11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

FINSKO: Humor ji neopouští

Sleduji příběh Päivi Räsanenové, finské parlamentní poslankyně a exministryně vnitra, toho času souzené za veřejné vyjádření názoru na homosexuální praktiky. Názoru negativního – na základě Bible.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Fousek 30.1.2022 20:57

Pane Brei, zkuste si mé příspěvky přečíst znovu. Mám stále silnější dojem, že máte potíže se čtením a následně s chápáním sdělení v onom napsaném.

Opravdu jsem nepsal, že děláte hon na zvrhlíky. A nakonec, podobné to nejspíš bude i s tím vším ostatním.

A ještě jednou tedy (napsané velkými písmeny to třeba konečně pochopíte):

JSEM JAKO HŘÍŠNÍK HODEN SMRTI, KRISTUS ALE TU CENU ZA MĚ ZAPLATIL SVOJÍ SMRTÍ NA KŘÍŽI. STEJNĚ TAK ZA ONOHO PRAKTIKUJÍCÍHO HOMOSEXUÁLA.

J. Brei 30.1.2022 20:14

Já žádný hon na zvrhlíky nedělám. Vadí mi jen, když křesťané některé texty relativizují (třeba jako ten Šaulův o praktikujících homosexuálech). Šaul v tom má jasno - takoví lidé jsou hodni smrti. No a mne zajímá, zda s tím souhlasíte a je mi úplně jedno, zda to má být smrt teď (podle Tóry) nebo na konci věků (podle ha-Nocrím). Takže se přestaňte vykrucovat a dejte mi jasnou odpověď, jak Vás k tomu ostatně vybízí i Váš Pán. Souhlasíte s tím, že jsou praktikující homosexuálové hodni smrti?

F. Fousek 30.1.2022 18:53

Tak v tomto se asi shodneme, z Vaší vyhraněnosti k diskutovanému, jsem měl dojem, že by to mohlo být hodně jinak. Proto jsem si to ujasňoval, abych nemusel argumentovat zbytečně komplikovaně.

Nicméně, přestože trest smrti považuji za legitimní, ne vždy jej považuji za nutný. Proto třeba ve zmiňovaném středověku (mj. s ohledem na možnosti věznění) byl uplatňován poněkud častěji a i za menší prohřešky. Naopak v současnosti je zase otázkou, kde je hranice jeho (ne)využití.

F. Fousek 30.1.2022 18:42

Ad1) Už v dřívější diskusi s Vámi jsem psal, že Pavlův negativní postoj (nejen) k homosexuálům zřejmě měl kořen v morálním úpadku římské společnosti, kde se pořádaly tehdy např. pověstné orgie. Nějaké povědomí o nich určitě měl i Pavel, a v celé Judské společnosti toto určitě rezonovalo podobně, jako dnes u nás zneužívání nezletilých v církvi (jakkoli je to dnešní zneužívání zveličováno v poměru k témuž v běžné občanské společnosti). Jinak byla homosexualita tehdy v Judsku tabuizována. Že v Pavlově textu vidíte jakousi výzvu k honu na zvrhlíky, je ale irelerele... blbost :-).

Myslím, že svůj postoj k tématu jsem vysvětlil celkem jednoznačně a nevím proč bych ho měl neustále opakovat. Vám by zřejmě svůj postoj nevysvětlil ani sv. Pavel, protože Vy víte líp než on, jak to myslel. Připomínáte mi v tomto prokurátora Urválka, ten měl taky jasno, že chtěla Horáková rozpoutat IIIWW.

Ad2) Ano, nějak se to zvrtlo - nezvrtlo. Prvotní křesťané očekávali příchod Krista a konec časů ještě za svého života. Ale už v evangeliích je zaznamenáno, že "ani Syn nezná hodinu...". Pavlova vize, že ne všichni zemřeme, má tedy platnost pro ty, kteří se dožijí "konce dnů".

J. Brei 30.1.2022 17:48

Ad 3) Já trest smrti v případě úmyslného zabití jiného člověka za legitimní považuji.

