30.6.2016 | Svátek má Šárka






FEJETON: Mrtvá řemesla

4.2.2016

Celá ta věc zapadá do mého konceptu Zakázaných technologií: taxikářská lobby se zasadila o to, aby Belgie zakázala takzvaný ride-sharing. Technicky to vypadá tak, že kdo má řidičák tři roky, může svým autem taxikařit přes mobilní aplikaci. Je to ještě volnější služba než klasický Uber, ten spíš připomíná normální taxislužbu. V Belgii Uber-POP pokutují 10 000 eur za každou prokázanou jízdu, proti mírnějšímu Uberu protestují taxikáři v Berlíně, v Římě, naposledy v Budapešti. U nás neprotestují, protože tu Uber nejezdí. Ale chystá se.

Je to přímo čítankový přístup nenávisti překonaného řemesla vůči nastupující technologii. Každá doba přináší takové likvidace. Zvukový film znamenal pohromu pro muzikanty, kteří hrávali v biografech. I ten nejmenší měl pianistu (na drama) a houslistu (na city). Já zažil přechod tiskárenských technologií z horké sazby na počítačový zlom. Nezapomenu na svoji noční službu ze začátku 90. let, kdy mezi bývalé kolegy přišel strojní sazeč – jediný z nich, který nebyl ochoten podstoupit rekvalifikaci ze sazeče a metéra na počítačového grafika. „Vy hajzlové,“ oslovil ten muž své donedávna přátele. „Zradili jste řemeslo a já vás za to proklínám.“ Ani nedutali, taky jsem mlčel. Co na to říct? Hodně patetické to bylo.

Před pár dny jsem slyšel o mobilové aplikaci umožňující cosi jako autostop, sdílení auta. Taky mám auto. Za čtyřiadvacet hodin jezdí průměrně tak hodinu dvě, jinak stojí a čeká. Opravdu ho nechci někomu půjčovat a s někým se o něj dělit. Je mi ale jasné, že to je principiálně vzato nesmysl a bylo by dobré, kdybych ho neměl a prostě by auta byla volně ložená a nasedl bych do prvního volného. Nebo si ho přivolal přes mobil či přes to, co po mobilech přijde. Auta se učí jezdit sama, bez řidiče. Proč by nepřijelo na zavolání to první volné?

Mělo by to nepředstavitelné následky, už proto, že by těch aut mohlo být míň a jistě by byla jednodušší, bez těch nesmyslů, co dnes do aut cpou. Z toho plyne nezaměstnanost, smrt řemesel, nepokoje, nenávisti. Celé odvětví automobilového průmyslu by bylo ohroženo. Dnes taxikáři kamenují vozidla Uberu a řežou jim pneumatiky. Ze začátku by hořela automatizovaná sdílená auta po stovkách, po tisících.

Ano, je to metla, ta výpočetní technika. My, spisovatelé sci-fi, jsme rádi strašili povídačkami o vzpourách robotů. Skutečnost je ale jiná, a horší. To, co se označuje písmeny IT, zatím nemá podobu robotů, zato je to všude. Slouží to, je to k užitku a taky k zoufání. Zabalit firmu může hoteliér, který se nesvěří Bookingu nebo podobné jiné službě. Heureka tlačí dolů ceny, mám z toho radost, ale nepatří mi žádný obchod. Dneska se už nemůžete chlubit encyklopedickými vědomostmi. Chodící encyklopedii má každý v kapse, jmenuje se Google.

Zatím o tom mohu psát sloupky do Lidovek. Budu je psát do té doby, dokud mě nenahradí aplikace Column Processing. Ke stažení za sedm eur devadesát.

LN, 1.2.2016



Přidejte zkušenost se svou porodnicí na eMimino.cz
Přidejte zkušenost se svou porodnicí na eMimino.cz

pomůžete tak jiným maminkám, které mají porod před sebou.

Diskuse


V. Vaclavik
14:59
4.2.2016

J. Zak
14:00
4.2.2016

S. Prosek
14:32
4.2.2016

S. Prosek
13:02
4.2.2016

F. Kusák
12:17
4.2.2016

M. Krátký
1:33
4.2.2016

počet příspěvků: 9, poslední 4.2.2016 03:59









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.