3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

PRÁVO: Arménská genocida rozděluje svět

V těchto dnech si tradičně připomínáme události takzvané křišťálové noci, která de facto odstartovala židovskou genocidu v rámci Hitlerovy první říše, dnes reprezentující také Mezinárodní den boje proti fašismu a antisemitismu, jenž připadá na 9. listopadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Kostas 12.11.2021 2:16

Velmi dobrý komentář. Díky.

F. Zrcek 8.11.2021 20:37

Těší mě, že se česko v této otázce octlo mezi civilizovanými zeměmi.

Š. Hašek 8.11.2021 15:48

Existuje něco jako fakt, pokud to splňuje všechny měřitelné hodnoty faktu?

Sleduji, že ciťáci (pardon) vytáhnou periodicky něco, co (v tomto případě) periodicky zamlčovaly velmoci. A nebo zamlčují. Velmoci se neohlížejí na genocidu. Jen si vyberou tu poslední, největší.

Arménská genocida je hrůzná, ví se to. Ví se, že se ocitli bezbranní před Turkem. Za velké války. Nebo před.

Obama, když se usmíval v Turecku, to taky věděl ..... i když nějaký míšenec s divným vzděláním a papírama ..... ???

Zkráceno. To mě jen tak napadlo, až zas budou politici řečnit. Co na to Džamila?

H. Lukešová 8.11.2021 16:53

Ale proč vyzdvihovat jenom arménskou genocidu, také při vší úctě k Arménům, byly i další národy oběti genocidy. Co v takové Rwandě, kde Hútiové vyvraždili stovky tisíc Hútiů? Hútiové nazývali Tutsie "šváby. Nebo Pol Pot, který vyhladil velkou část svého národa v Kambodži? Nebo v současnosti genocida Jézídů, které vyvražďují chlapci a děvčata z Islámského státu?

Genocida křesťanů na Blízkém východě a v Africe v současnosti? A první židovskou genocidu spáchali Arabové, konkrétně samotný prorok Mohamed s jeho vojsky, který povraždil židovské Araby, tj. Araby, vyznávající judaismus.

Odtud ten milý pokřik "Chajbar, Chajbar, Židé, Mohamedova vojska se vrátí!". Zde Mohamed v Chajbaru povraždil židovské muže, ženy a děti vzal do otroctví, ale prakticky židovští Arabové přestali existovat.

H. Lukešová 8.11.2021 16:54

........tedy Hútiové povraždili stovky tisíc Tutsiů......

Š. Hašek 8.11.2021 17:53

Paní Lukešová,

pokud jste si všimla, tak píši, že občanské povědomí (doufám tiše) vnímá masakry reálněji, než politici.

A pokud jste připomněla Tutsie .......... opakovaně jsem musel poslouchat proslovy, že tito Afronegřiinženýři mě budou poučovat, kde se nachází Říp a jak mám popřát manželce k narozkám.

Souhlas s Vámi. Tady na NP zcela jasný.

Písemná diskuse není "přesná". Nejsem právníkem ani diplomatem Cyrdou.

O. Kurz 8.11.2021 14:24

Židé by přišli o jedinečnost a to nechtějí.

Š. Hašek 8.11.2021 15:49

Hodně blbý.

I. Samson 8.11.2021 12:06

Diskusia ide tak trochu mimo. Izrael bol spojencom Turecka, poprípade naopak. Obe krajiny mávali dokonca aj spoločné vojenské cvičenia (v Turecku), kým sa nedostali k moci islamisti vedení Erdogánom alias Erdojánom.

Zmienka o židovskom vzťahu k Arménom a Židom je tiež trochu scestná. Azerbajdžan je sekulárno-muslimský štát a muslimskí "Azeri" sa k Židom v dejinách správali akosi láskavejšie ako kresťanskí Arméni k Židom. Len nechápem, prečo tu rozdeľovať národy v utrpení. Arméni židovskú šoa nepopierajú (paradoxne, mnohí ultraortodoxní židia - iba niektorí si svoju národnosť píšu aj s kapitálkou) a židovský štát arménsky holocaust nepopiera, iba sa odmieta jednoznačne vyjadriť. Ale (my sa iba môžeme spoliehať na historickú literatúru) a židovský štát i historicky jedna zo štyroch väčšinovo šíitskych krajín (popri Iráne, Bahrajne a Iraku) a republika Azerbajdžan majú momentálne dobré vzťahy. Alláh žehnaj tomu, aby to nedopadlo tak ako s Tureckom. Ale Židia boli vždy najlepšími lekármi, právnikmi aj diplomatmi (spočiatku boli aj dobrými nomádmi a pastiermi, ako my všetci).

