2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

EVROPA: Tsunami pravicového extrémismu

Pravicový extrémismus se v Evropě vyšplhal na 55 % celkové populace. Pravicový extrémista, víme, je každý, kdo se domnívá, že migrační toky z islámských zemí by se měly zastavit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 25.2.2017 23:37

Re: Tak to je komouš, nebo nácek,

Jo, to je klasika. Maximální neprůhlednost EUnijních struktur to ovšem živí velmi vydatně.

Mně i vám to může připadat jako magořina, bohužel přibývá lidí, kteří to berou vážně. A co s tím?

M. Mařák 25.2.2017 23:40

Re: Tak to je komouš, nebo nácek,

Nevím, sřli to zase jako obvykle nějak vyřeší...

M. Prokop 26.2.2017 0:09

Re: Tak to je komouš, nebo nácek,

Jistěže vyřeší, jako vše.

Jen si nejsem jist, zda se mi řešení bude líbit, tedy, zda to pitomost EUnijních socialistů nezažene někam k těm národovcům, fašistům a podobným socialistům.

Zatím to budí dojem, že se o to EUrosoudruzi a EUrosoudružky usilovně snaží.

P. Aron 26.2.2017 19:36

Re: Tak to je komouš, nebo nácek,

Jo, jo tohle také říkám už dlouho-

M. Prokop 25.2.2017 23:11

Re: Tak to je komouš, nebo nácek,

EU ovšem krmí spíš Palestince

Blázni existují všude, problém je, že EUnijní blbnutí už začíná štvát i lidi, kteří jinak neblázní.

Pochopitelně lze preludovat nad názory pár extrémních. Problém je, že odpor k EUnijnímu i multikulti bláznění už se šíří i dál.

Netěší mne to, ovšem nedokážu dělat, že to nevidím.

J. Štrobl 25.2.2017 18:23

K termínu pravicový extremismus

Nesmyslnost termínu „pravicový“ extremismus se vyjeví naprosto jednoduše. Budeme-li za jediné relevantní kritérium dělení politických seskupení považovat jejich vztah ke svobodě, majetku a životu občanů a jejich vztah k roli státu, nemůžeme v otázce „pravicového“ extremismu nikdy zaváhat. Okamžitě musíme uznat neudržitelnost stávajícího užívání tohoto termínu. V přístupu ke svobodě jedince a v nástrojích používaných nebo potenciálně přípustných pro její potlačení není mezi nacismem, fašismem a jejich pokračovateli a komunismem a jeho pokračovateli naprosto žádného rozdílu. Pakliže se první či druhá skupina těchto extrémistů chce odlišit od druhé, pak pro to sice může používat jakkoli zvrácených sémantických hříček, ale seriózní čtenář by se tím neměl nechat zmást. Ačkoli se proklamované „konečné cíle“ obou ideologií od sebe liší (fašisté a nacisté požadují etnickou a rasovou čistotu země a nadvládu vyvolené silné rasy nad ostatními, komunisté pak ideovou čistotu planety a nadvládu vyvolené třídy nad ostatními), není mezi nimi žádného rozporu, pokud jako demarkační linii pravicovosti použijeme vztah ke svobodě. Stoupenci obou těchto směrů potírají a popírají svobodu jednotlivce, chtějí monopolizovat stát a rozšiřovat jeho moc a aparát, terorizují občany, vraždí nepohodlné, berou jim majetky a životy, vyvolávají války a šíří všudypřítomný strach. Jejich cíle, jakkoli jsou oba zvrácené samy o sobě, se vždy před svým konečným naplněním nutně musejí utopit v mašinérii nástrojů moci, jejichž krutost je v obou případech nevyhnutelná. Vyplývá totiž z podstaty přístupu ke světu. V obou případech jde o jistý druh rakoviny intelektu, chorobu zdravého rozumu, která rychle metastázuje. Tato choroba je zákeřná v tom, že na ni zpravidla neumírá ten, kdo je jí zasažen, ale ten, kdo ji chce vymýtit. Není těžké nahlédnout, že z hlediska podstatných pravicových hodnot jsou oba tyto extrémy neakceptovatelné a zavrženíhodné. A oba jsou bytostně levicové.

