14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

SVĚT: Hodnoty nejsou globální, nýbrž lokální

Globalizace je spjata také s představou globální platnosti (západních) hodnot. Je pozoruhodné, že bývalé koloniální země odvodily od své hospodářské dominance i automatický závěr o dominanci svých vlastních hodnot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Remeš 7.9.2016 10:23

Re: Musíme si připomenout, že kromě kultur, existují také

Rozvoj západní civilizace sice zřejmě podnítilo rozdělení moci světské a moci církevní, ale nikoliv jednoduše v tom smyslu, že se snad světská moc emancipovala od moci církevní a tím došlo k dějinné výhře naší civilizace To, co působilo jako evoluční motor, byla ona bipolarita sama(!). Jednoduše - působil zde princip konkurence: Jakmile jedna složka moci (ať už světská nebo církevní) začala myšlenkově stagnovat, okamžitě toho využila mocenská složka polaritní a začala se drát kupředu.

Proto právě tuto POLARITU je třeba, aby si Západ zachoval. Bez církve, která by byla schopna alternovat světskou moc, tato laická moc sama o sobě velice rychle zdegeneruje (to konec konců vidíme na sluníčkářském lidskoprávním humanismu dnešní doby). Je v zájmu západní civilizace podporovat obě "plíce", kterými naše civilizace dýchá - světskou autoritu právě tak jako autoritu církevně náboženskou. Ba dokonce měla by podporovat i to, aby aby obě tyto autority stály myšlenkově "proti" sobě

P. Remeš 7.9.2016 10:14

Objektivní hodnoty

S vývody Petra Robejška vždy velmi silně souhlasím a pozitivně rezonuji. Kupodivu i v tom případě, že jeho filozofické východisko osobně nepřijímám. Petr Robejšek vychází z premisy, že lidská společenství si to, co uznávají za hodnoty, jaksi "vytvářejí". Objektivní hodnoty neexistují, hodnoty jsou vlastně sedlinou společenské dohody té které lidské society. Já osobně se ale spíš kloním k tezi, která tvrdí, že různost hodnotových systémů není dána růzností hodnot, ale růzností jejich rozpoznávání. Tento myšlenkový směr (který podle mého více rezonuje s konstituováním naší psychiky) říká, že lidská společenství to, co uznávají pro sebe za hodnoty, "rozpoznávají(!)". Z čehož ovšem vyplývá, že hodnoty nejsou čistě subjektivním stavem mysli, ale že jde o objektivně existující entity.

Vypadá to jako pouhé hraní se slovy, ale pokud bychom přijali Robejškovo pojetí neexistence objektivních hodnot, dokonale bychom rozvrátili západní právní a morální myšlení. Pak by totiž norimberský proces nad německými nacisty vůbec nebyl výkonem spravedlnosti, ale pouhou zvůlí vítěze nad poraženým. Protože konec konců pokud nacisté měli hodnotový systém umožňující holocaust a pokud neexistuje objektivní řád hodnot, o žádné sprvavedlnosti vůči nacistům nemůže být ani řeči ... ale tady se mně zdá, že sama konstituce naší psychiky není ochotna takový "ne-spravedlivý" myšlenkový systém implicite popírající existenci objektivní viny akceptovat.

P. Remeš 7.9.2016 10:03

Re: Pravda

Robejškův postoj vycházoí z premisy, že lidé si hodnotový systém (co to jsou hodnoty) vytvářejí. Není to ale postoj jediný myslitelný, existuje opačný apriorní přístup, který říká, že lidé hodnotový systém (co to jsou hodnoty), objevují ... to, že má každá kultury jiný hodnotový systém, pak nemusí vůbec znamenat, že neexistují objektivně platné hodnoty, ale pouze to, že v poznání objektivně platných hodnot (například život, jako dost základní etická hodnota) se tyto kultury více či méně přibližují pravdě.

D. Procházka 7.9.2016 10:00

Re: Robejšek se evidentně mýlí. V čem?

Počet imigrantů vypovídá pouze o tom, že základní jodnota, tj. mít se lépe, je společná.

J. Chaloupka 7.9.2016 10:00

Musíme si připomenout, že kromě kultur, existují také

civilizace a ta euroatlantická, které jsme součástí, je stále ještě nejvyspělejší. Ostatně i černoši nebo japonci nosí evropské šaty. Ale bohužel je to jen vnějšek. Nepochopí to, co se neříká. Např. slušné chování atd. Naše civilizace mohla vyspět protože v minulosti se oddělila moc církevní a světská. Ta světská nabyla vrchu a dovolila číst i jiné knihy než bibli, a také jiné myšlenky, než na boha. To bylo příčinou rozvoje naší civilizace a také úpadek té arabské, která cca v 13. století uzavřela světské myšlení a dovolila číst jen korán. To bohatství ale vzbuzuje závist no a jejím produktem je tzv. migrace chudáků. Bohužel neví, že pokud se toho jejich náboženství nezbaví, zničí i ten náš svět. Pokud si ho včas neochráníme.

