26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Mgr. Milda 3.2.2010 0:28

Möj osobní experiment

Přezimuji v Mnichově a měl jsem vyzvednout věc asi 40 km od středu města. Vyjel jsem tedy od českého kulturního střediska na Prinzregentenstrasse, teplota +0,5°C (mám auto s teploměrem v nárazníku vpředu u mlhovky) po ujetí asi 20 km směrem na Dachau ukazoval teploměr -2°C. Po vjezdu do obcí se vždy teplota zvýšila, někde na -1,5C, jinde na -1°C, po opuštění obce mezi poli opět těch -2°C. Časové rozpětí asi 1,5 hod, ujetá trasa 80km.

Po návratu do středu Mnichova ukazoval teploměr stále ještě +0,5°C.

Jsem proto přesvědčen, že volbou místa měření lze výsledek opravit o nejméně 2°C, což je ovšem ve srovnání s uváděnými diferencemi průměrů kolem 0,2°C velmi podstatná chyba.

Věřím pouze satelitnímu teploměru, pokud ovšem jeho údaje nebudou "opravovány" aktivisty IPCC.

Han 3.2.2010 0:42

Re: Möj osobní experiment

Jen technický dotaz: Počítá to "auto čidlo" s tak zvanou "pocitovou! teplotou? Proudění vzduchu snižuje teplotu. Opravdu tyhle vymoženosti neznám, proto se ptám.

I.Laengsfeld 3.2.2010 0:49

Re: Möj osobní experiment

Minite "pocitovou teplotu" cloveka nebo snad auta? ;-) Ciste fyzikalne prece v silnem vetru pri adiabatickem deji stredni kvadraticka rychlost molekul (zvana tez teplota) bude stoupat 

Mgr. Milda 3.2.2010 1:06

Re: Möj osobní experiment

pokud vím, v autě se měří teplota NTC- čidlem, připojeným k mikroprocesoru, přesnost je lepší, než rozsah digitálního displeje. Všechny údaje jsem odečítal za jízdy, ve městě tak 40-50 km/h, mimo město o málo rychleji ale na sněhu se také víc, než 60 jet nedá, všude byly závěje. Nakonec si rychlost spočítejte, 80 km za 90 minut.

Han 3.2.2010 1:28

Re: Möj osobní experiment

Víte Mildo z Vašich údajů, to je jako počítat globální oteplení. :-)

Jde mi o to jestli čidlo v e Vašem autě počítá s prouděním vzduchu, které snižuje teplotu.

krmič 3.2.2010 11:13

Re: Möj osobní experiment

Můžete mi vysvětlit, proč by mělo? To jako aby věděl cestující, který za jízdy vystrčí hlavu (trvale) z okénka, jestli mu bude zima? Ostatně kdyby tomu tak bylo, vliv proudění vzduchu je velký a rozdíly by musely být vzhledem k rychlosti auta ne stupně, ale deset a více stupňů. Podívejte se někde na wind chill.

Han 3.2.2010 11:39

Re: Möj osobní experiment

Jo to má logiku, ta teplota by šla opravdu o hodně dolů. Pocitová teplota (wind chill) platí jenom pro teplokrevné tvory, které vítr ochlazuje, čidlo má prakticky teplotu okolí z kterého teplotu měří.

Han 3.2.2010 1:08

Re: Möj osobní experiment

Takže: auto, které se pohybuje naměří stejnou teplotu jako auto které stojí? Za stejných podmínek? Ptám se čistě teoreticky.

Mgr. Milda 3.2.2010 1:24

Re: Můj osobní experiment

auto v pohybu se tře o vzduch, tím je část kinetické energie proměňována v teplo. Čistě teoreticky by tedy jedoucí teploměr měl ukazovat o něco vyšší teplotu. Prakticky to však v rozsahu rychlostí desítek metrů za sekundu není víc, než jiné chyby přístroje. Teprve meteorit, padající do zemské atmosféry rychlostí desítek km/s se rozžhaví. Přírůstek teploty je závislý na čtverci rychlosti, takže u auta je zanedbatelný.

jenicek 3.2.2010 1:29

Re: Můj osobní experiment

"auto v pohybu se tře o vzduch, tím je část kinetické energie proměňována v teplo." Jenže tím samým procesem dochází k zintenzivnění přestupu tepla z povrchu auta do vzduchu a tedy k ochlazování/oteplování auta (záleží co je teplejší)...

