27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EVROPA: Vážně je v Polsku ohrožena demokracie?

Šéfové většiny poslaneckých frakcí Evropského parlamentu ve svém společném dopise kritizují současnou polskou vládu za její návrhy reformy polského soudnictví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 23.7.2017 13:24

Pár poznámek o podstatě demokracie..

Pár poznámek o podstatě demokracie, aneb -

Proč má Aston vlastně pravdu?

Naše demokracie je výsledkem dlouhé cesty, plné strašlivých válek a hrozných omylů! Na to, jakou strašlivou cenu zaplatlili naši předci za naši vstupenku do světa, zhmotněného například v současné české Ústavě, si této demokracie vážíme pramálo... Chtěl bych tento systém, o kterém Aston píše mám o "demokracii bez přívlastků" popsat pár jednoduchými slovy v evropském kontextu, aby bylo jasné o co v té polské cause vlastně jde... Systém budu dále označovat třeba jako "standardní model"...

Takže, za prvé. Standardní model je vyváženou kombinací demokratických procedur, založených na představě, že zdrojem veškeré státní moci je "lid"(všeobecné a rovné volební právo, svobodné a přímé volby, vobodný vznik a soutěž politických stran, obecná referenda) na straně jedné. To je vlastně ta "demokracie". Na druhé straně jsou pak tyto demokratické procedury doplněny "liberálním právním státem ": to je systém zastupitelské demokracie, Listina základních prav a svobod, která chrání nedotknutelnost soukromého vlastnictví, PRÁVA jednotlivce a menšin, plus systém (relativně) nezávislých institucí, které se navzájem "drží v šachu" a zajišťují chod "standardního modelu" a jeho obranu - mimo jiné i před zdivočelým "lidem", mocichtivým diktátorem nebo korporací propletených neziskovek. Základními principy liberálního právního státu je pak sekularismus a nezávislost soudní, výkonné a zákonodárné moci jedna na druhé. Tato druhá stránka "standardního modelu" - to je vlastně naše "svoboda". Svoboda ani demokracie pak v praxi nemůže nikdy fungovat, pokud k tomu nemáte v "lidu" nějaké ty svobodné demokraty, neboli "politický lid".

K. Loskot 23.7.2017 13:18

Pravda.

D. Bystriansky 23.7.2017 13:00

Re: Polští socialisté si upustili...

Poláci svobodně rozhodli, že ten "horší a vyřezávaný" jsou socialisté PO. Račte to respektovat.

S. Netzer 23.7.2017 12:59

Re: Skvělý článek

Máte naprostou pravdu.

Už i Montesquieu byl zatvrzelý neomarxista a multikulturalista, který vnucoval svou zrůdnou představu o dělbě moci následným generacím, jako například neomarxistickým Otcům zakladatelům Spojených států amerických.

Je vidět, že demokracii chápete naprosto přesně, ne jako ti v europarlamentu.

I. Břízová 23.7.2017 12:47

Re: :))))))))))))))

Zdá se, že svolali poradu. To jsem zvědavá s čím přijdou. Chytráci.:-))

R. Morava 23.7.2017 12:46

Re: Poláci si to udělají podle svého,

Viděl jste ty vlajky na polských demonstracích? Takže už se někdo hodně snaží. Vlajka evropské unie - původně dobré věci začíná být symbolem špatností a nedemokratických aktivistů.

R. Morava 23.7.2017 12:43

Skvělý článek

"Není to ve skutečnosti tak, že soudní moc sice už fakticky funguje jako forma politické síly spoluurčující vývoj společnosti, ale voliči nevládnou žádnou možností takové počínání nejvyšších či ústavních soudů ovlivňovat?"

Ano je to přesně tak. Pravnické, mediální a bohužel i ekonomické elity nám vnucují svoji představu o světě natlačenou neomarxistickým multikulturalistickým školstvím a mají to dobře zařízené a nastavené. Tudíž je nutné zkusit něco jiného. Pokud to nebude fungovat, zkusí se zase něco jiného. To je právě ta demokracie kterou už v europarlamentu nemají a nechápou.

J. Kanioková 23.7.2017 12:23

:))))))))))))))

M. Vondráček 23.7.2017 12:11

Re: :-)

Sorry , to patřilo ke komentáři pana Rudolfa :-)

M. Vondráček 23.7.2017 12:10

:-)

V prdíkách a v krkání jak se zdá se vyznáte. Ale to bude asi to jediné ...

D. Bystriansky 23.7.2017 12:08

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

Ano, krkání a prdíky v tom jste evidentně doma. Prskejte dál, když na víc nemáte, jak to zde NP předvádíte.

M. Prokop 23.7.2017 12:06

Re: Polští socialisté si upustili...

Má to jediný problémek: Značné riziko, že vyřezávat a zachraňovat může někdo ještě horší, než vyřezávaný.

M. Prokop 23.7.2017 12:05

Re: Polští socialisté si upustili...

Šimku, Šimku, už zase ...

Ono nejde ani tak o jmenování, jako o odvolávání.

D. Bystriansky 23.7.2017 11:58

Re: demokracie v EU dávno skočila

To je naprosto přesné a takový stav nemáme ani u nás, ani jinde v EU. Proto ty flusance, ještě, aby nám občan/volič do toho chtěl kafrat. PiS samozřejmě tak daleko nejde a tak protestují jen opoziční strany a jejich aktivisti. Občan vyčkává a sleduje co nového přinese PiS. Říká si, horší, než to co je a bylo za socialistů, být nemůže! O věci veřejné je nezájem i v západní společnosti, nečekejme tudíž zázraky v postkomunistické společnosti.

