16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V 16.12.2008 20:28

tak jen dalsi ubozak autor

tak se nam pan Drapal taky pekne ukazal jako demagog s tou jeho interpretaci suverenity, jako ten Barta ve svem clanku dneska. Na nikoho opravdu neni spolehnuti, par dobrych clanku jeste nic neznamena. dobry den./

Magor Milda, Dr. Sc. 15.12.2008 22:23

Nehodnoťte lidi podle jejich řečí, nýbrž podle jejich činů

Mr. Ganley je stejně neprůhledný politik, jako Putin nebo Medveděv. Jak k těm miliardám přišel, je dost problematické, jak USA tak Rusko o integrovanou Evropu nestojí. Více ovšem vadí Rusku, je na jeho západní hranici a mít za sousedy Finy, Slováky, Maďary atd. je mnohem snazší, než stát proti sevřenému celku, čítajícímu 440 miliónu obyvatel. Jednoho po druhém nás lehko zpracují, celek je pro ně moc velký ořech. Demokracii nám nikdo nedaruje, tu si v Evropě musíme vybojovat sami. Ovšem stát za plotem nepřinese nic. Pana Ganleyho proto pošleme tam, kam patří a do Bruselu si v příštích volbách vybereme lidi, kteří něco pozitivního představují. Profláknuté spekulanty jako Železný, presidentské kandidátky KSČ, to se už opakovat nesmí.

Vážný 15.12.2008 21:50

Suverenita po mém

Osobně pro mně je suverenita, pokud mi nikdo nebude kecat do rodiny, výchovy dětí apod. Pak taky pokud budu moci rozumně ovlivňovat školu, kde se učí mé děti a při nejhorším si svobodně vybrat/založit jinou a když na chleba nebude, tak si děti učit doma. Když v církvi mi nikdo zvenku nebude kecat do věrouky a do toho kdo smí a nesmí být členem. Když si ve spolku a v církvi budu moci svobodně ustanovovat lidi v čele tak jak já chci (klidně skrz papeže, když to bude moje vůle). Když budu moci ovlivnit v obci, zda většina travnaté části parku patří psům a nebo dětem. Zda většina grantových dotací jde na rockový klub, kde se prodávají drogy, nebo na skautské oddíly v obci. Zda obec nemrhá prostředky...

To jestli budu mít přátelské vztahy s Burundi, jak má být dlouhý šroub, zda máme vojáky v Afghanistánu, nebo jestli pomůžeme v Darfuru, nebo dokonce zdali místo hnusně vypadající 1Kč budu mít steně hnustně vypadající škrtnuté E v peněžence rád přenechám Bruselu.

wandy 15.12.2008 22:12

Re: Suverenita po mém

možná žijete na vesnici a váš radius suverenity je omezen dosahem koně na němž jezdíte :-). Zdá se vám, že to, co se děje někde v Afghanistanu nemá s vaší suverenitou nic společného. Ale jen do okamžiku, kdy k Vám na náves přijedou tanky jako šedesátém osmém. No jo, zapomněl jsem, Vaše vesnice má schopnou domobranu.

Vážný 15.12.2008 23:32

Re: Suverenita po mém

Rád hraju Divoké Kmeny (moje úchylka) a tam má moje vesnice slušnou domobranu, kopiníky i šermíře;-).

Ale jinak je nejlepší obranou před tanky z Afghánistánu 8-o kvalitní účast v NATO, a proti tankům z Ruska pozitivní spolupráce s EU a hlavně s Německem. Proti přílišné manipulaci Německem je třeba spolupracovat s Francií a s malými státy v EU a dobré je posilovat transatlantické vazby, včetně radaru. Přitom stojí za to mít slušné, vstřícné a otevřené vztahy i s Ruskem, co se nás týče.

Olin 16.12.2008 10:48

Re: Suverenita po mém

Sto bodov!

Ne ovšem za názory, ty jsou samozřejmostí, ale proto, že Vážný si všiml, jak český stát vznikl a jakými metodami se tisíc let udržuje uprostřed stále se měnící Evropy: VYVAŽOVÁNÍM. Zmnožením vazeb, a byla-li nějaká příliš silná, že to dělalo z Čech provincii, jejím rozvázáním a navázáním vazeb nových.

