3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Marglin 22.1.2009 12:48

Euroskepse

Dobrý článek. Přesně vyjadřuje moje pocity. Odpojení plynu opravdu nebylo nutné a z ruské strany šlo jednoznačně o gesto vypočítané na efekt pro Ukrajinu i Evropu. Tomu odpovídá i šikovné načasování na nejtužší část zimy, kdy je plynu nejvíce třeba. Reakce evropských států byla jedno velké zklamání, ale dokonale předvídatelná. Také závěrečné autorovi vývody sedí a ač bych si to hodně přál, pochybuji, že evropská unie napře všechny síly k tomu aby snížila energetickou závyslost na rusku. Na to mají bruselští byroktati příliš mnoho práce s určováním maximální povolené chlupatosti kiwi a přípustné tolerance ohybu u okurek (tenhle vtipný přílkad není výmysl, ale stoprocentí fakt, tyto normy opravdu existují.)

Svatopluk 21.1.2009 1:01

náš president v této situaci naprosto selhal ...

a projevil se jako člověk, který si to s Rusy rozházet nechce ani náznakem.

Hlavně, že celá EU neselhala a Putinovi se postavila (nebo položila ?)

Cedr 20.1.2009 23:38

Pane bože,

to se dá napsat taková slátanina, kde není ani jeden fakt!?

5P 21.1.2009 0:02

Re: Pane bože,

Nějak jste to nečetl. Je to o kapánek horší.:-/

tonik 20.1.2009 20:05

Jako kojzarovci

 Zdá se, že čeští novináří si berou příklad z normalizačního Kojzarova Rudého Práva. A to je teprv začátek. Postupně si budeme na jejich tendenční lhaní, které nám předvádí, zvykat, že si ani neuvědomíme, jak bezostyšně lžou. Nebo ne?

A 20.1.2009 21:58

Re: Jako kojzarovci

Drtivá část českých novinářů se na fakultu žurnalistiky dostala za tuhé normalizace. Tedy v době, kdy se tam žádný slušný a zásadový člověk nemohl dostat.. Proto morálku a etiku pokládají za nadávku a jsou prodejnější než pouliční štětky.

Pavel 20.1.2009 19:45

Blbost

S rozdělenou Evropou si Rusko bude dělat co chce. Sjednotit energetickou a zahraniční politiku, zakázat národním pošukům jako Klaus nebo Sarkozy aby se do toho pletli, ale dát je někam do skanzenu k pobavení turistů.

A 20.1.2009 21:32

Re: Blbost

A to si s tou sjednocenou energetickou a zahraniční politikou hodláte zatopit místo plynu? Pokud nedokážete Česko a Evropu poponést někam jinam, nezbyde, než se naučit  slušnému soužití a obchodování se všemi sousedy a se všemi okolními státy, od nichž něco potřebujete. Vyhrožování a exhibování ke slušnému soužití rozhodně nepřispěje. Připodotkl bych ještě, že okopáváním kotníků větších, se nikdo sám větším nestane.

loula 20.1.2009 17:42

Myslím, že by bylo dobré připomenout

že dohoda mezi Ruskem a Ukrajinou byxla v podstatě hotová ( podmínky: Ukrajina bude Rusku místo 189 USD platit nějakých 250 USD a Rusko bude za transit platit 1,78 USD). Juščenko doslova Tymošenkovou odvolal z letiště, takže z dohody sešlo. No a nyní Rusko s Ukrajinou podepsalo dohodu, že Ukrajina bude platit Evropské ceny minus 20% (tedy asi 360 USD a Rusko bude za transit platit 1,78 USD.). 

strejda 20.1.2009 19:02

Re: Myslím, že by bylo dobré připomenout

Juščenko sázel na EU a USA a holt mu to nevyšlo. A navíc odpadnou prostředníci. Juščenko je pravým požehnáním pro Ukrajinu.

skrebec 20.1.2009 17:23

Kdyby nešlo o útok Ruska na EU

Kdyby nešlo o útok Ruska na EU, mohl Putin tento - dle něj výhradně obchodní spor vyřešit mnohem razantněji. Stačilo třeba pozastavit platby za pronájem Oděsy a plyn do tranzitní roury posílat dál. S tím, že by třeba do Kapušan vyslali zástupce, který by hlásil, kolik plynu pustila dál Ukrajinská strana. A suše oznámit, že ode dnes začíná narústat dluh Ukrajiny (za rozdíl mezi odeslaným a došlým), který se částečně kompenzuje pozastavením nájmu.

