RECENZE: Albert Kudělka, Smrt a potěšení

25.2.2009 0:05

Smrt & potěšení Albert KudělkaTOPlistNěkolik detektivních fantasy (ne-li sci-fi) z časopisu Pevnost bylo loni vydáno pod titulem Smrt a potěšení, ale nezůstaly samy. V knize jsou doplněny i dalšími, Pevností nikdy neotištěnými texty, a tak je struktura dnešního následující (tituly kapitol-povídek): 1. Každé hlavě se tělo najde, 2. Ledové sny, 3. Drak skvrnitý, 4. Pošťák nezvoní ani jednou, 5. Černočervená smrt, 6. Epilog...

Tedy pět kapitol – a lze je zároveň právem označit i za krátký cyklus fantaskních krimi tzv. drsné školy, jakou kdysi psali James M. Cain, autor slavného románu Pošťák zvoní vždycky dvakrát, anebo ještě pověstnější Raymond Chandler. Ano, a právě na Chandlerova omlacovaného hrdinu ("odvahy dost, rozumu prost") Phila Marlowa se Kudělka výslovně odvolává, i když to "rozumu prost" neberme doslova!

To je všechno pravda pravdoucí, v žádném případě přitom ovšem Kudělka pouze neokopíroval Chandlerův styl. Ne. A spíš se mu nějak podařilo psát takovým způsobem, jak by asi tvořil nějaký současný Chandler v současné Praze (anebo Praze jen o pár let starší).

Ano, a právě reáliemi "Zlaté Matičky" je taky tahle knížka přímo nabita, přičemž realistická drobnokresba "prvního plánu" by dost možná obstála i sama o sobě a tedy jako samostatné vyprávění o životě "chlastu" a žen se nevzdávajícího pátrače Normana Applegatea (přičemž i ženská psychologie je tady vystižena výtečně).

Applegate, toto americké soukromé očko, které i nadále žasne nad touhou Čechů brzy vstávat, by, pravda, možná radši v klidu inkasoval jen za sledování nevěrnic a podobné rutinní úkony, to mu ale není autorem (a tedy i osudem) povoleno. Už zmíněnou realistickou drobnokresbu totiž prostupuje ještě druhý svět. A tam... HU! Tak trochu ožívá např. i známý bestseller Dumasův klub zfilmovaný Romanem Polanskim jako Devátá brána, anebo aspoň jeho odlesk... Ovšemže... opět po Česku. A je to tedy i svět, kde existuje ďábel, i svět až lovecraftovsky strašlivý, i svět, kde krátký čas lidského života nehraje až takovou roli. Vidíte, a přece se mocností jiných dimenzí stačilo vměstnat do cesty pana Applegatea ažaž.

To je asi také tím, co bych knížce - jako celku - vytkl. Na relativně malém prostoru se totiž setkává snad až příliš mytologií, a tak v podstatě musíme vědomě přistoupit na "hru". Podle této hry se pak mohou v současné Praze podobně jako deštník se šicím strojem setkat vúduisté s čínskými mágy a Číňané (mimochodem, podle už pozapomenutých pravidel v detektivkách prý nepřípustní) s rituály pradávných seveřanů...

Pravda, tyto až surreálné střety se nikdy nedějí z rámci jediné kapitoly-povídky a šikovný autor je tudíž "z obliga". V podstatě. Což i poněkud zvláštně připomíná postavení jeho detektiva (a do jisté míry určitě i alter ega). Neboť Applegate pracuje a pije a znovu pracuje a konečně i vítězí, tj. řeší..., a přece mu ona "zásvětní" podstata případů často uniká. Nebo z větší míry. Prohrál však snad? Zklamal? A koho? Sebe totiž určitě ne.

A já si třeba myslím, že právě tak vlastně a koneckonců funguje i skutečný, nescifoidní svět. A tyto povídky lze proto číst i jako jakousi metaforu.

Metaforu, která vlastně říká: "I to, co jsme si objasnili (a ke spokojenosti platícího klienta), mívá ještě tenčí kořínky, na které... Ne, na které NIKDY nepřijde žádný z nás."

Tak. A ony kořínky, které v reálném životě taky často jen vytušíme, jsou u Kudělky i názorně předvedeny. Nám, čtenářům. Ne však pražskému "mazanému Filipovi". Ten si svoje vyšetřil, ale pozadí mu stejně do značné míry uniklo. Co však není známo, nebolí.

Ne, ne. Smrt a potěšení, to není žádný brak typu Johna Sinclaira, oné série, ze kterého jsem si svého času utahoval v časopise Tvar, nicméně nelze popřít, že kráčí o odnož téhož "okultního" subžánru - a vzpomeňme tu i poněkud v Česku zapadlého Lovce duchů od autora Krys Jamese Herberta. Ano, odnož. Avšak Kudělka ji svým přístupem jednak zlidštil, jednak až zpražštil, řekl bych, a jeho humor dělá z celku svým způsobem unikát. Málokdy se totiž vidí, aby stál tvůrce píšící o imaginárních netvorech natolik pevně v soudobé (a naší všednodenní) realitě (a to i třeba včetně těch daňových přiznání).

Knize to dodává víc než věrohodnost a nutí to dokonce k zamyšlení nad tím, zda všechny ony úděsné vraždy, rituály a monstrozity jsou opravdu jen produktem imaginace a už zmíněné hry. Nestalo se to nakonec opravdu?

Smrt & potěšení
Kudělka, Albert

Nakladatel: Epocha