1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

SVĚT: Zpátky na Měsíc!

America first! musí platit také na Měsíci! Američané na něm poprvé přistáli před půlstoletím, teď se tam chtějí vrátit. Dřív, než na Lunu dorazí Číňané nebo Rusové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 10.7.2019 16:40

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Slovo efektivnější jsem použil v souvislosti s ruskou taktikou všechno zapřít. Je to efektivnější, než americké vysvětlování.

Co by kdyby na ISS ponechávám bez komentáře. Každý přispěl dle dohody. Že by něco dovedli vyrobit jen Rusové, tomu možná věříte. Já ne.

Zlevňováním myslím Falcony, přeprava opakovaně použitelnými nosiči bude efektivnější, tedy levnější.

Na pilotované lety, nebo spíš na dopravu lidí na orbitální dráhu, taky dojde. Až na to někdo "velkohubě" dá prachy, zatím probíhá vývoj.

Velkohubé výroky - viz úvod. Není to specialita amerických presidentů. Jen praktická politika je v USA a v Rusku odlišná, z důvodu odlišné mentality občanů. Lepší kecy o Měsíci a Marsu, než koukat, kde začít zase nějakou tu předvolební válčičku se sousedy.

J. Lepka 10.7.2019 16:37

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Vemte to s internacionálním rozmachem soudruhu, největší tlučhuba byl Gorbačov s glasností, dodnes rusáci nepřiznají, co pod tíhou důkazů nemusí a pro sichr ani pak.

Ovšem váš pokus dehonestovat Space X a další program E.Muska je poněkud mimo mísu, už rusákům měkce přistála nějaká raketa na místo startu? Vlastně už mají něco novějšího než vymyslel Koroljov? Už ruští miliardáři dali rublík na kosmický výzkum? Ne, že. Koukají co nejrychleji z toho Putinova ráje zdrhnout, pokud možno i s nahrabanýma prachama.

J. Lepka 10.7.2019 16:29

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Ta čeština je úžasná, smysl dává i překlep.

J. Lepka 10.7.2019 16:28

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Jo, jo, Američané se nechají vozit. A co mají dělat, když Rusům evidentně chybí jak prachy, tak lidi a Sojuzy tak mají lítat prázdné?

J. Lepka 10.7.2019 16:25

Re:

Milý Nováku, kolik těch automatických sond na Mars přistálo rusákům? Pravda, ty co se o povrch rozbily, asi moc pilotované nebyly, že?

J. Lepka 10.7.2019 16:22

Re: Jasný favorit

Protože jim chybí pár drobností. Vlastně dvě zásadní : prachy a technologie.

J. Fridrich 10.7.2019 16:03

Re: To jsem se zase nasmál!

Kontrolní odpověd' a prémie jen pro vás - básnička z SSSR -

Rudou barvou dneska září, sedmička v mém kalendáři. Podívej se oknem: všude v ulicích je všechno rudé.

Já nepláči po koláči ani kousku vdolka, já jen pláči, že už radši chci být komsomolka.

Líbí ? Je hezká, že ?

J. Fridrich 10.7.2019 15:57

Re:

Nyní jste zaútočil na vtip století touto vaší větou - " Clinton aspoň dokázal získat od Rusů základy ISS, bez nichž by nejspíš dosud nefungovala " - vy musíte být opravdu nemocný, toto by nenapsal ani Putin a naši soudruzi Grebeníček, Skála, Filip, Kováčik a snad ani stalinistka s. Semelová..

Tuto pitomost už nemůže překonat ani Jára Cimerman a obávám se, že ani vy - to je prostě nepřekonatelná hloupost. Tak k vybudování stanice ISS - posílám vám link na to, kdo a jak se na jejím vybudování podílel - v tabulce uvidíte, kolik částí stanice tam poslali Rusové ( a za čí peníze je v textu..) a kolik jich poslali Američané.. Tak příjemné probuzení z vašich snů o SSSR-Rusku.. Opakování je matka moudrosti.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Mezin%C3%

A1rodn%C3%AD_vesm%C3%ADrn%C3%A1_stanice

J. Ptáček 10.7.2019 15:41

Jasný favorit

Rusové si v době od Petra Velikého po Říjnovou revoluci vedli skvěle při dobývaní světa a zabírali cizí území průměrnou rychlostí 80 km2 za den. Kam se na ně hrabali Američané nebo Číňané. Podobně, i když méně razantně, po válce. Stačí se bez zaujetí podívat na mapu světa, na americkou nebo čínskou "skvrnu". Proč by Rusové neměli být opět nejlepší, tentokrát při dobývání vesmíru?

J. Jurax 10.7.2019 15:31

No, ono taky v USA do toho mluví sprostný lid voličský, neboť demokracie a náklady na vesmír se musí protlačit přes Kongres a Senát, kde je zájem voličů slyšán, neboť jde o znovuzvolení. A zájem holt opadal ...

