26.4.2024 | Svátek má Oto


DOPRAVA: Ó my se máme

20.6.2006

Ema má mámu, máma má mísu masa, ó my se máme. Ulpělo mi z časů mateřské školky a vybavuje se, tedy jak se máme, případně ó my se máme, vždy znovu a znovu. Naposledy při pajánech zaznívajících, pokud jde o nový silniční zákon. (Nikoli, že by nebyly i jiné pajány, případně jiné příležitosti ptát se, kdože má nynčko tu mísu masa.). Třebaže tedy nevím, zda bude platit i pro onoho mladého, urostlého a obecně sympatického policajta se služebním číslem vždy ukrytým pod reflexní vestou; prostě každým coulem usměvavého sympaťáka, pravidelně sloužícího hned za hranicemi hl. města Prahy na D/4 na Cukráku, jehož u osamoceného řidiče nezajímá ani techničák, ani řidičák (nač to zdržovat) a jde hned k věci otázkou:“Ukažte, kolik máte u sebe peněz!“ Moje žena teď skrze něho vozí extra peněženku v níž má jen 200. Máma má mísu masa. Z povzdálí sympaťáka pozoruje a sleduje jeho team v uniformách.

Jakpak asi bude na tohoto sympaťáka působit „zvýšená pravomoc policistů odebrat řidičský průkaz na místě a znehybnit auto na náklady řidiče bez toho, že by za vůz policie nesla odpovědnost?“ Zvláště tedy, spojí-li se vhodně s majitelem nějakého toho autobazaru? Ema má mámu.

Na našich silnicích není příliš bezpečno. Zrovna dnes mne, pohybujícího se povolenou padesátkou na Dobříši, tedy uvnitř uzavřené osady a navíc přes plnou čáru nejméně devadesátkou předejela fordka transit. Zřejmě se šoférem, na něhož je náš svět krátký. Takže něco se udělat musilo a mělo, leč a přesto nechápu, proč se mají hned dva body z 12 strhávat za nepřipoutání. Tím ohrožuje automobilista jen sám sebe. Účinnější by asi bylo, kdyby platilo, že za úraz způsobený nepřipoutáním nebéře odpovědnost pojišťovna. Shodné dva body jsou i za jízdu po tramvajových kolejích. Jaksi nesouměřitelné, zvláště takhle dopoledne na Smíchově na Nádražní, případně o kousek dále na mostě Legií. Na Nádražní jsem žádné policejní aktivity nikdy nezaznamenal, na mostě Legií bývají policajti na konci u Národního divadla, ale jízda po kolejích, podél štrůdlu poctivě vyčkávajících řidičů je zřejmě nevzrušuje, ačkoli tato jízda se opravdu nesmí už dnes a nikoli až po 1. červenci.

Zajisté souhlasím s tím, aby byl majitel vozidla povinen oznámit, kdo řídil jeho vůz v době spáchání přestupku, neb jsem byl nabourán (dvakrát) řidičem, který z místa odejel a nepomohlo mi, že jsem měl SPZ onoho vozidla. Policii se nepodařilo prokázat, kdo vozidlo řídil. Takže možná vhodnější a ve světě obecně platná, by byla formulace, že majitel zodpovídá za vozidlo bez ohledu na to, kdo ho právě řídí? Jenže podobný přestupek (hit and run) je třeba v Kalifornii trestný čin a je na něj mandatory jail, čili neoblomný kriminál. Byť se jednalo o hit do zaparkovaného vozidla, což byl ten můj případ.

Zajímalo by mne rovněž, zda budu pokutován i za to, když při vjíždění na kruhový objezd dám signál, což už se nynčko prý nebude. Dost rovněž nerozumím, proč jednou sedm bodů za řízení vozidla ve stavu vylučujícím způsobilost, pod vlivem alkoholického nápoje, ale též pouhých 6 bodů (tedy 3x nepřipoutání se) za řízení vozidla bezprostředně po požití alkoholického nápoje,… nebo v takové době kdy je (řidič) ještě pod jejich vlivem??? On je rozdíl mezi ještě ožralý anebo ožralý ?

Pokud jde o ty zvýšené pravomoci, pak tu dále máme pokutu 25 000 až 50 000 za překročení povolené rychlosti v obci o 40 km a mimo obec o 50 km/hod. + ztráta průkazu na 1 až 2 roky. Leč překročení o 20 v obci a 30 mimo obec tresce se jen pokutou 2500 až 5000 a ztrátou od 1 do 6 měsíců. Za pouhých 5 bodů pak je tu překročení rychlosti stanovené značkou. V obci o km 40, mimo obec 50. Z čeho plyne ten rozdíl? Tudíž, pojedu-li kolem zámku Dobříš, kde je předepsaných 30 sedmdesátkou, hrozí mi pouhých pět bodů, pořítím-li se však sedmdesátkou po náměstí, kde možno 50 (ale až tam opraví dlažbu, zatím tak nelze) bude mne to stát až 5000 a ztrátu řidičáku na 6 měsíců?

Dost dobře taktéž nerozumím ustanovení „otáčení a couvání na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla“, tedy té druhé části. Ony existují jakési silnice nikoli pro motorová vozidla? Či to tedy znamená, že zásadně se prostě nesmím nikde otáčet, ba ani couvat? Z parkoviště u pošty na Dobříši bez couvání prostě nevyjedete.

Takže bude veselo. Škoda jen, že jsem nikde nevyčetl, jak to udělat s těmi sympaťáky, co se zbytečně nezdržují nějakými úředními okolky a hned jdou na věc předmětnou: „Ukažte, kolik peněz u sebe máte!“ Ba ani s těmi, kdož ještě okolky činí a ptají se oklikou: „Tak pane řidiči, jak to uděláme?“

V dnes už zajisté neplatných zásadách Sboru národní bezpečnosti se pravilo taktéž cosi o tom, že takový esenbák přispívá k výchově občanů (dtto ROH, Svazarm a jiné spolky tohoto druhu, mimochodem). Nepravilo se tam arciť, k čemu je vychovává. Poslední vydání Encyklopedického slovníku zas informuje, že policie, ta, kterou máme podobně jako Ema má mámu, je ozbrojený bezpečnostní sbor chránící vnitřní pořádek státu a bezpečnost, zejména osob a majetku. Nu a máme tu ještě pravomoci přidané od 1. července policii městské.

Zajisté jsou i tací policisté, kteří by spadali pod americké označení honest cop. Znám je, či vím o nich. Jenže, Ema má mámu, třeba případ pana plukovníka Kubice hovoří o tom, jak zoufale osamocení jsou to lidé a jaká marnost nad marnost je snaha být v našich krajích honest cop, čili poctivý policista.

Pan plukovník Bambas, ředitelující dopravní policii, soudí, že nový zákon je přímo revoluční. Inu, je to také jeho, Bambasovo dítko. Jenže pokud mne paměť neklame, nevím o žádné revoluci, která by dokázala změnit věci k lepšímu. Například francouzská či bolševická, že? Ale co? Máme silniční zákon. Ó my se máme.