Sci-Fi Neviditelného psa
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996DRBY+FILM: Denní hlídka nahradila Noční hlídku
Na začátku tohoto roku byl do ruských kin uveden druhý film Timura Bekmambetova podle Lukjaněnkovy trilogie. Denní hlídka nejenom překonala svého předchůdce, ale také ustavila nové divácké rekordy v ruských žebříčcích.
Už první Bekmambetův hlídkový film byl trhákem a byl oslavován jak sám o sobě, tak i jako signál znovuzrození ruského filmu. Ačkoliv u nás se Noční hlídka příliš neujala, ve své domovině vytáhla z kapes diváků - v přepočtu - šestnáct miliónů dolarů, o miliónek a fous víc než Pán prstenů - a že ten má v Rusku hodně velkou rodinu příznivců. Na Nový rok přišla do kin Denní hlídka - a podle posledních statistik má na kontě již dvojnásobek tržeb svého předchůdce - dvaatřicet miliónů dolarů. Přitom rozpočet Denní hlídky byl jen o milión větší, než jejího předchůdce, stála čtyři a půl miliónu dolarů. (Pro srovnání: Narnie, uvedená tam v prosinci podobně jako u nás, utržila v Rusku necelých osm miliónů dolarů, Devátá rota dvacet šest...)
Zájem Hollywoodu o tento nový objev - jak film, tak režiséra - je značný, jak o tom svědčí i článek Rosse Johnsona v The New York Times. S Timurem Bekmambetovem se setkal v mrazivé zimní Moskvě, ale podstatná část rozhovoru se točila okolo pupku filmového světa. A kolem společnosti Fox Searchlight, která Bekmambetova včas (tedy dřív, než konkurence) vyčenichala a uzavřela s ním smlouvy.
Timur Bekmambetov - kupodivu - fantastiku jako žánr nemá moc rád a o Lukjaněnkově předloze se vyjadřuje jako o jednoduché a kýčovité, ale chytré. Základem pro jeho pojetí je pochopení Lukjaněnkovy myšlenky, že okolo nás je mnoho věcí, které neumíme vysvětlit, a to nás znepokojuje. Jakékoliv jejich vysvětlení, i nepravdivé, nám vytváří pevnou zeď a ochranu.
Noční hlídka je typicky ruským - tedy složitým a nejasným - příběhem, znalost literární předlohy rozhodně pomáhá divákovi orientovat se v ději, komentuje tento film Sergej Rachlin, který recenzuje ruské filmy pro Hlas Ameriky. Z Noční hlídky se v Rusku stala společenská událost, pokud jste ji neviděli nebo alespoň o ní nedokážete zasvěceně hovořit, jste out.
Stephen Gilula, který má u Fox Searchlight na starosti distribuci, pochopil, že sestřih a dabing ruské filmy ničí. (O tom ostatně svědčily i názory diváků a kritiků z projekce Noční hlídky na karlovarském festivalu, kde byla uvedena sestříhaná verze s anglickými titulky.) Noční hlídka tedy bude v USA uvedena překvapivě v ruském znění s anglickými titulky - ty ale byly pojaty zajímavě, svojí barvou, pozicí v záběru a prolínáním budou vyjadřovat náladu a akci probíhající na plátně.
Noční hlídka bude v omezené distribuci premiérována v USA sedmnáctého února - proto také se jako součást PR kampaně objevil tento článek v NYT. Podle jejího úspěchu se rozhodne o osudu třetího dílu - Sumerečnogo dozora, Šeré hlídky neboli Dusk Watch. Půjde-li všechno podle plánů Fox Searchlight, natáčela by se v USA s americkými herci a pravděpodobně s americkým režisérem (tedy: nic zlého mu nepřeju, ale netuším, jak by se povedlo zachovat atmosféru a styl prvních dvou dílů). Timur Bekmambetov si totiž není jistý, zda by v takovém případě usedl do onoho známého plátěného křesílka, angličtina pro něj není denním chlebíčkem.
Na Rotten Tomatoes už je u tohoto filmu prvních čtrnáct recenzí se 62% fresh, čímž film těsně překonal hranici se symbolem shnilého rajčete. Z některých textů je znát, že jejich autor se soustředil na to, co je v průsečíku americké kultury a tohoto filmu - totiž trikovou stránku, a vlastní příběh a jeho výrazný etický podtext šel mimo něj. Česká premiéra Denní hlídky není stanovena, doufejme, že její ohlasy v zahraničí ji posunou do zorného pole našich distributorů - Noční hlídka u českých diváků neuspěla.
Timur Bekmambetov dokáže svoji praxi z natáčení reklam zúročit i na webovém serveru filmu - vlastně na serverech. Ty jsou totiž dva, www.dozorfilm.ru a www.inoi.ru. Oba jsou naplněny flashovými animacemi a přizpůsobeny pro IE, Mozilla si s nimi (zvláště s tím druhým) nerozumí. Dozorfilm obsahuje zajímavé informace o filmu samém, od mé loňské návštěvy silně změnil vzhled a hlavně už se otevírá s logem Denní hlídky (v galerii najdete ukázky desktopů, které tu jsou ke stažení). Inoi je zaměřen na vlastní film a jeho obsah, když projdete úvodními animacemi, dostanete se k filmovému pásu se záběry, které se po kliknutí zvětšují a celek je pak jakousi interaktivní reklamou.
Přijďte si popovídat na nový Sarden
Denně několik článků s obrázky, které zde nenajdete. Denně mnohem více možností a zábavy. Denně diskuze s přáteli i oponenty. Denně možnost dám najevo redaktorům a ostatním čtenářům, které texty stojí za to číst... více...
Členství vás nic nestojí, naopak můžete něco získat. Čtěte více...