Vůbec by neuškodilo i těm, kdo mají jen povrchní představy o minulosti, kdyby se podívali na mapu Evropy: kolik je na ní států tak starých a tak stabilních? Včetně unikátní stability hranic! Této stability dosahovali naši předkové zvláštní kombinací - hájili svou suverenitu a neváhali s "věčnými" vazbami. Na Sv.Václava máme státní svátek - Den české státnosti. Historicky správně, Václav s tím totiž začal, a jeho dědici se toho většinou drželi. 

Pavel Urban 16.12.2008 8:10

Malá poznámka

Ty tanky nepřijely z Afghánistánu.

Je dobré myslet v širších souvislostech. Ale všechno má své meze.

Fafa 15.12.2008 22:18

Re: Suverenita po mém

R^ pan Vazny do parlamentu. A myslim to vazne.

I kdyz pokud opravdu chcete ty veci z prvniho odstavce, tak by Vam asi spis nez Brusel vyhovoval Bern, Canberra nebo Wellington. A rozhodne spis Disraeli nez ti dnesni inzenyri lidskych osudu. 

wandy 15.12.2008 23:15

Re: Suverenita po mém

do parlamentu, proč ne, ale musel by být na ostrově v Tichém oceánu, pokud možno bez surovin a strategicky nezajímavý.

Fafa 15.12.2008 23:52

Re: Suverenita po mém

To by jiste slo. Neco jako Kajmanske ostrovy, pan Vazny v parlamentu, cela ekonomika postavena na poskytovani danovych vyhod virtualnim residentum, zadny prumysl, malo turistu, hodne veceru na plazi. R^ 

vydra 15.12.2008 21:41

opravdu jsem Váš článek nedočetl.

Reaguji proto pouze na první odstavec textu. Jak věřící, tak nevěřící psi skutečně hlavně hodnotí "náklady a výnosy" LS. To je skutečně omyl. Ašak Vy se hned po tomto kolečku varcíte prvě na tyto pozice. Prozatím nikdo nezdůraznil skutečnost, že suverenita státu je kategorie mimoekonomická a má daleko hlubší (širší) obsah, než Vámi takto dosazovaná ekonomická soběstačnost nebo nesoběstačnost. I za komunismu (zcela bez EU) byla naše ekonomika silně proexportní (tehdy se říkalo "transportní ekonomika"). Pokud by od nás neodebírala zboží Unie, šlo by o stav války. Hrozí nám snad toto pro případ neratifikace LS ? Stručně řečeno, suverenita státu (ať vnější nebo vnitřní) má vždy dvojí asprekt.  Na jedné straně stojí "suverénní práva" státu směrem ven (ke jiným státům a občanů), na straně druhé "suverénní povinnost" státu garantovat určitá základní práva zejména směrem k občanům. Stát tak tvoří jistotu, ke které se lze odvolat s nárokem na ochranu. Jakmile stát (dobrovolně nebo nedobrovolně) tuto suverenitu a tedy také odpovědnost za garance práv občanů ztratí, předstává pnit základní funkci. Tím se trnasformují všechny mechanismy, jimiž se stát "vytváří" , zejména v našich podmínkách demokratické volby, na pouhý folklor. Pro stručnost se nemohu pouštět do nějaké hloubky. Tvrdím však, že tísíciletá stradice státu, insitutu, za který stálo za to bojovat generacím jeho občanů, jediný institut, v němž občané mohou uplatnit relevantně svou vůli a své právní nároky, nemůže být předmětem žádného kšeftu. Nezvratnou skutečností je to, že v Německu nebo Francii si tyto starosti připouštět nemusejí. Jejich státy si tyto svou roli a úkol zachovají. Ostatně sama LS je právě výronem výkonu základních funkcí těchto velkých států.

Olin 15.12.2008 21:49

Re: opravdu jsem Váš článek nedočetl.

Tedy: - suverenitu, tu tisíciletou, České republice nikdo nebere, ani LS. Souhlas?

 - když ´tedy víte, co nám v případě odmítnuté ratifikace LS nehrozí (to tu vědí zdá se všichni), víte taky co nám v případě tohoto odmítnutí hrozí (k tomu se totiž tady nikdo nechce znát)?

A.S. Pergill 15.12.2008 20:35

Autor v zásadě nic nepochopil

LS je jaká je (nepřehledná, nesrozumitelná až zmatená) zcela úmyslně, aby se dala vykládat různými (a třeba i protichůdnými) způsoby po libosti EUroúředníků. V podstatě je to nástroj velice silného oslabení již beztoho na evropské úrovni minoritního vlivu volených zástupců lidu vůči úřednické exekutivě.