Vím, jde o nesrovnatelné sumy, ale politický dosah byl radikálně rozdílný. a) Poselství k EU (a zejména k nejvíce prdelolezeckým vládám  jako třeba naše Slovenská), že strejda Putin je hodnej a že dělá co může, jenom aby ti, co ho maj rádi netrpěli jeho spory se zlou tetou Ukrajinou. b) Poselství by se směrem k Ukrajině četlo tak, že Krym je de facto okupován cizí armádou. Co by hodně vystrašení lidé v Ukrajinské vládě dovedli vnímat taky jako narážku na fakt, že Krym nepatřil odjakživa Ukrajině a možnost, že by s tím třeba bylo něco dělat. Co by je dovedlo hezky rychle přijít s rozumnou nabídkou. A nikdo by neprodělal, proboha vždyť ten plyn dovedou dodávat tak dlouho, než se dohodnou na výši rostoucího dluhu. Berme též do úvahy, že  stejně by se spotřeboval. Úplně odstřihnout by je mohl začátkem léta, kdy by se situace dala řešit bez ohožení kohokoliv mimo hru a výpadek by se dal vykrývat z rezerv omnoho déle, čímž by se získal čas.

Že se Putin rozhodl jednat teď tudíž nemožno vnímat jinak, než že vyslal signál a zároveň pokusný balonek směrem k EU. A že ten balonek potvrdil všechny vývody autora článku.

R^

jhm 20.1.2009 17:39

Re: Kdyby nešlo o útok Ruska na EU

Ukrajinu ten jeden Rubl rocne za pronajem Krymu nerozhazi.

vita 20.1.2009 17:44

Drahý skrebče, pravděpodobně jste nepostřehl,

že přesně dle vašich "návrhů" postupovalo Rusko už 3 (slovy TŘI) roky. Tedy kromě neplacení za Sevastopol.

Na Ukrajinu jaksi nějaká suchá prohlášení tři roky nefungovala. Nefungovala diplomacie, pokusy o domluvu, solidní nabídky postupného sbližování cen. A když už se dohodli Putin s Tymošenkovou, tak Juščenko zakázal své drahé Julii odletět do Moskvy dohodu podepsat a už podepsanou (víc než dva roky podepsanou!) dohodu o tranzitu nechal dva roky před vypršením zrušit. Nepříslušným, ale jemu věrným soudem.

I v ČR s justicí jak šnek by za takové situace už nejspíš nastoupil exekutor a policajti - mezi dvěma státy by tomu odpovídalo obsazení plynovodu paragány... Rusko pouze přestalo dodávat Ukrajině nenasmlouvaný a nezaplacený plyn - a protože Ukrajina kradla z plynu určeného pro tranzit (tedy i našeho! plynu), Rusko snižovalo dodávky o ukradené objemy. Až na nulu. Načež Ukrajina vyčerpala zbytkový plyn z potrubí a uzavřela vstupní kohouty.

EU se projevila jak šašek - to je pravda. Ovšem tím, že nezatlačila na Ukrajinu. Slovní upozornění, že Ukrajina bude brána k odpovědnosti za veškeré ztráty, by mohlo stačit. Nestalo se. Zatím.

AeroKarel 20.1.2009 18:41

Re: Drahý skrebče, pravděpodobně jste nepostřehl,

Kde je v tom RusUkrEnergo?

A jeho personální obsazení? Ono to (jako ostatně ledacos) není zase tak jednoduché.

A 20.1.2009 21:06

Re: Drahý skrebče, pravděpodobně jste nepostřehl,

Rosukrenergo je v pr... a s ním i Juščenkův synek, který tam vlastní podstatný podíl. Proto také Juščenko až dosud blokoval veškeré smlouvy bez prostřednictví Rosukrenergo . Doufal, že se mu tímhle vydíráním podaří z EU vymandelit stejné dotace, jaké mu před tím poskytovalo Rusko. A ještě že mu přibude dalších pár nul na rodinném kontě. Inu, Putin likviduje dost rasantně demokradem Jelcinem zavedenou korupci v Rusku, teď šlápnul na přazky i velkému demokradovi Juščenkovi.

Niky 20.1.2009 17:06

Holásku

a nemá ten Klaus pravdu,že jde výlučně o Rusko-Ukrajinský spor,vyřešily to Putin a Tymošenková,tedy Rusko a Ukrajina,nebo ne pane Holásko?

jan 20.1.2009 16:49

lež-lež-lež a sprosty výmysl-holásku

Můžeš rozumně vysvětlit proč ten ,,tvůj Putin '' dodával ve stejnou dobu plyn do gruzie  s kterou vedl válku,proč plyn do fínska  a mimochodem i ten přes ten podle tebe taky zatracený nenáviděný stát bělorusko plyn fučel a jen přes tu ukrajinu né a né?

