17.5.2024 | Svátek má Aneta


ŽELEZNICE: Žluté vlaky odhalily postkomunismus ČD

3.10.2011

Na trať vyjely první žluté vlaky RegioJet a způsobily revoluci na kolejích. České dráhy kontrují zlevněním jízdného.

Je nutno přiznat, že Radim Jančura je Pan podnikatel, a to velké P ve slově pan si skutečně zaslouží. Pan Jančura dokázal oživit kulturu cestování ruku v ruce s příznivou cenou jízdného. Do té doby, než přišly žluté autobusy, byla představa pohodlného cestování za sledování filmu nebo poslouchání hudby včetně nápojů zdarma přímo z oblasti sci-fi.

Nyní se Radim Jančura vrhl na železnici a představil cestujícím konečně nové století. Nevídaný komfort, stewardka v každém vagonu, nápoje zdarma, čisté a hrající toalety, klimatizace a internet, i když náladový, posunuly kulturu cestování hodně dopředu.

Není to tak dávno, kdy jsem byl nucen využít služeb Českých drah. Ačkoli nelze upřít snahu o čistší prostředí, přeci jen ošuntělý interier včetně nenaloženého průvodčího byl vzpomínkou na totalitní dobu. Zatímco se jiné podniky přizpůsobovaly nové době, České dráhy doslova ustrnuly.

Nic nepomůže nové logo či nové uniformy. Nad celými Českými drahami se vznáší totalitní duch a vědomí monopolního postavení. Nic nenutilo dráhy ke zlepšování prostředí a služeb. Doslova dráhy opožděně klopýtaly a ke změnám a vylepšením docházelo jen velice pomalu.

Je zajímavé, že sotva vyjely žluté vlaky RegioJet, náhle dokázaly České dráhy zlevnit jízdné na stejné trati a dávat colu zdarma. Je ale smutné, že se tomu děje i proto, že jsou České dráhy státem a kraji dotovány. De facto tak každý daňový poplatník nyní přispívá na konkurenční boj monopolního podniku se soukromým nedotovaným.

Před pár dny proběhl na vlnách Radiožurnálu rozhovor s jedním z oranžových hejtmanů, který obhajoval výdaje kraje tím, že musí přispívat Českým drahám na modernizaci. Přitom právě kraje nepřipustily na svých regionálních tratích konkurenci a dlouhodobě si pronajaly České dráhy.

Je neuvěřitelné, že tento moloch z dob totality stojící na hliněných nohou není schopen jakékoli obrody a modernizace bez toho, aby tak učinil bez dotací státu. Podnikatel Radim Jančura nabízí, že bude klidně jezdit dálkově bez jakýchkoli dotací a laciněji než České dráhy.

Ať se do Českých drah nalije jakákoli částka, spadne do ní jako do černé díry. Částka se promrhá bez nějakého smysluplného využití. Vláda by se měla otázkou Českých drah zabývat. Možná by bylo dobré celý podnik zprivatizovat anebo vpustit na koleje další konkurenci. Jedině tak snad dojdou České dráhy zlepšení. Jinak totiž nepřežijou a, upřímně, skoro žádná škoda.

Převzato z Polanecky.blog.idnes.cz se souhlasem autora