Han 3.2.2010 1:40

Re: Můj osobní experiment

Moje zkušenost je taková, že když fouká vítr je mě větší zima. (tak zvaná pocitová teplota)

Nevím jak prakticky to působí na čidlo v autě.

68 3.2.2010 2:28

Re: Můj osobní experiment

Někdy se celkem běžně, třeba v rozhlase, momentální teploty oznamují třeba takto: je právě mínus 25, s větrem -5O.  A určitě se nejedná jen o váš pocit, pokožka vám skutečně omrzne mnohem dřív a líp, než při těch mizerných -25 v bezvětří.

Fafa 3.2.2010 3:11

Re: Můj osobní experiment

Coz to jo. Ale cidlo v aute asi nema beznou teplotu 37 C a zrejme se ani nepoti. :-)  

68 3.2.2010 3:35

Re: Můj osobní experiment

To jsem kruci nevzal v úvahu, to pocení.  :-)

Jan Hájek 3.2.2010 7:46

Re: Můj osobní experiment

Pokud vím, tak čidla teploty obvykle, na rozdíl od člověka či jiného teplokrevného živočicha, neměří okolní teplotu podle množství tepla odvedeného do okolí, takže rychlost proudění má vliv pouze na rychlost reakce - tedy ohřátí či ochlazení čidla na teplotu okolí. Teplokrevní živočichové však posuzují teplotu okolí podle množství tepla, které musí vytvořit pro udržení stálé tělesné teploty a na to má rychlost proudění, ale i vlhkost vzduchu kvůli již zmíněnému pocení, podstatný vliv. Proto je vám tepleji při bezvětří a -20 než při fujavici 70km/hod a 0.

Jenik 3.2.2010 12:39

Re: Möj osobní experiment

Člověk má kolem sebe tenkou vrstvičku ohřátého vzduchu, která zpomaluje přestup tepla do okolí. Když mu ji vítr odfoukne, musí topit a topit, aby se znovu vytvořila, a vítr ji přitom stále odfukuje...

lojza 3.2.2010 8:54

Re: Möj osobní experiment

Doporučuji do vašich úvah zahrnout i tepelné ztráty (úniky) všech budov a vedení v obci. Na co se mění drtivá většina výkonu elektráren a tepláren? Na teplo. A hromadí se? Ne, utíká do atmosféry. A kde většinou? V obcích, kde bydlí lidé a pracují stroje. To musí docvaknout i lidem bez měřidel schválených IPCC.

MPL 3.2.2010 9:46

Re: Möj osobní experiment

K celé diskusi pod Vaším příspěvkem, bych chtěl dodat toto. Existuje tzv. teplota mokrého teploměru. Teploměr se zabalí do mokré vaty a teplota, kterou ukazuje začne klesat. Navíc teplota klesá o to rychleji, čím více kolem proudí vzduch. Je to způsobeno vypařováním vody, která přitom odnímá z okolí teplo. Toto umožňuje  v létě, při venkovní teplotě vzduchu třeba 30°C ochladit vodu na chladicí věži např. z 35° až na 25°C!!! (teploty jsou jen informativní). V chlad. věži se vodá tryskami rozstříkne na drobné kapičky a do protisměru proudí venkovní vzduch (ventilátor). Voda se vypařuje a výparným teplem se neodpařená voda ochladí až na teplotu nižší, než je teplota okolního vzduchu. Chladičem (např. automobilovým) toto nelze dosáhnout, nanejvýš se více či méně přiblížíte s konečnou teplotou vody k teplotě vzduchu. Proto ty metereolgické budky chrání teploměr jak před deštěm, tak před větrem (prouděním vzduchu) no a samozřejmě i před sluníčkem.

