5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

POLEMIKA: Má Švédsko ještě nějakou šanci?

V Neviditelném psu byla zveřejněna celá řada článků, které popisují Švédsko značně jednostranně. Mám na mysli články od Judith Bergman a Jaro Plevy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Braun 27.2.2020 14:52

Ve Švédsku jsem byl naposledy v roce 2015 na dovolené s autem a stanem. Nedaleko Malmo jsme spali 2x v kempu, na začátku a konci dovolené, vše ok a bez problémů, stejně jako jinde ve Švédsku. Spolužačka, takto imigrantka pracující ve zdravotnictví a bydlící v Malmo, se po smrti manžela měla loni možnost vrátit do ČR a kupodivu dala přednost tomu "hroznému" Malmo a zůstala tam.

V. Kučer 27.2.2020 14:39

Xenofobie je docela užitečná vlastnost kterou nás obdařila evoluce. Opak je hazardérství. A to je ten největší problém. Stačí si zjistit kolik lidí umírá např. při dopravních nehodách. A vrchol je pouštět do Evropy problematické přistěhovalce z přelidněných zemí třetího světa.

V. Kučer 27.2.2020 14:22

Článek skoro idylka. Autor asi nezaregistroval že Střední východ a Afrika prožívají populační explozi. Evropa byla v podobné situaci v 19.stol. V některých evropských státech byl dokonce hladomor např. v Irsku a ve Švédsku. Tenkrát se to řešilo emigrací do Ameriky.

O. Istvanfy 27.2.2020 14:20

Skvelý postreh.

V. Kučer 27.2.2020 14:10

Ve Švédsku jsem byl v r.1996. V Malmo jsme spali pod širákem ale žádného neevropského migranta jsem si tam nevšiml. V té době bylo Švédsko bezpečná země.

P. Pepax 27.2.2020 13:58

Souhlas.

P. Jaroš 27.2.2020 13:27

Přesně tak, pane Braune, dokud jsme neznali islámský terorismus, přistupovali jsme k muslimům skutečně jinak.

J. Uzel 27.2.2020 13:16

Ve Švédsku jsem byl v r.2006, kdy o uprchlické vlně nebylo slechu a již tehdy nám místní nedoporučovali navštívit Malmo kvůli "nepřizpůsobivým". A jejich prohibice nesvědčí o důvěře v občana. Nákup alkoholu připomíná návštěvu lékárny (Systembolaget).

J. Špirk 27.2.2020 13:06

Děkuji autorovi za mnoho pro mne nových zajímavých informací.

Dovoluji si jej upozornit na naši národní zkušenost s jednou menšinou, před kterou mnoho dnešních lidí zavírá oči. Byli pozváni panovníkem jako odborníci. Ani za tisíc let se neasymilovali. Posledních 150let soužití s nimi bylo nanejvýš krušných. Nakonec se rozhodli nás vyvraždit. Nechybělo mnoho a dokázali to.

M. Dvořák 27.2.2020 13:06

Velmi zajímavý názor. Ovšem pomíjíte skutečnost že ti, o nichž mluvíte, se narodili i studovali v USA.

S Vámi zmíněnými "primitivy", svými prapředky, už mají společnou jen barvu pleti. Vzděláním i kulturou jsou dnes jinde než Afričané.

Co se týče páně Vaňurova příspěvku k pokroku lidstva, možná je větší než ten Váš. Rozhodně více promýšlí do hloubky.

T. Hraj 27.2.2020 13:05

Selhání v klíčových bodech:

1) ani slovo o islámu. Ten má při tom ve Skandinávii tuto nepokrytou podobu: https://www.youtube.com/watch?v=j9sP9Jmnupw

2) integraci má pan Novák evidentně za úkol hostitele, nikoli migranta (to je mimochodem klíčový omyl v celé EU): "Integrovat takové přistěhovalce do švédské společnosti je těžké. Zde navíc ukazují švédské imigrační úřady také značnou neschopnost."

3) notorické polopravdy typu: "... opatřit dostatek pracovních sil, především kvalifikovaných, pro další ekonomický vývoj ... to se dá nejlépe migrací."

I. Mertl 27.2.2020 12:55

Milý pane Vaňuro, bez "primitivů" ze subsaharské Afriky by třeba v dnešním USA nefungovaly nejméně zdravotnictví, policie a městská doprava. Mmch čím Vy jste přispěl k pokroku lidstva?

V. Petr 27.2.2020 12:26

Zajímavá je ta stať o Iráncích. Peršané patřili už od starověku k civilizovaným národům a úpadek přinesl až islám, vnucený jim původně arabskými dobyvateli, leč postupně velkou částí obyvatel přijatý. Po návratu doby temna se ti, kdo byli protagonisty šáhovy modernizační politiky v cizině dobře uplatnili.

Toto ovšem v žádném případě neplatí pro primitivy, přivandrovalé ze subsaharské Afriky (čím přispěli černoši pokroku lidstva???) ani pro magory, zůstávající v zajetí islámského středověku.

R. Langer 27.2.2020 11:47

Ano, to je to kouzlo nechtěného... :-)

J. Kraus 27.2.2020 11:45

Je jakási historická zkušenost, že v době blahobytu je snadné být přítelem všech. Přijde hmotná nouze, někdy stačí jen neurčitý popud a každý si rychle uvědomí kam patří. Číňané usedlí v JV Asii byli po staletí celkem pravidelně vyvražďováni, protižidovské pogromy nebyla zdaleka specialita pouze Evropanů. Po pádu Francie 1940 se z našich letců, respektovaných francouzskými kolegy a zvaných do francouzských rodin, přes noc stali "špinaví cizinci", kteří zavinili všechen ten srab pravých Francouzů. Dnešní Evropan si to neuvědomuje, ale pro většinu světa stále platí "my" a "oni", přes všechnu vnější nekonfliknost. Člověk s blízkovýchodními kořeny usedlý ve Švédsku může být považován za Švéda, Evropan usedlý na Blízkém Východě bude vždy cizincem. Dlouhá doba míru a blahobytu otupuje, nevíme jak budou na jejich ztrátu reagovat nové generace. Bude to velký experiment, třeba se ještě dočkáme.

