29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Gonzales 3.7.2008 14:22

Re: Re: Re: Re: výchova

no, až budete besedovat se Sáji Babem nad prospěšností eko-výchovy, nezapomeňte si vzít pod kraťasy řitní chránič. Je to v tamních kruzích nutnost a jako Evropan s neporušeným "věncem“ budete pravděpodobně veleben chlípnými kršnovými stoupenci v plně oranžovém ornátu. Stran ekologie, nejsem zrovna přesvědčen vaší skálopevnou jistotou, že inet a Google něco změní, specielně v Číně nebo Indii. Vždyť v Mumbai ti chudáci ani neví, zda čistička odpadních vod právě jede nebo opět stojí. O ekostopě u systému povrchové kanalizace by se dalo dlouze debatovat.

Fafa 3.7.2008 14:19

Para,

Asie samozrejme, ti jsou sobestacni, Jizni Amerika castecne.  Ale ja jsem psal o Africe - a nesouhlasim s tim jihem Afriky. JAR je takova zpomalena Zimbabwe.  

jakovy 3.7.2008 14:18

Re: Re: Re: Re: bioložka a publicistka

R^

para 3.7.2008 14:14

Re: Demosthene,

Fafo tak to jseš vedle - tohle platilo tak někdy před stoletím. Dnes je situace taková, že objem průmyslové výroby v takové Číně je třeba ve výpočetní technice tak veliký, že konkurenčně zlikvidoval prakticky v celé evropě. A připočti si Japonsko, Tchajvan a Koreu... Jinde je to podobné. Brazilie na nás nezávisí a jich afriky rovněž. Bohužel se situace takto vyvinula už i v jiných oborech a tak na nás není většina regionů tak závislá jako naopak my na nich. Některé zemičky by asi bez vlivu zápního světa skutečně živořili ale nás už by to sotva spasilo.

dino 3.7.2008 14:13

Re: Re: Re: Re: Přejděme na jadernou energii a není co řešit?

Pardon, zjišťuji, že jsem byl nechtěně poněkud osobní - věc, které se snažím vyhýbat jako čert kříži. Výrok měl znít: Nemám zájem, aby kdokoliv (ne tedy jmenovitě vy) tvrdící, že zcela a úplně pochopil, čeho je mně, mé rodině, mé civilizaci a pod. třeba, pod touto záminkou přikazoval, zakazoval, nařizoval a šátral mi v kapsách nebo v soukromí. Popřípadě mi sděloval různé odstrašující scénáře bez věrohodných zdůvodnění a strašil mě tím, že neudělám-li, co říká, bídně zahynu. Svět je malý - ale různorodý, proto jsem nedůvěřivý ke globálním řešením, zvláště pokud jejich propagátoři jakékoliv jiné řešení a priori označují za chybné (tedy za blud), a to jen proto, že je jiné. Překrucovat cokoliv nemám zájem - nemám potřebu stíhat kacíře ani vstoupit na politickou dráhu. Zajímá mě objektivní pravda o fungování přírodních zákonů a systémů v co největší možné (poznatelné) míře. A pokud jde o tu jadernou fůzi, nezoufejte - víte, jak dlouho lidem trvalo, než vymysleli parní stroj?  

Jakub Javan 3.7.2008 14:13

Re: Re: Re: Re: Jako statistik..

To záleží co vás těch několik let učili. Na univerzitách marxismu -leninysmu taky absolventy učili "něco " několik let a výsledek ?

Ladislav N. 3.7.2008 14:02

Tak nevím, nebyly ty nacistické "spalovny na lidi" nakonec ještě...

... příspěvkem a prevencí proti přemnožení Homo sapiens na Zemi? :-/

Jasné je, že člověk se přemnožil a lidská populace na Zemi dále narůstá. Přímá akce je zjevně v rozporu s lidskými právy i různými náboženskými pravidly, a použití násilí státu vedlo vždy ke katastrofám lidským. Dnešní Zelení si takové řešení hlásat dovolit nemohou, tak alespoň hlásají přiškrcení čerpání přírodních zdrojů... které k omezení růstu populace stejně vede.

para 3.7.2008 14:02

Re: Re: Re: výchova

Ano nejen, že si to myslím ale lecos o tom osobně vím specielně pokud se týká té Indie. Všechny postoje, znalosti... jsou mezi lidmi přenosné. Jen je otázkou co a jakou měrou. Platí to i naopak. I ten Einstein se inspiroval třeba v Bhagavadgítě...  A k té Číně ta má dnes např velmi rychle rostoucí přístup k internetu - a dívají se na  to co je zajímá.... a ti co hledají v odkazech co je to "ekostopa" třeba na GOOLE čtou prakticky to samé co my.