ignorant 20.1.2009 16:55

Re: lež-lež-lež a sprosty výmysl-holásku

Tys ten článek asi nepochopil. Seriózní dodavatel se chová naprosto jinak, než co předvedlo Rusko vzhledem k EU.

strejda 20.1.2009 17:02

Re: lež-lež-lež a sprosty výmysl-holásku

Jak se chová seriózní dodavatel?  I mně se stalo, že pošta nedoručila zákazníkovi dokumenty. Museli jsem já i zákazník zmáčknout poštu, ne sebe. Pošťáci lhali, ale hledali a nakonec našli. Bylo to dobře pojištěné, ale pojistné je málo, když potřebujete dokumenty. Jak byste se choval vy na místě Ruska? Zadarmo posílal plyn na Ukrajinu?

ignorant 20.1.2009 19:39

Re: lež-lež-lež a sprosty výmysl-holásku

Jako dodavatel musím předem upozornit, omluvit se, zdúvodnit, nelhat ... zaznamenal jste něco takového? Putin a spol. se chovali, jakoby to byla starost EU všechno zařídit.

Cedr 20.1.2009 23:25

Nemáte pravdu ignorante

Putin jasně říkal, že Ukrajina krade a předkládal důkazy. Jelikož Ukrajina a Juščenko spec. jsou pod "ochranou" EU a USA od oranžové revoluce, měli si na něj přišlápnout a né útočit na Rusy. Pokud je nám však bližší "náš" zločinec než plyn.

ignorant 21.1.2009 8:52

Re: Nemáte pravdu ignorante

Von někdo útočil na Rusy? Vono Ti vadí, že nejsou pod "ochranou" Rusů, že jo? Voni předem varovali před výpadkem? Četl jsi vůbec co jsem napsal? Samá otázka, že? To je s Váma bolšánama dycky problém.

strejda 20.1.2009 16:58

Re: lež-lež-lež a sprosty výmysl-holásku

Svoboda projevu znamená, že si můžete psát co chcete. Znamená to také, že hodnota slova je bezcenná a po pravdě řečeno nemá ani smysl číst příspěvky. Zajímavá je jen reakce čtenářů. Vždy dokáže překvapit.

Minutus 20.1.2009 17:56

Re: lež-lež-lež a sprosty výmysl-holásku

R^R^R^

BERAN 20.1.2009 17:03

Včera Gruzie, dnes Ukrajina, zítra Finsko?

Rozděl a panuj, panimáješ golubčik:-/

Mirek F. 20.1.2009 17:10

Re: Včera Gruzie, dnes Ukrajina, zítra Finsko?

Furt se mluvilo o jakémsi vydírání Evropy, přičemž nepadl jediný požadavek a plyn mimo ukrajinské trasy fičel dál dokonce, jak se zdá, ve zvýšeném objemu.

BERAN 20.1.2009 17:49

Re: Včera Gruzie, dnes Ukrajina, zítra Finsko?

Děkuji za souhlas, nečekal jse, že se tak snadno shodneme.

Mirek F. 20.1.2009 18:03

Re: Včera Gruzie, dnes Ukrajina, zítra Finsko?

Taky mě to překvapilo:-). Ona ta teorie o nějakých politických hrách, když dodavatel nutně potřebuje prachyn, aby vyrovnal pokles příjmů z ropy a když jediným tranzitérem, kde se to zadrhává, je stát, kde je rozhádán každý s každým, spojenectví se mění ze dne na den a papaláši mají velice slušné příjmy z machinací, vypadá fakt podivně.

Liberta 20.1.2009 23:58

Re: Včera Gruzie, dnes Ukrajina, zítra Finsko?

Pánové (diskutující v tomto vlákně), jste asi tuze mladí, vyrostlí v tržní společnosti, že. Tradiční hrátky s mocenskými atributy vám tedy připadají jako podivně nepravděpodobné. Veřte, že business s plynem, ropou nebo čímkoliv nutným je vždycky podmíněn taháním za mocenské nitky;-P !

vita 20.1.2009 17:25

Re: lež-lež-lež a sprosty výmysl-holásku

A mimochodem Gruzie, která odebírá plyn od Ruska, odmítá ten ruský plyn pustit do J.Osetie, takže Gazprom staví - v kavkazských mrazech a závějích! - odbočku do Cchinvalu.

Gruzie se o něco podobného pokusila už začátkem 90. let, když 1.února bez upozornění odpojila celou J.Osetii od elektřiny, takže v Cchinvalu umrzlo kompletní osazenstvo domova důchodců a v místní porodnici pár novorozenců. Těžko se v tamních podmínkách organizuje náhrada...

Zejména ty důchodce Oseti Gruzínům nezapomenou několik generací - při kavkazském až hystericky uctivém vztahu ke starcům.