Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

BUDOUCNOST: Jak si generace Z povede v práci

diskuse (39)

Narodili se v letech 1997 až 2012, nejstarším z nich je pod třicet a pracovní trh se na jejich hromadný nástup teprve připravuje. O generaci Z se obvykle tvrdí, že je netrpělivá, roztěkaná, závislá na digitálních technologiích a žije ve virtuálním světě. Jaká bude generace „zetkařů“ v pracovním prostředí? Zjišťovala to personální agentura Advantage Consluting.

„Zetkaři“, generace, jejíž obličeje osvěcuje modré světlo displejů mobilních telefonů. Sociální sítě zvládají na jedničku, v osobní komunikaci mají ale problém. Ti nejstarší z nich právě dokončují vysoké školy a míří na pracovní trh. „Generace Z, lidé, kteří vyrostli v plně digitálním světě, neznají svět bez internetu, digitálních technologií a sociálních sítí, právě nyní vstupují na pracovní trh. Jsou velmi technologicky zruční a chtějí se zapojovat do projektů především environmentálního a sociálního charakteru. Jsou považováni za ty, kteří budou řešit environmentální krize a přizpůsobovat se nástupu umělé inteligence na pracovní trh. Zetkaři dokáží velmi rychle fungovat s úplně novými technologiemi. Dokáží velmi efektivně přijímat změny, naopak nemají rádi zdlouhavé procesy. Jsou velmi schopní v online komunikaci, v osobním kontaktu ale zaostávají. Nejsou tak odolní vůči kritickému hodnocení a mnohdy jsou přecitlivělí. Zároveň jsou více otevřeni mentorování a vedení ze strany zkušenějších kolegů a více vyžadují zpětnou vazbu,“ popsala mladou generaci Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka agentury Advantage Consulting.

Generace Z nastupuje po mileniálech – generaci Y – ta už má na pracovním trhu své pevné místo, „zetkaři“ svou kariéru ale teprve začínají budovat. Většina z nich má o svém povolání jasnou představu. „Zatímco předchozí generace Y je plná mladých idealistů, kteří touží po tom, aby byli objeveni, v generaci Z převažují realisté, kteří chtějí na svém úspěchu pracovat. Zatímco mileniálové tíhnou spíš ke spolupráci a kolektivní zodpovědnosti, zástupci generace Z jsou soutěživí, draví a na rozdíl od svých předchůdců přesně vědí, co od svých zaměstnavatelů požadovat. Nechtějí být vázáni na klasickou pracovní dobu, upřednostňují home office a flexibilní pracovní dobu a možnost pracovat odkudkoliv. Oproti mileniálům, kteří si na pracovním trhu zvykli klást až nesmyslné požadavky, mají reálná očekávání a chtějí na sobě pracovat. Lidé z generace Z jsou více otevření osobnímu rozvoji, mentoringu a koučinku. Při hledání zaměstnavatele kladou velký důraz na to, zda je sociálně odpovědný a respektuje principy udržitelného rozvoje,“ řekla Gabriela Hansliková, obchodní ředitelka personální agentury Advantage Consulting.

Zástupci generace Z se v práci zatím vyhýbají stresu a zodpovědnosti, které jsou spojené s vedoucími funkcemi. V budoucnu z nich ale vyrostou jedni z nejlepších šéfů. „Už nyní se setkáváme s tím, že pokud je mladý člověk vsazen do vyšší funkce, pracuje velmi zodpovědně a efektivně, navíc zetkaři velmi dobře zvládají leadership – nenásilné vedení týmu s jasným stanovením cílů. Díky tomu, že je pro ně práce s technologiemi samozřejmostí, dokáží pracovní proces výrazně zrychlit a usnadnit. To nahrává diskutované čtyřdenní pracovní době. Právě díky lidem generace Z a jejich efektivnímu přístupu k práci je pravděpodobné, že po jejich masivnějším nástupu na pracovní trh bude stále více firem čtyřdenní pracovní týden zavádět. Výhodné to bude pro obě strany, firmy zrychlí své procesy a zaměstnanci naleznou lepší vyváženost mezi osobním a pracovním životem,“ předpokládá Petr Hykel, majitel a ředitel headhunterské společnosti Theones, která se zaměřuje na obsazování vrcholových manažerských pozic.

To, že zetkaři vyrostli v digitálním světě, ovlivňuje i způsob, jakým své budoucí uplatnění hledají. Při osobním kontaktu jsou zdrženliví, v digitálním prostředí jejich sebevědomí naopak roste. „Při hledání práce u nich vedou sociální média – Facebook a především LinkedIn – kde jednak hledají informace o pozici a pak i o firmě, která pozici nabízí. Stále častěji se setkáváme s tím, že namísto psaného životopisu o sobě natočí videoživotopis. Sázejí na nové, neotřelé způsoby sebeprezentace a chtějí udělat skvělý první dojem. Zatímco v online prezentacích jsou si sebou jistí, během osobních pohovorů se často setkáváme s tím, že se neumějí prodat. Přestože jsou ochotní pracovat v týmu, dokonce mají velkou potřebu osobního kontaktu, neumějí mezi sebou komunikovat. Než by za kolegou osobně šli, raději mu napíší zprávu,“ všímá si Marcela Vyskoková, marketingová manažerka agentury Advantage Consulting.

Předtím, než se o práci začnou ucházet, si svého budoucího zaměstnavatele nejprve prolustrují. „Při hledání nové práce jsou velmi ovlivněni online recenzemi. Proto často jako první hledají svého zaměstnavatele podle toho, co se o firmě píše na internetu. Plusové body u nich mají firmy, které odpovědně přistupují k životnímu prostředí. Na druhou stranu je otázkou, jak relevantní recenze zveřejněné na internetu jsou – často je píší nespokojení zákazníci nebo bývalí zaměstnanci, zetkaři se tak kvůli neobjektivním recenzím mohou velmi často snadno připravit o zajímavou pracovní zkušenost,“ upozornila Gabriela Hansliková.

Pro generaci Z je prioritní vyváženost mezi osobním a pracovním životem. Výši platu neřeší tolik jako generace před nimi. „I když mají často vysoké ambice, jsou ve svých finančních požadavcích realističtí. Důležitější než mzda jsou pro ně možnosti rozvoje a flexibilita. Přikládají význam hlavně tomu, aby se v zaměstnání cítili dobře a měli dostatek volného času. Chtějí dělat práci, která je bude naplňovat, dávat jim smysl, důležitá je pro ně možnost kariérního růstu. Budoucí zaměstnavatel je osloví benefity, jako jsou zdravotní péče, možnosti osobního a profesního růstu a udržitelné pracovní prostředí. Tato generace často vyhledává zaměstnavatele, kteří nabízejí komplexní balíček benefitů, který podporuje jak jejich profesní, tak osobní život,“ vyjmenovala Olga Hyklová.

Se stereotypní pracovní nabídkou u generace Z zaměstnavatel neuspěje, mají rádi rozmanitost a kreativitu. „Ocení možnost dalšího vzdělávání v oboru, ale také rozvoj takzvaných měkkých dovedností. Mají rádi, když se věci neustále posouvají, učí se novým věcem a účastní se různých workshopů. Pokud toto ve firmě naleznou, jsou z nich velmi spokojení a loajální zaměstnanci,“ uzavřela Marcela Vyskoková.

Poskytl server Svět hospodářství

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera
26. 7. 2024

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa
26. 7. 2024

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz