28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

KORONAVIRUS: Jak pokračuje vývoj epidemie v Česku?

Před více než týdnem jsem uveřejnil shrnutí dosavadního průběhu druhé vlny epidemie u nás a odhadovaných trendů v budoucnu. Pod článkem byla velmi intenzivní diskuze, kde hlavně předpověď růstu denního počtu úmrtí byla často napadána.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Veselý 10.11.2020 11:19

To je ovšem mnoha doktory z nemocnic popisováno jako smrt z vyděšení. Dokonce i Kubek přiznal, že přijdou po svých a nemocnice je často odmítá přijmout, protože mají jen zvýšenou teplotu a žádné další objektivní potíže. Jediný problém je, že jsou hrozně vyděšení a pak opravdu i druhý den náhle umírají, když organismus přestane bojovat a nepomůže žádná léčba.

R. Tichý 10.11.2020 10:02

Dobre napsano.

J. Kindl 10.11.2020 9:58

MUDr. Jiří Votruba, PH. D. primář První kliniky tuberkulózy a respirační nemocí odpovídá na otázku Čili si zakrýt nos a ústa ???? Ta ústenka , které se, nevím proč, říká rouška, má svůj smysl jedině v tom, že neprskáte na člověk proti vám. Takže, pokud půjdete z někým ve zdravotně ohrožené skupině, význam má. Hlavní ale je umývat si často ruce a nekašlat na jiné lidi. To nekašlat myslím doslovně. A Pokud zrovna nejdu z někým v ohrožené skupině nebo nejsem nemocná ?? Co mám dělat ??? Co chcete. Mýt si ruce, když přijděte domů, by mělo být automatické vždycky. Ale třeba ústenka pro vás nemá žádný smysl. Respektive v tom, že když si ji nenasadíte, dostanete pokutu.

J. Jirka 10.11.2020 10:12

Fuj, to je ale zcestný názor.

Za ten nebude pan doktor příští rok u prověrkové koronakomise, zjišťující koronapostoj každého občana v době koronapandemie, pochválen, nejspíš dostane výpověď a na jeho místo nastoupí uvědomělý člověk kterému to správně koronamyslí, což mu bohatě nahradí chybějící odbornost...

Z. Lapil 10.11.2020 15:24

Pozor: i při malém procentu nakažených je při setkání s poměrně malou skupinou lidí překvapivě velká pravděpodobnost, že někdo z nich je nakažený.

Stejně funguje hra "kolik lidí mezi námi má stejné datum narození?".

J. Kohout 10.11.2020 9:39

Škoda jen, že autor zbytečně na konci zabrousil do politiky.

Kritizuje za chybějící plán a sám ho nedává, jde pouze o analýzu.

V. Wagner 10.11.2020 10:16

Ale, jak to, že není plán, vždyť je v článku jasně popsaný.

1) Epidemiologickými opatřeními srazit počet infikovaných v populaci na takovou míru, aby se stíhalo testovat a trasovat (vylepšit a posílit hygienu, fungující call centra, postihy za falešné údaje ...)

2) Uskutečnění dvojitého plošného testování podobné tomu na Slovensku, které dočistí situaci a zjistí stav infekce v populaci.

3) Možnost uvolnění většiny opatření, které mají dramatický dopad na společnost a ekonomiku. Hygienická opatření, efektivní testování, trasování a cílená karanténa zajistí to, že se budou efektivně hasit lokální ohniska a zabrání se zavlečení viru ze zahraničí a vzniku komunitního přenosu. Ekonomika a společnost může bez hromadných akcí, barů a jiných nejrizikovějších činností běžet do jara. Pak může dojít k dalšímu uvolnění.

4) Po dokončení vakcíny se může zajistit kolektivní imunita a COVID-19 přestane být hrozbou.

Jen poznámka. Současná opatření nestačí na to, aby dosáhla rychlého snížení počtu infikovaných v populaci. Navíc existuje riziko, že se s chladným počasím situace zhorší. Asi by bylo lépe zavést a hlavně dodržovat na krátkou dobu tvrdší opatření, aby se mohlo dříve dosáhnout stavu nutného pro uvolňování:

https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/rozvolneni-do-vanoc-neni-pravdepodobne-tvrdi-lekar-trnka-40341675#dop_ab_variant=0&dop_req_id=RYCxHaYly1l-202011100659&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

D. Stys 10.11.2020 10:26

UFFF

Na dotaz „repeated oscillations model covid 19“ vyleze z Googlu jen tato gramotná práce, jinak samé blbosti. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7438025/pdf/mSystems.00700-20.pdf

Všimněte si adres.

