16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Diskuse k článku

BLÍZKÝ VÝCHOD: Atentát v Bagdádu

Nešlo zřejmě primárně o politickou iniciativu prezidenta Trumpa, spíše šlo o výraz chuti vojenské části ministerstva obrany a zahraničních věcí USA „si zaválčit“ a hrát aktivnější úlohu i ve vnitřní politice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 11.1.2020 19:26

Jak jste přišel na Stalina ???

J. Kanioková 11.1.2020 19:19

Bolí paranoia ?

J. Kanioková 11.1.2020 19:16

Kmoníček

Byl pro vás osobně útok na generála Solejmáního osobním nápadem Donalda Trumpa nebo jednal v souladu s dlouhodobými zájmy americké diplomacie?

Tyhle věci nevznikají jako osobní nápady, ale vznikají jako osobní rozhodnutí. To, že se generál Solejmání objevoval na seznamu možných odvetných terčů ze strany Pentagonu, jsme věděli, dá se říct, desetiletí. Oni vždycky dávají prezidentovi takový mustr, kde si může vybrat mezi deseti až patnácti věcmi, od nejjednodušší po nejsložitější. A pravidelně tento seznam možných odvetných akcí končil útokem na generála Solejmáního. Popravdě nikdo, ani oni sami, nevěřili, že si ho prezident v tu chvíli vybere, že prostě půjde automaticky až ke konci nabídkového mustru.

Zachoval by se podle vás stejně Barack Obama? Barack Obama by se tak zcela jistě nezachoval, což mohlo být i důvodem toho, že se prezident Donald Trump právě tak zachovat chtěl. Vycházíme z toho, že jak prezident Bush mladší, tak Barack Obama byli ve stejné situaci. Dostali tento nabídkový list, dokonce už tam byla dvakrát situace, kdy byla připravována akce přímo na generála Solejmáního, a záviselo už pouze na rozhodnutí prezidenta. Prezident Bush mladší i Obama se rozhodli, že vzhledem k jeho vládní pozici do takového rizika nepůjdou. - http://jdem.cz/ffunt7

P. Rychetsky 11.1.2020 19:10

"riskovat tím zásadní destabilizaci v regionu"

To je nekonecne zabavna starostlivost. Stabilita regionu se projevuje tim, ze vsichni bojuji se vsemi, zapojene oficialni staty (Iran, Syrie, Irak, Rusko, Afghanistan) jsou nejvetsimi zoufalci zemekoule, kterym konkuruje akorat Severni Korea, Kuba a Venezuela, a neoficialni entity jako ISIS ci desitky islamistickych sunnitsky a siitskych teroristickych skupin maji doktoraty z destabilizace, a Vaclav Klaus je nervozni, ze tam bude neco spatne. Svaty Vladimire Vladimirovici, prijed prosim na pomoc konecne udelat stabilni poradek, jak jen ty to dokazes, prosi sv. Vaclav.

P. Aron 11.1.2020 18:49

Řekl bych, že se nemýlíte.

P. Aron 11.1.2020 18:48

Lépe bych to neřekl. Naprostý souhlas s článkem.

P. Rychetsky 11.1.2020 18:43

Stejne jsou zajimave zakruty zivota. Klaus byval hlavni tlacic thacherovskeho konzervativna a svobodomyslna a adaptace zapadu a ted je z nej hlavni obhajce putinistu, iranskych traskavinovych batuzkaru a ruznych evropskych alternativcu. C'est la vie.

P. Zhor 11.1.2020 18:37

Bývaly doby, kdy mezi USA a teroristy byl právě v tomto jasný rozdíl.

Předesílám, že třeba Reagan fakt levičák nebyl.

K. Salajka 11.1.2020 18:13

Oblíbený a schopný Stalin ? Pro někoho !

V. Čermák 11.1.2020 18:10

R^R^

M. Mařák 11.1.2020 17:54

Ano, úspěšný a aktivní bojovník proti Daeš v Sýrii a v Iráku (byl dokonce i zraněn v bojích), no a zároveň druhý nejvyšší představitel státu, se kterým nejsou USA ve válečném stavu.

Nezapomínám na to, že podporoval Hizballáh a Hamas, ale jsem toho názoru, že způsob jeho likvidace zakládá precedent, který začnou využívat další země za účelem likvidace nepohodlných státních činitelů a podobně, no a nejsem z toho vůbec nadšen. Zároveň si myslím, že to USA nějakým způsobem zaplatí a jsem přesvědčen o tom, že to byla ze strategického hlediska velká chyba. Tím nemyslím likvidace onoho generála, ale způsob čas a místo jejího provedení.

Z. Mikulášek 11.1.2020 17:48

Je legrační číst názory zdejších zmanipulovaných troubů, kteří o Íránu ještě včera nevěděli zhola nic a dnes ho považují za svého největšího nepřítele... :-P

J. Zaorálek 11.1.2020 17:39

Není potřeba nechat věci zajít tak daleko.

J. Zaorálek 11.1.2020 17:34

Také naprosto souhlasím.

P. Zhor 11.1.2020 17:27

Teď jde o to, zda útok nešlo udělat jinak a jinde - zda bylo opravdu nutné proti sobě postavit Irák.

Podle mne to povede k tomu, že více iráčanů bude vnímat naše (západní) síly jako okupanty. Vzhledem k tomu, kolik peněz na získání Iráku na svou stranu US administrativa vynaložila, to nevypadá jako nejlepší "deal".

