V. Novak 21.10.2022 9:06

No, já větě "Lídři se shodli na podpoře všech tří bodů a vyzvali komisi, aby urychleně přišla s konkrétními řešeními všech tří bodů" rozumím tak, že to lídři hodili na EK (kde je za energetiku zodpovědná historička), která k tomu účelu zřídí subkomisi, mezikomisi a nadkomisi...

Připomnělo mi to hru "Herkules a Augiášův chlév" od Dürrenmatta.

T. Hraj 21.10.2022 8:35

U těch 3 milionů e-mobilů v ČR je jejich napojení elektřinou až druhá otázka. Tou první je, kolik lidí si může e-mobil dovolit finančně, tj. jestli jich kdy vůbec může tolik být. E-mobil, který by se dal nazvat rodinným autem, totiž stojí cca 1 milion a víc. V současné době je mezi 10 nejprodávanějšími modely v ČR v této ceně asi 10%. Ostatní jsou levnější. Znamená elektromobilita, že 90% lidí nebude mít auto?

R. Nešpůrek 21.10.2022 8:41

Další otázka : Na automobilový průmysl je navázáno velké množství lidí. U nás údajně každý pátý.

Když se nebude prodávat (vyrábět) tolik aut, co budou dělat ti bez práce ?

D. Polanský 21.10.2022 8:45

Principiálně je e-mobil technicky jednodušší, hlavně kvůli motoru. Největším problémem je právě kapacita akumulátorů, dále dobíjecí místa a hlavně, aby bylo časem čím dobíjet. Jinak tyhle věci není dobré řešit politicky, ale nechat to na něco, co se zove vědeckotechnický pokrok. Zatím vždy zafungoval.