Pokud se týká katastrofických vizí našeho setrvání mimo "postlisabonský" prostor: vzhledem k tomu, že LS přináší velice silné zadělání celé společnosti na nezvládnutelné sociální tenze a ekonomický propad (v podstatě od chvíle, kdy se ekonomická organizace EHS metamorfovala na politickou EU, byla nastartována ekonomická stagnace, která je jednou z příčin současné krize (jen díky tomu, že ještě neplatíme eury, na nás nedolehla tak zle, jako na "staré" státy EU). Čím méně budeme v okamžiku očekávaného krachu s EU propojeni, tím méně na nás dopadne (a v zásadě bychom na něm mohli i částečně vydělat přílivem schopných a pracovitých občanů "starých zemí", prchajících před "politickokorektními" režimy, zvýhodňujícími neschopné a líné (tento proces do jisté míry již započal, stáváme se destinací Holanďanů prchajících před islamofašismem).

Pavel Urban 15.12.2008 18:30

Autor je patrně ultramarxista ( skutečný dodatek)

Na jaře 1848 nikdo ve Frankfurtu nechtěl dělat z Čechů Němce, stejně jako z Bavorů, ani jim brát jejich specifika. Palacký byl pokládán za šílence. Nepovažovat se za Němce jen proto, že jsem zároveň Čech a mluvím slovanským jazykem – co je to proboha za logiku ? Od té doby uplynulo 160 let bohatých na historické události. Nicméně někteří iracionálně racionální lidé jsou zřejmě nepoučitelní.

Omlouvám se - opakování v tomto případě není matka moudrosti, ale potomek problémů v komunikaci se softwarem diskusního fóra.

Pavel Urban 15.12.2008 18:25

Autor je patrně ultramarxista (dodatek)

Marx, jak známo, zdůrazňoval prioritu základny před nadstavbou. Ani on by ale patrně netvrdil, že suverenita=(1-podíl exportu). Suverenita v určité věci znamená, že v této věci máme poslední slovo. Kecat nám do toho může kdo chce jak chce. Je pravda, že v praxi musíme tohoto posledního slova používat opatrně, pokud chceme s ostatními kooperovat. Nicméně je na nás, kde ustoupíme a kde budeme trvat na svém.

Existující pravidla EU naši suverenitu samozřejmě citelně omezují už nyní. Nicméně jde o věci, které byly do pravomoci EU převedeny se souhlasem české vlády či parlamentu. Lisabonská smlouva znamená v tomto směru průlom, protože právo veta ztrácíme. Nic na tom nemění skutečnost, že toto právo musíme používat opatrně a že se EU bude i po schválení smlouvy snažit podobným konfliktům maximálně vyhnout.

Podle Dana Drápala bychom se trváním na suverenitě skončili zhruba jako Ceaušeskovo Rumunsko nebo Severní Korea. Proč ne Jižní, která členem žádné politické federace ani konfederace není ? Stejně jako Švýcarsko nebo Norsko. Problém je, že pan Drápal si plete suverenitu s hospodářskou soběstačností.

Ohledně identity pan Drápal vůbec nepochopil podstatu problému. Vzpomeňme na naši starou federaci : jak proti sobě šly slovenská a československá identita ? V 90% případů nijak. Jenže klíčových je právě těch konfliktních 10%. Ty totiž určují, čemu člověk dá přednost (a co zradí), pokud se identity dostanou do konfliktu. Československo se rozpadlo, protože Slováci byli více Slováky, než Čechoslováky. Morava se neodtrhla, protože Moravané byli více Čechy (ve smyslu národním, ne zemském) než Moravany. Což neznamená, že Hanáci nebo Valaši musí nás Pražáky nějak extra milovat. Je to jako rodina : patříme k sobě, i když si občas lezeme krkem. Nikdo taky nijak zvlášť nefilozofuje o tom, jaký je přínos třeba Moravských Slováků pro český národ. Ten přínos tady prostě je, někdo ho ocení, někdo ho ani nezná. Cítíme snad podobné spojení s Angličany nebo Španěly ?

nesher 15.12.2008 21:14

Re: Autor je patrně ultramarxista (dodatek)

Přesně, budovat stát shora a ještěk tomu nemít politický národ je nejlepší cesta k tyranii.

