26.4.2024 | Svátek má Oto


MÉDIA: Novinářská svoloč pokračuje náhubkem

25.4.2009

Nedávno jsem na NP kritizoval ty investigativní novináře, kteří za svůj úspěch vděčí nezákonným uveřejňováním odposlechů, vlastním provokačním akcím typu vířivka apod. Hlavní české deníky spolu s králem bulváru Bleskem nyní vedou novou kampaň proti, jak ho „vtipně“ nazvaly, „náhubkovému zákonu“.

Jeden z autorů schválené předlohy v PS, poslanec Marek Benda, odpovídal na otázky čtenářů Lidových novin k tomuto tématu. Většina otázek byla poplatná dlouhodobé propagandě našeho tisku, když poslance Bendu obviňovala z bolševismu a omezování svobody slova. Jeden, údajně „skalní volič ODS“, jak se nazval, dokonce hrdě oznámil, že už kvůli tomuto zákonu ODS volit nebude. Jak Marek Benda připomněl, jedinými, kteří pro zákon nehlasovali, byli komunisté. Možná, že ten bývalý „skalní volič ODS“ už má namířeno právě k této partaji.

Pokud se redakce hlavních deníků domluvily, že povedou kampaň proti zákonu, prosím. Bohužel, kampaň je to ale až příliš jednostranná. Navíc zapojení Blesku do této kampaně také něco o této kampani vypovídá. Marek Benda velmi jasně i v odpovědích na otázky čtenářů vysvětlil své postoje a mimo jiné poznamenal, že podobná pravidla, která zakazují zveřejňovat jména obětí trestných činů, platí i jinde a nikde je za omezování svobody slova nepovažují.

Velmi trapný je navíc novinářský pokřik, že sám ministr Kocáb tento zákon porušil tím, že v rozhovoru pro televize použil křestní jméno popálené holčičky z Vítkova. To je nad vši pochybnost cynická podlost. A jen tak na okraj. Když se výrobci nebo prodejci dohodnou na společném postupu, označuje se to kartelovou dohodou a všude ve světě za to padají tresty. V Česku se několik redakcí domluví na společném postupu, vycházejí články v podobném či stejném duchu a nic se neděje. Kartelová dohoda českých deníků je dle mého názoru očividná a ÚOHS by proti ní měl zasáhnout stejně razantně jako proti výrobním či prodejním řetězcům. Snaha českých deníků vtlouci čtenářům do hlavy, že existuje jakýsi „náhubkový zákon“, je beze vší pochybnosti kartelovou dohodu s cílem dosáhnout v zájmu hráčů tohoto novinářského kartelu změny zákona. Antimonopolní úřad zatím mlčí.