19.3.2024 | Svátek má Josef


SPOLEČNOST: Udavači všech zemí, spojte se!

15.6.2019

Ne, že bych někoho udával, ale hlásit se to musí – sousedovic fena šíří nenávist po celé vesnici. Vždycky, když jdou kolem plotu opilci a začnou očůrávat stromy u branky, tak se rozštěká, až to trhá uši. Dříve jim vynadal sám soused, ale dostal od místního úřadu napomenutí a už si to naštěstí nedovolí. Ale ta fena... a vůbec, vsadil bych se, že ji k tomu sám navádí!

Připadá vám to absurdní? Ale to chce jenom čas a člověk si zvykne. Třeba na to, že různé skupiny obyvatel mají různý status důležitosti, který pak určuje i ochotu naslouchat jejich stížnostem. Je to dáno tím, že mají více tzv. lidských práv. Takoví jedinci si pak mohou stěžovat na cokoli i udávat kohokoli za domnělá příkoří a za pomoci ochotného advokáta značnou sumu na vytipovaném provinilci vymoci. Nebo alespoň onoho provinilce náležitě přidusit a svůj nadřazený status tak veřejně potvrdit.

Za dobu lidské existence se udávalo za všechno možné. Některá udání nám připadají směšná, jiná zvrácená a odstrašující. V historické paměti nám utkvěla udání inkvizici za uhranutí krávy nebo udání protektorátnímu úřadu za nenávist k Velkoněmecké říši. Vždy však platilo, že „moc předchází právo“.

Věci se začnou komplikovat, když přisuzovaná práva začnou kolidovat s měnící se mocí a jinými právy stejné validity nebo u skupin s podobným statusem.

Představme si, že by třeba mého boha Peruna, jakožto ztělesnění hromu, začal urážet každý hromosvod v okolí a já bych požadoval jejich odstranění. Pokud by Perunových vyznavačů byla miliarda, tak by mohlo hrozit, že praktická stránka ustoupí do pozadí, abychom se nedotkli jejich náboženského cítění.

Ale co když mého boha Peruna začne urážet třeba existence nákupních košíků? A to ještě dřív, než zákazníci supermarketů stihnou veřejně protestovat, že je uráží samotný pojem Peruna jakožto osobního božstva... Budeme pak muset používat místo těch košíků pytle? Rozhodne síla nátlakových skupin anebo bude platit „kdo dřív přijde, ten dřív mele“?

Těch právních střetů bude zákonitě přibývat. Co když se týrané dítě dovolá na dětskou linku a nahlásí, že mu nevyhovuje výchova jeho adoptivních homorodičů? Nebude takový telefonát označen za nenávistný projev vůči sexuální menšině? A kolikpak genderaktivistů se střetne s aktivisty z jiných táborů?

Podobné taškařice pak jistě zaměstnají týmy právníků na dlouhá léta. Udávající se tedy budou muset raději sjednotit na společném postupu, aby jejich bohulibá činnost byla dostatečně efektivní. Že to vůbec nepomůže těm dětem, kterými se všichni ohánějí, snad není třeba zdůrazňovat.

Pikantní záležitost ještě může nastat, když na dětskou linku zavolá plačící chlapeček, který bude traumatizován tím, že ho tatínek nutí vykonávat rituální halal porážku. Myslím si však, že právo šaría si s tím poradí velmi rychle...

Chce to ještě vypilovat detaily, nicméně klobouk dolů před novou verzí boje proti nežádoucím názorům, kdy za evidentní zločiny není pohnán k odpovědnosti jejich původce, ale ten, kdo na ně upozorňuje.

Dočkáme se i toho, že k udání za šíření nenávisti bude stačit zveřejnění fotek z koncentračního tábora a žalující stranou budou potomci nacistických pohlavárů?

Zvykáme si žít ve společnosti, která funguje na základě nových pravidel. Tato pravidla ovšem nemohou být řečena explicitně, neboť by vyzněla příliš absurdně a toto odhalení by jistě nepomohlo k jejich úspěšnému zavádění. Na to pozor, aby horliví šiřitelé a zaváděči nebyli nakonec sami obviněni z jejich zesměšňování a tím pádem i šíření nenávisti.

Není divu, připomíná to pokročilé programování v Orwellově jazyku, které nevyžaduje od vykonavatelů respektování výrokové logiky, nýbrž její naprosté popření. A to v zájmu základních příkazů, které mohou být uplatněny pouze tehdy, pokud nebudou uvedeny v textu.

Díky touto geniálnímu nástroji lze konat zázraky. Inkvizitor i nadále může usvědčovat čarodějnice ze spojení s ďáblem, kdy za důkaz postačí i piha, kterou sám namaloval. Díky novým protokolům si už ale nemusí v jednací síni zakrývat svoje rohy, které s ledovým klidem prohlásí za držáky na svatozář.

Autor je publicista, rocker a dobrodruh