A možno čítateľ nepohŕdne jedným svojím zážitkom z Baku. Na večeri "Azeri" spievali nábožné piesne, pili víno, kaukazský koňak, objednávali si bravčové. Na moju naivnú otázku, ako môžu piť alkohol (v Koráne taxatívne 4x zakázaný), som dostal zmiešanú post-sovietsko-kaukazskú odpoveď: Gospodin Samson, Prorok, buď požehnané jeho meno, nemohol vedieť, že raz budú chľadničky. Inými slovami: Ak chcete "obabrať" samotného Najvyššieho, to sa dá, ale prečo sa babráte do vzťahov medzi Židmi a Azermi?

H. Lukešová 8.11.2021 11:31

Vřelé vztahy mezi Íránem a Arménií- Írán potvrzuje, že má dobré vztahy s Arménií i Azerbajdžánem. Politici z Íránu a Arménie se scházejí v Teheránu

https://www.al-monitor.com/originals/2021/10/iranian-and-armenian-fms-meet-tehran

Arménský prezident oceňuje vztahy s Íránem https://www.tehrantimes.com/news/466543/Armenian-president-hails-ties-with-Iran

H. Lukešová 8.11.2021 11:32

A ještě tady... Spolupráce mezi Arménií a Íránem

https://www.iranintl.com/en/20211005392562

P. Hák 8.11.2021 12:44

No dobře, a nějaký čin, něco jiného než zdvořilostní řeči? Teda kromě toho, že arménská policie spolupracuje s íránskou při boji proti pašování narkotik (doufám, že naše taky) a že se dá z Arménie do Íránu dojet po silnici. To mi pořád nepřijde jako spojenectví... Prostě normální vztahy.

Podle článku o "FM meeting" byl Írán ve válce o Karabach neutrální a pokoušel se dojednat příměří. Ani tam tedy spojenectví nebylo.

H. Lukešová 8.11.2021 12:50

Tak jistěže se jedná o vztahy ryze zdvořilostní, arménští vojáci nebudou přímo bojovat s íránskými vojáky na jedné straně a íránští vojáci po boku Arménů na druhé straně. To by možná ani dost dobře nešlo. Jinak mě víc nenapadá, jak by měl vypadat nějaký jiný čin Arménie ve prospěch Íránu.

P. Hák 8.11.2021 13:11

Já si prostě "spojenectví" představuju jinak. Třeba právě ty společné jednotky nebo aspoň masívní dodávky zbraní... diplomatický tlak, hospodářské sankce proti soupeřům...

Ale samotný fakt, že spolu dva státy neválčí, ale obchodují, nepovažuju za "spojenectví".

P. Nešvara 8.11.2021 10:30

Postoj Izraele není nevysvětlitelný, oni chtějí mít monopol na postavení obětí holocaustu, do své zahrádky si nějaké Armény pustit nechtějí.

Dnešní Arméni nedopadnou dobře, jsou obklopeni smrtelnými nepřáteli, ať už jsou to Turci nebo Azeři. Kupodivu celkem dobře vycházejí s Iránem, ale to je jenom zoufalství, jednou nepřátelství mezi křesťanskou Arménií a fundamentálními Iránskými šíity probublat musí. Dokonce ani křesťanští Gruzíni je nijak zvlášť nemilují.

Jediný důvod, proč Arménie (zatím) ještě existuje jako stát je jejich strategická poloha, kvůli které tam v městě Gumri Rusové udržují poměrně velkou vojenskou základnu. Protože kdysi když se rozpadal Sovětský Svaz, tak byla dohoda, že vnější hranice bývalého Sovětského Svazu bude chránit Ruská armáda. V Arménii a snad i Tádžikistánu a několika dalších "stánech" to dodnes funguje, u Ukrajiny a Pobaltí to nefunguje určitě. 8-o

P. Hák 8.11.2021 10:08

Nejsem si jist, že izraelské spojenectví s Tureckem je úplně nejprozíravější. Přijde mi, že vše je podřízeno nepřátelství s k Íránem a že Arméni byli potrestáni za to, že s Íránem mají normální vztahy (co jiného jim také zbývá, při jejich poloze). Jenže islamizující se Turecko se může rychle stát větším problémem, než Írán, protože je prostě blíž a má modernější armádu...

