29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

GLOSA: O Velikém Rusku

Válka na Ukrajině trvá už skoro dva měsíce – co jsme se za tu dobu dozvěděli o Rusku? A o sobě? Podle mne je nejdůležitější to, že naprostá většina ruských příznivců couvla. Jednak před tím agresivním vpádem samotným a jednak kvůli skutečně krutému zacházení ruských vojáků s civilisty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Nevrkla 25.4.2022 9:13

Nemyslím si, že Rusko bojuje proti nám, už vůbec ne proti našemu způsobu života, on se ten jejich od našeho zas tak zásadně neliší. Jde spíš o boj západu proti Rusku. I v tradičně velmi protirusky orientované americké společnosti, podle průzkumu tam Rusko vnímají jako nepřítele dvě třetiny lidí, což byl světový rekord, si čtvrtina Američanů podle průzkumu myslí, že Amerika je iniciátorem ukrajinského válečného konfliktu. U nás by za takový názor chtěli lidi zavírat. To by pak v Americe museli zavřít osmdesát milionů lidí...

T. Hraj 25.4.2022 11:31

Tím "naším způsobem života" se nemyslí nákupy v IKEA nebo Mc Donalds`. Má se spíš na mysli právní stát (presumpce neviny, právo na spravedlivý proces...), demokracie (svobodné, nezfalšované volby), nedotknutelnost soukromého majetku atd., prostě hodnoty, které tvoří svobodný, demokratický stát západního typu. Ty s námi Rusko rozhodně nesdílí.

J. Nevrkla 25.4.2022 15:31

Až takhle? To my dodržujeme? Zvláště po Vrbeticich ten pocit nemůžu mít, obviňujeme zcela bez důkazů, po presumpci neviny, natož po nějakém procesu s možnosti obhajoby, ani stopy. Konfiskace majetku Rusů dnes v mnoha západních státech i u nás o nedotknutelnosti majetku vůbec nesvědčí. Natož zmrazení či ukradení ruských dolarových kont v řádu stamiliard. O zfalšovaných volbách svědčilo v posledních amerických prezidentských volbách mnohé, vše se zametlo pod koberec. Koho a kdy obviňovali Rusko bez důkazů, komu zabavilo majetek či konta, kdy falšovalo jaké volby? A po cenzuře mnoha webů a vyhrožování tresty za projevení názoru už u nás nemůžeme mluvit ani o svobodě slova. Zametme si před vlastním prahem, pokud to dokážeme.

V. Podracký 25.4.2022 21:06

Přesně tak, blížíme se Rusku.

J. Nevrkla 25.4.2022 21:26

Nejsem si jist, jestli už ho nepřekonáváme. Nějak si nevzpomínám, koho Rusové obviňovali, sankcionovali a trestali bez důkazů a soudů, že by někomu kradli konta a zabavovali majetky. Mýlím se?

P. Diviš 25.4.2022 21:40

Že si nechcete vzpomenout neznamená, že by to nedělali. Mýlíte se jako obvykle a v lepším případě.

J. Nevrkla 25.4.2022 21:43

Prokope, vy nikdy nepřijdete s jakýmkoliv argumentem, jen vše označíte za lež. Vykaslete se na to, tak něco jalového se nevidí.:-)

V. Kolman 25.4.2022 23:18

Mýlíte se!

Ruská policie občany, kteří nesouhlasili s oficiálně hlásanými názory - odváželi rovnou do Gulagů, viz odborník na kosmonautiku/rakety Koroljov. Ten měl ale naštěstí kliku, že ho posléze potřebovali, aby vynesl na orbitu sputnika (družici).

K důkazům. Když se "šikovně vyrobí" vhodný paragraf - pak se vše děje podle zákona:-(:-(:-(

J. Nevrkla 26.4.2022 7:26

Nevím, co komu protiprávně a bez soudu zabavuji v Rusku, ale také nevím, že by to dělali někde v zahraničí, že by jinou zemi bez důkazů začali obviňovat a trestat. A to bychom se u nás jistě dozvěděli.

T. Hraj 26.4.2022 9:25

Ano, ty hodnoty nebývají ctěny. Všechny ty konkrétní příklady poklesků západu, které uvádíte, vidím stejně. Před tím prahem si ale také zametáme. Nebo minimálně máme (stále ještě) tu možnost.