JK 15.12.2008 18:24

Myslím, že je

 dost těch, kteří se stali euroskeptiky až po dlouhé a bolestné zkušenosti, že ta současná Evropa je jiná než ta, kterou znali z literatury a umění, z dějepisu i z vysílání zahraničních rádií a jíž se považovali být samozřejmou součástí. Európé, jaký to řecké jméno mělo sladký zvuk, jak bylo vzrušující snažit se poznat všechny ty národy a zjistit kdo je kdo, poznat jejich dějiny, pověsti a národní hudbu (obrovský a promarněný náskok Francouzského institutu ve Štěpánské), cítit s paní Thatcherovou, když kdysi považovala rozšíření Unie o Španělsko a další země za unáhlené, protože násilné a uspěchané: musí se postupovat velmi jemně a pomalu, aby si všichni mohli zvyknout bez pocitu nějakého musu, naučit se mít rádi zvláštnosti svých bratranců, protože jinak by to bylo pro budoucnost zlé. Teď možná trochu přeháním, ale takovýhle postoj tehdy určitě existoval. Němci, Francouzi, Italové, Britové, Češi na starých fotografiích a ve starých filmech jsou si velmi podobní, ale během našeho odtržení od západu se s těmi zápaďáky stalo něco, z čeho jde strach a co už máme napůl i tady. Naši bratranci už většinou žádné zvláštnosti nemají, vše se pomalu srovnává na úroveň nejnižšího společného jmenovatele animálních potřeb. Stačí porovnat výrazy obličejů, mimiku, tón hlasu – to už nejsou potomci svých předků, došlo k něčemu zásadnímu a nevratnému. A kněz jistě pozná, že jejich konání není požehnáno. Je špatné už jenom přijmout pravidla hry takových lidí. V téhle chvíli už asi nemá smysl se bránit, dorůstající generace si to zařídí po svém, ale přesto, když ty konce jsou už tak zřejmé, je těžké sklonit hlavu a smířit se s vývojem.

Pavel Urban 15.12.2008 18:23

Autor je patrně ultramarxista

Marx, jak známo, zdůrazňoval prioritu základny před nadstavbou. Ani on by ale patrně netvrdil, že suverenita=(1-podíl exportu). Suverenita v určité věci znamená, že v této věci máme poslední slovo. Kecat nám do toho může kdo chce jak chce. Je pravda, že v praxi musíme tohoto posledního slova používat opatrně, pokud chceme s ostatními kooperovat. Nicméně je na nás, kde ustoupíme a kde budeme trvat na svém.

Existující pravidla EU naši suverenitu samozřejmě citelně omezují už nyní. Nicméně jde o věci, které byly do pravomoci EU převedeny se souhlasem české vlády či parlamentu. Lisabonská smlouva znamená v tomto směru průlom, protože právo veta ztrácíme. Nic na tom nemění skutečnost, že toto právo musíme používat opatrně a že se EU bude i po schválení smlouvy snažit podobným konfliktům maximálně vyhnout.

Podle Dana Drápala bychom se trváním na suverenitě skončili zhruba jako Ceaušeskovo Rumunsko nebo Severní Korea. Proč ne Jižní, která členem žádné politické federace ani konfederace není ? Stejně jako Švýcarsko nebo Norsko. Problém je, že pan Drápal si plete suverenitu s hospodářskou soběstačností.

Ohledně identity pan Drápal vůbec nepochopil podstatu problému. Vzpomeňme na naši starou federaci : jak proti sobě šly slovenská a československá identita ? V 90% případů nijak. Jenže klíčových je právě těch konfliktních 10%. Ty totiž určují, čemu člověk dá přednost (a co zradí), pokud se identity dostanou do konfliktu. Československo se rozpadlo, protože Slováci byli více Slováky, než Čechoslováky. Morava se neodtrhla, protože Moravané byli více Čechy (ve smyslu národním, ne zemském) než Moravany. Což neznamená, že Hanáci nebo Valaši musí nás Pražáky nějak extra milovat. Je to jako rodina : patříme k sobě, i když si občas lezeme krkem. Nikdo taky nijak zvlášť nefilozofuje o tom, jaký je přínos třeba Moravských Slováků pro český národ. Ten přínos tady prostě je, někdo ho ocení, někdo ho ani nezná. Cítíme snad podobné spojení s Angličany nebo Španěly ?