Kyklop 3.7.2008 13:57

Re: Re: výchova

Kdyby lidi nespotřebovávali, tak si nevyděláš a nebudeš mít prostředky na zaplacení internetového připojení pro psaní nesmyslů do diskuze. Teda pokud k tomu nezneužíváš prostředky svého zaměstnavatele. A každý nechť si za své peníze svobodně rozhodně, co za ně spotřebuje. Jestli je spotřebuje na koupi nového auta, nebo jestli je spotřebuje na nákup odpustků k vykoupení za provoz tohoto auta.

Zelená výchova z nechápajících dětí svobodně uvažující a přírodovědně či technicky vzdělané lidi neudělá.

Fafa 3.7.2008 13:56

Para

Rozdil mezi ekologem a ekologistou je zhruba stejny jako rozdil mezi gynekologem a panem zajimajicim se o slecny. U profesionalnich ekologickych vudcu je ten rozdil podobny jako rozdil mezi gynekologem a vydavatelem pornografie.   

para 3.7.2008 13:54

Re: Re: Re: Přejděme na jadernou energii a není co řešit?

Dino nemíním strašit - to je spíš parketa pana Záloma. Jen jsem poučen s toho jak dlouho se bezúslěšně snaží lidstvo o zvládnutí jaderné fůze či jak dlouho se nedaří zvládnout hospodárnost technologie reaktorů na thorium.... To, že to vyřeší/nevyřeší někdo ekologismem pomazaný je Váš výrok. Prosím neplést různé smysly a odvozeniny od slovního základu EKO ktarý znamenal systém a logos pak porozumění mu.  Ta Čína byla svébytná ale začala se chovat ve spotřebě jak my - jedí maso, chtějí jezdit auty, cestovat po světě, diktovat... tak začali v chvilce ovlivnovat i ceny surovin pro nás. Svět je dnes malej se všemi i negativními důsledky - to je má nikoli víra ale poznání - a pokud to nazýváte herezí/bludem - můžete - je na Vás co překroutíte.

dino 3.7.2008 13:53

Re: A je to tu zase

Mildo, děkuji vám. Právě jste posloužil jako vzorná ukázka toho, co si lidé běžně představují pod pojmem "ekologie". No  zklamu vás. Není to ekologie. To, co popisujete, je z oblasti výchovy, smyslu pro pořádek ( a svým způsobem i pro kázeň), popřípadě to vypovídá o lidské ohleduplnosti a schopnosti žít  v civilizované společnosti. Prostě z oblasti společenských věd zabývajících se lidským chováním a jeho příčinami. A o tom fakt ta ekologie není - což nic nemění na věci, že pokud jde o zametání před vlastním prahem a odhazování vajglů máte pravdu.

Gonzales 3.7.2008 13:53

Re: Re: výchova

My jako tzv. vyspělá část civilizace dáváme zbytku světa rovněž příklad kterým ho vychováváme -- A vy si myslíte, že nějakýho Číňana nebo Inda zajímá "naše-vaše" ekologická výchova o odpovědnosti, a že se ještě navrch bude řídit hezkým příkladem? To je pouze vaše zbožné přání ;-D

Fafa 3.7.2008 13:52

Demosthene,

pojem ekologická stopa didakticky únosně reflektuje skutečnost, že zdroje jsou omezené (v každém daném okamžiku) a že není radno spotřebovávat víc, než kolik tyto zdroje umožňují.

Zajimave ovsem je to, ze nejjednodussim snizenim ekologicke stopy by bylo snizit zemedelskou i prumyslovou produkci technologicky vyspelych zemi na uroven pokryvajici jejich spotrebu a zaroven se prestat starat o technologicky mene vyvinute oblasti sveta. Pokud Evropa a Amerika snizi produkci potravin, prestane palit ropu na dopravu potravin do subsaharske Afriky a necha Afriku vlastnim zdrojum, tak se populace v Africe brzo vrati do ekologicky rovnovazne situace, ze ktere jsme Masaje vyrusili nekdy v dobe Davida Livingstona.

