28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ANALÝZA: Očekávaný vývoj epidemie Covid-19 v ČR

Současná celosvětová ekonomická krize není unikátní černou labutí. Byla spolehlivě předvídána na počátek roku 2020 a její příznaky se začaly objevovat již koncem roku minulého. Bohužel v březnu došlo k jejímu souběhu s další, i když ne tak spolehlivě předvídanou zdravotní krizí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jirka 22.4.2020 9:07

Správně, nám, vobyčejnejm lidem tydle učený kecy jen kazej požitek z dlouhýho volna!

Hrbkovi rozšlápnout brejle a do fabriky s ním. Až pozná, jaká je to dřina, tak přestane mít roupy!

A. Hrbek 22.4.2020 9:28

Přesně tohle mi říkali komunisté v roce 1950, když mne po maturitě poslali do dolů. Jste asi jejich potomek.

L. Novák 22.4.2020 9:34

Vy jste nepochopil, že to myslel ironicky, aby vás podpořil? :-)

L. Novák 22.4.2020 9:31

Goebbels prý kdysi nechal o Churchillovi rozšířit falešnou zprávu, podle které měl prohlásit, že "věří jenom statistice kterou si sám zfalšoval". Ať už to bylo jakkoliv, tento výrok je používán poměrně často právě proto, že chybný výklad statistických údajů je zřejmě velmi častý... ;-)

S. Ševeček 22.4.2020 8:15

vážený pane Hrbku, počítáte s nadkritickým tlumením.

/Uvidíme

V. Církva 22.4.2020 8:15

Tak autorovi jistě děkujeme za statistiku, kde mohl dát trošičku víc informací o kumulační funkci, výpočtu atd.

A naopak plácání o tom, že test stojí 3000 a zdravotnictví nepostupuje dobře a vláda cosi si mohl strčit úplně do zádele. Nakonec i vláda rozvolňuje opatření. Že v březnu silně zatáhli za brzdu je naprosto logické pro ty kdo viděli co se dělo v Itálii. A když jsem viděl názory našich spoluobčanů, kteří se při zavření škol vrhli do nákupních center a chystali se pokračovat v dovolených v Itálii či Francii. Že se dnes vláda chystá rozvolňovat a rušit výjimečný stav se taky ví. Co chcete víc?!

K podobným grafům dospěli i Izraelští statistici, a já je nevylučuji. Navíc taky věřím že alespoň tato vlna epidemie je za zenitem.

Přesto pro to nemám logické vysvětlení. Nikdo pořádně tuto statistiku ve většině zemí nevysvětlil. Jakto, že šiřitelnost viru poklesla? Je to mírným promořením? Je to tím, že si lidé dávají pozor? To nikdo nevysvětluje.

V. Církva 22.4.2020 8:18

Jo a taky původně jsem článek nechtěl dál číst po přihlouplé a otravné analogii se chřipkou. To je primitivismus, stejně jako tady žádní migranti nejsou a všichni jste xenofobové.

To můžeme stejně dělat analogie třeba s plísní na nohách a koronavirem.

P. Aron 22.4.2020 11:44

Naprostý souhlas.

S. Ševeček 22.4.2020 8:26

jeden odběr 3000,- ?

jakou prémii dostávali a dostávají za každý odběr vzorků odběroví sestři a lékaři?

A. Hrbek 22.4.2020 8:53

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/testovani-93627

A. Hrbek 22.4.2020 8:54

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/testovani-93627

F. Houžňák 22.4.2020 7:47

Jo a taky - v každé pořádné publikaci, a na to Hrbek zjevně aspiruje, se taktéž uvádějí dotyčné funkce, které autor používal, depa jsou? Smysl je ten, aby si to každý mohl ozkoušet sám a ověřit si, do jaké míry to je pravda a do jaké míry si autor vymýšlí. Ti, co nechtějí, aby byly jejich vývody ověřitelné, samozřejmě žádné funkce neuvádějí, a mám silné podezření, že to je i tento případ.

M. Kanda 22.4.2020 7:55

Uvádět laické veřejnosti nějaké vzorce je úplně zbytečné. Nakonec o ně ani nejde, jde hlavně o vstupní hodnoty a ty jsou na netu k dispozici a to nejen pro Česko.

Pokoušel jsem se o podobnou aproximaci a následně jsem jí ověřoval na datech ze zemí, za kterými se zpožďujeme o několik týdnů. Shoda výpočtu se skutečností je na podobné úrovni, jako má autor.

Lze z toho učinit závěr, že epidemie je v konečné fázi a za pár týdnů skončí. K nelibosti politiků, kteří by nejraději udrželi nouzový stav až do voleb.