P. Remeš 7.9.2016 9:58

Re: Robejšek se evidentně mýlí. V čem?

A v čem se Robejšek mýlí? To že do Evropy míří miliony lidí z jiných civilizačních okruhů, neznamená, že tito lidé chtějí přijmout hodnotový systém Západu. Zkušenost s muslimy spíše ukazuje na pravý opak: Že sice chtějí na Západ, aby si užívali jeho sociálně ekonomických výdobytků, ale současně by rádi témuž Západu vnutili svůj vlastní hodnotový systém (např. právo šárija).

M. Pivoda 7.9.2016 9:45

Robejšek se evidentně mýlí. V čem?

Robejšek: "Ještě pozoruhodnější je však to, že současná západní civilizace nedokázala - a zřetelně je toho den ode dne méně schopná - svůj hodnotový systém skutečně globálně prosadit. Západní hodnoty nechce zbytek světa převzít."

Statisticky lze bezpečně prokázat, že počet migrantů směřující do Evropy a USA několikanásobně převažuje nad počtem migrantů opačným směrem.

Velkým pProblémem je ale "přeškolit" se na nový hodnotový systém. To trvá skutečně dlouho dobu - a někomu se to nepodaří vůbec. Příklad: Někteří Češi (i po čtvrt století v kapitalismu) stále ještě žijí duchem v socialismu.

F. Kusák 7.9.2016 9:27

Re: Pravda

Víte, problém se Šabatovou je jedna věc, ale věcí druhou je, že dehonestovala úřad, který celkem obtížně vznikal a řada politiků zpochybňovala jeho potřebu, např. V. Klaus. Naštěstí byl prvním ombudsmanem Otakar Motejl, jistě morálně i odborně významná osobnost. Špatný určitě nebyl ani Pavel Varvařovský, který nakonec odstoupil. Tady je dobře patrné, jak dlouho se dobré renomé vytváří a jak rychle se dá zničit, zejména, když jsou na pozice dosazováni lidé nikoliv podle svých schopností, ale podle politických čachrů.

M. Valenta 7.9.2016 9:26

Život je boj nebo chcete-li soutěž

Pokud se nebudeme snažit prosazovat vlastní hodnoty (nejlépe nenásilně) a hlavně je udržovat ( to mám moc nejde) , tak nám sousedi ty naše ostrůvky s těmi jejich hodnotami (většinou agresivnějšími), dříve nebo později zlikvidují.

K. Janyška 7.9.2016 9:16

Ano, je to tak, probíhá spontánní proces přebírání

efektivnějších pravidel úspěšnějších skupin těmi méně úspěšnými a tento proces je jediný možný a tažný. Všechna socialistická svinstva v nařizování hodnot prostřednictvím zločinných, tzv. lidských, práv, samozřejmě aplikovaných s vždy s neúspěchem jak jinak, všude ve světě silou, včetně EU, v té zejména, jsou zavrženíhodná... Dzp.

P. Rudolf 7.9.2016 9:09

Re: Jakmile omezíte

Respektování evoluce je hodnotou celého lidstva (ba nejen jeho), a už vůbec ne pouze té civilizace, které říkáme "naše". Dokonce i lidé věřící v boha jsou, ač si to namnoze nemyslí, její neoddělitelnou součástí.

P. Rudolf 7.9.2016 9:03

Re: Jakmile omezíte

Revoluce nejsou ovšem ničím jiným, než určitým (v podstatě bezvýznamným) stádiem evoluce.

P. Čech 7.9.2016 9:03

Re: Jakmile omezíte

Zajímavý názor. Respektování evoluce je západní hodnotou, která vznikla ovšem revolucí.. Jak mohu respektovat něco, co vzniklo násilnou změnou (ponechme stranou zda k lepšímu či horšímu) a zároveň uznávat evoluci. To je protiklad a tedy nesmysl.

P. Čech 7.9.2016 8:58

Re: Pravda

Tato, mírně řečeno husička, vysvětluje mnohé. Obvykle to, čemu naprosto nerozumí a podle toho to také vypadá. Jsem ochoten si nechat vysvětlit všemožné věci, nikoliv však od této paní, která, zdá se, nerozumí ničemu, zato však má funkci.

I. Schlägel 7.9.2016 8:53

Re: Pravda

Šabatová Vám to vysvětlí.

P. Princ 7.9.2016 8:46

Re: Jakmile omezíte

Respektování evoluce je naší, západní, hodnotou. To MY jsme ji definovali (stejně jako zákony termodynamiky...).

P. Čech 7.9.2016 8:44

Re: Nedorozumění

Kromě pandemických nemocí globálně nefunguje nic. Tedy s výjimkou evolučního vývoje. Žádný revoluční zásah do života a existence lidí nikdy nefungoval dlouhodobě a prochází neustálými změnami, jako důsledkem oněch revolučních zásahů lidí. Teoreticky by globální lidské hodnoty fungovat mohly, to by ovšem lidé nesměli býti lidmi. Prakticky "globální lidské hodnoty" lidskými býti nemohou.

