2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SVĚT: Zamyšlení nad ukrajinskou krizí

Letos uplyne sto let od vypuknutí první světové války. Lidé dodnes mají problémy pochopit, proč vlastně tato strašlivá katastrofa vznikla a jak to bylo možné. Úvahy nad tím nám mohou pomoci nejen porozumět vzdalující se historii, ale i přispět pochopení vývoje současných krizí a konfliktů, jako je například ten na Ukrajině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 26.3.2014 15:29

Souhlasím s autorem

Velice se obávám zneužití uměle vytvořené "studeno-válečnické" atmosféry proti zbytkům suverenity národních států v EU (kdo nejde s námi jde s Ruskem)!. Nás vždy ohrožovalo, ohrožuje a bude ohrožovat to, že patříme do geopolitického prostoru Německa (SSSR byla z historického hlediska jenom epizoda)! Dnes toto ohrožení má formu (D)EU!

B. Hudzieczek 24.3.2014 21:22

Článek výstižný,

a až na některé pasáže o Arabském jaru se pod něj mohu podepsat. Z článku ovšem vyplývají závěry, které mi nejdou do souladu s tím, kdo jeho text vytvořil.

Od počátku české státnosti jsme v rámci evropských mocností spadali do vlivu německé sféry. S tím, že v raném středověku byly země Svatováclavské koruny v důsledku rozdrobenosti německých států nejvýznamnější silou Svaté římské říše, jistě také i díky bohatým nalezištím stříbra u Kutné Hory a Příbrami. Postupně jejich význam slábl, staly se závislou součástí Rakouska, posléze Rakousko-Uherska; to fungovalo až do rozpadu R-U monarchie.

Rozpad R-U byl především zájmem Francie; vzestup Bismarckova Německa porušil tehdejší rovnováhu sil mezi R-U monarchií a Francií na evropském kontinentu. Protože rozpad Německa nebyl reálný, měla být cílem meziválečného evropského uspořádání obnova německo-francouzské rovnováhy sil likvidací R-U monarchie a vznikem národních a vícenárodních států na jejích troskách. Francie ale nedokázala garantovat toto evropské uspořádání tváří v tvář agresivnímu německému nacismu. A ostatní garanti - USA a Velká Británie nikdy nebyli životně zainteresováni děním na evropském kontinentu.

Po II. světové válce se české země a Slovensko dostalo do ruské (sovětské) sféry vlivu, ze které se vymanilo v důsledku prohrané studené války počátkem 90. let. Jsme nyní opět ve sféře německého vlivu. Protože se ale mezitím silové uspořádání Evropy upravilo tak, že Německo a Francie táhnou skrze EU za jeden provaz, nacházíme se ve vlivu EU. Naše národní zájmy můžeme prosazovat toliko skrze EU a v jejím rámci. Pokud bychom se ocitli mimo ni, nabízí se otázka - do jaké sféry vlivu bychom se jako rádoby "nezávislý" stát dostali?

Právě proto mě udivilo, že se tímto výstižným textem prezentuje výkonný ředitel institutu Václava Klause, jehož mantra "obhajoby národních zájmů", nás má vymezit proti EU.

P. Vaňura 24.3.2014 23:31

Přinejmenším víme, kam bychom patřit chtěli,

do americké zájmové sféry. Jde o to, nakolik je toto možné.

B. Rybák 26.3.2014 16:07

Re: Článek výstižný,

V podstatě s Vámi souhlasím, až na závěrečnou interpretaci. "Jádro" EU je v podstatě nová podoba staré francké říše. Stejně jako tehdy, ani teď není možné do ní vůbec nepatřit (vystoupit zní). Stejně jako tehdy není možné se prosazovat skrze ni, ale pouze obhajobou vůči ní (byť třeba za cenu odvádění "volů"). Stejně jako tehdy je nutno využít jejích slabých chvil, které nevyhnutelně přináší neslučitelnost germánské a románské nátury (být připraveni na její rozpad). Rozdíl je ovšem v tom, že tehdy se jednalo o "mladou" dravou moc a nyní pouze o její demoralizovanou, budoucnost nemající ustrašenou imitaci!

Takže já tedy v článku žádný rozpor s postoji V. Klause nevidím. On přece netvrdil, že můžeme, nebo dokonce musíme z EU vystoupit (na to jsou tu jiní "demagogové"), ale že v ní své zájmy musíme hájit!

P. Kalina 24.3.2014 17:27

Bravo

konečně objektivní a realistický pohled. Bohužel takových analýz je v českém prostoru zoufale málo.

Š. Hašek 24.3.2014 16:46

Slušný článek.

V posledním odstavci je shrnutí.

Není pro mnohé vstřebatelné, ale sedí. Zcela.

J. Kanioková 24.3.2014 17:26

Ano,

vidím to stejně..

K. Luboš 24.3.2014 15:19

Proboha, vykašlete se už na tu Ukrajinu a...

...a bavte se už o něčem jiném! Třeba o počasí!