:-)

P. Rada 10.11.2020 11:02

Pojem "plán" by k reálnosti vyžadoval dobrou znalost situace i adekvátní zkušenost. Proč si nepřiznat, že obojího nemáme dostatek? Nastínil jste spíš jen velmi optimistický výhled sledu možných kroků.

Konkrétně bych rád např. věděl, jak lze v našich podmínkách dlouhodobě zajistit: ..."zabrání se zavlečení viru ze zahraničí"...

Tomuto mělo přeci zabránit zavlečení viru uzavřením hranic hned zpočátku roku ale zjevně se nezdařilo pro dominanci ekonomické provázanosti.

Navíc mám za to, že jakmile se situace po vakcinaci trochu uklidní - zas se naopak prosadí proslulá česká mentální švejkovitost a nedůslednost u dostatečně četné skupiny. Jen zarytí optimisté mohou uvěřit, že se v Evropě po tisíciletích plných řevnivosti, začneme záhy/za rok? chovat jak od dob Kunfucia disciplinovaní asiaté.

To vše za stavu, kdy kolektivní imunita je sice kýžená ale zatím jen líbivý mýtus. Vždyt běžná imunita po zvládnuté nemoci i vakcinace bude mít ochranný vliv sotva tak na jednu zimní sezonu.

Vše se přitom odehrává už na pozadí situace celé řady dlouhodobějších přírodních i společenských nerovnováh a stavu kdy i bezprostřední neudržitelně koncipovaná ekonomika v celém "západním světě" víceméně stagnovala.

P. Zinga 10.11.2020 9:32

Kde autor žije? Já ve svém okolí nevidím žádnou změnu chování lidí, akorát, že namísto v hospodách se slejzají v soukromí. Takže vliv "přísnějších" opatření bych nepřeceňoval.

Je pravda, že v mém okolí roste počet onemocnělých, ale zatím všechno "normální" chřipkový průběh.

Pokavaď neuvidím čísla, dokazující, že v době epidemie vzrostla extrémně úmrtnost oproti "normálu", zůstanu vůči alarmistickým apelům imunní. I bez vakcíny.

Jo, včera jsem se dočetl, že na rakovinu zemře denně kolem 70 lidí. Připočtěte k tomu srdcaře a máte důvod k panice...

Znova se ptám: proč je smrt na covid nenormální?!

J. Kindl 10.11.2020 9:58

MUDr. Jiří Votroba, PH. D. primář První kliniky tuberkulózy a respirační nemocí říká .... Ano do medií a veřejnosti se cpou jen čísla a hesla typu: tisíce umírají denně. Co to je ptám se. Přece tisíce lidí umíraly denně a dřív. Uvědomte si také prosím, že čísla, která se v souvislosti s covidem prezentují, nejsou očištěná. Co to znamená ??? Že každý, kdo zemře a je u toho i pozitivní covid je automaticky oběť covidu. Ale tak to není.. Někteří z těch pacientů stejně umírali. V těchto čísel jsou zahrnutá i přirozená úmrtí nebo třeba smrt způsobena srdeční chorobou či rakovinou... Ale protože je u mrtvého covid pozitivita je zařazen do skupiny, kde nemá co dělat. Obávám se, že očištění této statistiky nikdy nenastane, bylo by to pracné a komu by se do toho chtělo... Ale bylo by správné to udělat. Výrazně by se tím snížil tak na naše myšlení a strach. Což je podle mě žádoucí.

K. Wágner 10.11.2020 10:12

Z nejnovějších zpráv: Tomáš Vojtíšek, přednosta Ústavu soudního lékařství Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně (FNUSA), upozornil na množící se případy lidí, které covid-19 zabije nečekaně. Jejich stav se zhorší tak náhle, že si ani nestihnou přivolat pomoc. Celá čtvrtina lidí, které v poslední týdny pitval, byla covid pozitivní.

R. Langer 10.11.2020 10:21

Neříkejte! Takže paniky je ještě málo, ano? ;-D

K. Wágner 10.11.2020 10:39

Netřeba panikařit. Jen třeba mít respekt...