J. Štrobl 25.2.2017 18:24

Re: K termínu pravicový extremismus

Je známo, že termín „pravicový“ extremismus je dílem marxistických ideologů meziválečného období, které bylo zlatou érou vymezování se komunismu vůči nacismu a naopak. Potřeba vzájemně se vymezit nebyla dána protichůdnými názory těchto ideových proudů na nakládání se svobodou občanů, s mocí, se státem či soukromým vlastnictvím. Paradoxně právě naopak, stoupenci obou těchto ideologií si byli největšími nepřáteli právě proto, že měli přístup k moci naprosto identický. Kdo mi může být větším nepřítelem než ten, kdo chce totéž co já, tedy moc absolutní, nekontrolovatelnou a věčnou? Zapomeňme na termín „pravicový“ extremismus tak, jak je dnes často používán. Až se budou na ulicích mezi sebou bít skupiny lidí, z nichž jedni ponesou na své hrudi svastiku, zatímco druzí portrét Che Guevarry, neznásilňujme jazyk při jejich rozlišování. Na obou stranách bitevního pole totiž budou stát levicoví extrémisté v pravém smyslu toho slova.

M. Mařák 25.2.2017 19:04

Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

pane Štroble, na rasovém principu byl postaven pouze národní socialismus, stejně jako byla na etnickém principu postavena jakobínská ideologie nacionalismu běhen francouzské revoluce.

Italský fašismus byl o něčem jiném, jednalo se o koncept tzv. korporativistického státu, jenž měl nahradit demokracii, který ovšem nevycházel ani z rasového, ani z etnického principu.

J. Štrobl 25.2.2017 19:44

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Ano, máte pravdu. Omlouvám se za chybu.

J. Václavíková 25.2.2017 22:06

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Problém je s nejednoznačností nejen těchto pojmů a různými konotacemi, jež jsou jim v různých dobách a souvislostech přiřazovány. Navíc mají často povahu pejorativního cejchu, pomocí něhož má být oponent dehonestován.

M. Mařák 25.2.2017 22:15

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Myslím si, že ony pojmy jsou striktně jednoznačné, i když levicovými intelektuály z pochopitelného důvodu velmi zpřeházené a promíchané až k absurdnosti.

J. Václavíková 25.2.2017 22:34

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Pane Mařáku, nezlobte se, ale ti ,,levicoví intelektuálové" jsou už tak zprofanovaným klišé, že bych se jim v seriózní debatě radši vyhla.

Výraz fašismus znamená po válce něco zcela jiného než před ní, ztratil neutrální náboj. Stejně tak socialismus v podání sovětských satelitů má úplně jiný obsah než socialismus demokratický.

M. Mařák 25.2.2017 22:45

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Fašismus, bavíme-li se o ideologii bez nějakých emocí, jde striktně popsat a definovat. Stejně jako pojem komunismus před komunistickou diktaturou a po ní. To platí i pro tzv. socialismus.

Je úsměvné, že současná sociální demokracie je mnohem více napravo než Hitlerův národní socialismus. Míním tím ekonomiku, tedy marxisticky řečeno základnu.

J. Václavíková 25.2.2017 23:00

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Nepolemizuji s tím, že ty termíny jdou definovat. V diskuzi jsou ovšem užívány spíš jako cejchy, nadávky, bez reálného obsahu.

M. Mařák 25.2.2017 23:04

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Souhlas.

J. Václavíková 25.2.2017 23:10

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Mimochodem, Vy jste zastáncem názoru, že dělení na pravici a levici se ještě nepřežilo?