J. Vlk 24.3.2014 14:36

Bavme se diskuzemi dokud to trochu jde.

http://www.vlastnihlavou.cz/paul-craig-roberts-o-ukrajine/

M. Varadinková 24.3.2014 17:32

Re: Bavme se diskuzemi dokud to trochu jde.

Díky za odkaz. Je to depresivní, ale obávám se, že pravdivé.

P. Vaňura 24.3.2014 13:47

Obecně je ten článek, co se týče

WW1 LŽIVÝ. Není pravda, že velmoce byly do války zataženy svými spojenci. Rusové, kteří nebyli na válku připraveni chtěli po Srbech, aby se válce pokud možno vyhnuli, a ti skutečně přijali skoro všechny rakouské podmínky.

Situace je prozaičtější, Němci měli pocit, že čas pracuje proti nim a již někdy od r. 1910 hodlali proto jít do války proti ne tak dobře připraveným protivníkům. Potřebovali ale záminku, aby se proti válce nepostavila protimilitaristická německá sociální demokracie, což jim atentát v Sarajevu poskytl. Nezapomeňte, že od atentátu k vyhlášení války uplynul měsíc.

A ještě jeden aspekt. Byla to NUDA tehdejší mladé mužské generace, která byla nespokojena s pevným uspořádáním tehdejšího světa a tak chtěli "něco jiného," v tomto případě válku.

ALE za daleko nejhorší považuji postoj tehdejších vlád, které se, když už bylo jasné, že se situace dostala do patu, který vedl jen k šílené, co do následků, "opotřebovávací válce" nebyly schopny ukončit válku kompromisním, mírem!

M. Prokop 24.3.2014 13:53

Re: Obecně je ten článek, co se týče

Ono toho bylo víc a nejen u Němců a Rusů.

S tím kompromisním mírem, snah bylo hodně, ale obě strany (a Německo zaručeně a nejvíc) si kladly dost nepřijatelné podmínky.

M. Prokop 24.3.2014 13:21

Minimálně tohle je blbost:

" transplantaci modelu revolucí Arabského jara, které v západní režii pod hesly demokracie, lidských práv a boje proti korupci totálně rozvrátily Blízký východ a přivedly k moci extrémní síly."

Na tu režii západ nemá. Arabáci byli na své vlády už tak naštváni, že stačilo málo a "jede to samospádem". Možná by to někdo rád režíroval, ale nejde to. Lze jen dodávat zbraně, jak čuní Irán a Rusko do Sýrie.

A Rusko se rozvrátí samo, jak se mu zatím vždy zdařilo.

J. Svoboda 24.3.2014 15:11

Re: Minimálně tohle je blbost:

Pane Prokope, je sice pravda, že EU jen tak "píchla do Ukrajiny špendlíkem" a už to jelo sampospádem, ale není už pravda, že ten další samospád ve spolupráci s NATO nerežírovala.

B. Hudzieczek 24.3.2014 20:16

Re: Minimálně tohle je blbost:

PAne Svobodo, je velmi naivní si myslet, že jedině Západ v Kyjevě něco režíroval. Ta režie byla oboustranná a vzhledem ke znalosti prostředí, byla ta ruská mnohem účinnější.

Zkuste si vzpomenout jakou kampaň dokázali Rusové rozehrát v České republice proti radaru v Brdech.

J. Svoboda 24.3.2014 21:19

Re: Minimálně tohle je blbost:

Pane Hudzieczeku, to, co píšete je pravda. Režie byla oboustranná. Otázkou je, která byla účinnější. Spouštěcím momentem bylo chování EU jako slon v porcelánu v podání pana Füle. Byla to chyba, na kterou Putin čekal a byl na ni připraven. Kdyby EU byla schopný celek, měla by o přípravě Putina vědět a zohlednit ji.

M. Prokop 24.3.2014 13:18

Minimálně tohle je blbost:

" transplantaci modelu revolucí Arabského jara, které v západní režii pod hesly demokracie, lidských práv a boje proti korupci totálně rozvrátily Blízký východ a přivedly k moci extrémní síly."

Na režii arabského jara západ neměl a nemá. Nasrání obyvatelstva bylo tak velké, že to prakticky "jede samospádem. Možná by to někdo chtěl režírovat, ale nejde to.

Lze jen dodávat zbraně, jak to čuní Irán a Rusko do Sýrie.

P. Vaňura 24.3.2014 12:48

Ale je třeba si uvědomit nenávist

národů, které se ne vlastní chybou ocitly někde, kde být NECHTĚJÍ. Ty klidně přispějí, pokud se vyskytne šance k tomu, aby celý ten nenáviděný systém poslaly k čertu.

Dnes existují i jiné, dokonce jaderné, mocnosti než ty evropské...

