14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

SVĚT: Hodnoty nejsou globální, nýbrž lokální

Globalizace je spjata také s představou globální platnosti (západních) hodnot. Je pozoruhodné, že bývalé koloniální země odvodily od své hospodářské dominance i automatický závěr o dominanci svých vlastních hodnot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Remeš 7.9.2016 13:33

Re: Objektivní hodnoty

Že vítěz vnutí svůj hodnotový systém poraženým, to je nesporně pravda. Ale to konec konců i barbaři věřící, že Země je placatá, mohou vnutit tento názor svým poraženým. Ale co z toho? To na věci samotné, že existuje objektivní realita, kterou více či méně přesně (pravdivě) poznáváme, nic nemění ....

P. Remeš 7.9.2016 13:31

Re: Spravedlnost není skupinová hodnota.

Kdyby pachatel dopravní nehody, byl za povalení sloupku veřejného sovětlení trestán smrtí, samozřejmě by to všichni vnímali jako nespravedlnost. A kdyby masový vrah dětí byl soudem jen tak beze všeho amnestován, vnímali by to všichni jako totální nespravedlnost. Těžko byste těm lidem vysvětloval, že to vlastně "cítí" špatně, protože přece spravedlnost není nic objektivního.

P.S.: Když Klaus vyhlásil svou amnestii, vnímal jste to také tak, že vlastně je vše v pohodě, protože proč přece ne ... ;o)

P. Remeš 7.9.2016 13:27

Re: Je to tak.

Pokud neexistuje absolutně platná morálka, nelze o žádné morálce prohlásit, že je špatná, a nelze nikoho, kdo podle ní jedná, jakkoliv trestat.

Jenže dá se podle toho žít? Je někdo schopen v hloubi duše prožít, že když nacisté balili do lidské kůže knihy a z tuku lidských těl vyráběli mýdlo, že NEJDE o nic špatného?? Že se vlastně vůbec nic neděje, protože "holt nacisté měli jinou morálku a my ji nemůžeme nikterak hodnoti"??

Pokud objektivně neexistuje dobro a zlo, nelze o sebevětším zločinci prohlásit, že je "zlo-činec" (že tedy činí zlo) ... včetně třeba vraždedkyně z Anděla, teroristů z Nice, případně fanatiků IS upalující své vězně zaživa v klecích. :o((

R. Langer 7.9.2016 13:15

Re: Musíme si připomenout, že kromě kultur, existují také

Hm, s tou "konkurencí" bych to nepřeháněl. Církev měla dost starostí, když si "konkurovali" například katolíci a protestanti, a teprve, až se přestali řešit takové blbosti, tak byl čas na skutečnou průmyslovou revoluci, a na to náboženské blouznění se mohli konečně všichni vykašlat. Jinak jsem si jistý, že laická moc, stejně jako morálka, bez církvě nijak zvlášť nedegeneruje, protože s vírou nemá zhola nic společného. Nebo spíš právě proto. :-P

B. Rybák 7.9.2016 13:13

Re: Je to tak.

Souhlasím s Vámi! Absolutně platná morálka neexistuje. Vždy jde o morálku lokální, historicky v průběhu tisíciletí na určitém území pro určitá etnika vzniklou! Prosadit jedinou morálku by bylo možno pouze po úplné ekonomické, politické vojenské a ideologické porážce těchto etnik a po staletích na ni navazujícího násilí, což je zcela nereálné!

P. Čech 7.9.2016 13:09

Re: Pravda

Co je to "boží vůle"? Kdo či co je to "bůh"? Bůh otec, syn, duch svatý, Jahwe, Alláh? Pro monoteistická náboženství by bylo nejlepší, kdyby se mezi sebou dohodla, který z výše uvedených je ten jediný bůh. Poikud takto neučiní, budou se mezi sebou stále prát a to zejména kvůli své blbosti. Zatím nejdéle fungující známé náboženství bylo to, které bylo praktikováno ve starém Egyptě, ev. náboženství Židovské. Jak dlouho efektivně fungovala náboženství , vyznávající více bohů, bohužel nevíme, protože křesťané vyvraždili jejich vyznavače (Mayové, Inkové a pod).

