26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

SVĚT: Pozapomenuté výročí aneb Lotr na pravici

Před devíti lety, desátého prosince 2006, se odebral na onen svět chilský generál a svého času diktátor Augusto Pinochet. Snad ještě nikdo v modernějších dějinách nebyl vystaven pohrdání takového stupně, nebyl navzdory vysokému stáří a nemoci honěn po soudech s neúprosností, jaké se nedočkaly ani stvůry Pol Potova typu s miliony sadistických vražd na svědomí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 14.12.2015 12:08

V ČSR roku 1948

stále doznívala euforie z osvobození a ze záchrany národa před vyhubením, což bylo, detaily vynechejme, všeobecně přiřčeno Sovětskému Svazu. Proto, pro tu opravdovou náklonnost, SSSR nepovažoval za nutné nechat tu svá vojska. Kromě toho Západ nás zahrnul do ruské sféry vlivu a v případě nějakých protiruských nepokojů by nezasáhl. To byl největší neúspěch Dr.E.Beneše, při pohledu na mapu ale neodvratný. Nejpozději od r.1943 jeho politika vycházela, musela vycházet, z této skutečnosti. Dále armáda, zřejmě na rozdíl od chilské, nebyla zdaleka jednotná. Mnozí vojáci, aktivně se účastnící bojů za západě i východě, se nechali deaktivovat už v letech 1945-8. Důvodem bylo znechucení z poměrů v armádě, kterou komunisté pod sovětským vedením cíleně a metodicky přetvářeli od prvních dnů po V/1945. Generál Janoušek už někdy v roce 1946 nebo 1947 soukromě radil letcům, aby odešli zpátky do Anglie, dokud je čas. Generál Svoboda zřejmě postupně ztrácel faktickou kontrolu nad armádou a jako mnozí před ním i po něm se snažil zachránit co se dá, protože bez něj by to bylo ještě horší. A ono pak skutečně bylo. V roce 1948 armáda nebyla jednotná, některé jednotky by poslechly Svobodu, jiné, s prosovětským velením, by šly proti a nakonec by Západ tleskal, že Sovětská armáda zabránila občanské válce v ČSR.

Na youtube jsou ke shlédnutí záznamy vojenských přehlídek v Chile. Dívám se už na několikátou, letopočty většinou chybí, odhaduju je podle kvality videa. Kamera přejíždí po postavách na tribuně, fádní obličeje, a najednou – zastavuju záznam a dívám se na jednu tvář, na postavu v uniformě a je mi najednou nějak radostněji. Ta trochu už shrbená postava, ten výraz obličeje, dlouho už jsem někoho podobného neviděl. Ano, stojí tam muž, tedy MUŽ, generál Pinochet.

J. Lancik 14.12.2015 16:36

Re: V ČSR roku 1948

Souhlas pane Krausi az na dva male detaily. Zapad nas zahrnul do ruske sfery vlivu. Ne, ruska sfera vlivu nastala vsude tam kam vstoupila ruda armada. Nebyli jsme to jenom my komu by Zapad nepomohl, jiste vite jak se Rusaci vyporadali s Armija Krajowa v Polsku a kdo jim pomohl? Dovedete si predstavit, ze by Truman nebo Churchill predstoupili pred kongres a parlament a pozadali o vyhlaseni valky SSSR? To bylo tehdy absolutne nemyslitelne, Rusko bylo na Zapade velmi popularni a levice by byla rozhodne proti.

General moc te fakticke kontroly nemel nikdy, spise NKVD prostrednictvim Reicina kontrolovala armadu. Jak se komuniste v roce 1952 Reicinovi odmenili jiste vite.

P. Klouda 14.12.2015 11:03

Opravdu mně mrzí, ...

... že u Vás, pane Frýborte, vždycky narazím na nějaké morálně problematické místo. Opravdu mě to mrzí!..

Napsal jste: »Není jedna diktatura ospravedlnitelná tím, že je levicová a druhá hodná odsouzení proto, že levicové receptury odmítá.« To je jistě pravda. Ale o řadu odstavců výše jste napsal (ocituji pro jistotu celý úryvek): »Prolezlost revolučně komunistickým podhoubím se ovšem nedala vykořenit jen svržením adepta na castrovskou diktaturu a rozprášením jeho souputníků; skrytý i zjevný zápas pokračoval ještě dalších pět let a padlo mu za oběť kolem 2800 přívrženců prosovětské levice, vesměs bez soudu a metodami ne zrovna humánními. Kolem toho se v demokratickém světě rozpoutala bouře nekompromisních obvinění, trochu připomínající tance kolem guantánamského vězení. Nelze totiž pochybovat o tom, že kdyby zvítězili chilští komunisté v jednom případě a bojovníci islámského džihádu v druhém, byli by samý nestranný soud a samá humanita.« Sarkasmus Vaší poslední zde citované věty bohužel zní jako ospravedlnění toho, co sám pojmenováváte jako nehumánní a právně neodůvodněné.  Čemuž se mi nechce uvěřit!!