J. Chaloupka 27.2.2020 11:38

S cizinci je to jako s kořením: přidáš špetku a jídlo je pikantnější, dáš půl kila a můžeš vše vyhodit.

R. Benýšek 27.2.2020 11:36

I tento článek vypadá potvrzovat můj dlouhodobý dojem, že v sociologii je to v něčem podobné jako v jaderné fyzice: Existuje určité kritické množství, po jehož překročení následuje štěpná reakce. Dokud je neevropských přistěhovalců v evropské zemi méně než určité procento (zatím jsem si nedal tu námahu zkusit vyčíslit, kolik to přesně je), je to v pořádku (ba dokoce si dovoluji vyslovit tu kacířskou myšlenku, že taková multietnická společnost je zdravější a výkonnější nežli ta čistě jednoetnická), ale je -li jich více, je to průšvih. Pročež za nejdůležitější informaci z článku považuji tu, že ve školkách i školách je dětí z těch přistěhovaleckých rodin vždy menšina.

P. Hlobil 27.2.2020 11:20

je zajimave, ze 35% Svedu a dokonce 50% Pakistancu zvladnou VS... to musi byt narody geniu

R. Langer 27.2.2020 11:17

Přesně!

R. Langer 27.2.2020 11:11

Mně to také tak připadá, jenom je to okecáno takovým sluníčkovským dialektem. Ale nějakou zářnou perspektivu tam rozhodně nevidím. ;-)

R. Langer 27.2.2020 11:08

Upřímně řečeno, pane autore, i podle toho, co píšete vy, mi situace nepřipadá zdaleka tak optimistická, jak zřejmě připadá vám...

P. Podhrázský 27.2.2020 11:05

Korán je agresivní. Pokud je to muslim, řídí se koránem. Muslimové mužou být slušní, ale když se řídí koránem, jsou agresivní.

P. Nešvara 27.2.2020 10:52

Pluralita informací a názorů je fajn. Každopádně se domnívám, že autor se mýlí. Vychází totiž z axiomu, že lidské skupiny se liší pouze barvou kůže a za případné selhání je vždy vinen někdo jiný. Není tomu tak.

Do Čech přišlo mnoho vln imigrace. Rusové, Ukrajinci, Poláci a jiní se integrují bez problémů. Třetí generace jsou již Češi a liší se jenom nečeským jménem. Cikáni a židé se neintegrovali ani za více než půltisíciletí. Jsou pořád stejní, odlišní, nekompatibilní. Totéž v USA. Potomci Čechů, Slováků, Poláků přišedších před druhou světovou válkou už většinou česky, slovensky, polsky ani neumí, jsou to Američané se vším všudy. Kam zmizeli Italské mafie známé z knihy kmotr? Rozplynuly se v Americkém Melting Pot. Černoši byli osvobozeni v polovině 19tého století, latinos po dekády táhnou od jihu. Tyto skupiny se neintegrují.

Takže neházejte všechny imigranty do jednoho pytle. Mezi Českým lékařem, který odejde za lepším do Německa a Somálcem, který odejde tamtéž je velký rozdíl. Statistiky oba dva nacpou do jednoho pytle s nápisem "imigrant" a zprůměrují obrovský přínos toho lékaře a sociální dávky vyplacené Somálci a ejhle, už je tu argument, že imigrace je vlastně trochu v plusu.

Kapitolou samou o sobě je islám. To je nadnárodní a nadrasová ideologie, která odpadlictví (čímž je myšlena typicky i integrace) trestá smrtí. Jak může být integrován muslim, kterému korán ukládá povinnost bojovat proti nevěřícím?

Škoda slov, sluníčkáře nepřesvědčíš, ti mají svou pravdu a realita je nezajímá.

V. Braun 27.2.2020 10:38

Staří a noví muslimové? Zajímavá konstrukce. Já osobně spíše vidím starý, rozuměj normální, a nový, rozuměj histerický, přístup k muslimům.

V. Braun 27.2.2020 10:28

Agresivních muslimů je celkově málo, naprostá většina těch více než 2 miliardy muslimů jsou normální a slušní lidé.

J. Juřička 27.2.2020 10:16

Podle vnějších znaků a chování pan Novák vyzdvihuje muslimy a jen vyjmenovává některé nenávistné projevy muslimů, aniž by se pustil do hlubší analýzy co je motorem muslimské nenávisti. Tím svůj přispěvek posunul do oblasti sluníčkářkého muslimofilního žánru. Škoda!

P. Zinga 27.2.2020 9:09

Nebyl jsem ve Švédsku, jsem odkázaný na zprostředkované informace a ty mě říkají, že spíš má pravdu pan Pleva než autor dnešní. Na západ od nás se mluví o postupujícím rozkladu původní společnosti jako o "švédizaci".

A co se postoji za 2. světové týká, lze rovněž mluvit o vychcanosti.

M. Valenta 27.2.2020 9:09

Někdo na růžovo někdo na černo. Pravdu vidím blíže k panu Novákovi.

M. Valenta 27.2.2020 9:06

Díky. Je moc fajn, že se čas od času na Psu vyskytne i jiný pohled, třeba na to Švédsko.

P. Zinga 27.2.2020 9:00

Bože, zase ten Čaputové potrat Kostelanský...