R. Langer 7.9.2016 13:06

Re: To je neuvěřitelné,

Taková veřejná sebekritika, to bych tu nečekal! :-D

P. Čech 7.9.2016 13:01

Re: Pravda

Pod pojmem "život" rozumíte co? Život obecně (všichni živočichové či rostliny) a nebo život člověka?

A. Alda 7.9.2016 13:00

Inu, zlatá konkurence.

Ale není to tak jednoduché. K takové konkurenci státu a duchovenstva došlo na mnoha místech na zeměkouli (např. Indie, Čína), ale civilisace evropského typu tam nevznikla.

Doporučuji tento starší rozbor:

http://www.osel.cz/988-evropa-evropane.html

P. Čech 7.9.2016 12:58

Re: Pravda

Politických čachrů, které jsou tím hlavním atributem naší politiky a to již od roku 1920.

A. Alda 7.9.2016 12:56

Samozřejmě, že Norimberský proces byl projevem

moci vítězů nad poraženými. O žádnou spravedlnost nešlo. Mají-li jakékoli zákony zpětnou účinnost, jde o zvůli, nikoli o výkon práva. Teprve ex post vymyslet, co se nesmí, a za to minulé činy trestat, není žádná spravedlnost.

Pouze porušení ženevských konvencí bylo možno v Norimberku trestat, avšak kupodivu za jejich porušení nikdo potrestán nebyl (vůči západním zajatcům je Němci dodržovali a vůči východním nemuseli, protože Sovětských svaz od nich odstoupil ještě před válkou).

L. Severa 7.9.2016 12:53

Skvělý článek.

Dík.

A. Alda 7.9.2016 12:51

Spravedlnost není skupinová hodnota.

Spravedlnost je pojem ryze subjektivní, nemající žádného odrazu v objektivní realitě.

Kolik je na světě lidí, tolik je na něm pojetí spravedlnost. Každý jen tu svou má za jedinou.

A. Alda 7.9.2016 12:50

To je dobré, pane.

Sice značně zjednodušené, ale o to srozumitelnější.

J. Kanioková 7.9.2016 12:36

NEvykrádá..

Pokud vás téma lokalizace zajímá, navštivte tento čtvrtek Konferenci lokální ekonomiky, kterou pořádá náš Institut 2080.

- https://www.facebook.com/events/1729115650662248/

- https://www.facebook.com/institut2080/photos/a.728798957224438.1073741829.634087193362282/923881251049540/?type=3&theater

J. Plíva 7.9.2016 11:42

Re: Je to tak.

Prožitek evidentnosti má být kriteriem objektivity? Nestrašte rozpadem společnosti a psychiky. Pro mne je to takto: když chci hodnotit něčí morálku či hodnoty, musím se podívat, do jaké pospolitosti ti lidé patří, k jakým skupinovým hodnotám se vztahují. A to může být prostě různé. Někde kamenují ženy za cizoložství - jsou to jejich zvyky a tradice, které se nějak v jejich pospolitosti postupně vyvinuly a zřejmě mají nějaký význam, který mně třeba uniká.

Na druhé straně platí, že každý má sklon vnucovat svoje hodnoty a morálku všem ostatním.To platí i na nás; tak si toho buďme vědomi

M. Varadinková 7.9.2016 11:28

Re: Objektivní hodnoty

Vítěz vnutí svůj hodnotový systém poraženému. Co na tom nechápete, z čeho se hroutíte? Bylo to tak vždycky odvěků.

Jiná otázka je, kdo tu válku rozpoutal a za jakým účelem. Zda to vítězství bylo vítězstvím napadeného (napadených), kteří jenom bránili sebe a svůj hodnotový systém, nebo vítězstvím agresora, který se jim pokoušel vnutit jiný (pro ně nepřijatelný) hodnotový systém.

Protože v našem hodnotovém systému by mělo být zakotveno i to "nebýt agresorem", tedy nevnucovat své hodnoty jiným, ale o to více bránit ty své.