M. Mařák 25.2.2017 23:20

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Ano, myslím si, že je pořád platné, i když se dnes takřka vše odehrává v nepatrných rozdílech pravo-levého středu.

J. Václavíková 25.2.2017 23:30

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Já si myslím, že spousta dnešních aktuálních problémů nemá pravolevé řešení a co se týká toho základního rozlišení, tedy daňové zátěže a státní ingerence, je to relativita v praxi. To, co je třeba levicové v USA, by u nás neprosazovala ani pravice. Nebo si vezměte třeba Trumpa. Prosazuje opravdu pravicový program? A Le Pen, to je socialistka jak vyšitá.

M. Mařák 25.2.2017 23:38

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

"Nebo si vezměte třeba Trumpa. Prosazuje opravdu pravicový program? A Le Pen, to je socialistka jak vyšitá."

No, vidíte, že pravo-levé spektrum pořád existuje. Stačí vzít do hrsti vlastní rozum a přestat poslouchat levicové intelektuály a jiné pokoutní novináře a politology...

J. Václavíková 25.2.2017 23:43

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Já ovšem říkám něco jiného. Tohle je jen část z té mozaiky, navíc pořád ztrácí na významu. A sám jste vystihl to podstatné. Těžiště se posunulo téměř do středu. A tam to bývá ve většině případů nejrozumnější, extrémy jsou kontraproduktivní.

J. Václavíková 25.2.2017 23:46

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

P.S. ,, přestat poslouchat pokoutní novináře a politology"

Tohle razíte tady na Psu?!

M. Mařák 25.2.2017 23:52

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Ano, to hlásám zde na NP.

;-)

M. Mařák 25.2.2017 23:58

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Souhlasím s Vámi v tom, že extrémy nejsou cestou moudrých.

Dobrou noc, paní Václavíková, zítra máme hosty a musím se před vařením a pečením vyspat.

J. Václavíková 26.2.2017 0:00

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

Dobrou. A užijte si to zítra!

M. Prokop 25.2.2017 22:19

Re: Celkem souhlas až na jednu nepřesnost,

"Navíc mají často povahu pejorativního cejchu, pomocí něhož má být oponent dehonestován."

Něco jako "extrémně pravicový populismus" stran, které jsou proti zelenému socialismu?

M. Mařák 25.2.2017 18:11

Pravicový extrémismus je zcela

minoritní záležitost a jeho vliv na chod dnešního světa je vlastně nulový. Ať již konzervativní (J.Evola, G.Freda), či libertariánský, anarcho-kapitalistický, nebo dotažen k absolutnímu idálu osamělého poustevníka typu Lao-ć někde v horách a podobně.

Řekl bych, že až na zanedbatelné výjimky takřka neexistuje.

J. Rechnovský 25.2.2017 20:20

Re: Pravicový extrémismus je zcela

Myslím,. že pravicový extrémismus by se měl redefinovat. Vztah ke svobodě asi nebude stačit. Kam byste třeba zařadil ultra konzervativní aristokraty, vyznavače intolerantních náboženství, etnických skupin...jednoduše všechny hierarchicky uspořádané skupiny, považující se za vyvolené vládnout ostatním?

M. Mařák 25.2.2017 20:30

Třeba J.Evolu, ultrakonzervativního aristokrata,

považuji za pravicového extrémistu. Jeho dílo je podnětné a stojí za studium. Jak jsem však již napsal, vliv podobných myšlenek na současné dění považuji za takřka nulový.

M. Mařák 25.2.2017 21:38

Re: Třeba J.Evolu, ultrakonzervativního aristokrata,

Co se týče Evolova odkazu, tak jediným nositelem tradice v jeho pojetí je dnes islám, což je vskutku pikantní...

M. Mařák 25.2.2017 21:27

Lao-ć je podle mne zase

spíše ultra liberální (mám na mysli klasický liberalismus), "tvář" pravicového extrémismu.