V tomhle mají totalitní režimy výhodu - pokud politbyro usoudí, že je třeba čehokoliv, třeba kosmonautiky, a pokud na to má, nikdo se už lidu neptá, aby rušil kruhy. Tomu je dopřáno akorát nad případnými úspěchy jásat. No a Čína, zdá se, na to dnes prachy má a je ochotna je do toho vrazit.

Takže to vypadá, že půjde o další souboj o prestiž mezi USA a tentokrát Čínou, s Ruskem a Evropou v pozadí.

V. Novák 10.7.2019 14:45

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Článek je o letu na Měsíc před 50 lety a o ohlášeném obnovení pilotovaných letů na Měsíc a na Mars.

Vlákno začíná povídáním o schopnosti postavit raketu kalibru Saturnu V.

"Copak, teta, z plesu? / Krocana na prodej nesu"...

V. Novák 10.7.2019 14:40

Re:

Kéž by!

Protože kosmonautiku v 60. letech poháněla především soutěž o prestiž a bylo to bojiště studené války. jakmile se Amíci dostali na Měsíc, najednou ztratili motivaci, už zase "byli nejlepší" - tak co se snažit... Ani ta Apolla na Měsíc nedolétali, o Apollo applications nemluvě.

Ale Číňani si dávají na čas, pro ně pár (desítek) let sem nebo tam je prd. Mám knížečku "Osmnáct básní na staré nápěvy", složil Mao, přeložil Nezval, z 50. let, kde Mao Ce-tung básní o budoucí přehradě Tři soutěsky. Mao se toho nedožil, ale přehrada stojí. To víte, tisíce let historie, co je nějakých 50...

V. Novák 10.7.2019 14:30

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Drobátko fridrišíte. Co je na vámi uvedeném "efektivnější"?

ISS by bez Rusů nikdy nefungovala, protože když se podíváte na Fridrichem fedrovaný seznam součástí, tak to, co z ISS dělá obyvatelnou stanici, jsou moduly Zarja a Zvezda, které zabezpečují většinu funcí pro udržení životních podmínek.

Bez STS by zkrátka Mir 2 nutně vypadal jinak, nebylo by na něm tolik příhradových konstrukcí, ty se do Protonů opravdu nevejdou a sluneční baterie by tedy taky vypadaly jinak, nejspíš na každém, modulu zvlášť.

Zlevňováním myslíte zřejmě SpaceX a jeho Falcony. No, článek byl původně o pilotovanývh letech a Muskovi jeho CD zrovna nedávno trošku bouchnul, takže start s lidmi se (doufám - ani Musk snad není takový magor, aby to riskoval) odloží. Antares od Orbital ATK používal repasované sovětské motory z N-1 (ano z toho lunárního programu), teď ruské RD-181.

A řeč byla o velkohubých výrocích amerických prezidentů - a jejich následném tichém zapomínání. Takže se nedivte, že ani Trumpovi, pro něhož je velkohubost základem politického marketingu, ten návrat na Měsíc a zapichování americké vlajky do Marsu moc nevěřím. Nerad...

M. Prokop 10.7.2019 14:11

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Pro lety na orbitální dráhu není třeba Saturn 5.

V. Novák 10.7.2019 14:10

Re:

Slovo "odkláníte" považuji za nejpříhodnější označení vašeho pokusu o odvedení diskuze ve chvíli, kdy dostanete konkrétní dotaz případně když nedokážete najít argument pro svá ideologická tvrzení. Připomínáte ten starý vtip o metru a bitých černoších...

Jakže znova - jak souvisí vámi(!) uvedené tvrzení "President Trump prave obnovil program letu Americanu na Mesic." s vaším(!) odkláněním k dávno mrtvým projektům Mercury a Gemini (mimochodem, mnohem méně ambiciózním než sovětské Vostoky a Voschody) a nepilotovaným letům a s mou skeptickou reakcí "Který z amerických prezidentů po Carterovi něco podobného neprohlásil?"?

KAŽDÝ americký prezident po Carterovi plácal o budoucím skvělém americkém kosmickém výzkumu, Reagan o stanici Freedom a Alpha, Bush o letu na Měsíc a Mars (a samozřejmě o ISS), Clinton aspoň dokázal získat od Rusů základy ISS, bez nichž by nejspíš dosud nefungovala, Bush Jr. přišel po Columbii s návratem na Měsíc (a ISS by za něj bez Rusů spadla), Obama zrušil Constellation, ale vymyslel pilotovaný let k asteroidu (to mělo tu výhodu, že takové sci-fi nebral nikdo vážně) - no a Trump zase chce zapichovat americkou vlajku do Marsu, samozřejmě po Měsíci.

Tak jak to souvisí?

Nebo bude další odklon? Třeba k V2?

M. Prokop 10.7.2019 14:08

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

nezávodili

M. Prokop 10.7.2019 14:08

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Opravdu. Když Rusáci závod o Měsíc vzdali (mimo jiné pro explozi nosné rakety), začali tvrdit, že vůbec nezáviděli.

Americké raketoplány létaly a ISS by bez nich nešla vybudovat.