Ad 4) Za těch které stanovuje Tóra. Zda bych se nebál k židovské tradici sáhnout:

„Kdo zbije muže a on zemře, budiž usmrcen. Kdo by však zabil bez úmyslu a do ruky mu to přihrál Bůh, stanovím ti místo, kam se bude moci utéci. Kdyby však někdo svého druha připravil o život úkladně, odveď jej na smrt i od mého oltáře.“ (Šemót/Exodus 21:12-14 Chamiša chumšej Tora)

J. Brei 30.1.2022 17:47

Ad 1) Já tuto pasáž interpretuji tak, jak jí zamýšlel rav Šaul/apoštol Pavel – že smrti jsou hodni ti, kdo praktikují homosexualitu. A naopak smrti nejsou hodni ti, kdo ji nepraktikují. Takže moje otázka znovu: Vy souhlasíte s tím, že homosexuálové, kteří praktikují homosexualitu, jsou hodni smrti?

Ad 2) Podle rav Šaula všechny tělesná smrt čekat neměla (nějak se to ale zvrtlo):

„Hle, říkám vám tajemství: Ne všichni zemřeme, ale všichni budeme proměněni, naráz, v okamžiku, při zvuku poslední polnice. Zazní polnice, a mrtví vstanou jako neporušitelní a my budeme proměněni. Neboť toto porušitelné tělo musí obléci neporušitelnost a toto smrtelné musí obléci nesmrtelnost. Když toto porušitelné tělo oblékne neporušitelnost a toto smrtelné oblékne nesmrtelnost, tehdy se uskuteční slovo, které je napsáno: ‚Smrt byla pohlcena ve vítězství.‘ ‚Kde je, smrti, tvé vítězství? Kde je, smrti, tvůj osten? ‘“ (1 List apoštola Pavla do Korintu 15:51-59 Český studijní překlad)

Rav Šaul evidentně věřil, že někteří smrt nezažijí (nějak se to ale zvrtlo). Je evidentní, že zde mluví o tělesné smrti. Z té duchovní byl ten, do věří v Jehóšuu údajně vzkříšen a od té doby se nachází v životě (Jan 5:24)

V. Wagenknecht 30.1.2022 17:34

Řekl bych, že byste ten islám potřeboval jako prase drbání. Oni by vám muslimové už z makovice vyhnali ty vaše nenávistné pindy a nehádali by se s vámi po internetu, ale vytáhli bejkovec.

F. Fousek 30.1.2022 15:45

Pokud pouze komentujete, proč vnucujete, že to má být chápáno tak a tak? Abyste ve středověku jako prostý poddaný skončil na hranici, musel byste se angažovat dost výrazně a neústupně, nebo by na Vás musel mít někdo z mocných pifku. Ono to upalování, mimo nějaké exponované doby (jako u nás Bobligogate), nebylo zas tak běžnou praxí (skoro bych řekl, že pravděpodobnější by bylo, že Vás jako těhotnou ženu přepadnou lapkové, vyříznou Vám plod z těla, který uvaří a snědí... nebo něco podobného). I u těch vzdělanců to nebylo tak horké, vzpomeňte třeba na Milíče, který si dovolil o císaři Karlovi prohlásit, že je Antikrist. Ano, po Husovi (i za) to začalo být "zajímavé". Také třeba takový Voltaire žil ještě v době, kdy církev byla "mocná".

Víte, nepřišlo mi, že byste patřil k těm, kteří míní, že naše civilizovaná společnost zde vypučela zničehonic, nebo např. navzdory křesťanství - jak se dnes rádo píše. Ale připouštím možný omyl v úsudku.

Na Vaši otázku jsem "ne" s vysvětlením odpověděl jinde.

R. Langer 30.1.2022 15:29

Hm, já bych věděl, ale to se nesmí... ;-)

R. Langer 30.1.2022 15:26

Nesouhlasím.

R. Langer 30.1.2022 15:25

Nesouhlasím. :-P

R. Langer 30.1.2022 15:24

Ale ona to udělala... ;-)

F. Fousek 30.1.2022 15:02

Já nevím, co s Vámi, ale prostě jsem nějak spoléhal na to, že umíte číst a navíc i rozumět napsanému. Nějak mě v tom utvrzovaly Vaše celkem věcné příspěvky, pokud se tedy netýkaly křesťanství, kterému asi nechcete rozumět. Vašim motivům nerozumím, ale třeba je to nějaké "trauma z dětství".

