29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ANALÝZA: Očekávaný vývoj epidemie Covid-19 v ČR

Současná celosvětová ekonomická krize není unikátní černou labutí. Byla spolehlivě předvídána na počátek roku 2020 a její příznaky se začaly objevovat již koncem roku minulého. Bohužel v březnu došlo k jejímu souběhu s další, i když ne tak spolehlivě předvídanou zdravotní krizí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 22.4.2020 23:58

Zajímavé...

Analogie z jiných oborů: technická analýza údajů z burzy, fatálně zkreslených opilým burziánem.

Podle toho bych neinvestoval:-))))

Úvahy pana Rady o klimatologii...?

Základem modelu by měly být nějaké reálné vazby, ale toto je jen regresivní analýza cinknutych karet?

K. Řežábek 22.4.2020 23:49

Napsal jste to hezky, nenechte se odradit "vrtáky", kteří by v článku na Nev. psu chtěli buď vedeckou publikaci se vším všudy, nebo naopak text všem laikům srozumitelný.

Je i hezké, že se diskuse účastníte a dáváte zpětnou vazbu.

Vaše grafy nicméně budí dojem, že žádné opatření(zavření škol,hranic, roušky,...) se v nich neprojevuje - protože o nich se v souvislosti s grafy nezminujete. Očekával bych, že se s týdenním zpožděním projeví... Co vy na to?

A do vlády bych se nenavážel, dělají co mohou. Ono je rozdíl když má vláda zodpovědnost za to, co kdyby epidemie ještě "bouchla", a když si já nebo vy malujeme grafy bez zodpovědnosti.

Nicméně grafy jsou hezké i celý výpočet.

J. Jurax 22.4.2020 22:10

Děkuju.

P. Grigar 22.4.2020 19:57

..no vida, já chodím do posilovny a na střelnici a funguje to. Že by ta střelnice? :-))

K. Wágner 22.4.2020 19:33

K té výzvě 11 už byla reakce: "Bez ohledu na počet akademických titulů bohužel stále platí, že o nemoci covid-19 skoro nic nevíme. Lékaři UK píší: „Plošná opatření nepovedou k vymýcení covid-19.“ Dokonce tučně, snad aby té větě dodali na důležitosti a pádnosti. Ale kdyby ji beze zdrojů a dat uvedli v jakémkoli odborném článku, okamžitě by se jim od editora vrátila dvakrát podtržená. My totiž přesně tohle nevíme."

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-dopis-11-lekaru-je-dobry-a-nebezpecny-101784

K. Wágner 22.4.2020 19:01

Opoziční poslanec docent MUDr. Bohuslav Svoboda ředitele Duška pochválil za otevřenost. „Tohle je pravda, kterou jsme tušili všichni, kteří jsme se tím trochu zabývali,“ prohlásil na schůzi.

K. Wágner 22.4.2020 18:56

Pokud jde o tu statistiku, tak ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) pro-fesor Ladislav Dušek na půdě zdravotního výboru Poslanecké sněmovny vyjádřil své obavy ohledně varianty, kdy se veškerá opatření zruší takto: “Když by se to od 1. 9. rozvolnilo tak, že by nastal úplně volný pohyb jako za normální populace. A předtím by už probíhal přípravný pohyb, třeba moje oblíbené metalové koncerty. A ten virus by dostal šanci se vrátit zpátky do reprodukčního čísla 2,8 a byl by v imunologicky naivní populaci, tak zvládne svoji finální předpokládanou attack rate, která je 60 procent v populaci, za tři měsíce. To znamená, že za tři měsíce zvládne projít přes 6 milionů lidí. Výsledkem by bylo, že bychom se na vrcholu peaku dostali do dnů, kdy bychom měli 150 tisíc pozitivně diagnostikovaných a z toho by bylo 30 tisíc v kategorii 60+, a z nich by bylo 10 tisíc v kategorii těžce vulnerable a z nich by bylo 8 tisíc na umělé plicní ventilaci. Denně. Po dobu 1,5 měsíce.”

F. Houžňák 22.4.2020 18:30

Ze seznamu vašich námitek bych usoudil, že jste nikdy v žádném pořádném peer reviewed žurnálu nepublikoval. O tom, mimo jiné, svědčí vaše prohlášení, že "vetšina modelářů .. neposkytuje podrobné informace o použitých metodách .. zkušenost .. intuice". Tohle když napíšete jako odpověď recenzentovi na jeho námitky podobné těm mým, tak vás okamžitě vyhodí, tedy zdvořile, ale s konečnou platností.

F. Houžňák 22.4.2020 18:25

No tak to někam do peer reviewed žurnálu vrzněte a uvidíte, co vám recenzenti napíšou. Obávám se, že se budete divit. Na mně nic nevyhádáte.

A. Hrbek 22.4.2020 17:52

To 30.4 všichni uvidíme!

A. Hrbek 22.4.2020 17:30

1. Data, která používám jsou to oficiální veřejně publikovaná data Ministerstva zdravotnictví.

2. Nedostatky použitých dat jsem specifikoval.

3. O tom, že většina modelářů nějakého vývojového jevu neposkytuje podrobné informace o použitých metodách a že kromě použitých metod je důležitá i zkušenost a intuice modeláře jsem již také psal. A jaké metody volí je jeho záležitostí.

Vy jste již viděl zveřejněné, jaké konkrétní metody používají pro předpověď například firmy zabývající se vývojem kurzů nebo ceny akcií?

4.Používání jednoduchých modelů pro čistý popis dat má celou řadu problémů a závěry mohou samozřejmě být pochybné. Přes všechny pochybnosti však použitý model poskytuje konkrétní, zatím dosti spolehlivé a snadno ověřitelné informace. A ne, jak je v oficiální předpovědi, že koncem dubna bude 7.200 až 30.000 testem prokázaných nakažení se "zlatým středem " 14.200. O vývoji počtu úmrtí v souvislosti s Covridem jsem žádnou oficiální předpověď nenašel. S pozdravem

L. Novák 22.4.2020 17:27

Dnes odpoledne (16:30) Lidovky zveřejnily článek, který vnáší do problematiky další informace:

Nezkoumejte mé vnitřní pocity, jsem nepodstatný, říká šéf statistiků po otevřené zpovědi ve sněmovně (včetně zvukového záznamu z výkladu ve Sněmovně)

https://www.lidovky.cz/domov/nezkoumejte-me-vnitrni-pocity-jsem-nepodstatny-rika-sef-statistiku-po-otevrene-zpovedi-ve-snemovne.A200422_161051_ln_domov_rkj

V. Vlk St 22.4.2020 17:23

Jistě ,jistě. Já vás chápu. Je to váš byznys a myslel jste to asi dobře. Nějaký výhled a propočet je vždycky nutný. Ovšem málokdy ta predikace vyjde. Viz dneska třeba nafta a elektroauta. Jinak já mám ještě ekonomii a mezinárodní firmu jsem řídil víc než 25 let. Já to jinak neinzeruji, ale to se dá lehce zjistit, dneska je na netu všechno.

L. Novák 22.4.2020 17:00

To není tak úplně jisté. Viz třeba Bělorusko a další "ruskojazyčné" oblasti bývalého ruského impéria, kde je rozvoj pandemie pomalý i díky nízké "přeshraniční" turistice.

No a tuším že v Turkmenistánu (?) prý místní diktátor zakázal používání sova koronavirus. Tak si buďte jist, že počet nemocných se tam bude blížit nule. :-P

Myslím, že komplexní pohled a analýza může přinést ještě překvapující závěry. :-)

A. Hrbek 22.4.2020 16:59

Pane Vlku, jestli o tom nevíte, tak Miloš Zeman na Letné vědomě lhal. Nakonec se sám k tomu přiznal.

I když máte vysokoškolské vzdělání, tak je smutné, že nevíte, že předvídání je každodenní neoddělitelnou součástí jak osobního, tak i společenského života. Jedinou omluvou je to, že to byla Pedagogická fakulta.

Pokud byste byl někdy zaměstnán u nějaké významné zahraniční firmy, ať již výrobní nebo finanční, tak byste to velmi rychle pochopil.

Kvalita předpovědi je pro ně důležitá, neboť předpověď často rozhoduje o jejich bytí či nebytí.

A v současné době musí většina českých firem předvídat, co je v nejbližší budoucnosti čeká a podle toho se zařizovat.

F. Houžňák 22.4.2020 15:57

Ano. Staré obilí spálit, nové nezasévat.

P. Brich 22.4.2020 15:56

Možná by "poučením z krizového vývoje" mělo být vypracování krizových plánů pro podobné situace včetně složení centrálních řídících orgánů s kompetencemi jejich funkcionářů a distribuce jejich výstupů (opatření) na nižší úrovně řízení pro zvládnutí místních aktuálních situací na základě relevantních analytických metod. Brr, co jsem to napsal.

Ale možná by pak panika po počátečním úleku netrvala dlouho a nepřevládl by dojem chaosu.

Současného stabilizovaného stavu se dosáhlo díky disciplinovanosti a aktivní svépomoci občanů, velkému vypětí zdravotníků a záchranných složek a nakonec i usazení kompetencí ve vládě, resp. v krizovém štábu. Což se dělo za pochodu a nakonec se i vcelku podařilo.