Je doba aktivistů a ti chtějí rozhodovat o všem!

P. Manda 23.7.2017 11:40

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

A o čem chceš ty dikutovat ? rudej geronte

P. Rudolf 23.7.2017 11:37

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

Jak vidím, tak i prdíky vám uvolněně odcházejí, což je dobře. Vždyť zdraví first.

D. Bystriansky 23.7.2017 11:29

Re: Polští socialisté si upustili...

To vy hájíte vše, co je provázané se starými pořádky a utužujete staré, dobré a osvědčené vazby.

Nádor je prostě potřeba vyříznout a zdravé tělo spravedlnosti zachránit. Demokracii a nezávislost spravedlnosti nejde donekonečna budovat se starými kádry a mafiánskými strukturami.

D. Bystriansky 23.7.2017 11:14

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

Pane Rudolfe, život mne naučil, že s hořícím "věřícím" nemá smysl diskutovat. Diskuse o ideálním světě, já neprovozuji, snažím se držet reality života. O ten váš ideální svět, kde jde všechno naplánovat, já nestojím a nikdy se nestanu vašim věřícím.

A. Nový 23.7.2017 11:12

Re: A ještě jeden aspekt celé situace.

Příklad Británie vůbec nic nedokazuje, madam Václavíková. Ba naopak je to o tom na koho si věrchuška EU troufne. Takové Irsko či jiné malé státy včetně V4 poučuje, ba i nutí k věcem, které si nedovolí ke státům jako je Británie. Ona Británie je poněkud jiný kalibr v než malé státy. Na Británii si po brexitu dovolil vyskakovat ožrala Junker nebo Schultz a jim podobní, které velmi rychle poučili o slušném chování.

F. Navrátil 23.7.2017 11:06

Re: demokracie v EU dávno skočila

A tady máte veliký rozpor. Demokracie stojí na třech oddělených sloupech, a to moci zákonodárné, moci výkonné a moci soudní. Zákonodárná moc má schvalovat zákony, moc výkonná má tyto zákony uplatňovat a moc soudní pak posuzovat plnění a porušování těchto zákonů. Ale to neznamená, že zákonodárci, vláda s prezidentem nebo soudci se sami jmenují do funkcí a nikdo je nesmí kontrolovat. Zákonodárci jsou voleni ve všeobecných volbách a své mandáty musí obhajovat. Moc výkonná, tedy vláda a prezident, jsou kontrolováni mocí zákonodárnou a ta musí mít nástroj na odvolání vlády. A co moc soudní? Ta má být mimo systém a kontrolu? Ne! Soudce by měl být jmenován se souhlasem moci výkonné a zákonodárné, jeho mandát by měl být omezen a měl by existovat mechanismus pro odvolání zparchantělých soudců. Úplně nejlepší by bylo, kdyby byli soudci voleni občany na časově omezený mandát, aby bylo možno vyřadit zkorumpované či neschopné.

L. Popovský 23.7.2017 11:02

Dobrý den, paní Kanioková. Mám dotaz. Tu větu: "Jednotkou politické korektnosti je posvátný dvojí metr." jste, prosím Vás, vymyslela Vy? Děkuji Vám. Hezký den.

I. Břízová 23.7.2017 10:48

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

Jděte se už vycpat fakt. Vy zasvěcení. Co tak se konečně ujednotit. Nejdřív jedna půlka, potom druhá půlka, podle toho, co se zrovna hodí. Ani k smíchu už nejste. Akorát vy se tu přihlouple pochechtáváte.

P. Dvořák 23.7.2017 10:30

Poláci si to udělají podle svého,

EU jim to chce udělat zase podle svého.

Jistě brzy někdo z té evropské hydry dostane nápad, že když se to před pár lety tak zdařilo jinde, jestli by neměli za pár měsíců zařídít takové polské zelené jaro.

P. Rudolf 23.7.2017 10:29

Re:

Ano, pane Školníku absolutně jste trefil hřebíček na hlavičku.

S. Netzer 23.7.2017 10:27

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

:-)))

To paní ale nebrání, aby zasvěceně "diskutovala".

P. Rudolf 23.7.2017 10:27

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

Pokuste se pane Bystriansky napsat něco, co nebude vypadat jako krknutí miminka po lahvičce Sunaru a rád si s vámi pokecám.

I. Břízová 23.7.2017 10:25

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

Pane Šimku 066 Vy jste ale srandovní. Tu půlku změny tu včera ti moudří a vzdělaní neustále zdůrazňovali. Ono už to zase neplatí, nebo jste si toho jenom nevšimnul?

I. Břízová 23.7.2017 10:21

Re:

A k to mu varování patří vyhrožování?!

J. Šimek 23.7.2017 10:08

Re: Stranický sekretariát obsazuje nejvyšší soud.

Aha, tak vy víte jen půlku změny v zákoně, tak to jó :o)

J. Šimek 23.7.2017 10:07

Re: Polští socialisté si upustili...

Tak vy podporujete jmenování soudců v partajních sekretariátech nebo nechápete, oč tu běží, ale máte pevnej názor? :o)