FILM: Planeta 51

13.1.2010 0:05

Recenze: Planeta 51 [Planet 51] - 60% TOPlist

Současný pozemský astronaut přistane na planetě, na které žijí zelení čtyřprstí mimozemšťané. A začíná E.T. Mimozemšťan naruby.

Klíč k pochopení stylu humoru tohoto filmu spočívá ve faktu, že mimozemšťané mluví a píší normálně anglicky (tzn. s astronautem si bez problémů rozumějí) a jejich civilizace přesně kopíruje americké maloměsto z přelomu 50. a 60. let minulého století. V rádiu hrají pozemské písničky z oné doby, mimozemská vznášedla na sobě mají pozemské logo "Volkswagen" - a nikdo se nezabývá tím, jak je to možné a nesnaží se to nijak vysvětlovat. Tím odpadá možnost dívat se na film jako na sci-fi a musí vám stačit, že se dočkáte spousty drobných vtípků a všeobecného nezávazného blbnutí. Jako desetiminutová skeč by to bylo super, ale celovečerní film se na tom dá vystavět dost obtížně.

Abyste se mnohým z těch vtípků mohli smát, musíte znát odpovídající dobové reálie, o čemž bych si v případě české mládeže dovolil úspěšně pochybovat (vlastně, dovolil bych si o tom úspěšně pochybovat i v případě současné americké mládeže). Starší sci-fi fanoušci jistě ocení to, že mimozemský domácí pes vypadá jako roztomilá verze Gigerova Vetřelce, čůrá kyselinu a jmenuje se "Ripley", ale Planeta 51 rozhodně neobsahuje dostatek podobných žertíků na to, aby byla zábavná pro dospělého. Následně se nabízí nevyhnutelná otázka pro koho tento film vlastně je. Narozdíl od Shreka (od stejného scenáristy), který byl zábavný pro děti i dospělé, Planeta 51 je dosti nudná pro děti i dospělé.

A je to škoda, protože z výtvarého, technického a řemeslného hlediska jde o překvapivě podařenou podívanou. Spousta vizuálních gagů je vyloženě roztomilá, leckterý záběr bych si rád zarámoval na zeď, animace má správný švih a hudba je patřičně epická.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

František Fuka