P. Čech 7.9.2016 8:38

Re: Jakmile omezíte

Nemusí to být vždy evoluce, to by bylo příliš jednoduché a vlastně dobré. Obvykle to je revoluce a to je již horší.

P. Čech 7.9.2016 8:36

Re: Pochopitelně s Robejškem většina souhlasí

Mocenské skupiny, pane Hlosto, existují a mohou existovat pouze ze dvou důvodů. Buď jsou samozvané a tedy platí to, že každý dělá jen to, co je mu dovoleno, tedy i moc nad ostatními a nebo se stávají mocenskou skupinou volení zástupci občanů, zde však platí totéž. Konají-li tyto mocenské skupiny jinak než jak si přeje většina občanů, měla by existovat možnost nekrvavé změny a nástroj k jejímu uskutečnění. Skutečná demokracie takový nástroj zná a má. Je jím institut obecného referenda, jehož výsledky jsou obecně závazné. Tam, kde tomu tak není, budou vždy vládnout ony mocenské skupiny a to obvykle v rozporu s vůlí demokratické většiny občanů.

P. Hlosta 7.9.2016 8:33

Re: Vypovídací hodnota

Tedy úžasná? ;-))

P. Lenc 7.9.2016 8:32

Re: Vypovídací hodnota

A divíte se?Dík za článek.

P. Čech 7.9.2016 8:29

Pravda

Co se týče obecné platnosti hodnot, má autor pravdu. Žádné hodnoty nejsou a ještě velmi dlouho nebudou globální, čili obecné. I hodnoty t.zv. západní civilizace jsou velmi různé a přitom poplatné náboženství, jejich sektám, ideologiím politickým a pod. Mnohdy i v rámci jednoho státu jsou hodnoty různé.Nesouhlasím pouze s bodem 4. "Humánnější hodnotový systém" je významový nesmysl. Co je to "lidštější hodnotový systém"? Lidských hodnotových systémů je mnoho a jsou navzájem různé, polatné místnímu vývoji a kultuře. Z pohledu nezúčastněného může tedy být systém lidský či nelidský, nikoliv však lidštější či méně lidský. Vlastně nezúčastněným v této věci není nikdo, protože každý má nějaký ten hodnotový systém.

V. Javora 7.9.2016 8:29

Vypovídací hodnota

Vypovídací hodnota některých reakcí na tento vynikající článek je, mírně řečeno, překvapující.

P. Hlosta 7.9.2016 8:27

Pochopitelně s Robejškem většina souhlasí

O čem píše pan Robejšek, v podstatě většina občanů souhlasí s jeho podáním problému. Jenže je tu vládnoucí moc, která se už vymyká z demokratických principů. Názorová většina si nedokáže zvolit své zastoupení, které by ji jistilo držení řešení jejich problémů. Příliš silný mocenský tlak od jimi nevolených a nejen z vnějšku, ale už i zevnitř.

To je znak toho, že za současnou globální problematikou stojí mocenská skupina, která cíleně tu problematiku vytváří. Nevytváří ji ale samoúčelně. Vytváří ji za ziskem. Ziskem, který rozhodně není pro všechny a všeobecně. Když vládnou nikým nezvolení, je to diktatura!

Má snad současná světová krize znamenat, že se jednoprocentní spojili proti devadesátidevíti procentním v diktátu?! To určitě všichni z onoho jednoho procenta populace popřou. Římský klub přeci nemůže přiznat svou účast na světovém puči!

P. Rudolf 7.9.2016 8:15

Jakmile omezíte

některé hodnoty, už celý hodnotový systém nezachováte, nýbrž ho tvarujete do nové podoby, abyste po čase plném podobných ústupků zjistil, že už se jedná o hodnotovÿ systém zcela jiný, nový. To je ovšem evoluce, autore. A proti ní nezmůžete nic.

D. Lobpreis 7.9.2016 7:32

Nedorozumění

Špatně jste mne pochopil. O tom právě píšu, že by nejdříve bylo potřeba poznat, jaké hodnoty umožňují to, že některé věci globálně fungují.

B. Volarik 7.9.2016 7:30

Re: Hodnoty jsou i globální i lokální.

Maličký problémek, téměř nepatrný a snadno přehlédnutelný: Islám desatero přikázání nezná. V Koránu, například, není Desatero zmíněno ani jednou. Za to pobídek k zabíjení kdekoho je tam požehnaně...

B. Volarik 7.9.2016 7:28

Re: Skvělý článek

Panu Robejškovi se podařilo zhutnit problém do krátkého článku, který ale vystihuje velmi přesně poměrně široký záběr. Tomu se říká vysoká schopnost vyjadřování.

D. Polanský 7.9.2016 7:27

Hodnoty jsou i globální i lokální.

Desatero je pro křesťany globální hodnota. Obecně globálních hodnot respektovaných všemi slušnými lidmi je více než lokálních hodnot, přesněji spíš lokálních zájmů.

Protože se nám nelíní globální politika EU či obchodních řetězců nelze globální hodnoty zatracovat.

P. Kremla 7.9.2016 7:17

Bezva jalovy žvást ;-)