O. Mayer 24.3.2014 11:49

píšete že západ a my s ním...

reagují hystericky a zatím je to přesně naopak. Stala se jediná věc, Ukrajinci si dovolily vyhnat Putinovi z úřadu jeho satrapu. Ten místo aby chvíli počkal až bude moci do úřadu instalovat nějakého jiného (což by normálně byla jenom otázka času, ostatně už se to jednou stalo) naprosto záměrně a hystericky celou věc vyeskaloval manévrama okolo ukrajinských hranic, výkřiky o hrozícím útoku fašistů ( což je celkem pikatní, protože jestli nějaký režim připomíná fašismus , je to ten jeho) a posléze anexí Krymu. Řekl bych že západ se v celé věci věci stále chová velmi decentně a diplomaticky, jediné co se zatím stalo, že by se podepsala jakási smlouva kterou dojednal už Janukovyč a pak si v úvodu někdo dovolil někdo říct že postřílet 100 lidí na náměstí není úplně košer.  Před Oděssou nekotví letadlovka a Ukrajinci si zatím nechávají s.át na hlavu s obdivuhodnou trpělivostí. Taky jsem zvědavej, co budou Rusové dělat až jim ten vtípek s referendem někdo předvede u nich doma (např. Čínani na dálným východě)

V. Kobetič 24.3.2014 12:20

Re: píšete že západ a my s ním...

...říkáte satrapu? Janukovič v přímých, demokratických - rozumím tedy i svobodných - volbách v r. 2010 dostal 48% hlasů! Měla být použita "jiná alternativa demokracie"? A taky je dobré mít na paměti příčiny a následky aktuální situace na Ukrajině...

M. Starý 24.3.2014 12:33

Re: píšete že západ a my s ním...

A že se šel schovat zrovínka do Ruska? Taky ho za to Putin moc nepochválil, ale ono není divu, když Ukrajinci viděli v čem žil. Co kdyby to snad mohlo Rusům připomenout obrovské Putinovi majetky. Nakonec, svoji roli užitečného idiota už splnil...

O. Mayer 24.3.2014 12:58

Re: píšete že západ a my s ním...

... no nezažil jsem volební kampaň v roce 2010 na Ukrajině, ale pochybuje že těch 48% ho zvolilo pod programem " ... když se mi  budete moc shlukovat na náměstí, nechám to do vás našít".

A. Novák 24.3.2014 13:59

Re: píšete že západ a my s ním...

taky tam ale nebylo "klidně házejte Molotovovy koktejly na policisty, je to normální a nic se vám nestane" :o)

O. Mayer 24.3.2014 16:03

víte, vláda je zodpovědná

... za veřejnou bezpečnost. Samozřejmě, pokud dojde na molotovy, má plné právo (resp. povinnost) takový sběh lidu rozehnat ale v civilizovaných zemích není zvykem toto realizovat pomocí střelby ostrými (a pokud i na to v krajní situaci dojde, nemá to charakter volného odstřelu lidí obklíčených na bezúnikovém prostranství). To má jediný účel a sice ukázat kdo je ve městě/státě pánem a to za každou cenu. Pokud kterákoliv vláda sáhne k podobným prostředkům, ztrácí jakýkoliv mandát odvolávat se na svoje třeba demokratické zvolení (a je celkem lhostejné, kdo si tzv začal), a to z důvodů buď brutality a nebo neschopnosti situaci zvládnout (v případě Janukovyče platí obojí). Mimochodem, před pár lety uspořádali převážně Arabové ve Francii nekolikadenní veselici se zapalováním aut a demolováním měst- nevšiml jsem si , že by na ně francouzská vláda poslala paragány z Cizinecký legie (i když při záběrech v TV se člověk také mohl ptát, proč to nedělá).

V. Novák 24.3.2014 17:56

Re: víte, vláda je zodpovědná

Nšak taky ti odstřelovači se reaizovali z baráku, kde bylo "velitelství majdanu" - víte?

Asi nevíte, oni "naši" novináři informace pečlivě filtrují. Zdůrazňuji filtrují - rozhodně je nepodezřívám z cenzury...

V. Kobetič 24.3.2014 12:25

Re: píšete že západ a my s ním...

...říkáte satrapu? Janukovič v přímých, demokratických - rozumím tedy i svobodných - volbách v r. 2010 dostal 48% hlasů! Měla být snad použita "jiná alternativa demokracie"? A taky je dobré mít na paměti příčiny a následky aktuální situace na Ukrajině...

M. Prokop 24.3.2014 13:22

Re: píšete že západ a my s ním...

Tak nějak bych to taky viděl.

A. Novák 24.3.2014 13:58

Re: píšete že západ a my s ním...

za prvé: počátek je třeba hledat na Majdanu. Tam se svrhával president, tam se schvalovala vláda s nacionalistickými ministry. Repatriace Krymu byl až následek

a za druhé: Putin není fašista. Naopak: revoluční kyjevská vláda jako první řešila jazykový zákon, strana Svoboda se svým odporem k rusům a židům nijak netají :o)

R. Langer 24.3.2014 15:29

Re: píšete že západ a my s ním...

Ne, Putin opravdu není fašista, ten je jako bývalý agent KGB bolševik jako vyšitý, a Rusové jsou tak blbí, že jsou na něho dokonce ještě hrdí. :-P

No, kdo chce kam...

P. Vaňura 24.3.2014 23:30

I kdyby Ukrajinci pověsili Janukovičovočovu mrtvolu

za nohy na benzinovou pumpu, Putinovi je do toho lautr how***