P. Remeš 7.9.2016 11:14

Re: Je to tak.

Co to je "subjektivně"? I naše vnímání zevního světa je filtrováno naši subjektivitou (vnímání barev je názorným příkladem). Přesto o objektivitě přírodní vědy málokdo pochybuje.

Ptáte se, jak lze dokázat, že je něco objektivní. To dokázat nelze. Dokázat nelze ani to, že existuje objektivní svět. Usmyslí-li si někdo, že za obsahy jeho mysli žádná objektivita neexistuje, není naprosto žádná možnost mu dokázat, že se mýlí.

Přesto je zde jedno nejsilnější kriterium: Prožitek evidentnosti! My prostě "víme" (byť to neumíme dokázat), že za naším smyslovým vnímáním stojí objektivní svět. A my prostě "víme", že tento svět stojí i za naším vnímáním hodnot. Pokud bychom to zpochybnili, rozpadla by se společnost i naše psychika. My prostě nedovedeme konzistentně zastávat názor, že brutální vraždění (jak je provádí IS) snad není objektivním zlem. Že holocaust nebyl objektivním zlem, i kdyby se nacisté stavěli na hlavu. Nedokážeme konzistetně psychicky fungovat, pokud bychom zcela popřeli tezi, že potrestání brutálního vraha nevinných dětí není výkonem objektivní spravedlnosti ... toto všechno můžeme sice zpochybnit, ale dostaneme se přesně tam, kam se dostaneme, když zpochybníme objektivní existenci světa samého.

J. Plíva 7.9.2016 10:55

Re: Je to tak.

Pokud jsou hodnoty objevovány, tak jsou objevovány subjektivně - jak jinak? Tohle pojetí pospolitosti vede jen k subjektivním soudům. Ve skupině pochopitelně nejde o žádné hlasování. Morálka, pojetí spravedlnosti a hodnoty tam vznikají dlouhodobě a spontánně, zřejmě pomocí toho, čemu se říká sociální kontrola.

Jak chcete dokázat, že je něco objektivní? Nejde to.

P. Remeš 7.9.2016 10:46

Re: Pravda

Nikdo neznáme Boží vůli, to je pravda. Nikdo ale z nás nezná ani pravou povahu Vesmíru (nevíme, co je temná hmota, nevíme, co je skrytá energie, nechápeme podstatu principu neurčitosti atd.), přesto ale můžeme oprávněně říkat, že v přírodovědě, některé věci nejsou pravda a některé věci pravda jsou. Samozřejmě, že v prohlubování našeho poznání (světa či hodnot) se pouze stále blížíme objektivní pravdě, ale to neznamená, že různá naše poznání lze nivelizovat a říct, že je to vlastně jedno, který pohled na svět či světonázorový systém hodnot přijímáme.

M. Prokop 7.9.2016 10:42

Re: Robejšek vykrádá témata profesora Zeleného,

Šimku, Šimku, zase ...

P. Remeš 7.9.2016 10:41

Re: Je to tak.

Sociální psychologie neví, zda hodnoty, morální normy a pojetí spravedlnosti "vznikají". Existují dvě myšlenkové koncepce, opačná říká, že hodnoty, morální normy a pojetí spravedlnosti jsou ve skupinách OBJEVOVÁNY. Jinými slovy, že existují objektivně. Například, že život je hodnotou zcela objektivně mimo jakékoliv hlasování lidí, takže holocaust byl zvěrstvem, ať už by si o tom myslel kdokoliv cokoliv, a norimberský proces byl objektivně projevem spravedlnosti, nikoliv pouhou zvůlí vítěze nad poraženým.

R. Morava 7.9.2016 10:41

Re: Pravda

To si myslím, že je pravda částečně. Na jedné straně všechny hodnoty nejsou globální a obecné a o tom je ten článek. Nikdo totiž neznáme universální Boží vůli. Nelze úplně jednoznačně argumantovat, jestli je humánnější Budhismus věřící na převtělování nebo Křesťanství zdůrazňující lásku k bližnímu ale pro někoho má velkou sešněrovanost.