Ruský raketoplán https://www.reflex.cz/galerie/fotogalerie/58324/rusove-zanechali-svoji-pychu-raketoplan-buran-v-opustenem-hangaru-v-kazachstanu-je-tam-porad?foto=0

Úspěchy amerických soukromých firem ve zlevňování přepravy asi neznáte jen vy.

V. Novák 10.7.2019 13:56

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Jste si jist, že chápete paný text, třeba "Raketu kalibru Saturnu 5 neumíme postavit" a reakce na něj?

Psal jsem o raketě kalibru Saturn V - a k té NASA skutečně ztratila dokumentaci. O STS řeč nebyla, jen o tom, že pokus navázat na něj klasickou raketou (Ares I a V) a "Apollem na steroidech", (Orion) se zatím nějak nedaří.

Možná, že NASA ztratila nebo nechala zešrotovat i dokumentaci k STS - ale zatím(?) se to neprovalilo. O projektu Apollo-Saturn ano. A dávno.

R. Langer 10.7.2019 13:52

Re:

No a jak se nám ta kosmonautika od těch prvních družic za posledních 50 let vyvinula? No, uvidíme.

R. Langer 10.7.2019 13:50

Re:

Ano, to budeme. Ale myslím, že bude potřeba řešit daleko přízemnější problémy.

V. Novák 10.7.2019 13:50

Re: To jsem se zase nasmál!

Kontrolní odpověď - nikoli.

Tak které?

R. Langer 10.7.2019 13:49

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Aha, NASA nemá dokumentaci k raketoplánům. Hmmm...

R. Langer 10.7.2019 13:45

Re:

Aha, tak to je pravda, ti nemají o kosmonautice výroky žádné. Taky ovšem nikdy na Měsíci nebyli, že.

J. Fridrich 10.7.2019 13:43

Re: To jsem se zase nasmál!

Kontrolní otázka - žertujete ?

J. Fridrich 10.7.2019 13:40

Re:

Vám se to slovo " odkláníte " nějak líbí ? Zdá se, že jste jím přímo posedlý - i když se to tak zvané odklánění vůbec nekoná, všiml jste si toho pane Novák ? Připomenu vám tedy raději to, že se pohybujeme u diskuze článku pana Jégla na téma - " SVĚT: Zpátky na Měsíc!" Tedy se jedná o téma POZNÁVÁNÍ Vesmíru a ne o jeho DOBÝVÁNÍ, jak to chápali vaši soudruzi z SSSR a nyní Ruska, které se stalo vaším vzorem navzdory dnešní realitě..

Zkuste si konečně přečíst relevantní literaturu o poznávání Vesmíru alespoň ve 20.a 21. století...

V. Novák 10.7.2019 13:03

Re:

A jako obvykle odkláníte, pane Fridrich...

To já vás zase klidně trápit budu - jak váš výčet souvisí s tématem?

V. Novák 10.7.2019 13:00

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Ne. Navzdory tomu, že už lítala. A dokumentace k dispozici není, jak zjistili v NASA, když po havárii Challengeru dumali, jak posílat na orbitu aspoň náklady.

Dokumentaci si udržují Rusové, Američani se vždycky tak nadchnou pro nové, že staré zahodí. Prostě by museli celý Saturn V vyvinout fungl znova.

Proto mě velmi potěšilo, když přišli za Bushe Jr. s tím, že použijí SRB z STS pro Ares I jako první stupeň a pro Ares V jako boostery ("jenom" prodloužené o 1 segment) a pro druhý stupeň motor z orbiteru STS.

Pak Ares zrušili, nadchli se pro SLS, snad aspoň ta loď Orion zůstala, ale v jaké je to stavu...

V. Novák 10.7.2019 12:47

Re: To jsem se zase nasmál!

Kontrolní dotaz - které z uvedených částí dělají z ISS (trvale) obyvatelnou stanici?

J. Dobrý 10.7.2019 12:43

Vyroci

Za par dni tu bude 50. lete vyroci. Trump si potrpi na efekt.

Dejte ty 2 fakty dohromady a skoro bych se vsadil, ze pokud existuje sance na realizaciv nejblizsi dobe, bude II. zavod o Mesic ostartovan jeste tento mesic.

Vzhledem k tomu, ze technologicky to bylo mozne uz pred 50 lety, je dnes pouze otazkou kdo a kdy to zaplati.

Z. Lapil 10.7.2019 12:40

Re: Technologické zaostávání vydávané za technologický...

Že ne? Vždyť už lítala. Nejspíš je dokonce k dispozici dokumentace. A za padesát let docela hustého provozu směr oběžná dráha budou mnohá rizika vychytána, takže pravděpodobnost úspěchu bude dnes o dost příznivější, než tehdy.

Ono to "neumíme" se dobře říká, ale je to hrubě podceňující fráze. Onehdy mi někdo tvrdil, že neumíme postavit pyramidy. Tak jsem se porozhlédl po internetu a nejen že to umíme, ale za použití komerčního auto(!)jeřábu. Pravda, musel by začít zprostředka a couvat.