P. Zhor 11.1.2020 17:23

Zásadní otázka zní "A pomohl tento čin zájmům Západu?"

Přesnou odpověď ukáže čas, ale zatím to vypadá, že mínusy převažují nad plusy. Že zabití schopného vojevůdce nevyváží politické škody, které tím byly způsobeny.

Ale třeba se mýlím.

H. Lukešová 11.1.2020 17:16

"Úspěšný bojovník proti Islámskému státu"? Jo sunitský džihád. Zapomínáte, že Sulejmání podporoval Hizballáh v Libanonu, Hamas a Palestinský islámský džihád v Gaze...Je jedno, jedná-li se o sunitského nebo šítského teroristu.

J. Vintr 11.1.2020 17:09

Jestli jste si toho ještě neráčil všimnout, tak islámský terorismus se o žádnou legitimitu nesnaží. Dokonce nepotřebuje ani žádný konkrétní cíl. Muslimové prostě vraždí jen tak, kohokoliv, kdekoliv.

J. Kalíšek 11.1.2020 16:54

Írán tomu velmi dobře porozuměl. S lumpy se musí jednat z pozice síly, ničemu jinému nerozumí.

J. Kalíšek 11.1.2020 16:52

Podobnou pitomost jsem četl od šéfa obranné komise Trikolory, jméno si nepamatuju.

Autorům by měl někdo vysvětlit, že se zlem se musí bojovat. Trump to na rozdíl od Obamy dělá a já jsem mu za to vděčný.

P. Staronový 11.1.2020 16:17

To ať si v IVK vyřídí sami, jsou pod tím podepsáni všichni.

J. Pleva 11.1.2020 16:15

Nevím, ale tak jak je článek podepsaný by za ním měli stát všichni zaměstnanci IVK - což ovšem nemusí být úplně pravda. Hádám ale, že V. Klaus ho odsouhlasil, což mě překvapuje a deprimuje.

J. Kanioková 11.1.2020 16:11

R^R^R^

J. Kanioková 11.1.2020 16:09

A vy víte, kdo z IVK ten článek napsal ???

J. Pleva 11.1.2020 16:00

Ono není jednoduché se vyznat v těch muslimských pohnutkách - Sulejmání chtěl potlačit SUNNITSKÝ Islámský stát, ale zavést ŠIITSKÝ islámský stát. Z našeho hlediska nastolit Peklo II místo Pekla I, čili totéž. Že bojoval proti Islámskému státu je nesmysl, sám nebyl o nic lepší. Vidět to jinak je naivita...

K. Křivan 11.1.2020 15:49

Máte naprostou pravdu. Ti hlupáci si neuvědomují, že Islám je už 1400 let, od doby jeho vzniku nepřítel všeho, co není islam. Od svého vzniku od roku 634 zabíjí a niči vše co mu přijde do cesty, Jerusalemskou helenisticko-judaisticko-křestanskou komunitu, alexandrijskou knihovnu, Budhovy sochy, římské provincie kolem středozemního moře, .......

Islám je krvežíznivý nepřítel evropske křesťanské civilizace.

J. Vintr 11.1.2020 15:46

Ono se jeví, že to bylo velmi pravděpodoně docela jinak. Toho Solejmáního se zřejmě potřebovali zbavit především vrcholní íránští vůdcové. Buď kvůli tomu, že byl nebezpečně ambiciozní, nebo také byl možná překážkou v normalizaci vztahů mezi Íránem a USA. I když to tak navenek někdy nevypadá, ale pro nikoho není výhodné být na nože s Amerikou. Této teorii odpovídá i vlažná reakce Teheránu, která se omezila jen na patetické projevy k domácímu publiku a na jeden taketový útok, navíc podle všeho jen předstíraný. Napovídaly by tomu satelitní fotografie "následků" tohoto útoku. Je na nich totiž hned několik objektů, zasažených se zázračnou přesností přímo doprostřed. U raket, jejichž střední poloměr přesnosti zásahu se udává ve stovkách metrů, by takový zásah mohl být jen dílem obrovské náhody. Ale hned několik takových náhod najednou je zcela mimo realitu. Takže ty fotky zřejmě vyrobili Američané, aby íránskému vedení poskytli "důkaz" pro domácí publikum o proklamované facce Americe.

J. Pleva 11.1.2020 15:45

Vy chytráci z IVK nějak opomíjíte fakt, že s útoky nezačala USA ale ten iránský terorista! Pletl se tam do nejméně 4 zemí a ještě se tím chlubil. Mimo jiné organizoval útoky na ambasády, které jsou v zemích umístěny se souhlasem vlád, a tedy nic proti ničemu. A nikdo proti jeho terorismu ani neceknul, ale když darebáka Američani zabijí, děláte z toho pozdvižení! A kdyby to udělali Izraelci tak by pozdvižení bylo ještě větší, přestože Irán se Sulejmanim v čele vyhrožují Izraeli vyhlazením, což Izrael nedělá, jen se musí bránit.

Dosud jsem pokládal IVK za rozumnou instituci, ale dnes končím. Má úcta!

J. Nevrkla 11.1.2020 15:25

Jak můžete tuto vraždu srovnávat s vraždou vůdce okupantu na svém území za války?

J. Nevrkla 11.1.2020 15:21

Reálný rozbor situace. Vidím to stejně.

Pozitivem by nakonec mohlo být, že cizí vojáci Irák opustí. A měli by se stáhnout i z Afghánistánu. Třeba to bude pro Trumpa vítaná záminka udělat to, co sliboval.