23.6.2024 | Svátek má Zdeňka


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Fikáček 9.5.2007 22:20

Re: Re: Re: Re: Comments

No moment. Třeba zákony teorie relativity jsou dynamické, tedy přesné a lze je (podobně jako newtonosvkou mechaniku) přehrávat dopředu a dozadu a vše bezvadně funguje. Jsou tedy symetrické v čase. Když se k tomu přidá časová asymetrie, pak je vše na jednu stranu, ale nikterak to neztratí determinovanost. V realitě pak jistá nepřesnost, neurčitost existuje, ale je to stejné, ať už bychom chápali svět časově asymetricky nebo symetricky. Neurčitost je v tom, že nemáme přesnou znalost ani zákonů ani počátečních podmínek. Náhoda je tak zcela nezávislá na šipce času. Jen, jestli už náhoda-neurčitost existuje, může se v čase nějak měnit, ale to jak klesat tak stoupat. Ale principiálně šipka času žádnou náhodu nevytvoří nebo nezničí. A tady jde o principiální vznik náhody v systému, který je determinován.

A na tu netropii se dost těším. Dost jsem se tím zabýval a jako bonmot jsem si dokonce definoval zákon zachování entropie v tom smyslu, že my entropii chápeme vždy jen na dané strukturní úrovni, a když se vynoří z nižší, máme za to, že vznikla - zvětšila se. Ostatně dobře jistě znáte negentropické procesy, díky kterým existujeme. Zvyšování entropie je už dost zastaralé a překonané paradigma, ale budu si muset své novější poznatky z této oblasti osvěžit.

Streit 9.5.2007 23:04

Re: Re: Re: Re: Re: Comments

Odpusťte mi, ale dotlačil jste mě ke kacířskému tvrzení, které jsem zde nechtěl publikovat, ale mám ho dávno propracované:

Teorie relativity není dynamická, protože vyprodukovala absolutní statický časoprostorový monolit. Nenechte se mýlit, že uvnitř tohoto deterministického bloku je relativní prostor a relativní čas. Časoprostor je absolutní, apriorní a statický v pojetí Einsteina. To jen diferenciální rovnice navozují dojem dynamiky.To jen změna znaménka u času umožňuje něco tak nereálného jako časovou symetrii. Kdyby bylo pojetí času symetrické (nezávislé na šipce času), vždy v současnosti by byla nejnižší entropie a symetricky by stoupala do budoucnosti, a světe div se, stejně i do minulosti! Už Eddington prohlásil, že když je nějaká teorie na štíru s druhým termodynam. zákonem, nedává jí žádnou naději.

A co asymetrie samotného návratu? A co asymetrie počátečních a koncových podmínek, které Hawking rozlišuje různou Weyleovou křivostí? Co časové paradoxy, které vedou k času jako iluzi? Že to s tou symetrií není tak jednoduché svědčí i to, že třeba Einsteinova ekvivalence gravitační a setrvačné hmotnosti nemůže platit kvůli rozdílu ve směru působení - na jedné straně radiálním a na druhé straně rovnoběžném. Atd.. Pošlu obsáhlejší materiál.

Apropos, ta minimální entropie v současnosti je analogií tvrzení TR, že vždy čas plyne nejrychleji na stanovišti inerciálního pozorovatele, takže každý z nás stárne nejrychleji v celém vesmíru8-o Co bychom také chtěli po stoleté teorii! Možná se ještě dožijeme fázového přechodu ne ke sjednocující, ale přelomové teorii.

Fikáček 10.5.2007 21:41

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Comments

No, nemám vůbec nic proti kacířům, ale zřejmě vůbec netušíte, co to ve fyzice znamená dynamická teorie. To je spojitá teorie, jestli tomu rozumíte.

Samozřejmě, že je časoprostor statický a co má být? Přesto je z našeho pohledu samotný prostor pohyblivý. To je základním obsahem STR. Proč říkáte takové banality. Mimochodem, jste si jist, že v realitě bude ten prostoročas taky statický??? STR je jen model.

Slyšel jste už někdy o negentropických procesech? Podle vás nemůžete existovat ani vy, protože jste nemohl vzniknout z vajíčka, protože v tomto procesu se netropie snižuje. Asi odepíšete i všechny zvířata a rostliny, zdá se a nakonec i tvorbu hvězd, galaxií a blinů. Negentropikcým procesem vznikl i náš vesmír.

Asymetrii vás až tak neberu, ale nemá ten vliv, co si myslíte a hlavně je vše daleko složitější. Čas vznikl, mění se (i lokálně - černé díry, i globálně) a zanikne. Rozhodně není tak stereotypní, jak si představujete. Všimněte si, že ho pokládáte za absolutní, všude stejný, jako Newton.