A vypocet globalni ekologicke stopy bude snazsi, bude cca o miliardu mene lidi, kteri by se domahali domku na predmesti, dvou aut a klimatizace. Ekologicky (ve smyslu ekologie jako vedy) naprosto jasne reseni, populace druhu Homo sapiens se prizpusobila mistnim podminkam. V pripade obav z noveho stehovani narodu pripominam, ze obyvatele subsaharske Afriky nedovedou vyrobit lode a letadla a Saharu pesky neprejdou.    

dino 3.7.2008 13:42

Re: Re: Re: Re: výchova

Jste vedle jak ta jedle, paro (a nejste v tom sám) - ekologie nadále je věda v tom smyslu, jak jste definici v podstatě správně opsal. Ten pojem se začal rozrůzňovat podle vámi popsaného systému tak, až se začal v povědomí lidí rozmazávat. Tak a ne jinak vznikl ekologismus, jako autoritářská a silně antropocentrická ideologie, která pod záminkou šetrného zacházení s tím i oním hodlá řídit a usměrňovat a nařizovat a zpoplatňovat. Ekologie je věda. Ekologismus politický směr. Z ekologismu příroda a její zákonitosti ( a jejich respektování) jednoduše vypadly jako celek - využívá se jen to, co se právě hodí.

Beldor 3.7.2008 13:41

Re: Re: Re: Re: Jako statistik..

Pokud si v originale prectete zaklady k te teorii ekologicke stopy(na US strankach je to v pdf)Tak zjistite ze to ma s ekologii jen opravdu malo spolecneho.Je to proste standartni statistika/matematika.Ja nerikam ze rozumim ekologii,ale poznam matematickou blbost(predeslych priklad scitani "hrusek s jablky" se tam vyskytuje prakticky vsude).Samozrejmne vetsina tech webovych pocitadek ekologicke stopy nema navic ani se zaklady teto teorie nic spolecneho.Jde jen o vypocet spotreby CO2 na obyvatele.Aneb nejvice usetrite kdyz rychle umrete;-P

para 3.7.2008 13:39

Re: Jadrem vypovedi kritizovaneho clanku je nasledujici citat:

Autor kritizovaného článku nehodnotí míru faktů, že přístup ke zdrojům se ztenčuje a podstrkuje nám vysvětlení,  že jde jen o "strašení". Kdo nevěří at si prověří jak se v průběhu času mění ceny a dostupnost alespon základních komodit. Má cenu tu poblikovat např vývoj ceny ropy?....Tomu se Luboš Zálom s jakýchsi důvodů zcela vyhnul. Ekostopa je jedním s užitečných prostředků jak pohlížet na náš svět - není to dogma - je to živý systém!  Kdo se toho jak dogmatu chopí - jak pan L.Z. - dostane dogmatické výsledky.

dino 3.7.2008 13:23

Re: Re: Přejděme na jadernou energii a není co řešit?

Paro, celá lidská existence na této planetě je příběh o tom, že "pořád je co řešit". Tak nás nechte řešit, nebo řešte s námi, ale nevyrábějte předem bubáky, že "nevyřešíme".  A ještě hůř - že ti ekologismem pomazaní vyřeší za nás. Díky, nechci. A opakuji, Čínu nepokládám za pozitivní příklad pro nikoho jiného než zase pro Čínu. Tak jako existují specifické životní podmínky a kultury, existují pro ně specifická řešení jejich vlastních problémů. Univerzální (globální) řešení stejně vhodné pro všechny neexistuje. Největší neštěstí každé víry spočívá v označování jakékoliv odlišnosti za herezi.

para 3.7.2008 13:22

Re: Re: Re: Jako statistik..

No mohu to trochu rozvést. Někteří se obor ekologie učí několik let vysokoškolského studia. Jiným je poznávání těchto zákonitostí celoživotní profesní náplní a nebo jen zájmem. A tak když čtu, že Ty tomu dáš dvě hodky pak bud hop nebo trop... tak to ve mě vyvolá jen asociaci, že bud je po Tvém nebo ne a to je celé Tvé řešení - proto hovořím o sebestřednosti. Kdyby jsi tomu věnoval více .... ale tomu brání jiné okolnosti - také za tím může být ta lenost. Víc ale o sobě víš jen Ty - já jen napovídal a typoval.

Beldor 3.7.2008 13:20

Re: Re: Re: Jako statistik..

Ono neni od veci si cist podobne clanky misto Trnek-brnek pokud nemate co delat(dnes uz bohuzel neni tolik casu).Treba nektere texty na strance hnuti duha jsou vylozene komickeho razeni(alespon 2 roky s5 jsem se tehdy u jejiho cteni nasmal na par dnu dopredu).Tuto stranku musim doporucit jako velmi zabavnou... Nektere by se ovsem bohuzel daly spise oznacit za humor vice nez cerny:-P

para 3.7.2008 13:14

Re: Přejděme na jadernou energii a není co řešit?