H. Lukešová 8.11.2021 10:16

Stát Izrael není spojencem Turecka, ale Azerbajdžánu. Turek Erdogan pravidelně uráží Izrael, Netanjahua označil za "teroristu" a samotný Izrael za "teroristický stát", přitom teroristou je on sám a teroristickým státem je Turecko.

S Azerbajdžánem je to jiné. Ázerbajdžán dodává Izraeli 40% ropy, kterou nutně potřebuje a soupeřem Íránu, zatímco Arménie je spojeneckým státem Íránu, takže je jenom logické, že ve válce mezi Arménií a Ázerbajdžánem podpořil Izrael Azerbajdžánce a v Azerbajdžánu žije i celkem početná židovská komunita, takže Azerbajdžán má co Izraeli nabídnout a Izrael na druhou stranu má co nabídnout Azerbajdžánu.

Je to složité ta reál politik. Židovský Stát Izrael podporuje muslimské Azery a křesťanská Arménie podporuje taktéž islámské Íránce. Jenože je rozdíl mezi šítskými muslimskými Azery a šítskými muslimskými Íránci. Azerové se učí o holocaustu a Židů s úctou, íránští ajatoláhové pravidelně vyzývají k vyhlazení Izraele a podporují teroristické organizace, bojující proti Izraeli. A i v samotné Arménii je rozšířený antisemitismus. Izrael nemá nikomu za co omlouvat.

P. Hák 8.11.2021 10:37

Nicméně Ázerbajdžán je velmi blízký spojenec Turecka... Erdogan a Netanjahu byli stran konfliktu v Karabachu de facto spojenci.

V čem spočívá to "spojenectví" Arménie a Íránu? V tom, že spolu nevedou válku? To ale není spojenectví...

Jak přesně Arménie podporuje Íránce? Co pro ně reálně dělá?

Co se učí v Ázerbajdžánu o šoa, nevím, ale je to postkomunistický stát, tak asi nebude tak zle, jako u jiných našich kamarádů z islámského světa.

IS byl také sunitský. Možná proto se jím Izrael neznepokojoval a de facto jej dokonce podporoval nálety na Sýrii v době, kdy měla s IS nejvíce problémů? Co by dělal Izrael, kdyby Asad prohrál a v Sýrii vznikl militantně islamistický stát? Opravdu by to bylo pro Izrael lepší? A bylo by pro Izrael lepší, kdyby Sýrii okupovalo Turecko?

O žádné omluvě jsem nepsal. Psal jsem o prozíravosti, resp. zaslepenosti. Izraelské znepokojení Íránem chápu, klapky na očích ve všech ostatních směrech už méně.

H. Lukešová 8.11.2021 10:46

Víte v Sýrii je situace mnohem složitější, na jednu stranu sunitští džihádisté, vrazi z Islámského státu a Al Kaidy a na druhé straně šítští džihádisté z Hizballáhu a Íránu. Pro Izrael je to stejné, terorista jako terorista, ať už šítský nebo sunitský.

Izrael v Sýrii bombarduje hlavně jednotky Hizballáhu a Íránu, ti, co mu jdou po krku. V Sýrii neexistuje žádná dobrá strana. Kdyby byl u moci v Sýrii samotný Asad, kterého by nepodporoval Írán a Hizballáh, to by snad byla až nejlepší volba, protože Asad je ryze sekulární panovník, on sám by snad válku s Izraelem nechtěl, ale Íránci a Hizballáhovci, ti jdou Izraeli po krku.

A takovou má Izrael konec konců dohodu s Ruskem, který má s Izraelem také dobré vztahy, Izraelci budou bombardovat Íránce a teroristy z Hizballáhu, ale nebudou útočit na samotného Asada, spojence Ruska.

Rusko nenechá padnout Asada, je to spojenec, má v Sýrii svou vojenskou základnu a veškeré případné rezoluce OSN nemířené proti Asadovi, by Rusko vetovalo, takže o osud samotného Asada se nebojím. Asad rozhodně nepadne.

H. Lukešová 8.11.2021 10:55

....., které s Izraelem dobré vztahy....

P. Hák 8.11.2021 10:58

"Pro Izrael je to stejné, terorista jako terorista, ať už šítský nebo sunitský". Byl bych rád, kdyby tomu tak bylo, ale nejsem si jist, zda se to tak bere i z hlediska států.

Ad Sýrie: Většinou souhlas, ale pak by měl Izrael v Sýrii podporovat situaci, kdy vládne oslabený Asad - to je nejméne nebezpečné Izraeli. Fakticky se ale choval opačně. Nálety Asada tlačily k Íránu... Naštěstí zasáhlo Rusko, ale taky to mohlo dopadnout hůře, kdyby např. USA ruskou účast zablokovaly a samy útoky na Asada zintenzívnily.