Vážný 15.12.2008 20:09

Re: Autor je patrně ultramarxista

Jako člověk, jehož pracovní záběr je celá Evropa mohu říct, že ANO, cítím podobné sepětí s Evropany (ba i Američany) a nejvíc s Němci, kterým jsme kulturně hodně blízko (takoví slovanští trochu zbarbarizovaní Germáni). Ta blízkost je dána i faktem, že čeština při své obnově od počátku 19.stol převzala strašně moc německých idiomů (hodně blízká frazeologie, ve srovnání třeba s angličtinou) a myšlení obou národů se vyvíjelo v podobném prostředí.

Fafa 15.12.2008 20:44

Vazny,

Vy byste se dobre shodnul s mym kamaradem z Ruska. Podle jeho teorie je Ceska republika osidlena Nemci, kteri z ponekud nejasnych duvodu mluvi slovanskou reci.

Fafa 15.12.2008 20:52

Vazny,

a po pochvale dotaz. Sam pisete, ze citite spojeni s Evropany i Americany. Takze otazka spis je, citite vetsi spojeni s obcany clenskych statu Unie nez treba s Nory? Nebo jste napred Cech a pak uz rovnou prislusnik zapadni civilizace pripadne kosmopolita?

Vážný 15.12.2008 21:37

Re: Vazny,

Jsem Čech a následně EVropan, prostě proto, že do EU krom pasu už tak 10 let nemusím mít žádnou další bumážku a na hranici odpadlo teď i jen nutné mávnutí českým pasem. (Jo, jednou mi  pohraničník ze SRN zkontroloval kufr, asi jako jestli nepašuju Afghánce...). Evropa mne přijala a já Evropu (i stím, že si před odjezdem musím prostudovat pokyny ke zdravotnímu pojištění atd.)

S USA je to jiné. Cítím se být jejich přítelem a spojencem, ale oni mně okatě odmítají (počínaje procedurou získání víza, přes imigration, až po jejich identický přístup ke mně, Číňanovi, Němci a Indovi....) Prostě ONI nejsem JÁ, byť jim fandím.

A pak - systém zákonů, sociálky, policie, ... je u nás a směrem na západ velmi podobný (výjimky potvrzují pravidlo). Proč nejsem Švýcar, nebo Nor? Protože oni nechtějí. Jsou na to moc hrdí...

Fafa 15.12.2008 22:22

Re: Vazny,

ja to mam trochu jine. V EU mimo Cesko jsem zil docela kratce, ale ve Statech uz skoro polovinu zivota. Takze mne ten mezistupen EU uplne chybi.  

Pavel Urban 16.12.2008 8:17

Vážný : držím Vám palce

a doufám, že za takových 100 - 200 let bude Vaše myšlení samozřejmostí.

Do té doby bychom (my Evropané) měli být opatrnější a nepředbíhat vývoj. Abychom nakonec nepohřbili i to, čeho bylo dosaženo.

runner 15.12.2008 18:10

Tohle by sis měl Dane přečíst, ale já vím, člověk stárne a zapomíná.

Žalmy 2:1  Proč se pronárody bouří, proč národy kují marné plány?

2  Srocují se králové země, vládcové se spolu umlouvají proti Hospodinu a pomazanému jeho:

3  "Zpřetrháme jejich pouta, jejich provazy pryč odhodíme."

4  Ten, jenž trůní v nebesích, se směje, Panovníkovi jsou k smíchu.

Fafa 15.12.2008 17:14

Janeoryno,

LS znamená demokratické rozhodvání na základě většiny.

O tom by se dalo pochybovat, ale dejme tomu. Otazkou spis je, jestli chceme o nekterych dosud "nasich" problemech nechat demokraticky rozhodovat v ramci EU. Treba Irove evidentne nemaji zajem o demokraticke celoevropske rozhodovani o interupcich v Dublinu. Chcete, aby se po pripadnem pristoupeni Turecka demokraticky hlasovalo o celoevropskem rodinnem pravu? Demokracie je sice krasna vec, ale vyzaduje urcitou homogenitu populace. Myslite, ze na te urovni homogenity v Evrope jsme?   

krab 15.12.2008 18:22

Re: Janeoryno,

Presne tak.