Ten poslední odstavec je fajn, až na to, že je to tvrzení staré asi těch sto let a pochází od Einsteina. Banální tvrzení. Nebo ho chcete oživit tím, že vůči sobě získáte nějakou výnzamnou rychlost? Jak se to dělá? :-) Jo, přelomovou teorii vidím na horizontu, ale návrat ke klasické mechanice, 350 let staré, jak tady propagujete, to nebude.

Fikáček 10.5.2007 21:25

Re: Re: Re: Re: Comments

No, na tvrzení jste kadet, ale jejich logické odvození vám nejde. Myslíte, že když napíšete, že na časovou asymetrii se lze spolehnout, že to prostě všichni příjmou. Zjeveným pravdám nevěřím. :-) Chce to alespoň nějaký argument. Tohle je spíš beletrie než uvažování.

Dále, všiml jste si například, že celý vesmír se od svého vzniku choval značně negentropicky. Z jednoho bodu taková bohatost. Nějak to s růstem vaší entropie velmi skřípe.

Ludva 8.5.2007 10:54

Re: Uzavřený systém? Nič lahšie!

Je to správné, pokud se jedná o konečný počet systémů. Ale co když je systémů nekonečně mnoho? Vzniká matematická neurčitost.

Tom 8.5.2007 12:43

Re: Re: Uzavřený systém? Nič lahšie!

Co znamená "matematická neurčitost"?

Zdenek 8.5.2007 6:26

Bože, já tomu vůbec nerozumím !!

J.G. Pašek 8.5.2007 5:39

Pane Bože, proč tomu tak je, že ti nejchytřejší cestují nejdále, aby tam zabloudili?

.

MaR 8.5.2007 10:25

Re: Pane Bože, proč tomu tak je, že ti nejchytřejší cestují nejdále, aby tam zabloudili?

Řekl bych, že jste to vystihl dokonale :o)

Vlasta.on 8.5.2007 12:25

Re: Pane Bože, proč tomu tak je, že ti nejchytřejší cestují nejdále, aby tam zabloudili?

Protože ti méně chytří či méně odvážní se do míst, označovaných jako "hic sun leones", prostě nedostanou. Je jim to zapovězeno. ;-) Ale mohou se, pro dobro lidstva ;-), obětovat obětovat jinde.

Jirka 8.5.2007 5:38

Türing

Ano, Türing byl Ängličan.

Vlasta.on 8.5.2007 2:07

Uf, to byla dřina

Tedy, je to dlouhé. Chtěl bych opravit jednu faktickou chybu a něco k ní podotknout.  

..........(a mimochodem faktem vzniku vesmíru je jeho izolovanost obrácena v prach – náš vesmír je jen 4D ostrůvek v 11D superstrunovém časoprostoru, jak se zdá)............ (Na jiném místě už píšete o 10D prostoru.) 

Jedná se o 9D+1 prostor který se popisuje 11 číslicemi . Hovořit o 3 "nekonečných" rozměrech  plus 6 rozměrech v Calabi-Yau prostoru jako o ostrůvku ........... je mírně řečeno úlet. Ovšem, abych to trochu zkomplikoval, existuje možnost, alespoň pro mne, že se jedná o 9D "ostrůvek" v mnohem více rozměrném prostoru. Např: existuje jedna, řekněme "izolovaná", Randall-Sundrum theori (http://www.citebase.org/fulltext?format=application%2Fpdf&identifier=oai%3AarXiv.org%3Ahep-ph%2F9905221), která matematicky ukazuje možnost existence nekonečných rozměrů, které nejsme schopni  registrovat.

Fikáček 8.5.2007 9:08

Re: Uf, to byla dřina

Jo, díky za upřesnění a odkaz. Ostrůvek byla jen metafora, řekněme exaktněji podmnožina, souhlas?  Ale dimenze jsem spočítal dobře. Když říkám 10D, mluvím o prostoru, když 11D, pak o ČASOprostoru (nebo jsem se někde sek?). Nám se náš vesmír jeví, tuším, jako 3D, ale jinak konkrétní řešení jen přejímám z fyziky, nejsem fyzik. Pro mé úvahy stačí, že náš vesmír je částí většího, jak se zdá.

Vlasta.on 8.5.2007 12:15

Re: Re: Uf, to byla dřina

Jo, sek. Těch prostorových dimenzí je, tedy podle "strunařů", devět. Tři "naše" a šest  "svinutých". Plus jedna časová. Tedy společně 10. Těch jedenáct číslic je -1 až 9. Číslicemi 1 až 9 se označují prostorové dimenze, nula patří samotnému času a minus jedna pro "ztrátu" i toho času. Ač se to možná na první pohled nezdá, je to logické. Ono jaksi čas bez prostoru že .......... Ale formálně musíme vyjádřit i neexistenci časové dimenze. Proto minus jedna. Zase to má svoji logiku. Ale to už pro Vás nebude problém rozluštit.