V tom smyslu, jak to interpretujete Vy, samozřejmě odpovídám, že homosexuálové pro samotnou svou homosexualitu hodni smrti nejsou.

Nicméně ve smyslu "Pavlovské teologie" všichni žijeme ve stínu smrti, a tělesná smrt nás tak jak tak čeká.

Zeptám se nyní pro změnu zase já: je dle Vašeho mínění legitimní trest smrti obecně? A pokud ano, za jakých podmínek?

P. Dvořák 30.1.2022 13:33

Psal jsem pro J. Brei 29.1.2022 15:36: plácněte sem z článku citaci "nenávistné agitace",

Nic toho, co jste napsal, jsem v článku nenašel.

J. Brei 30.1.2022 12:34

Pan Stejskal se, stejně jako vy, přímé odpovědi na přímou otázku konstantě vyhýbá. Neřekl snad přitom Váš Pán: "Ať je tedy vaše slovo ‚ano, ano‘ — ‚ne, ne‘; co je nad to, je ze Zlého. “ (Matouš 5:37)?

Z. Lapil 30.1.2022 12:31

Germánské národy bojovaly. Germáni a germánští národové bojovali.

To jen pro pořádek :-). Není jen shoda přísudku s podmětem, ale shoda všeho se vším. Silné muži jsou stejná blbost, jako krásní ženy.

J. Brei 30.1.2022 12:28

Já, pane Fousku, texty pouze komentuji a nevnucuji. Už jsem si stačil povšimnout, že kdyby ha-Nocrím (křesťané) mohli, rádi by mi v tom zabránili. Ve středověku bych možná skončil na hranici. To, že dnes lidé nekončí na hranici kvůli svým názorům na Bibli je jen a pouze díky tomu, že to nevěřící věřícím nedovolí.

Jinak stejná otázka i pro Vás: Vy souhlasíte s tím, že homosexuálové jsou hodni smrti?

Z. Lapil 30.1.2022 12:27

Vy jste mě přivedl na myšlenku! Takže když mě zatknou a budou chtít provést tělesnou prohlídku, já prohlásím, že se cítím být ženou a prohlédne mě žena. Fajn. U soudu pak mlžu tvrdit, že jsem muž a prohlídka ženou nebyla provedena dle zákona, pročež příslušné důkazy (nalezená bible, abych neodbíhal od tématu) nemohou být připuštěny.

To je DOBRÝ ;-D;-D;-D

J. Brei 30.1.2022 12:23

Jochannan, pane Pudile, ve svém 1. Listě píše: „Jestliže však chodíme v tom světle, jako on je v tom světle, máme společenství mezi sebou a krev Ježíše Krista, jeho Syna, nás očišťuje od každého hříchu. Řekneme-li, že žádný hřích nemáme, klameme sami sebe a pravda v nás není. Jestliže své hříchy vyznáváme, on je věrný a spravedlivý, aby nám hříchy odpustil a očistil nás od každé nepravosti. Řekneme-li, že jsme nezhřešili, děláme z něj lháře a jeho slovo v nás není.“ (1. Lista janův 1:7-10 Český studijní překlad)

Pokud tomu paní Päivi Räsanen věří a má nějaký hřích, má ho vyznat. Pokud to udělala, nemůže o sobě prohlašovat, že je hříšníkem. Pokud to ještě neudělala je otázka, proč?

Z. Lapil 30.1.2022 12:22

Ano, blbý zákon taky zákon. Máte možnost snažit se ho změnit (petice, demonstrace...) nebo ho neuplatňovat (nežalovat jeho nedodržovače); viz ten o omezené rychlosti aut.