F. Houžňák 22.4.2020 15:55

Major revision: doplnit chybějící údaje (jaké funkce byly použity jako model a proč, především u té sinusoidy), precisovat názvosloví (mírně se zpomalující funkce, co to proboha je?), specifikovat hlavní nedostatky použitých dat a zdůvodnit, proč jsem používal zrovna tato data, soustředit se na hlavní výpověď, tedy modelování, a vynechat polemiky s vládou (poslední 3 odstavce - to by platilo pro odborný článek). K tomu bych dodal, že používání tak jednoduchých modelů je i pro čistý popis dat epidemie nedostačující, a závěry dělané z předpovědí takovýmito modely jsou pochybné, protože takovéto modely nemívají pro reálné situace tohoto typu předpovědní schopnosti. Až by to přepracoval a doplnil, tak by se vidělo.

F. Houžňák 22.4.2020 15:42

No ale vy s vaším špičkovým CF modelem předpovídáte, tak co povídáte. A sám si odporujete - CF není předpovědní nástroj vs. pro předpověď .. nemusí .. nejlepším. Máte v tom hokej.

J. Jurax 22.4.2020 15:10

Inu ... činí-li tak od roku 1956, patrně tomu rozumí víc jak 99,9 zdejších diskutérů včetně mne.

J. Jurax 22.4.2020 15:04

Hovadina ... leda tak u politiky ... :-)

J. Jurax 22.4.2020 15:02

Picněte se.

V. Vlk St 22.4.2020 14:59

Stokrát jsem si řekl, že nebudu diskutovat o věcech, o nichž nic nevím. Ze statistiky mám zápočet, ale nic víc. Ovšem sdělení pana Hrbka, že ...zabývám se systematickou statistickou analýzou empirických údajů od roku 1956... mne spíše děsí.

Výsledky těch prognoz, výhledů a exploatací do budoucnosti se vždy v praxi ukázaly jako hovadina. A nebo jako politický kec, jako tehdy M.Zeman na Letné v Listopadu. Čas ukáže..

V. Církva 22.4.2020 14:52

Tak liberálové chtějí obojí. Svobodně žít, ale pak je třeba vykopat za městem hroby čekat doma na uzdravení nebo na smrt, zdravotníci budou dělat 6 hodin denně, protože pracovní zátěž je vyšší než normálně. Pokud nemají respirátory mají právo práci odmítnout a zůstat ddoma. To je ta "svobodná cesta".

Nebo se pokusí zdravotníci lidi léčit i přesčas, rizkovat svoje zdraví, ale vláda a lidi je podpoří trpělivostí s karanténou, Sháněním respirátorů, výrobou štítů a roušek.

Zdá se že rozmazlená civilizace chce vše svobodu, dělat is co chci i když tím můžu nakazit babičku, sousedku nebo sebe. A když budu v průšvihu, očekávají skvělou práci zdravotního systému, Tedy 18hodin pracovního nasazení bez roušek a spánku.

Takže myslím, že v ČR na to vláda nejde až tak zle. I když by skvělé kontakty v Číně měli skutečně využít a nakupovat respirátory any došly dál než do pražského Motola. Zatím u nás na poliklinice ani na úřadech nejsou.

J. Pankovic 22.4.2020 14:47

Nezbývá, než se modlit, aby model pana Hrbka byl ten správný

J. Jurax 22.4.2020 14:45

Ano.

Zejména v případě chřipky jsou takto připravené vakcíny překvapivě účinné. Pacient umrlý na neštovice na chřipku zaručeně neumře, ba ji ani nedostane.

J. Jurax 22.4.2020 14:40

A co byste byl co recenzent doporučil?

J. Jurax 22.4.2020 14:38

Jistě.

Nicméně Váš příspěvek s obsahem příspěvku, na nějž reagujete, naprosto nesouvisí.

V. Církva 22.4.2020 14:33

Taky gratuluji. Já už zvolil budhistickou cestu - rezignaci a odchod na ryby.

A. Hrbek 22.4.2020 14:10

Již jednou jsem Vám řekl, že my, špičkoví prognostici, nepodáváme informace o naši kuchyni. Máte empirické údaje zkuste to sám!

Jenom malé upřesnění pro které jsem citoval - curve fitting není předpovědní nástroj, ale nástroj k nalezení vztahu. A pro předpověď nemusí být ten nejfitovější zrovna tím nejlepším. Předpovídání vyžaduje skutečně něco navíc. Ale to vše by bylo, zejména pokud jde o korelaci, na dlouhou debatu.

S pozdravem