F. Houžňák 22.4.2020 8:09

No ale já třeba nejsem laická veřejnost, a takových je tady víc, a řekl bych, že by to bylo zajímavé nejen pro mě, ale i pro ostatní takové. Nějaké vstupní hodnoty "na netu" jsou, ale jsou to taková hausnumera, například počet nakažených nikde není a počet zemřelých na virus taky nikde není. Vidíte jenom počty positivně testovaných a počty zemřelých, kteří byli předtím positivně testováni, ať už zemřeli na cokoliv. A na tahle čísla vezmete jednoduchou matematickou funkci a napasujete ji na ně, a pak s ní děláte předpovědi. Nic proti tomu, ale musíte počítat s tím, že vám to jiní, co mají o matematickém modelování nějakou představu, označí za kravinu. Ostatně, abychom se věnovali něčemu konkrétnímu: jak a čím vy vysvětlujete ten počínající prudký nárůst infekcí - dle Hrbkova modelu - ode dne 62? Když jste si to přepočítával a Hrbka bráníte, měl byste nějaké vysvětlení mít. Děkuji.

A. Hrbek 22.4.2020 8:47

A nechcete také vysvětlit, proč jsou na začátku prokládajícího grafu záporné hodnoty? Nebo proč tam jsou byl pro bod O hodnoty okolo 20. když ve skutečnosti žádné zjištěné nakažení nebylo?

F. Houžňák 22.4.2020 8:53

Ano, chci. Vysvětlujte, nestyďte se.

F. Houžňák 22.4.2020 8:55

Ostatně, abychom se věnovali něčemu konkrétnímu: jak a čím vy

vysvětlujete ten počínající prudký nárůst infekcí - dle vašeho modelu -

ode dne 62? Povězte nám.

S. Ševeček 22.4.2020 8:23

stihomam? v demokracii strach z vlády?

V. Církva 22.4.2020 8:27

Nemáte pravdu pane Kanda. Pitomec se pozná podle toho že používá odborné termíny ale neumí je vysvětlit. V článku nejen že schází funkce ale mohl být napsán přesněji přesto stručněji co se týká metodiky výpočtu.

Přesto věřím, že autor na to šel celkem dobře i když jak správně popisuje i statistické informace jsou ovlivněny frekvencí testování, svátky..

Nicméně jak jsem napsal, být chytrý znamená umět věci správně vysvětlit alespoň průměrnému občanovi. Na VŠ jsme měli většinu chytrých zaměstnanců, ale opravdových pedagogů do 10 procent. A to je špatně.

F. Houžňák 22.4.2020 7:42

Božské. Napasovat na známá data jednoduchou křivku (nějaký polynom s kvadratickým členem či co, evtl. by to mohla být i sigmoida), opepřit to výroky jako "symetrická funkce", "mírně se zpomalující funkce", "kumulační funkce", a hupky hup, jdeme předpovídat. Jenom by mě zajímalo, ta Hrbkova "symetrická funkce" předpovídá ode dne 62 opět prudký nárůst infekcí, japa se s tím autor popasuje a čím nám to vysvětlí? Taktéž - dle obrázku a jeho "symetrické funkce" - bylo přede dnem nula směrem do minulosti infekcí víc a víc, čím nám vysvětlí ten náhlý pokles až do dne nula? Taktéž R2 = 0.81 žádná sláva není, ale nešť. Skutečně božské. Takové cvičení na úrovni 2. ročníku gymnasia.

A. Hrbek 22.4.2020 8:38

Vážený pane Houžňáku! Pro Vaši informaci - zabývám se systematickou statistickou analýzou empirických údajů od roku 1956. První moje analýza se týkala odhadu aktivační energie viskozity roztavených kovů. Data dodal Max-Planck-Institut Stuttgart, výsledky byly publikovány v Zeitschrift für Metalkunde. Ale rád se od Vás poučím. Jaká je Vaše předpověď pro počet nakažení a počet úmrtí pro 30.4?

R2=0,81 je v zásadě dáno rozptylem skutečných hodnot denních přírůstků. A i ta sinusovka by se na okrajích zvedala. Proto byla pro chybějící hodnoty provedena simulace. Inu každé proložení má své omezení. Pokud jste si toho ale nevšiml, tak je tímto grafem předpověděna délka epidemické vlny na cca 65 dnů. O R2 celkového počtu onemocnění i úmrtí skromně mlčíte.

Pokud byste se předvídáním skutečně zabýval, tak byste věděl, že konečný výsledek záleží i na zkušenosti a často i na intuici předvidatele. A nějak jsem si nevšiml, že by instituce zabývající se předvídáním zveřejňovaly svou kuchyň. Je to výrobní tajemství. Na grafech máte uvedeny jak zjištěné hodnoty, tak hodnoty prokládajících funkcí. Rozhodující je ale vždy konfrontace s výslednou skutečností. A někdy je i cvičení na úrovni 2. ročníku gymnázia užitečnější, než rádo by "vědecké" metod. Vás učili statistiku již v druhém ročníku gymnázia? Gratuluji!

Na další publikaci neaspiruji, mám jich již 21.

S pozdravem!

F. Houžňák 22.4.2020 8:48

To, co tady presentujete, není žádná statistika, ale curve fitting. No tak si ty funkce nechte.

K. Wágner 22.4.2020 7:41

Pane Hrbku, máte pravdu v tom, že „základním problémem současné epidemie NENÍ vlastní nakažení, ale léčení“. Zde jste uhodil hřebíček na hlavičku.