Rusko žádné svobodné volby dnes nemá. Už proto, že nemá svobodu slova. Novináři jsou v Rusku mizeni (cca 200 za posledních 15 let), přímí političtí oponenti končí ve vězení nebo jsou rozstříleni za bílého dne v centru Moskvy. Pokus relativizovat zlo Ruska a zlo Západu je směšné. Ostatně lidé hlasují nohama jednoznačně.

J. Nevrkla 26.4.2022 9:31

Na základě čeho jste přesvědčen, že v Rusku nemají svobodné volby? Že to říkají naše média? Na to říkal Václav Havel: v zemi, kde je cenzura, může věřit médiím jen blbec.

Zlo Ameriky je menší? Jen poslední invaze do Srbska, Libye, Sýrie, Iráku a Afghánistánu staly daleko více životu než ta ruská, přitom z těch zemí Americe ani Američanům prakticky nic nehrozilo. Vadily vám ty invaze?

T. Hraj 26.4.2022 9:50

Předpokladem svobodných voleb je svobodná politická soutěž. Tu v Rusku nemají, protože oponentura je fyzicky likvidována.

Ano, zlo Ameriky je menší. USA nejsou dokonalé a jejich vojenské intervence jsou velmi kritizovatelné. Jenomže, USA mají něco, co (nejenom) Rusko nemá. Odkaz founding fathers, unikátní, stále platnou skoro 240 let starou ústavu, systém checks and balances, atd. Neboli jsou zakladatelem moderní demokracie. Za svoji nezávislost a za svoji (ale i cizí) svobodu a demokracii opakovaně bojovali. Toto vědomí a spirit u nich stále je, jakkoli je dnes často přikryt pod vrstvou času a hodnotového cynismu.

J. Nevrkla 26.4.2022 10:09

Opozice je fyzicky likvidována, jistě. Mezinárodně se ví pouze o Navalnem, který měl největší úspěch v Omsku, kde získal tuším dva mandáty z pětadvaceti. Předpokládáte zřejmě, že každý mrtvý opoziční politik byl Putinem zabít. Vždyť ho teď podle průzkumu podporuje jen 83% Rusů a každý opozicnik ho fatálně ohrožuje. Určitě.

T. Hraj 26.4.2022 13:43

Jaksi jste pominul Němcova, rozstříleného v Moskvě na ulici. A taky zmizelé či zavražděné novináře. A že jich je. Myslíte, že se něco z toho může stát bez Putinova vědomí/schválení?

Ale myslím, že opravdu není nutné brát případ od případu, abychom zjistili, jestli je Putin dobrý nebo špatný člověk. "Rozpad CCCP byla největší tragédie 20. století". Já mu prostě na rozdíl od vás věřím, že tu větu myslí vážně (ačkoli ho nejspíš komunismus nezajímá).

J. Nevrkla 26.4.2022 15:19

Bez Putina se v Rusku nehne ani myš, na toho můžete svést cokoliv, šetření ani důkazů netřeba, naivo:-).

V tom se západ liší, tam politikové nemohou vůbec za nic, andělé.:-)

Tu Putinovi větu už jsem četl tolikrát, tolikrát už se hodila, vždy bez souvislostí. Zase to ovšem svědčí o tom, že nic lepšího evidentně neexistuje, a to je pohříchu málo.:-)

M. Valenta 25.4.2022 12:10

Rusko se především potýká s vlastní neschopností stát se standardní zemí. Např. málo zmiňovaným avšak zásadním důkazem ruské mizérie je statistický ukazatel průměrného věku dožití, jenž řadí Rusko na jedno s posledních míst na světě, dokonce i za většinu afrických zemí. Zkrátka obrovská ostuda.

J. Nevrkla 25.4.2022 15:35

Po jejich délce života nám nic není, to je jen jejich věc.

V. Kolman 25.4.2022 23:38

Ano. Délka života je věcí občanů (a vlády) jakéhokoliv státu - pochopitelně.

Ale zároveň délka života (všeobecně!) o lecčems vypovídá. A to bez ohledu na to, jestli se přímo nás týká, nebo netýká.:-(

V. Kolman 25.4.2022 14:16

Nemyslím si, že........

Já si to na rozdíl od vás pane Nevrklo myslím!

Mlhavě už z období před 21. srpnem 1968, od tohoto data už stále až do dneška a do doby, nežli se odeberu na věčnost. Tohle se nezapomíná!!

....boj západu proti Rusku.....

