26.4.2024 | Svátek má Oto


BLÍZKÝ VÝCHOD: Když dva mají totéž...

9.12.2016

... je i není to pokaždé totéž. V tomto postřehu jde o jeden obraz. Vlastně pohled. Na město, které oni i já vnímáme jinak. Kdo jsou oni? Čtěte dál.

V těchto dnech se konal v Ramalláhu sjezd Fatahu. Politické strany palestinských Arabů, která je hlavní součástí organizace PLO. Nejdůležitější výstup: Mahmúd Abbás byl znovu zvolen šéfem partaje.

Ve zpravodajství z této události jsme mohli vidět na stěně velký obraz Jeruzaléma. Záběr je z Olivetské hory na Staré Město (obr. 3). Člověk neznalý poměrů na Blízkém východě by si mohl položit otázku. Proč má reprezentace Fatahu, tedy arabské autonomie v Judeji a Samaří, ve svém sídle na čelní stěně obří fotografii hlavního města jiného státu (Izraele)?

Inu proto, že Arabové v Judeji a Samaří, stejně jako v Pásmu Gazy, si nárokují Jeruzalém (někteří jeho východní část, jiní celý) jako hlavní město svého budoucího nezávislého státu, pro který si vybrali název Palestina. Tento název je totožný s historickým pojmenováním, které v různých obdobích zahrnovalo jak území mandátní (předjordánské) Palestiny (od Jordánu na západ), tak spolu s ním také Transjordánsko (od Jordánu na východ).

Tranjordánsko (nyní Jordánsko) do tohoto geografického názvu zahrnout nelze, nicméně pokud jde o „Palestinu“, kde máme jistotu, že Arabové si pod tímto názvem představují pouze Judeu a Samaří (tzv. Západní břeh) a Pásmo Gazy a ne celou bývalou předjordánskou Palestinu (to je včetně Státu Izrael), když oficiální emblémy klíčových institucí palestinských Arabů vypadají takto:

PLO

obr. 1/ Znak organizace PLO. (Zdroj: Web nakladatelského domu Gyldendal.)

Fatah

obr. 2/ Zcela vpravo znak strany Fatah. (Na hlavičce jejího webu.)

Jak patrno, na obou symbolech je vyobrazena Palestina nikoli jako teritorium zahrnující Judeu a Samaří (Západní břeh) a Pásma Gazy, nýbrž jako celé území předjordánské Palestiny (včetně Izraele). Chtějí tedy palestinští Arabové svůj budoucí stát na Západní břehu a v Pásmu Gazy, nebo na celém území předjordánské Palestiny? Platí-li „A“, proč tedy nezmění své emblémy?

Shodou okolností mám u svého PC, kde vzniká má internetová publicistika, na stěně podobný obraz jako představitelé palestinských Arabů v Ramalláhu – pohled na Jeruzalém z Olivetské hory (obr. 4). Je to dar mého přítele z dětství, který mi věnoval při návštěvě u něj v Německu nedlouho po sametové revoluci (za komunismu jsem na Západě nebyl). Dívám se na Jeruzalém prakticky každý den, stejně jako jistě Abbás a spol., nicméně na rozdíl od nich jsem přesvědčen, že můj pohled patří hlavnímu městu, nevím jestli věčnému, ale nedělitelnému a jednotnému, Státu Izrael. Rozhodně mi nevisí na stěně obraz Jeruzaléma – hlavního města arabské Palestiny.

Jak patrno, i když dva mají totéž, neznamená to vždycky totéž.

Zasedání Fatahu

obr. 3/ Zasedání Fatahu, za Mahmúdem Abbásem velké foto Jeruzaléma. (Zdroj: Screenshot izraelské internetové televize i24news.)

Snímek Jeruzaléma

obr. 4/ Snímek Jeruzaléma na stěně v PC pracovně autora blogu. (Foto LS)

Stejskal.estranky.cz