21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

SVĚT: Zpátky na Měsíc!

America first! musí platit také na Měsíci! Američané na něm poprvé přistáli před půlstoletím, teď se tam chtějí vrátit. Dřív, než na Lunu dorazí Číňané nebo Rusové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 10.7.2019 11:09

"První skutečně prokazatelně uskutečněný let USA s lidskou posádkou na oběžné dráze byl až Sojuz-Apollo v sedmdesátých letech."

Ehm ... to myslíte opravdu vážně? Nebo jde jen o stylistickou neobratnost?

A jinak - ne že byste všude kecal či jistě nezáměrně přímo lhal (třeba že americké kosmické lodi s lidskou posádkou nikdy neměly nouzový záchranný systém), ale jste poněkud propagandisticky, skoro goebbelsovsky jednostranný.

P. Kubáč 10.7.2019 11:20

Re: To jsem se zase nasmál!

První skutečně prokazatelný orbítální let Sovětské kosmické lodi bylo až Sojuz-Apollo v roce 1975 - kontrolovali se navzájem ;-)

P. Kubáč 10.7.2019 8:47

Technologické zaostávání vydávané za technologický pokrok

Raketu kalibru Saturnu 5 neumíme postavit, ale zato umíme detailně fízlovat 500 000 000 hlupáčků na Facebooku - Hurááá

R. Langer 10.7.2019 9:38

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický pokrok

To ale v Rusku umí taky. ;-)

V. Novák 10.7.2019 10:02

Technologické zaostávání vydávané za technologický pokrok

A nebijou tam černochy?

R. Gramblička 10.7.2019 11:03

technologický pokrok

:-D

J. Lepka 10.7.2019 17:06

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický pokrok

Kde by v Rusku vzali 5OO mega obyvatel? Odhady hovoří o 140 až 150, přesná čísla rusáci pochopitelně zase tutlají. I když u nich je možné, že to ani nevědí.

J. Jurax 10.7.2019 11:35

I umíme, přesněji někde to umí. Ale pro takové rakety až donedávna nebyly úkoly. Ono jde taky o peníze.

Z. Lapil 10.7.2019 12:40

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Že ne? Vždyť už lítala. Nejspíš je dokonce k dispozici dokumentace. A za padesát let docela hustého provozu směr oběžná dráha budou mnohá rizika vychytána, takže pravděpodobnost úspěchu bude dnes o dost příznivější, než tehdy.

Ono to "neumíme" se dobře říká, ale je to hrubě podceňující fráze. Onehdy mi někdo tvrdil, že neumíme postavit pyramidy. Tak jsem se porozhlédl po internetu a nejen že to umíme, ale za použití komerčního auto(!)jeřábu. Pravda, musel by začít zprostředka a couvat.

V. Novák 10.7.2019 13:00

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Ne. Navzdory tomu, že už lítala. A dokumentace k dispozici není, jak zjistili v NASA, když po havárii Challengeru dumali, jak posílat na orbitu aspoň náklady.

Dokumentaci si udržují Rusové, Američani se vždycky tak nadchnou pro nové, že staré zahodí. Prostě by museli celý Saturn V vyvinout fungl znova.

Proto mě velmi potěšilo, když přišli za Bushe Jr. s tím, že použijí SRB z STS pro Ares I jako první stupeň a pro Ares V jako boostery ("jenom" prodloužené o 1 segment) a pro druhý stupeň motor z orbiteru STS.

Pak Ares zrušili, nadchli se pro SLS, snad aspoň ta loď Orion zůstala, ale v jaké je to stavu...

R. Langer 10.7.2019 13:49

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Aha, NASA nemá dokumentaci k raketoplánům. Hmmm...

V. Novák 10.7.2019 13:56

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Jste si jist, že chápete paný text, třeba "Raketu kalibru Saturnu 5 neumíme postavit" a reakce na něj?

Psal jsem o raketě kalibru Saturn V - a k té NASA skutečně ztratila dokumentaci. O STS řeč nebyla, jen o tom, že pokus navázat na něj klasickou raketou (Ares I a V) a "Apollem na steroidech", (Orion) se zatím nějak nedaří.

Možná, že NASA ztratila nebo nechala zešrotovat i dokumentaci k STS - ale zatím(?) se to neprovalilo. O projektu Apollo-Saturn ano. A dávno.

J. Lepka 10.7.2019 17:11

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Zřejmě vám uniká základní fakt, že technologie jsou už někde jinde. Nicméně pro "odborníka" vašeho kalibru použiju jednodušší srovnání, vcelku jasné každému : Koupil byste si dnes jako nové auto do rodiny Trabanta?

V. Novák 10.7.2019 17:49

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Pro "odborníka" vašeho kalibru mám otázku vám snad srozumitelnou - když potřebujete převézt 3 tuny terénem - použijete radši Lamborghini nebo starou Pragu V3S?

M. Prokop 10.7.2019 14:11

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Pro lety na orbitální dráhu není třeba Saturn 5.