To si Středočechu bohužel dost naivně zjednodušuješ situaci. Jednak v tom, že hlavní nárůst spotřeby surovin a energií se nekryje s růstem populační křivky ale daleko víc je ovlivnován změnou životních návyků. O příkladu Číny už jsem tu psal. Také i pokud bychom dnes sami měli veškerou energii z JE - přesto zbytek světa může produkovat tolik odpadů / třeba CO2, NOx../ že  nás zřejmě změna klimatu nevibíravě ovlivní. A je tu problém dalších surovin - i kdybychom energii ted vyřešily - máme jen cca 100let na to abychom našli nové technologie a jak dál.... Bylo by dobré ten čas mít - není ale vůbec jistota, že bude stačit. Pořád bude co řešit a to může být ještě jen ta lepší alternativa.:-/

Beldor 3.7.2008 13:13

Re: Re: Jako statistik..

Mno vidite ,takze to,ze venuji dve hodiny svyho zivota cteni nelogicke teorie a nasledne oznacim tuto dobu za ztratu casu ze me dela lineho a sebestredneho cloveka?Zajimava Teorie,Nemuzete to trosku rozvest?;-DPokud je toto moje zivotni kletba tak...:) chvala bohu za ni..

dino 3.7.2008 13:13

Re: Jako statistik..

Pánové Beldore a Ale... děkuji. Už jsem si začínal myslet, že "chyba v systému" je pouze výplodem mého profesí deformovaného a tedy zaujatého mozku.

Patron Divný 3.7.2008 13:12

Re: Re: Jako statistik..

V tom, že je líný, se určitě pletete. Věnovat něčemu takovému dvě hodiny je obdivuhodné.

Patron Divný 3.7.2008 13:07

Re: Re: Re: výchova

Jistě, já nezpochybňuji, že to tak je. Tím právě vyniká nesmyslnost podobných slovních spojení.

dino 3.7.2008 13:04

Re: Re: Re: Re: Pokud k tomu

A vy máte pocit, že legislativní regulace porodnosti (když už je Čína váš vzor) je postup hodný obecného následování? Já ten pocit nemám. A pokud napíšete větu: pro korektnost těchto úvah je třeba brát v úvahu i externality produkčních procesů, obávám se, že byste ji měl přeložit do češtiny. Externalita je zrádné slovo, a taková internalizace externalit, to už musí spoludiskutéry úplně vykolejit, že? Aby bylo jasno - vím, co jste tím chtěl říct, jen se mi při podobném způsobu vyjadřování v běžné diskusi ježí vous.

para 3.7.2008 13:01

Re: Re: Re: výchova

Jo Jsane. Ekologie byla původně biologická věda, která se zabývá vztahem organismů a jejich prostředí a vztahem organismů navzájem. Člověk je také organismus a tak se ten pojem začal velmi rozrůznovat v tom co si kdo pod ním představoval či co od něj očekával.

Demosthenes 3.7.2008 12:53

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zelené vs modré náboženství

Omlouvám se, v tom vedru jsem nenašel vhodný výraz, svou poznámkou jsem chtěl naznačit, že slovíčkaření je jeden ze způsobů jak se zbavit oponenta, když nejsem s to polemizovat s jeho názorem. Jinak máte pravdu, že splynutí anglických pojmů ecological a environmental v české ekologický je nešťastné a mnohdy matoucí

dino 3.7.2008 12:50

Re: Re: Re: Re: Re: Re: zelené vs modré náboženství

Démosthene, když už máte nick vynikajícího řečníka, budu hnidopich. Nemluvil jsem o přímém využívání sluneční energie. Ale využíváme jen tu, kterou jsou schopny vázat zelené rostliny. Jestliže v jakémkoliv modelu vynecháte tak podstatnou součást, jako je jediný externí zdroj energie pro celý model, začínám pochybovat o použitelnosti téhož.

para 3.7.2008 12:50

Re: Jako statistik..

Jsi možná Beldore technik i statistik ale navíc vemi sebestřednej a zřejmě i línej. Těhle osobních vlastností se nezbavíš za pár hodin - bud tomu věnuješ značnou část života nebo to zůstane Tvou životní "kletbou". Tím, že označíš třeba i mé tvrzení za "blábol" - sotva co na realitě změníš.Třeba se ale pletu - jen v tom je Tvá šance.;-)