Na druhé straně o kamenování a zabíjení nevěřících se dá jednoznačně říct že nehumánní je. Jiná věc je jestli máme právo násilně bojovat proti zemím které jsou takto nehumánní. Pokud na nás neútočí...

P. Remeš 7.9.2016 10:38

Re: Body 1-3 a 5 jsou zajímavým námětem k diskuzi

Souhlasímj s panem Klepetkem, hodnotový systém, Západu se sám dostal do stadia vnitřního rozkladu. Osobně se domnívám, že je to důsledek extrémní ateizace naší společnosti. Civilizačním motorem Západu byla vždy bipolarita moci - na jedné straně autorita moci světské a na druhé autorita moci církevní. A právě jejich vzájemný zápas nedovolil, aby kterákoliv z těchto složek myšlenkově (v dopadu pro rozvop společnosti) zlenivěla jak kapr v rybníce. Okamžitě zde byla alternativní konkurence.

V tomto je třeba se vracet k našim civilizačním kořenům, že je třeba dýchat oběma "plícemi" - nejen řecko římskou pragmatičností, ale i judeo křesťanskou spiritualitou.

J. Plíva 7.9.2016 10:31

Je to tak.

Jak učí sociální psychologie,nejen hodnoty, ale i morální normy a pojetí spravedlnosti, vznikají ve skupinách, jsou tedy lokální.K tomu je ovšem třeba dodat, že nemusí být nutně v rozporu, a individuum muže být členem a vztahovat se zároveň k různým skupinám - a dokonce střídat normy podle toho, ve které skupině se zrovna nachází.

J. Šimek 7.9.2016 10:31

Robejšek vykrádá témata profesora Zeleného,

ale tváří se, že jsou to jeho nápady :o)

P. Remeš 7.9.2016 10:30

Re: Jakmile omezíte

Je poznávání tvaru Země, od představy, že Země je placka, až po dnešní představu jakéhosi "rotačního bramboroidu", evolucí? Pokud ano, jde o "evoluci" zvláštního druhu. O evoluci prohlubujícího se poznání o struktuře světa.

Analogicky je to ale se systémem hodnot - systém hodnot, jak o něm přemýšlíme, je pouze konkretizací objektivně existujících obecných hodnot (např. život). Při proměně hodnotového systému tedy nejde o "ústupky", jak píše pan Rudolf, ale o prohlubování (sic!) stávajícího systému hodnot. Nevytváří se "jiný" hodnotový systém, pouze se stávající prohlubuje a prokresluje.

R. Morava 7.9.2016 10:28

Re: Musíme si připomenout, že kromě kultur, existují také

Ano, to zní zajímavě.

J. Heincl 7.9.2016 10:28

Re: Musíme si připomenout, že kromě kultur, existují také

Souhlasím. Perfektně jste vyjádřil snad hlavní problém euroatlantické civilizace, která se odklání od duševna a směřuje jen k materiálnu.

R. Morava 7.9.2016 10:27

Re: Musíme si připomenout, že kromě kultur, existují také

Ano to máte pravdu, ale odluka církve od státu je jen jedna část. Jde vůbec o svobodu a demokratickou kulturu a hlavně tradici. Křesťanství ve svém základu (Nový Zákon) nebylo nikdy tak sešněrované pravidly jako Islám (Korán, Hadžisy) nebo i Starý Zákon. Vždyť právě Ježíš měl se zákoníky velké problem.

Co se týká nenáboženského aspektu, mluví se o antických základech demokracie. Ale důležitá je i tradice germánské a keltské sněmy, jejímž důsledkem je podle mne Magna Charta. Jinými slovy vše souvisí s dlouhodobou tradicí, kterou nevytvoří nikdo ze dne na den. Pokud přijmete rychle do země 10, 20 procent lidí kteří nenásledují tyto tradice, civilizace se rozloží. Nezbývá než vyžadovat po migrantech dodržování psaných a nepsaných pravidel, nebo je nepouštět. Protože máme v Evropě 5 kolonu multikulturalistů není možné přijímat migranty z Blízkého Východu ani Afriky.