Ovšem naprosto mylný je předpoklad, že „počet nově nakažených bude blízko nuly v průběhu prvního týdne měsíce května“, což může u některých čtenářů vyvolávat dojem, že v květnu u nás pandemie pomine. Nebudu sázet boty, ale o karton šampaňského se s Vámi klidně vsadím, že na konci PRVNÍHO TÝDNE měsíce KVĚTNA se v ČR počet nakažených, bohužel, blížit nule NEBUDE.

I. Spálený 22.4.2020 7:21

Jedna vlna epidemie koronaviru trvá kolem 70 dní ve všech zemích světa. Podle opatření se bude lišit jen síla a počet vln. Délka epidemie 73 dní by viru umožnila 5 vln do roka, s načasováním přesně na den. Nebyly mezi lidmi zjištěny protilátky ve větším množství, co by vir zastavily a vir mimo tělo hostitele nežije. Přesné časování viru má tak neznámý původ. Důvodem chování by byl původ ve stěhovavých netopýrech, s časováním infekce do každoročního období zimování ve velké společné jeskyni.

S. Kubů 22.4.2020 7:16

„Očekáváme 14 tisíc pozitivních případů do konce dubna, hlásí odborníci“ (1.4.2020, novinky.cz, https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/brifink-ministra-zdravotnictvi-ke-koronaviru-40318835 )

A o dva týdny později: „Ke konci dubna bude podle modelu připraveného Ústavem zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) kumulativně asi 10 tisíc pozitivně diagnostikovaných případů covidu-19. Novinářům to ve středu řekl ředitel ÚZIS Ladislav Dušek.“ (ČTK - 15.04.2020)

Včera bylo 21. dubna 2020 a celkový počet případů je udáván hodnotou 6961 (nových pozitivit 61 a uzdravených 194). Jak to koresponduje se zprávou „Čísla ukazují růst počtů nákazy, varoval Prymula“ (novinky.cz, 21.4.2020) ?

L. Novák 22.4.2020 9:04

Je občan, který podle zjištěných protilátek v krvi a výsledku testů nemoc prodělal, ale nebyl registrován jako nemocný v akutním stádiu, pozitivně testovaný na covid-19?

S. Kubů 22.4.2020 9:42

Dobrý den, z otázky Vám asi něco vypadlo, nicméně: Jedna věc je pozitivní test na infekci covid19, což je možné POUZE metodou PCR (přímý průkaz viru). Jiná věc je NEMOC - tj. přítomnost klinických příznaků jako je horečka, kašel ap. Naši novináři a někteří "odborníci" tyto dvě kategorie míchají dohromady, nicméně PRŮKAZ PŘITOMNOSTI COVID19 BEZ KLINICKÝCH PŘÍZNAKŮ NENÍ NEMOC.

Jistě jste včera zaregistroval https://cuni.cz/UK-6311.html?news=10013&locale=cz , což je po delší době konečně rozumné slovo.

Tam se správně píše:

Velká pozornost se v tuto chvíli upírá k testování imunity ve společnosti, jež by mělo ukázat, kolik lidí nemoc prodělalo a kolik z nich má protilátky. Dosud však není jasné, zda každý, kdo prodělá koronavirovou infekci, musí mít nutně protilátky. Na obraně proti viru se totiž významně podílí i buněčná imunita, která se běžnými laboratorními testy nedá podchytit. Vytvořené protilátky mohou přetrvávat několik týdnů až měsíců, ale paměťová stopa v lymfocytech přetrvává až i celoživotně, po novém kontaktu s tímtéž virem se protilátky začnou ihned tvořit znovu.

L. Novák 22.4.2020 9:51

Děkuji za vysvětlení a odkaz. Šlo mi jen o to, abychom si upřesnili, co znamená přesně pojem "pozitivně diagnostikované případy covidu-19", který jste použil ve svém předchozím příspěvku. Můj dotaz je zobrazen tak, jak jsem jej napsal. Nic z textu nevypadlo. ;-)

K. Wágner 22.4.2020 19:33

K té výzvě 11 už byla reakce: "Bez ohledu na počet akademických titulů bohužel stále platí, že o nemoci covid-19 skoro nic nevíme. Lékaři UK píší: „Plošná opatření nepovedou k vymýcení covid-19.“ Dokonce tučně, snad aby té větě dodali na důležitosti a pádnosti. Ale kdyby ji beze zdrojů a dat uvedli v jakémkoli odborném článku, okamžitě by se jim od editora vrátila dvakrát podtržená. My totiž přesně tohle nevíme."

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-dopis-11-lekaru-je-dobry-a-nebezpecny-101784

R. Vacek 22.4.2020 6:09

Epidemie je na ústupu snad kvůli tomu, že je v platnosti řada opatření. A to pravděpodobně potvrdí i testy na protilátky, které ukáží, že promořenost je u nás nízká.

Pokud jsme už dost otrlí a na mrtvé jsme si zvykli (člověk si zvykne i na šibenici), je možné opatření uvolňovat razantněji a zajistit tak lékařům další přísun pacientů.