Jen dodam, ze tak dokonale homogenni, aby jedno centrum mohlo / umelo / bylo schopno i kdyby melo nejcistsi oumysly (jakoze nema) rozhodnout byt demokraticky o kazdem z nas, nikdy nebudeme. Bohudik.

Olin 15.12.2008 19:50

Re: Janeoryno,

...ale přece z tohoto důvodu nechceme jeden evropský stát s jedním zákonodárstvím. Přece však nějakou míru homogenity máme a podle toho, nakolik ji uznáváme chceme taky společné normy.

Když to trochu zlehčím - tak až bude do EU vstupovat Indie, patrně na ni budeme tlačit aby Indové přestali upalovat manželky zemřelých Indů a Indky aby přestali topit svá nemluvňata v Jamuně.

Homogenita populací je věc pohyblivá, a protože ve věku internetu se právě svět homogenizuje a Evropa zvláště, někteří zastánci EU, říkejme jim třeba nositelé ideje Evropy regionů, chtějí pod "kotlem" vydatně přikládat, domnívajíce se, že se národy rozvaří jako v Americe. A někteří z nás tomuto procesu nepřejí, aniž by ovšem byli odpůrci integrace. Tito pak jsou rádi tomu, že se legislativní proces, jak tu bylo kritizováno, dojednává nakonec na úrovni vlád. Jakkoli je toto opatření přechodné, v nějaké formě to tak musí zůstat.

Vážný 15.12.2008 20:05

Re: Janeoryno,

A proč vlastně nechceš Oline, aby se národy rozvařily? Alespoň pro začátek politicky.

Já bych neměl problém s EU, pokud by třeba EP byl skutečný parlament (tedy přesněji jeho dolní komora) s právem vytvářet v definovaných oblastech legislativu na návrh i bez návrhu EK a pokud by se tam odstarnily některé nedemokratické prvky, především v oblasti práva promluvit (řečnická lhůta se uděluje klubům a ty ji delegují poslancům) a v oblasti vytváření klubů (umělé překážky vzniku regionálních klubů).

To, že EP nemá dostatek formálních pravomocí vede k dvojímu: Normální volič i politik na západě volbám do EP nerozumí a tak je ignoruje, zatímco tvrdé jádro extrémistů (zelených, liberálních i rudých) si volby ohlídá a tak se do EP dostane nadstandardní množství exotů. A pak nedostatek formálních pravomocí vede k potřebě zamítat věci silně nadpoloviční většinou, tj. za ústupky těmhle exotům.

Olin 15.12.2008 20:31

Re: Janeoryno,

Zejména politicky to nechci. Že budou naši potomci anglicky mluvící kosmopoliti mi nevadí. Ale zato by mi vadila ztráta státnosti, tedy suverenity. Tím myslím ovšem něco řádově jiného, než zdejší poděsové z LS. Mám na mysli integritu státu, kterou naši předkové kdekoli v Evropě nepustili z ruky - i naši čeští předkové za "Rakouska" - a která je naší "jinakostí", vkladem do "banky" lidstva. Evropa vyrostla na  "svobodách" - tak se říkalo dříve privilegiím - udržel si svobody, ctila svobodu, umírala za svobodu tisíc let. A po všechny ty generace instinktem života lpěla na institucích, které mají delší životnost, než lidská generace. A tím, že tyto instituce ctila, a současně byla zvědavá na změnu, ukázala se tak flexibilní a životaschopná, že ovládla proti očekávání svět. Před tisíci lety to ale bylo pařeniště na periferii světa. Evropa má státotvorné know-how, sahající do antického Říma a k Řekům. K tomuto know how patří i jedinečný smysl pro historický čas, jenž chybí jinak celému světu, a není radno se toho pouštět. Jistě inženýři práva dovedou vymyslet dokonale fungující parlamentní pravomoci, ale já žádám, aby při tom vymýšlení dbali institucí, jež tu byly před nimi, a při uvádění do praxe je nemohli bez konsensu přeskočit.

Prakticky: může si Evropa demokraticky odhlasovat, že žena má PRÁVO na potrat. jistě. Ale jestliže si Irsko demokraticky odhlasuje, že dítě má PRÁVO se narodit, a toto právo dítěte má přednost před právem ženy, pak to prostě v Irsku bude chodit jinak než v Česku a žádná další autorita to nezvrátí. Ale aby toto fungovalo, musí tu stále nějaké Irsko být!