V Anglii relativně nedávno zrušili zákon zakazující bít manželky po desáté hodině večerní. A když dnes sednete do vlaku, zjistíte, že tak třetina až polovina lidí nemá roušku "v bojové poloze" a ostatní včetně průvodčích dělají, že nic nevidí. Abych byl přesný: na koridoru od Č. Třebové do Prahy se ten předpis docela dodržuje, na severní Moravě je to (v těch dvou vlacích, kterými sem 1. ledna jel, bylo) těch zhruba 50%.

K. Křivan 30.1.2022 12:19

A momentáĺně zvládl človék to množení tak, že je svět dvacetkrát přelidnén. :-(

J. Brei 30.1.2022 12:14

Škoda, že neumíte nabídnout víc, pane Langere. Při četbě některých jiných Vašich příspěvků jsem si myslel, že toho schopen jste.

J. Brei 30.1.2022 12:11

Anarchie a revoluce nikdo právo a spravedlnost nepřinesla, pane Langere. Tady platí nápis ze vchodu do Dantova pekla "Zanechte všech nadějí".

Z. Lapil 30.1.2022 12:09

Jen přípodotek: myslím, že kupříkladu biatlonista, sportovní oštěpař a dokonce i řezník mohou být docela dobře pacifisty.

Z. Lapil 30.1.2022 11:58

Nikoliv. paní Päivi Räsanen je prach a v prach se obrátí.

Aniž bych byl v této souvislosti schopen hlubších rozborů, tak připomínám, že existuje zpověď a součástí katolické mše je deklarováno "Je to má vina" coby snaha o odčinění svých hříchů.

Možná to víte, ale měl jsem v ruce docela tlustou knihu o jezuitech a dost mě překvapilo, že přinejmenším zpovědníci tohoto řádu nelovili uložení pokání ze vzduchu, ale měli na to docela rozsáhlé pokyny; tuším dva svazky, ale to samozřejmě může znamenat dost cokoliv.

Z. Lapil 30.1.2022 11:42

Jste si jist, že ta první citace je správně? Já žiju v domnění, že "Bůh stvořil člověka k obrazu svému".

Pak mu teprv vyňal žebro, stvořil z něj ženu a po jistých peripetiích je vyhnal z ráje se slovy "milujte se a množte se".

Dokonce jsem se opakovaně dočetl, že se dlóóuho myslelo, že muž má o jedno žebro méně, než žena, než se někdo odvážil to spočítat.

Z. Lapil 30.1.2022 11:33

Jen si říkám - citace má nějaké náležitosti (autor, zdroj...), jinak není citací. Není každý povinen znát bibli slovo od slova.

Aby nedošlo k omylu: vyslovení názoru, tady dokonce nijak extrémního a ZEJMÉNA když chybí požadavek jakékoliv trestné akce, opravdu nepatří před soud, ať je rozsudek jakýkoliv.

J. Tachovský 30.1.2022 11:32

Snad soud ukáže dost rozumu a žalobu zamítne. Stále snad platí, že žalovat může kdokoliv cokoliv a soud je ten kdo rozhoduje. Že nějaký blb žaluje poslankyni, to se může stát. Takových je na světě docela dost.

Z. Lapil 30.1.2022 11:24

Přesně tak, ale taková už je právničtina. Nemusíme ani do Finska, stačí Jahelkova balada o tom, že padouch kradl mrtvolám zuby a byl odsouzen - snad že mrtvola není právní subjekt a nelze ji okrást - za rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví.

Jak říká kamarádka: Ježišmarjá inženýr. Prosím tě, nehledej v tom logiku.

Když o tom ještě dumám - je jistě správné trestat lumpy. Konkrétně tady otázka zní, je-li citace bible (opravdu citace? Ne jen vyslovení stejného názoru? Nebo dokonce jeho šíření hromadnými sdělovacími prostředky?) lumpárnou. Pak už je to stejné se psy i s lidmi, jedině ža na psa hledáte hůl, na člověka paragraf.

Kterážto filipika, doufám, ani slůvkem nenaznačuje, že by paní poslankyně v této souvislosti patřila před soud, nedej pámbu aby byla odsouzena.

J. Urban 30.1.2022 9:57

Jj. To by bylo v poho. Tim by Finy "kulturne" obohacovala. Treba by i nejake vyznamenani dostala.