V. Novák 10.7.2019 14:45

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Článek je o letu na Měsíc před 50 lety a o ohlášeném obnovení pilotovaných letů na Měsíc a na Mars.

Vlákno začíná povídáním o schopnosti postavit raketu kalibru Saturnu V.

"Copak, teta, z plesu? / Krocana na prodej nesu"...

J. Lepka 10.7.2019 17:14

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Tak znovu : PROČ dnes stavět raketu kalibru Saturnu 5? Technologie jsou někde jinde, než před 5O lety.

V. Novák 10.7.2019 17:37

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Protože, milý Lepko, kosmická mechanika se od dob Newtona nezměnila, Země má pořád stejné gravitační zrychlení, Měsíc je pořád stejně daleko, jako byl před 50 lety, k jeho dosažení je pořád potřeba dosáhnout 2. kosmické, která se taky nezměnila a potřebujete vynést k Měsíci patřičnou hmotnost.

A to bez superrakety neuděláte, i když jsou "technologie někde jinde" - pořád totiž nikdo nic lepšího, než raketový motor nezkonstruoval, navzdory všem fantaziím o kosmických výtazích a jiných sci-fi (někdy jen fi).

Superraketa prostě je raketa kalibru Saturnu V, ať už je klasická se sériovým (Ciolkovského) řazením stupňů jako u Saturnů, nebo paralelním jako u Eněrgije.

R. Meišner 10.7.2019 7:58

pro pana

Fridricha---dle vašeho uvažování měla k rozvoji technologie největší přínos druhá světová válka, -to se vymýšlelo skutečně horečně a překotně---takže si ji zopakujeme? -při letech do "vesmíru" šlo vždy hlavně o prestiž a politiku--rozvoj technologií by byl zhruba stejný i bez tohoto.

J. Jurax 10.7.2019 11:32

No, rozvoj technologií ... ono jde o to, kam se směrují peníze a snažení. A proč zrovna tam. Což samozřejmě ovlivňuje válka nebo taky ambiciózní kosmický program.

Takže můžeme urputně diskutovat o tom, jaký obsah a rozsah má ono "zhruba" ... :-)

R. Meišner 10.7.2019 7:50

jsem skeptický

k letům na Měsíc ...už tam lidé byli, a zjistili že tam vlastně není nic, co by stálo za řeč. také proto byly zbývající plánované mise tehdy zrušeny. -- mnoho povyku (a hlavně peněz) pro nic. lidstvo se bude muset smířit s tím, že v tomto směru jsou jasně dané limity. tož tak.

P. Neubauer 10.7.2019 7:39

Vzpomínám

tenkrát jsme se viděli už na Jupiteru, nicméně snad to do 10 let klapne.

R. Langer 10.7.2019 9:38

Re: Vzpomínám

Ne, neklapne.

J. Fridrich 10.7.2019 7:27

Vy neumíte číst, pane Tichý ? Tak jen pro vás - " Velký skok

Vy neumíte číst, pane Tichý ? Tak jen pro vás - " Velký skok pro lidstvo“, jak svou misi na Měsíc nazval Armstrong, posunul techniku vesmírných letů o celá desetiletí dopředu, zanechal za sebou 6300 inovací a vynálezů. Kromě jiného odstartoval revoluci ve výrobě mikročipů." a také - " Za přistáním na Měsíci bylo samosebou obrovské technologické a ekonomické vzepětí a také hora peněz." Ty technické a technologické přínosy byly veliké a budou zase..

A to nepočítám vědecké poznání vývoje naší sluneční soustavy a Vesmíru.. Tak asi tak..

R. Langer 10.7.2019 9:39

Re: Vy neumíte číst, pane Tichý ? Tak jen pro vás - " Velký skok

No právě, už z toho vyrazili, co se dá, dál už se to nerentuje... ;-)

J. Fridrich 10.7.2019 10:04

Mame dalsiho analfabeta.. Tak pokud vam moc nejde cteni, tak nekoho pozadejte, at vam precte tuto vetu - " President Trump prave obnovil program letu Americanu na Mesic." Pokud vam to nekdo precte, tak budete vedet " vo co gou ".

V. Novák 10.7.2019 10:17

Re:

Který z amerických prezidentů po Carterovi něco podobného neprohlásil?

A výsledek?

J. Fridrich 10.7.2019 10:47

Re:

Víte pane Nováku, ono letět s lidmi na Měsíc, nebo dokonce na Mars - tedy k planetám naší sluneční soustavy, není tak snadné.. Říkávávali jsme o složitých úkolech - a jejich dosažení, že to není " Hop na krávu a už je tele..."

V. Novák 10.7.2019 11:19

Re:

Však taky netvrdím, že to je jednoduché.

Mnohem jednodušší je "obnovit program letu Americanu na Mesic" nebo ohlásit kosmickou stanici Freedom/Alpha nebo let na Mars v nějakém intervijů - a skutek utek. To sekali všichni američtí prezidenti Reaganem počínaje jak Baťa cvičky.

J. Jurax 10.7.2019 11:41

Inu, vyčkejte času. Za deset let budeme vědět ...