Mgr. Milda 3.2.2010 19:39

Re: Můj osobní experiment nejde okecat

měřící stanice měří teplotu vzduchu v místě umístění, kvůli větší přesnosti jsou ve stínu a proudění vzduchu i vlhkost jsou omezeny uzavřením do schránky stanice.

Za mého experimentu bylo sucho, bez deště a povrch vozovky byl zamrzlý, případně suchý. Čidlo je na voze umístěno v plastovém nárazníku vpředu a jeho účelem je hlavně varovat před náledím. Od vozu je tepelně izolováno, přístup má pouze vzduch z prostoru před vozidlem, takže zda se v autě topí nebo ne je putna. Výsledek je neoddiskutovatelný- při stanovištích ve shodné nadmořské výšce a uvnitř stejné oblasti  ve stejné době kolísají teploty nejméně o 2,5°C podle vzdálenosti od tepelných anomálií, jako město nebo startovací plocha letiště. Je zde proto manipulační prostor pro podvodníky.

MPL 3.2.2010 22:02

Re: Můj osobní experiment nejde okecat

Podívejte se, já souhlasím s tvrzením, že ve městě je tepleji než v okolní venkovské přírodě. Spíš jsem se vyjadřoval k diskusi o "pocitové" teplotě.

Petr 3.2.2010 0:08

četl to někdo

dál než za to video z Mrazíka? Usoudil jsem, že zbytek článku bude na stejné úrovni.

chouan 3.2.2010 0:20

Re: četl to někdo

Ano, já jsem to četl a článek považuji za zajímavý a přínosný.

para 3.2.2010 0:23

Re: četl to někdo

Já za zajímavého a přínosného považuji naopak od Kremlíka daleko spíš Mrazíka :)))

chouan 3.2.2010 0:27

Re: četl to někdo

Každý máme své favority.

M. Stuchlik 3.2.2010 0:38

Re: četl to někdo

Stále je článek na podstatně vyšší úrovni než "vědecké práce" oteplovačů z OSN.

Petr 3.2.2010 1:13

Re: četl to někdo

opravdu? tak prosím, pochybuju, že byste přečetl jen kapitolu:

http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/contents.html

lojza 3.2.2010 8:57

Re: četl to někdo

Spíš mi vysvětlete důvod jejich počínání. Je to jejich chválihodná starost o lidstvo, pracovní výkon za mzdu anebo v tom spatřují pár příček na žebříčku popularity u politiků, kterým se to velice hodí do krámu?

ps 3.2.2010 9:59

Re: četl to někdo

Granty, sebestřednost, trvání na svojí "pravdě", pocit uzavřené skupiny a vzájemná podpora "my" proti "oni", chyba na začátku a její nepřiznání plodí další chyby a zabetonování se ve své pozici, životní kariéra vědce, účast na konferencích, uznání v médiích, svět v hrůze ale my jsme na to přišli včas, exkluzivní postavení jediných správných oponentů v prestižních vědeckých médiích, pak se toho chopí politikové a byznys (viz cap and trade) a UŽ TO NEJDE ZASTAVIT. OSN, IPCC, 130 miliard ročně obchodu s povolenkami, politické programy, světové koncily, ekonomika nastavená na zelené technologie, zaměstnanost, megapřesuny peněz do chudých zemí, které jsme my pracovití = bohatí "zničili"...

Z tohoto cirkusu nejde vystoupit, to by musel udělat někdo na začátku... mimochodem, je již vyloučeno, že ta vyhackovaná data "vyhackoval" někdo ze skupiny oteplovačů, který se vzpamatoval?! Pokud by tomu tak bylo, zasloužil by si veškerou úctu!

Jan Zeman 4.2.2010 6:51

Re: četl to někdo

http://www.youtube.com/watch?v=csFishx0lrA