Přitakal byste tedy tomu, kdyby Vás někdo parafrázoval a řekl by či napsal: »Není jedno násilí ospravedlnitelné tím, že je spácháno na levici, a druhé hodné odsouzení proto, že by ho spáchala levice na svých odpůrcích,« a nebo byste tomu nepřitakal?..

J. Svoboda 14.12.2015 17:34

Re: Opravdu mně mrzí, ...

Mě opravdu mrzí, že tady máme takové lidi, jako jste vy. Připadáte mi, že jste se nevyškrábal ani z obecné školy. Už jste zažil, že politika byla právně odůvodněná? Opravdu chcete, aby soud rozhodl, co bude, až sem přijdou všichni nemakačenkové, které sem pozvala mama Merkel?

P. Klouda 14.12.2015 17:50

Re: Opravdu mně mrzí, ...

To je fakt blbý, co, pane Svobodo, že tu máme demokracii?.. Upřímně řečeno: byl jsem přesvědčen, že pokud nikdo jiný, tak Vy můj názor zkritizujete. Na což máte samozřejmě právo! Aje já Vám ~ opět ~ neodpovím parafrází Vaší první věty, i když by mi to udělalo nemalou radost. 8))

Opět jste ale nepochopil, co se mi dnes v článku pana Frýborta nelíbilo, jakože jinak jsem proti němu neřekl ani popel (pokud jste si všiml) ~ totiž že oněch 2800 zlikvidovaných nepřátel režimu prezidneta Pinocheta, které mu padly za oběť vesměs bez soudu a metodami ne zrovna humánními, je vyvažováno tím, že kdyby zvítězili chilští komunisté, byli by samý

nestranný soud a samá humanita... Toť vše, a nic víc. (Cituji jen slova a kontext toho, co pan Frýbort napsal.)

Tak mi, prosím nepodsouvejte, nějaké extrapolované úvahy o tom, co případně bude, pokud cosi nastane. Zkuste to. Prosím...

A o dosaženém vzdělání ~ ani o svém, ani o Vašem ~ se s Vámi bavit nemám zájem. To by mi totiž určitě srazilo sebevědomí tak, že bych ho hledal ještě pod vánočním stromečkem.

J. Schwarz 14.12.2015 20:38

Re: Opravdu mně mrzí, ...

Opravdu tu máme demokracii? Ve Francii mají taky demokracii? Je demokracie, když si 52% občanů dohodne na tom, že 48% odpůrců nedá možnost žít si po svém a zavede svoje móresy všude? Když by to šlo klidně tak, že by si těch 52% v části země řešila problémy po svém a zbytek po svém zase ve své části? Přitom ti "echt demokrati" by nejraději podobným způsobem zprasili celou Planetu. Takoví "demokrati" jsou nebezpečnější než džihádisti.

P. Klouda 14.12.2015 21:01

Re: Opravdu mně mrzí, ...

Tu větu o demokracii jsem napsal především jako "odrazový můstek" pro svou odpověď na osobní útok p.Svobody na mou osobu. A jestli tu máme demokracii? (Aniž chci řešit, co mají ve Francii, protože tam to nějak od té jejich Velké revoluce co chvíli hapruje ~ IMO.) A co tedy u nás máme jiného? Aspoň de jure... Bohužel ale nevím, s čím souvisí ta Vámi uváděná procenta, pane Schwarzi ~ s něčím konkrétním u nás, a nebo spíš v oné Francii? Ale ať už souvisejí s čímkoli, na tu Vaši poslední větu bych asi nekývnul v žádném případě ~ ttž. leda že by (opět a po dlouhé době...) u nás nějaká strana získala ve ("svobodných") volbách 99,8% hlasů... 8)

J. Rechnovský 14.12.2015 10:48

Poněkud jednostranné

Je nešťastné upadat do extrému a malovat Pinochetovi svatozář. Pro upevnění své moci použil teror v době, kdy měl stát prakticky pod kontrolou (popravy a věznění bez soudu). Na druhou stranu vybudoval v Chile prosperující ekonomiku a v klidu předal moc. Byl voják, realista a praktik. Žádný vizionář. Zasloží si podle mne respekt. Nikoli obdiv nebo zatracování.

Pokud by levičáci měli být s nějakou historickou postavou ve sporu, pak je to Le Kuan Yew. Osvícený diktátor a otec Singapurského zázraku. Nebyl jen obyčejným diktátorem, ale také teoretikem a tvůrcem autokratického státního systému založeného na ekonomické prosperitě, silné a odpovědné střední třídě, nezávislé jistici, ale omezeném podílu na moci pro obyvatele.

