FILM: Počátek (Inception)

20.7.2010 0:05

TOPlistRecenze: Počátek [Inception] - 90%

Především mi dovolte ignorovat český název (který podle tvrzení Warner Bros. vznikl v době, kdy nevěděli, o čem film je), a říkat tomuto filmu prostě "Inception". Samotný termín "inception" je pak v rámci filmu překládán slovem "vnuknutí".

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) je špičkový extraktor. Dokáže se (za hodně peněz) "vloupat" do snu oběti a ukrást tajemství z její mysli. Tato forma průmyslové špionáže mu dobře vynáší (film se pravděpodobně odehrává ve velmi blízké budoucnosti, ale není to specifikováno), ale co je to platné, když se Dom nemůže vrátit do USA ke svým dětem, protože je na něj zde vypsán zatykač za vraždu jeho manželky (Marion Cotillardová), kterou nezabil. Multimiliardář Saito (Ken Watanabe) Cobbovi nabídne, že mu vymaže rejstřík, pokud pro něj udělá "podvod tisíciletí": Má se se svým týmem vloupat do snu bohatého průmyslníka a nemá odsud nic ukrást - naopak. Má mu "vnuknout" myšlenku, aby rozpustil své impérium a aby byl přesvědčen, že jde o nápad z jeho vlastní hlavy.

Flash animace.

Nejdříve bych se rád zmínil o prvním z mnoha plusů tohoto filmu: Trailer, který jste právě viděli, nelže. Vystihuje poměrně přesně o čem film je a jakou má kdo roli, a jeho hudba sice není přímo ze soundtracku filmu, ale je jí stylově velmi podobná. Samozřejmě, trailer zdůrazňuje především vizualitu a trikové záběry, což je jediná mírná lež, protože Inception rozhodně není nabit (viditelnými) triky od začátku do konce a spíše než k Matrixu bych ho přirovnal ke "komornějším" snovým filmům jako ExistenZ, Třinácté patro nebo Věčný svit neposkvrněné mysli. Ovšem kdybyste je řízli Podrazem nebo Dannyho parťáky.

Inception je primárně filmem o podrazu. Sledujeme, jak je hlavní hrdina uvrtán do těžkého úkolu, jak dává dohromady tým přibližně půl tuctu lidí, jak detailně připravuje plán, a zhruba od poloviny filmu (který má dvě a půl hodiny!) sledujeme, jak je plán prováděn, jak se zkomplikuje, a jak je nutno improvizovat a riskovat. Většina první poloviny filmu tudíž pozůstává z mluvení. Pokud mluvení ignorujete a těšíte se, až se začne střílet a bude se překlápět realita, pak si z filmu moc neodnesete, mimo jiné proto, že nepochopíte, co se děje v jeho druhé polovině.

Režisér a scenárista Christopher Nolan (Memento, Dokonalý trik, dva poslední Batmani) pracoval údajně na tomto filmu deset let a dal si na jeho scénáři velmi záležet. Díky tomu má principy "extrahování", "vnuknutí" a vůbec manipulace se sny promyšlené do nejmenších podrobností. Chytře se příliš nezabývá technickými aspekty (jak vlastně fungují ty kufry s dráty), ale o to více rozebírá přesná pravidla: Že každý sen má svůj "subjekt", svého "architekta" a svého "spáče". Že ve snu můžete znovu usnout. Že ve snu běží čas asi 10x pomaleji (tudíž ve "snu uvnitř snu" 100x pomaleji). Co se stane když ve snu zemřete (většinou se probudíte, ALE...) atd. atd. atd...

To všechno je vymyšleno velmi logicky (rozhodně to dává podstatně větší smysl než trilogie Matrix) a více než hodinu je nám to cpáno do hlavy. Samozřejmě, že je tato instruktáž filmově názorná a proložena občasným trikem nebo akcí, ale je naprosto nezbytné dávat pozor na každou větu, ne-li na každé slovo. Pokud si odskočíte na záchod nebo svému sousedovi provozujete orální sex (tj. nevidíte na plátno), JSTE ZTRACENI.

I když orální sex neprovozujete a sledujete plátno, není snadné pochytit a zpracovat všechny ty informace, protože všichni mluví velmi rychle a titulky pochopitelně musely být zestručněny. A to je také vpodstatě má jediná výtka k filmu Inception: Obávám se, že prostě není možné začít nějak zasvěceně debatovat o jeho nuancích po prvním zhlednutí, protože nebudete mít v hlavě dostatečně uložen dostatek informací. Ano, můžete zcela jistě být okouzleni už napoprvé, ale abyste se nad tím okouzlením mohli začít nějak zamýšlet, jedna dvouapůlhodina v kině je málo. Viděl jsem film nejméně čtyřikrát a přesto jsou v něm pořád místa, jejichž smyslem si nejsem úplně jistý - ale mám chuť vidět film znovu a ten smysl odhalit, nebo aspoň získat další argumenty pro a proti svým teoriím.

A rozhodně je toho hodně, čím se můžete nechat okouzlit:

Především bych si rád odbyl ten prostý fakt, že ve filmu hraje spousta dobrých herců, nikdo z nich nehraje špatně a většina z nich hraje excelentně. Včetně lidí, od kterých jsem to - upřímně řečeno - nečekal, jako například Joseph Gordon-Levitt nebo Tom Berenger. Je labužnický pocit slyšet kohokoliv z nich mluvit o čemkoliv a vidět ho interaktovat s ostatními. Nejméně mě kupodivu zaujala Ellen Pageová, která mi přišla spíše jako hezká tvářička do počtu a moc jsem jí nevěřil, že je nadlidsky geniální architekt bludišť. O romantiku ale nouze není, díky Marion Cotillardové v roli Cobbovy velmi osudové ženy, která je jedním z důvodů, proč se všechno tak zkomplikuje.