Naopak izraelskou dohodu s Rusy vidím jako prozíravou. Zajímavé je, že po íránských volbách se jednání Rusko-Írán omezilo na ministerskou úroveň, zatímco Rusko-Izrael proběhlo na úrovni vrcholné.

H. Lukešová 8.11.2021 11:08

K Vašemu třetímu odstavci- no možná je to tím, že v Íránu vyhrál Ibrahim Raisi, skutečný řezník, zodpovědný za smrt tisíců lidí v Íránu, skutečně nejfanatičtější šítský islamista, takže je to možná i pro Rusko silná káva, nějaké vřelé přátelství zrovna s tímto pánem.

Věřím, že Rusko a Putin mají také nějakou čest a nejsou vřelými přáteli těch nejhorších vrahů. A v Izraeli žije početná rusko-židovská komunita, jedna z největších rusky mluvících komunit na světě a to je možná i ten živý most mezi Izraelem a Ruskem, nevím, domýšlím si.

P. Hák 8.11.2021 11:16

Tak nepamatuju, že by se Putin choval antisemitsky... Čest nevím, ale Rusové a Židé měli v minulosti společné nepřátele a měl je čekat stejný osud. Tahle historická paměť tam přetrvává. Antisemitismus je silnější na Ukrajině (pro kterou tak plane rabín Sidon... no nic).

Živý most nepochybně existuje, ono stačí se podívat na nápadně vyšší podíl slovanských typů mezi izraelskými sportovci... Bennettovi v Soči tlumočil ministr Zeev Elkin, narozený v Charkově :-)

https://www.timesofisrael.com/bennett-extends-russia-trip-over-shabbat-after-warm-putin-talks-run-long/

H. Lukešová 8.11.2021 11:53

No jo, na Ukrajině probíhaly divoké pogromy během WW2, nejznámější byl ten z Babij Jaru ze dnů 28.9.-29.9.1941, kde Němci a ukrajinští kolaboranti povraždili více než 34 tisíc Židů a na Ukrajině antisemitismus dodnes přetrvává, ale pravdou je, že ten starý, klasický, ne ten nový, neomarxistický, založený na podpoře palestinianismu...

Tudíž Izraelci také nemají důvod stavět se v rusko-ukrajinském sporu na stranu Ukrajiny, ano, je nutné mít na mezinárodní úrovni dobré vztahy i s Ukrajinou, ale pravdou je, že je Putin k Izraeli a Židům velmi přátelský a tohoto vztahu je nutné využít ku prospěchu obou stranu, jak vyplývá i z Vašeho odkazu.

P. Hák 8.11.2021 11:03

Paní Lukešová, můžete prosím ještě vysvětlit to "arménsko - íránské spojenectví"? Netvrdím, že nemáte pravdu, třeba jsem něco nepostřehl.

H. Lukešová 8.11.2021 11:10

Pane Háku, teď se musím odpojit od počítače, sice jsem si dřívější odkazy neuložila, ale pokusím se je dohledat.

P. Hák 8.11.2021 11:17

Děkuji.

J. Poláček 8.11.2021 10:55

Dobrý den paní Lukešová, bylo by dobré poinformovat o Arménském antisemitizmu. Pokud máte k tomu co říct nebo dát odkaz, rád si rozšířím obzory. Chápu Izrael že měl důvody k podpoře Tureckého podržtašky, holt Kissinger nevyučoval nadarmo. Na druhou stranu jsou tu historické křivdy, které mohou být pro někoho silnější motivací než je ropa. Čím složitější hru hrajete, tím víc se vám to může vymknout z rukou. Nejhorší nepřítel je ten, kterého si vyrobíte sami.

H. Lukešová 8.11.2021 11:02

Dobrý den pane Poláčku, tak třeba zde odkaz o arménském antisemitismu....

https://www.refworld.org/docid/46f25887c.html

J. Poláček 8.11.2021 21:04

Děkuji za odkaz. Početl jsem si. Musím konstatovat, že svět není jednoduchý a sviní v něm žije dost. Je jednoduché, velice jednoduché vyprovokovat problémy ale o to těžší je se jich zbavit. Bohužel lidi jako Kocharian se asi bez problémů můžou vyskytovat v každé evropské zemi. Málo nechybělo a Británie mohla mít premiéra z této sorty. Však jěště stále může .....