Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996GLOSA: Zelený Orwell vykukuje
Šestiletý Ondra trpí astmatem, a tak ze „zdravotních důvodů“ musí pryč i jeho oblíbená hračka – růžový medvídek Kuky. Když maminka vyhodí Kukyho do popelnice, začne pracovat Ondrova fantazie, v níž prožívá medvídkovy příběhy v neznámém přírodním světě. Popeláři odvezou Kukyho na skládku, odkud se mu podaří uprchnout do lesa, kde potkává kapitána von Hergota, Anušku, Plazivce, Dubánka, Vodánka, Rohánka a další skryté obyvatele.
Jenže ekologové Pytlík Vidlička a Pytlík Zapík zaměstnaní jako hlídači skládky a čističi lesa od všeho nepřírodního, co mezi stromy nemá co dělat, vědí, že takovýto nepořádek nemohou dopustit. Ze skládky totiž nic nesmí pryč, a už vůbec ne umělý medvídek. Přece nemůže svou přítomností v lese znečisťovat přírodní prostředí! Oba Pytlíci Kukyho rychle vypátrají a chtějí ho odvézt zpátky a vzít s sebou také „odpadky“. Jeden z lesních skřítků má jako nádobky na pití umělohmotná víčka od PET lahví. Vidlička se Zapíkem se hned k těmto věcem derou, protože dle nich jsou v lese nepřípustné, a je třeba je odvézt na skládku.
Symbolické a přesné je, že čističi Vidlička a Zapík jsou nejen sami ze zmačkaných PET lahví, tedy z „nepřírodních“ materiálů, které do lesa nepatří, ale že se po lese prohánějí velkým terénním autem na raketový pohon.
Už mají naloženého i Kukyho, protože obratně zkorumpovali obyvatele lesa, aby jim ho vydali. Ale nakonec zasáhne kapitán von Hergot a Kukyho ze spáru ekologů Vidličky a Zapíka zachrání. Ti se však nevzdávají. Z Anušky a Plazivce se stávají konfidenti a společně s hlídači skládky jsou tvrdě po krku nejen Kukymu, ale i kapitánu von Hergotovi.
Jenže páteří Plazivce je drát, a tak se i on může snadno stát obětí čističů od všeho, co by v lese být nemělo. „Kdo bude určovat, co do našeho světa ještě patří, a co už nikoliv, a je třeba to vyvést za ostnatý drát?“ zní explicitně formulovaná otázka, jež zároveň vyvolává implicitní mrazivý dojem z celého filmu.
Není náhodou ani omylem, že v umění se zelení začínají objevovat jako zrůdy, které omezují naši svobodu, vyvolávají strach mezi lidmi a stavějí novodobé koncentráky. Kuky není jediným filmem, kde Zlo zosobňují osoby zaštiťující se ideologií ochrany přírody a klimatu. Podívejte se třeba na celovečerní film Simpsonovi, kde šéf ochrany přírody přesvědčí amerického prezidenta, že v zájmu ochrany okolního prostředí je třeba Springfield a jeho obyvatele nejprve neprodyšně izolovat od okolního světa, poté vymazat z map a nakonec totálně zlikvidovat.
Možná to tak režisér Jan Svěrák nemyslel, ale to je jedno. Umělec někdy vyjádří ve svém díle přesný postřeh o stavu společnosti, aniž by o tom sám věděl. Autor možná chtěl říci něco jiného, nicméně podstatné je, co řekl, respektive jak čtenáři a diváci jeho dílu rozumějí a jak jej interpretují.
Týdeník EURO 22/2010