19.3.2024 | Svátek má Josef


MÉDIA: Česká televize a Nova jako nástroj manipulace

1.10.2015

„Agenda setting“ je dle mediální teorie umění nastolovat téma. Volbou správných témat můžete dosáhnout politického úspěchu, třeba vyhrát volby. Něco úplně jiného ovšem je, když se „agenda setting“ stane hříčkou médií. Pak už nejde o nic jiného než o jednu z technik, kterou se manipuluje s veřejností. Něco se zcela zamlčuje, jiné věci se naopak zveličují. Co je na tom špatně? Média nemají politickou realitu vytvářet, nýbrž pouze zobrazovat. Minulý týden nabídl dva přímo ukázkové příklady.

Invaze migrantů

Evropa zažívá jednu ze svých největších krizí. Valí se do ní statisíce, možná dokonce miliony migrantů, navíc ze zemí, jejichž způsob života není s tím evropským příliš kompatibilní. Podle některých expertů dokonce hrozí, že migrační invaze může dříve či později způsobit úplný zánik evropských civilizačních hodnot a způsobit rozvrat našeho kontinentu. Namísto skutečného řešení příčin hromadné migrace vnutila Evropská unie pod německou kuratelou svým členským zemím systém redistribuce migrantů za pomoci nadekretovaných kvót. Vláda České republiky po mírném, spíše předstíraném odporu sklapla kufry a v rámci Visegrádské čtyřky, sama zrazená Polskem, zradila Slovensko a Maďarsko a hlavně své vlastní občany.

Za této situace přišel exprezident Václav Klaus s iniciativou, že vláda by svůj zbabělý, proradný a pokrytecký postoj měla legitimizovat buď v referendu, nebo v předčasných volbách. Je to zcela zásadní věc, neboť nejde o nic menšího než o budoucnost, respektive suverenitu České republiky. Klaus se opírá nejen o svůj mandát bývalé hlavy státu, nýbrž i o sto tisíc podpisů své vlastní výzvy. Vedle toho tu existuje dvě stě tisíc podpisů proti kvótám z petice Bloku proti islámu.

Co nebylo v televizi, se prostě nestalo

A co na to naše média? Jak zobrazila tuto realitu? Kupříkladu televizi Nova to nestálo ani za zmínku. Její „agenda settig“ to prostě veřejnosti zamlčela. V obrazu světa dle Novy se to prostě nestalo. Na facebooku jsem o tom napsal:

„Zkouším si představit, zda by se kupříkladu v Americe (Amerika je přece náš vzor) mohlo stát, že bývalý prezident přijde se zásadní politickou výzvou, která významně zpochybňuje politiku tamní vlády, a nejsledovanější televize tomu v hlavních zprávách nevěnuje ani vteřinu. A zrovna si odpovídám: Je to naprosto nemožné! My takovou televizi ovšem máme. Jmenuje se Nova. Výzva exprezidenta Klause k referendu či předčasným volbám jí nestála ani za zmínku. A propos - TV Nova! To je ta televize, kterou si její současný americký vlastník koupil za peníze českých daňových poplatníků, které mu v záměrně prohrané mezinárodní arbitráži přihráli čeští politici. Kteří politici? Ti, kteří tu opět vládnou. Sobotka byl tehdy ministrem financí a jeho šéfporadce Špidla byl tehdy premiérem. A takhle my si tady žijeme!“

Trenýrky nad Hradem

Úplně jinak česká média naložila s trenýrkami nad Hradem. Kupříkladu Česká televize z nich v rámci své „agenda setting“ učinila zásadní politické téma, o němž nejenom mnohonásobně informovala ve svých zpravodajských relacích, ale učinila z nich i téma několika diskusních a publicistických pořadů. Až člověka napadá, že veřejnoprávní televize je přímo součástí oné partičky, jež se foneticky zove 100 hoven. Mimo veškerou logiku je i to, proč přistupuje na demagogii, že trenýrky nad Hradem jsou snad nějaký umělecký počin a skupinka výtržníků umělci.

Ve vlajkových lodích své publicistiky pak obě televize, TV Nova ve Střepinách a Česká televize v magazínu 168 hodin, svorně Klause zcela zamlčely a z trenýrek učinily hlavní politické téma týdne.

Akce trenýrky ovšem každopádně zapadá do mnohaleté protiprezidentské „agenda setting“ veřejnoprávní televize, jež se datuje již od nástupu Václava Klause na Hrad a nyní za Miloše Zemana jen pokračuje. Poplatník České televize si ale klade otázku, zda si veřejnoprávní televizi platí kvůli tomu, aby vedla dlouholetou kampaň proti hlavě státu.

Civilizační kolaps versus trenýrky

Takže si to závěrem zrekapitulujme. Dvě nejmocnější média v zemi, nejsledovanější komerční televize a televize veřejné služby, za využití své „agenda setting“ zcela nepokrytě manipulují veřejností. Lepší důkaz než trenýrky versus iniciativa exprezidenta se snad ani vymyslet nedá. A obě televize tak navíc činí de facto za peníze občanů. Televizi Nova si její americký vlastník koupil za peníze českých daňových poplatníků po zmanipulované mezinárodní arbitráži, Českou televizi si platíme každoměsíčním povinným výpalným.

Jak dlouho si to ještě česká veřejnost nechá líbit?

www.petrstepanek.cz