Bombardují Rusové Kyjev a další ukrajinská města, nebo Ukrajinci už 2 měsíce bombardují Moskvu, Leningrad..... a další ruská města????? Nazývání otevřené agrese s ničením měst a zabíjením civilních obyvatel "speciální vojenskou operací" je jenom další z ukázek ruské věrolomnosti a nikdy nekončícího lhaní!!

P.S. - ....podle průzkumu....

U "průzkumu" záleží na tom, kdo, kdy a za jakým účelem ho provádí/prováděl. Je to něco podobného, jako 99,9% procent hlasů pro strany národní fronty v období t.zv.: "socialismu" v bývalém Československu. 99,9% pro - a v hospodách na současné politiky lidé spontánně nadávali;-D;-D;-D

V. Kolman 25.4.2022 14:18

.....tehdejší politiky.....

J. Nevrkla 25.4.2022 15:38

Vy máte jasno, těžko vám něco vysvětlovat, vidíte to přesně tak prosté, jak se tady žádá. Je to jinak, stále více lidí už to chápe.

V. Kolman 25.4.2022 23:45

Vy máte jasno, těžko vám něco vysvětlovat, vidíte to přesně tak prosté, jak to kreml žádá. Je to jinak, stále více lidí už to chápe.

J. Nevrkla 26.4.2022 7:31

Stále více lidí začíná chápat, že invaze byla iniciována Ukrajinou a západem, že to je boj západu proti Rusku. A zřejmě by byl bez reakce, s Ukrajinou s jadernými zbraněmi a americkými základnami dělající si nároky na Krym a Donbas, časem podstatně nebezpečnější. Jak už se říká, západ bude v Rusku snad bojovat do posledního Ukrajince. A my tím bojem kromě Ukrajinců budeme trpět skoro nejvíce.

V. Podracký 25.4.2022 21:37

Ukrajinci nebombardují Leningrad, který se už jmenuje dávno jinak. je vidět, že žijete minulostí nejen podle tohoto příkladu. Ukrajinci ovšem bombardují osm let Doněck.

V. Kolman 25.4.2022 23:26

Ale jó. beru si poučení z minulosti (například z 21. srpna 1968) a ne ze současné lživé a směšné ruské propagandy.

Leningrad jsem napsal proto, aby lidé vašeho ražení věděli, o jaké město se jedná.

L. Písařík 25.4.2022 14:45

A těch 80 mil američanl se tak vyslovilo - v jaké anketě nebo průzkumu? Obávám se, že jste si popletl strany, v USA se už dávno za názor nezavírá, kdežto u Putina je vlastní názor smrtelně nebozpečný luxus.

J. Nevrkla 25.4.2022 15:39

V americkém průzkumu.

F. Navrátil 25.4.2022 8:49

Z mediálního prostoru zmizeli nejen příznivci Ruska, ale i příznivci objektivního informování. Povolen je souhlas s názory vládních politruků a potlesk přecházející v ovace a skandování. Kdo tomu nerozumí, tomu to vysvětlí vrchní prokurátor Stříž, který za neschválené názory slibuje tři roky vězení. A také Pavlíků Morozovů se letos urodilo. A nejsmutnější je, že koncesovaní obránci pravdy a lásky s cenzurou a útokem na svobodu slova souhlasí se svazáckým nadšením.

V. Kuhaj 25.4.2022 10:40

Ano, zrovna nedávno jsem kdesi narazil na větu: "Už se smí kritizovat jen prezident a opozice!". Docela výstižné.

J. Farda 25.4.2022 10:50

Velevážený továryšči Navrátile z fanklubu Vožďa Imperátora, souhlasí s Vámi plně - to je nepřípustně nepřiměřený teror české fašistické vlády za uplatnění Ústavou zaručené svobody slova; ovšem za neschválené názory na osvobozeneckou operaci v Malorusku, demokraticky odhlasované ruskou Dumou osvícené vlády Imperátora vší Rusi, ukládají v Rusku výchovná opatření omezení osobní svobody až na 15 let, a pravděpodobně ještě bude potřebné obnovit trest smrti! A kdo o tom špitne, je fašista, nepřítel svobodného Ruska a Jasného Slunéčka, Imperátora V.raha V.rahoviče, zrůdy Puťpuť! Rv https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-valka-na-ukrajine/705244/obnovime-trest-smrti-hrozi-medvedev-rusko-chysta-odvetu-za-sankce-dopadnou-na-lidi-u-firmy.html * https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/458588-cenzura-nucene-prace-a-tresty-smrti-rusky-politolog-zverejnil-plan-pro-ukrajinu