19.3.2024 | Svátek má Josef


DOPRAVA: Koupili byste si službu od tohoto státu?

2.10.2015

Kdysi jsem slyšel, že vztah státu k jeho občanům se dá snadno poznat podle způsobu, jakým jsou prováděny opravy silnic. Má to logiku: coby řidiči jsme v zásadě rukojmími státu. Stát bývá obvykle monopolním poskytovatelem dopravní infrastruktury a řidiči musí platit bez možnosti platbu odmítnout či službu reklamovat. A že my řidiči neplatíme zrovna málo: DPH při nákupu auta, dálniční známku, podnikatelé silniční daň, při nákupu pohonných hmot pak spotřební daň, opět DPH a jako bonbónek DPH ze spotřební daně (neboli daň z daně).

Jste-li někomu vydáni na milost, na jeho chování můžete snadno poznat charakter: zda je velkorysý, či naopak šikanista. Jaký vzkaz svým občanům-řidičům tedy český stát vysílá roku 2015? Řekl bych, že nám ukazuje vztyčený prostředníček.

Letošní dění nemá na českých cestách obdoby. Paralýza silniční sítě nabyla nevídaných rozměrů a třeba odříznutí Brna bezpochyby vejde do dějin dopravního inženýrství. Co mají letošní rekonstrukce společného? Bezohlednost. Absolutní bezohlednost vůči řidičům: těm, kteří mají být vnímáni jako klienti, ale zdá se, že představují spíše obtížný hmyz. Současně prováděné opravy hlavních tahů a paralelních objízdných tras dokumentují neschopnost a nezájem zúčastněných. Kraje i Ředitelství silnic a dálnic mají plná ústa zdůvodnění a výmluv, svorně se odkazují na „nutnost čerpat“ (to je univerzální odpustek dnešní doby, když musíte čerpat, je dovoleno cokoli, hlavně abychom to stihli), ale že by se v zájmu řidičů domluvili? Proč by to dělali? Vždyť by se míň prostavělo a prodotovalo.

Nikdo nenese odpovědnost za prosté parametry: v jakém procentu času a v jaké kvalitě jsou naše silnice hladce průjezdné? Jinými slovy: jaký je „service level“ poskytovaný platícím klientům, tedy řidičům? Nikdo se nezajímá o kvanta ztracených hodin. Bude je někdo kompenzovat těm, kteří každý den poskakují ve zbytečných kolonách, protože možnost objízdné trasy prakticky neexistuje?

Zkuste si představit svět, ve kterém se dopravní infrastruktura nabízí jako komerční služba. Koupili byste si ji od tohoto státu? A kolik je takových služeb, které byste si od tohoto státu koupili, kdybyste měli možnost volby?

Převzato z blogu Zápisky obchodního cestujícího se souhlasem autora