J. Jirka 10.11.2020 10:02

Ještě nikdo z rouškomilů mi nedokázal odpovědět na otázku, proč nepanikařili, když v roce 2018 umíralo mezi 7. a 14. týdnem o 30 až 50% lidí víc proti normálu. V 10. týdnu 2018 například zemřelo 2.994 lidí (tj. 428 lidí denně) naprosto bez pozornosti médií a celkem za těch výše zmíněných 7 týdnů zemřelo navíc přibližně 6.000 lidí.

Nebo proč nepanikařili a nevolali vládu k odpovědnosti v roce 2016, když vyšlo najevo, že v roce 2015 zemřelo 5.500 lidí navíc proti průměru.

M. Šejna 10.11.2020 10:33

Ale panikařili.

Školy byly tehdy zavřené. Byl zákaz navštěvovat nemocnice a domovy důchodců.

Ale zapomněl jste na dost zásadní věc:

v roce 2018 bylo těch 2994 mrtvých jen v jednom jediném týdnu. Předtím i potom to bylo výrazně méně.

Letos máme ta vysoká čísla už několik týdnů po sobě:

41. týden 2343 lidí (+14,2%)

42. týden 2549 lidí (+29,9%)

43. týden 2919 lidí (+40,4%)

44. týden 3307 lidí (+60,8%)

45. týden 3389 lidí (+66,4%)

M. Šejna 10.11.2020 10:40

A ještě opravuji lži J.Jirky ohledně roku 2018.

Mezi 7 až 14. týdnem se tehdy zvýšila úmrtnost následovně:

+4,1%, +10,1%, +14,3%, +24,2%, +19,4%, +15,1%, +8,4%, +4,6%.

Takže nejhorší to bylo v 10.týdnů, kdy se zvedla úmrtnost o 24 procent.

Letos máme už 4 týdný úmrtnost zvýšenou o 23 až 66 procent a epidemie ještě neskončila.

M. Šejna 10.11.2020 10:04

Proč je smrt na Covid19 nenormální?

Protože na ni v současnosti umírá dvakrát až třikrát víc lidí, než na rakovinu.

Jestli Vám to připadá normální, pak bych rád věděl, co by podle Vás bylo nenormální.

R. Langer 10.11.2020 10:10

Ne, neumírá. Umírá jich přibližně tolik, kolik jich umíralo v průměru za poslední 4 roky, i bez covidu. Ale "s covidem" jich umírá víc, mistře demagogu, to máte pravdu. :-P

https://www.czso.cz/csu/czso/obypz_cr

Kde že jsou ty tisíce mrtvých, o násobcích, natož tak exponenciálách, ani nemluvě? Co mi na to řeknete?

J. Kindl 10.11.2020 10:15

Každý zemře v ČR na rakovinu 72 lidí. . V Česku zemřelo s nemocí covid-19 dosud 5074 lidí. „Ročně je diagnostikováno 85.000 nových onkologických onemocnění, zemře 26.000 až 27.000 lidí. Každý, kdo zemře a je u toho i pozitivní covid je automaticky oběť covidu. Ale tak to není. Někteří z těch pacientů stejně umírali. V těchto čísel jsou zahrnutá i přirozená úmrtí nebo třeba smrt způsobena srdeční chorobou či rakovinou. Ale protože je u mrtvého covid pozitivita je zařazen do skupiny, kde nemá co dělat.

R. Langer 10.11.2020 10:20

Přesně. A to tady tvrdím už od začátku, ale TISÍCE MRTVÝCH místní suitě pořád a pořád šplouchají na maják... ;-D

D. Stys 10.11.2020 8:35

Člověk by čekal, že se pan Wágner, po čočce, kterou dostal pod tímto článkem na osel.cz, alespoň moudře odmlčí.

Co se tedy stalo?

(1) Covid 19, v souladu s (bohužel jen několika málo) přesnějšími epidemiologickými modely, šíří ve vlnách. Otázka: Jaké je kritérium pro dobrý epidemiologický model pro Covid19? Odpověď: Předpovídá více vln. Tim jsme VYLOUČILI nejen prostou exponencielu, ale i jednoduchý model SIR - ten modeluje přibližně první oscilaci.