Trnem v oku pro různé uctívače lidský práv (taky se mezi ně počítám) musel být tím, že mu to prostě funguje i po jeho smrti. O jeho kritice jsem však zatím neslyšel...

J. Svoboda 14.12.2015 17:43

Re: Poněkud jednostranné

Pane, háček je v tom, jak píšete "Pro upevnění své moci použil teror v době, kdy měl stát prakticky pod kontrolou." Připomíná mi to hospodaření našich vlád, které v obdobích hodpodářského růtu nasekají největší dluhy. Kdy jindy upevňovat moc, než když k tomu je příležitost?

J. Rechnovský 14.12.2015 21:40

Re: Poněkud jednostranné

Nejde o to KDY, ale JAK?

J. Svoboda 15.12.2015 10:47

Re: Poněkud jednostranné

Odpovězte si prosím na JAK sám. Podle mého názoru to v zemi, ve které převládají levičáci, kteří rádi sami sebe táhnou do propasti, to jinak nejde. Vždyť si všimněte že levičáci nedělají nic jiného, než ve jménu "sociálních jistot" táhnou společnost do propasti, vědí o tom a je jim to úplně jedno. Špidla: Zdroje jsou.?! Chilané se mohli mít podstatně lépe, kyby využili situace a pomohli. Levičák se tomu raději brání, protože by ho to stálo nějakou práci, snažení a tíhu rozhodování o sobě samém. Lepší je, když se mají na koho vymlouvat a na koho si potom stěžovat a říkat já a nic nemůžu.

P. Sulc 14.12.2015 10:12

Take se pripojuji s DIKY za dobry clanek,

ale to plati prakticky o kazdem vasem clanku. Na vas, pana Ulce a pana Kurase je naprosto stoprocentni spoleh.

J. Fridrich 14.12.2015 10:01

Ano, páchání dobra se stává největším zlem........

Ano, páchání dobra se stává největším zlem..............

A na úrovni států je známkou ztráty zdravého rozumu a cestou k vlastní záhubě a úpadku....

J. Veselý 14.12.2015 10:01

Jako vždy skvělé

Díky.

M. Malovec 14.12.2015 9:41

Proč to tak je?

Protože ty nejtěžší zločiny mohou páchat jen komunisté. Na protilehlé straně nelze páchat ani dobro, aby nebylo označeno za zločin.

M. Rejman 14.12.2015 9:38

Kdybych byl Američan,

také bych za rok asi volil Donalda Trumpa. Ale jako Čech bych si v našich presidentských volbách asi nedovedl vybrat. Jen pro Pána Boha ne Táňu Fischerovou, Tomáše Halíka, Šimona Pánka a tak dále, a tak podobně... Generála Pinocheta u nás nevidět.

Další výborný článek Luďka Frýborta.

T. Kočí 14.12.2015 10:53

Re: Kdybych byl Američan,

souhlas

I. Schlägel 14.12.2015 9:27

Ano, nad vším ční

pokrytectví levicových intelektuálů, kteří pro stromy nevidí les. Autorovi děkuji.

F. Svoboda 14.12.2015 9:13

Skvělý článek,

již velmi dlouho zde nebylo uveřejněno nic lepšího !!!

A. Alda 14.12.2015 8:08

Děkuji za připomínku.

Kolik krve by v Chile vyteklo, kdyby ji neprolil Pinochet, to lze jen stěží odhadnout. Jisté ale je, že kdyby Sověti získali díky Allendovi základny na pacifickém pobřeží Jižní Ameriky, dějiny světa by se ubíraly dost odlišnou cestou. Dnes bychom tu třetí válku měli možná už za sebou.

P. Lenc 14.12.2015 8:07

Dík

za článek.Bohužel, levičácké svinstvo je tak prolezlé Západem, že bude muset dojít ve většině zemí k pádu na hubu, aby se něco změnilo.A to bude hodně bolestné.

J. Schwarz 14.12.2015 8:45

Re: Dík

Já mám na pana Pinocheta dobré vzpomínky - byl jsem tenkrát na vojně a všichni krom lampasáků se upřímně radovali, že aspoň někde se podařilo dát komunistům přes hubu.

J. Myslivec 14.12.2015 8:07

Lotři

Velmi dobře! Souhlasím s vámi a děkuji!!!

J. Fridrich 14.12.2015 7:14

Výborně pane Frýborte a souhlas. Volby v Americe

Výborně pane Frýborte a souhlas. Volby v Americe budou tentokrát velmi důležité, myslím, že pro záchranu Evropy a pořádku ve světě zcela rozhodující.