A zkomplikuje se to opravdu pekelně. První polovinu filmu je nám vysvětlováno, že "oběť" i členové týmu vstoupí do společného snu ("první úroveň"), v něm pak usnou a vstoupí do druhé úrovně, v ní pak usnou a vstoupí do třetí úrovně, kde se teprve podaří zasít semínko vnuknuté myšlenky. Když si myslíte, že to SKORO chápete, začne samotná akce a všechno se okamžitě zkomplikuje mimo jiné tím, že na první snové úrovni jsou ozbrojení bodyguardi a nákladní vlak uprostřed ulice - přičemž ani jedno tam být nemělo. Ale již není cesty zpět a je nutno improvizovat.

V tuto chvíli naplno vynikne Nolanova totální řemeslná zručnost, protože akční scény zůstávají naprosto přehledné, i když se v nich postavy vyskytují ve stejnou chvíli až na třech - čtyřech různých místech současně! Například zápletka ve snových úrovních "dva", "tři" a "mínus nekonečno" se odehrává v průběhu toho, kdy ve snové úrovni "jedna" padá dodávka s hrdiny z mostu do řeky. Přitom ve všech zmíněných úrovních vystupují tytéž postavy a neustále se mezi nimi stříhá - téměř hodinu. (V realitě přitom všichni spí v letadle a pokud se mise nezdaří do jeho přistání, pro Cobba je vše ztraceno.)

Ruku v ruce s Nolanovou totální řemeslnou zručností jdou jeho scenáristické schopnosti. Daří se mu předkládat divákovi všechny informace atraktivním způsobem, držet se pravidel hry a přitom je čas od času porušovat a expandovat, aniž by to působilo dojmem, že "teď se musí zjevit nějaký deus ex machina, protože už dlouho nebyla super triková scéna". Přestože jde o hardcore sci-fi, za jehož námět by se nemusel stydět Clarke nebo Asimov, je v něm i spousta velmi dobře fungujících nejhlubších emocí, které nebudu předem prozrazovat. Ale myslím, že i romanticky založené slečny si přijdou na své, přestože se DiCaprio nesvlékne.

Podobně jako v Temném rytíři se i tentokrát musím rozplývat nad soundtrackem a zvukovými efekty, které spolu jdou ruku v ruce a i když Zimmerovo CD pravděpodobně mnohokrát poslouchat nebudu, jeho funkčnost v rámci filmu (kdy se zcela organicky prolíná se zvukovými efekty) přesahuje hranice čehokoliv, co jsem v kině slyšel od... pravděpodobně od Temného rytíře.

Samozřejmě se dočkáte i velkolepých trikových scén, včetně nejlepšího kdy natočeného souboje v beztížném stavu, ale podobných scén je ve filmu opravdu menšina (takových 15 minut celkem) a byla by chyba těšit se pouze na ně a nevnímat všechny drobnosti, náznaky a dialogy, které k nim vedou.

Nebylo pochyb o tom, že Inception bude mít velké zahajovací tržby (víkendové odhady jsou přes 60 milionů $), ale zajímavější mi přijde vývoj tržeb po prvním víkendu. Obávám se totiž, že pro většinu "normálních běžných diváků" bude struktura tohoto filmu příliš intelektuálně náročná a příliš málo prvoplánovitě zábavná. Samozřejmě budu rád, pokud se mýlím, a pokud se Nolanovi podařilo natočit za obrovské peníze film, který se bude líbit i těm s IQ pod 100 a bez fotografické paměti...

Byl bych opravdu velice, velice rád, kdyby teď došlo k tomu, že si Nolan bude moci natočit naprosto co chce, aniž by mu do toho někdo jakkoliv kecal. Trvalo mu dlouho, než se mu podařilo prosadit Inception, a z mého pohledu to čekání rozhodně stálo za to. Neexistuje jiný režisér, na jehož další film bych se tolik těšil. Hmmm, OK, možná Neill Blomkamp...

Inception Totem

SPOILERY!!! - Zajímavosti k zamyšlení - čeho si všímat - SPOILERY!!!

• Realita je indikována tím, že se roztočený Cobbův "totem" (káča) zastaví. Poslední roztočení a přirozené zastavení totemu ale vidíme ještě v Paříži, při plánování akce. Pak už ani jednou.
  • Město, které uvidíme hned po úvodní scéně ve vlaku, není Paříž, ale Tokio (už vím o dvou lidech, kterým se to popletlo)! V Tokiu totiž mají svou vlastní Eiffelovku.
  • Všímejte si zmínek o vlacích / kolejích. Ten vlak, který se překvapivě objeví na ulici města, je ve filmu vidět nejméně třikrát.
  • Když Cobb úplně na konci uvidí své děti, mají na sobě přesně stejné oblečení jako měly ve všech předchozích (snových) scénách.
  • I když jsem se domníval, že Michael Caine hraje otce hlavního hrdiny, podle presskitu je to údajně jeho tchán. Co mi uniklo? Neměl by pak mít francouzský přízvuk přinejmenším tak výrazný jako jeho dcera?
  • Pokud už jste film viděli a chcete o něm debatovat, můžete to zkusit například zde.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

František Fuka