(2) První vlnu Česká republika přidusila (výška vrcholu závisí na rychlosti šíření viru) tím, že všichni odjeli na chaty a po 20 letech si konečně vzali dovolenou. Stát to moudře podpořil tím, že otevřel hobbymarkety. Pak došlo k poklesu rozšíření viru až pod hodnotu meřitelnou testy. Zvláště, když stát potřeboval "uvalit" nefunkční čínské testy nakoupené z velkou úklonou na jaře.

(3) Druhou vlnu stát urychlil tzv. "chytrou" karanténou, která se hned na počátku zahltila a výsledek byl, že na testování chodili zdraví a nemocní šířili virus v práci nebo leželi doma v postelích nerozpoznáni. Při vší úctě ke klubu Techtle Mechtle a k pár cestovatelům do Chorvatska, o měsíc a půl proti srovnatelným zemím jejich "nerozvážnost" epidemii neurychlila, na to je třeba celonárodní akce.

Co se stane?

(4) V údolí před třetí vlnou bude opět nižší než rovnovážné rozšíření viru v populaci. Doufejme, že neklesne pod měřitelnou úroveň, to se ovšem asi nestane, neboť stát si opět pěstuje falešně pozitivní mezi chytrými karatenisty. Nedejbože aby "chytrá" karanténa zafungovala, neboť o co níže klesneme, o to vyšší bude další vlna.

(5) Vlny se budou opakovat ještě další tři roky. Což bude důvodem k opakovanému strašení a opakovaným oslavám vítězství. Pak se koncentrace viru v populaci ustálí, bohužel nejspíš někde na úrovni 100 mrtvých na Covid19 denně.

Pokud nenajdeme lék. S vakcínou to moc nadějně nevypadá, jako veterán výzkumu AIDS se pamatuji na "nadějné" vakcíny před 30 lety. AIDS je s námi, vakcína nikoliv.

P. Milan 10.11.2020 8:46

Vakcina se blíží.

D. Stys 10.11.2020 8:47

To se blížila ta na AIDS už před 30 lety :-)

K. Wágner 10.11.2020 9:21

Jenže tahle se neblíží, ta je už tady. Proto se Donald Trump tolik vzteká. Sledujte trochu zprávy... ;-)

D. Stys 10.11.2020 9:27

Myslím, že vakcínu na AIDS halasně ohlašoval George Bush starší ......

K. Wágner 10.11.2020 10:18

Hotová je i vakcína BBIBP-CorV, kterou vyvinul Pekingský institut pro biologické produkty, který vlastní státní Čínská národní farmaceutická skupina Sinopharm. Základ při vývoji vakcíny tvořily tři kmeny SARS-CoV-2 izolované ze vzorků bronchoalveolární laváže nebo výtěrů z krku tří hospitalizovaných pacientů při propuknutí COVID-19, které jsou rozptýleny na fylogenetickém stromu vytvořeném ze všech dostupných sekvencí, což naznačuje pokrytí hlavních populací SARS-CoV-2. Vzniklá vakcína aktivuje v těle velké množství protilátek, které mohou blokovat napadení buněk, a tím zamezit množení viru, přičemž BBIBP-CorV vykazuje účinnou produktivitu a dobrou genetickou stabilitu při výrobě vakcín. Měsíc dlouhé testování látky u makaků jávských, kteří dostávali čtyři dávky, neprokázaly, že by jim vakcína způsobila patologické změny v těle, patrná byla jen místní reakce. Testy na zvířatech také ukázaly, že látka u nich nevyvolává přehnanou imunitní reakci, takzvanou cytokinovou bouři, která zhoršuje stav pacientů u nemoci covid-19. Proto pak také látka dostala souhlas s prvními klinickými testy na tisícovce lidí už v dubnu. Přičemž se nejdříve testovalo jen to, zda vakcína u člověka nevyvolává nežádoucí vedlejší účinky. Tedy čínská vakcína BBIBP-CorV obsahuje inaktivovaný kmen SARS-CoV-2 a od srpna 2020 je testována na profylaxi proti COVID-19 v klinických studiích na lidech. Zde publikovaný článek:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32778225/

Zdroj: https://karelwagner.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=757461

D. Stys 10.11.2020 10:23

Věř a víra Tvá Tě uzdraví....

Já se budu držet své zkušenosti....

D. Stys 10.11.2020 10:24

Matouš 9,22

K. Wágner 10.11.2020 17:55

Tak pokud Vás uzdraví víra ve Vaši zkušenost, budiž Vám to přáno :-)