Ronald Reagan nebyl velký filozof-myslitel a přesto dal Ameriku a svět do pořádku - uvedu zjednodušený příklad z ekonomie - snížil daně a ejhle, ekonomika začala růst s nakonec vybíral více, než kdyby daně zvýšil a postavil Ameriku na nohy. V politice se nebál říci naplno pravdu o hlavním soku Ameriky a nazval je Říší zla ( platí dodnes ) a ve světě uplatnil získanou gigantickou sílu své země rozhodným způsobem. Amerika ( USA ) zachránila jen ve 20tém století Evropu několikrát - v první svět. válce ( poslala cca 608 000 vojáků a zvrátila patovou situaci ve prospěch dobré strany - a nemusela, byla to Evropská válka ), v druhé svět. válce byla její pomoc velmi významná nejen dodávkami do Velké Británie a SSSR ale i přímým vojenským zásahem - opět nemusela, byla napadena na druhé straně zeměkoule Japonskem v Pacifiku. V třetí svět. válce-studené nám přinesla svobodu a otevřela nám svět - to, že toho neumíme správně využívat je NAŠE chyba, ne Ameriky. Myslím, že Evropu zachrání i nyní, po čtvrté, pokud v Bílém domě usedne státník typu Ronalda Reagana - a ten dá svět do pořádku - gigantickou sílu na to mají, chce to " jen vůli k činům "........ Evropští " měkejši " to neudělají a diktátor euroasijské " Říše zla " by " zapomněl " odejít.

K. Křivan 14.12.2015 7:28

Re: Teď po čtvrté, musí USA nejdřív zachránit sebe

Očistit se od vnitřního nepřítele, od politické korektnosti, od muslimů, od lidského odpadu - kriminálníků, od levičáckých profesorů na universitách,...

T. Kočí 14.12.2015 10:58

Re: Teď po čtvrté, musí USA nejdřív zachránit sebe

ano, snad se jim to povede.

T. Kočí 14.12.2015 10:56

Re: Výborně pane Frýborte a souhlas. Volby v Americe

hezký přehled - souhlas.USA jsou prostě vyjímečný stát.Teď jenom kormidelníka.

K. Křivan 14.12.2015 7:00

Čest a sláva generálu Augustu Pinochetovi !

Moje teta, která se do Chile provdala ještě před válkou, na něj nedala dopustit. Od ,mého otce dobře věděla co je komunismus za svinstvo, před čím generál Pinochet krásné Chile ochránil. Osud "druhé Kuby" by si Chile nezasloužilo.

J. Schwarz 14.12.2015 6:46

mediální fronta

je horší nebezpečí než džihádisté a "bojovníky proti nenávisti" vjsou v nenávistných projevech nepřekonatelnými  mistry světa.

J. Lancik 14.12.2015 4:17

Pekne pane Fryborte

Verite ale opravdu, ze by Rusko respektovalo protikomunistickou akci generala Svobody jako nasi vnitrni zalezitost? Ja ne protoze nepochybuju, ze meli pripraveny alternativni postup na nejruznejsi vyvoj. Dukazem toho je stav pohotovosti vojsk v Sovetskych okupacnich zonach Nemecka a Rakouska v dobe Gottwaldova puce pripravenych zakrocit. Zaminku by si nasli, vzpomente na Madarsko 1956. Pry zabranit poulicnimu lyncovani strane vernych soudruhu, zabranit krveproliti atd. Ostatne jste podobnou akci mohl videt v roce 2008 v Gruzii. Putin pry mel zabranit vrazdeni Ossetu, dukazy predvedl tri: videozaznam raketometu strilejiciho panu Bohu do oken, jeden ohorely dum, a Putinova lez o "az" dvou tisicich zabitych, tyden tam nikoho nepustili a pak evropska komise zjistila 45 zabitych a to na obou stranach. Presto mu lehkoverne dusicky verili. Nastesti se zalekl svetove reakce a 50 km od Tbilisi sva vojska zastavil.

Je tady jeste jeden podstatny rozdil, Pinochet se mohl na svou armadu spolehnout, velitelsky sbor mel na sve strane. U nas? Uz ve valce byli ziskavani cs. dustojnici Svobodovy armady pro spolupraci s NKVD. Okamzite si vzpomenu na Reicina a pozdejsi kolaboranty osmasedesateho Kodaje a Rytire, ti by prinejmensim hazeli Svobodovi klacky pod nohy. E. Benes se mohl na armadu spolehnout v r. 1938, o deset let pozdeji uz ne. Boj by to byl v obou pripadech marny, ale aspon bychm nemuseli nest to proklete stigma porazenectvui a zachvali si sebeduveru a dustojnost.