Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
VĚDA: Řešení pro dobu plastovou?
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
K. Ševčík 12.10.2020 19:24Moc pěkně napsáno a vysvětleno. Měl bych poznámku: v každém kanadském i americkém městečku i městě jsou sběrny, kam můžete svéžet svůj plastový odpad. Příklad: v garáži má dcera s manželem dva plastové pytle. do jednoho jdou plechovky (jedna pixla = 0,1US - 10 pixlí = 1US, litr benzínu stojí cca 1US ) a do druhého plastové nádoby od mléka, juicu, oleje etc. etc. A výsledek? Jeli jsme v sobotu do sběrny se dvěmi pytli a od sběrny s 28 dolary. Proč to není možné udělat tady? Jakmile má plastová flaška nějkou cenu, okamžitě ji začnou lidi vracet. |
![]() |
J. Jurax 12.10.2020 19:40Ano. Problém ovšem je, jak se naloží s těmi vykoupenými plasty. |
![]() |
Š. Hašek 12.10.2020 20:32Vrací se toho u nás reletivně dost. Občas jsou pytle s bavorským razítkem v pankejtu u Klatov. Obecně nejsem zásadně proti výkupu za peníze, od kusu/kila. V tomto případě (třídění) mi kontejnery stačí. |
![]() |
L. Novák 12.10.2020 20:37A zjišťoval jste, co se s tím vykoupeným plastovým odpadem potom udělá? |
![]() |
V. Petr 12.10.2020 16:51Naprostý souhlas! |
![]() |
J. Pankovic 12.10.2020 14:05Moc dobrý článek, který se pokouší najít řešení problému bez ideologických brýlí. K třídění odpadu bych měl poznámku. Ano, je dobře, že třídíme odpad, ano je dobré, že třídíme plasty, jenže... to asi nestačí. Třeba taková klasická PET láhev. Víte o tom, že se jedná o dva druhy odpadu? Víčka jsou z jiného plastu, než láhev. S víčkami jsem problém neměl, známá je sbírala pro jednu paní, která potřebuje invalidní vozík. Správně ale máte odstranit i ten kroužek, který po otevření zbyl. Takže máte prázdnou PET-ku. Tu máte seślapat (aby zabrala méně prostoru), uzavřít víčkem, které už nemáte, a vložit do kontejneru pro plastový odpad... Pak se najde někdo, kdo z těch starých PET lahví bude něco vyrábět. Poté, co za tři roky běhání po úřadech dostane povolení (to mu fandím) už potřebuje jenom ty staré odpadní PET-ky. Potřebuje je ale čisté, bez víček a BEZ zbytků potravin. Takže když dáte do plastového odpadu láhev od oleje, tak je to zase špatně... ...a ty PET-ky musí někdo z odpadu vyřídit. Ručně! Nó, nejni to zrovna práce, o kterou se budou lidi prát... Protože když ty PET-ky vhodìte mezi plastový obal, tak je to auto, co vyváží jenom plasty, stejně promíchá s ostatními plasty. A nechci nikoho pomlouvat, ale kontajner na plast je dražší, než ten na komunální odpad. ...a proto se raději tahám většinou s lahvovým pivem... |
![]() |
Š. Hašek 12.10.2020 15:17Já onehdá trvale kupoval Mattonky ve flaškách ..... ale pak už nebyly v regále. A vedoucí naší novoučké Billy mě pohladil smutně po vláskách, co taky jiného měl dělat/říkat. Třídím, faktem je že s jedním víčkem vod piva někdy nejdu do železa. Hlavně nenechme organizovat chov slepic a ty vajíčka Biomasu Bursíkovou. Mě tak napadlo, když tehdy přednášela v televizi o všem tom okolo. |
![]() |
Š. Hašek 12.10.2020 12:43Jakýkoliv problém je řešitelný, skoro. Byla vyřešena doba koňská, potom parní ....... Faktem je, že zde nebyli aktivističtí koňologové. Louku posekají sekáči, traktor. Loukologové těžko. Podobné to bude i s tím plastem. Jsem spokojen, že je možno mít v batohu trenky a ponožky v igelittašce. Jinak potom nastydnete. Dost je i blbý zabalit maso do papíru. Mě by zajímalo, jestli Bursíková má do deště papírovou pláštěnku ..... No nic. |
![]() |
P. Moravčík 12.10.2020 16:16Ak pergamenový baliaci papier, alebo "taký lesklý, nepremokavý" nie sú z plastu, sú pre mäso vhodnejšie. Ak s tým musíte ešte chvíľu behať, hlavne v lete, tak sa v tom plaste trošičku zdusí a mikróby na ňom Vám z neho trošičku zožerú. |
![]() |
Š. Hašek 12.10.2020 20:36Ale jo, pane Moravčíku. Já jen - "aby se s vaničkou furt nevylévalo dítě". Stran tě posedlosti plastama. Stejně jich "nejvíc" spotřebuje kancelářský štrasbrusel a Amerikánci ..... a budou nás komandovat. |
![]() |
R. Brzák 12.10.2020 11:40výborný článek! |
![]() |
L. Harvánek 12.10.2020 10:54A brčko je fůj, protože zásluhou neodpovědných a družících se jedinců pomáhá k šíření covid 19. |
![]() |
O. M. 12.10.2020 10:13Konečně rozumný a dobře vyargumentovaný článek. |
![]() |
P. Lenc 12.10.2020 10:06I já jako laik mohu pouze napsat dobré, dík. |
![]() |
J. Kalina 12.10.2020 10:00ještě bych šel hlouběji. To třídění, kdy je každý kontejner jiný = jiné auto na svoz. Některé kontejnery zakopané do chodníku s kapacitou 2 batohů. Co se děje s těmi vytříděnými materiály? zase se smíchají a spálí nebo jdou do skládky nebo se z nich něco vyrobí? A co ten směsný odpad? Ten se třídí, tak proč se to nevytřídí všechno najednou na jednom místě. Vždyť je to nehospodárné, tudíž mnoho energie navíc, tudíž zátěž prostředí. |
![]() |
O. M. 12.10.2020 10:20Ty podzemní kontejnery jsou minimálně stejně velké, jako ty nadzemní. Co se týče třídění - na dotřiďovacích linkách pracují lidé, a je rozhodně efektivnější, hygieničtější a k nim ohleduplnější, když dotřiďují již předtříděný odpad, než aby seuseli přehrabovat v horách plných zbytků jídla a podělaných pamprsek. |
![]() |
J. Plzák 12.10.2020 10:27Vše ve velkém (i třídění odpadu) je lacinější než v malém. S příchodem zelených mužíků se tento poznatek už veřejně neuvádí. Vymizel z učebnic středoškoláků. Nic se ale proti tomu nedá dělat. Na třídění se vrhly hordy zlatokopů a už ho nikdy nedají z ruky. Miliardy by se ušetřily, kdyby, ku příkladu, v Praze vedle spalovny byla jedna třídírna a dost. Jenže kšeft si už dávno rozebraly naše státotvorné strany. |
![]() |
L. Novák 13.10.2020 16:37Ono to třídění hlavně nemá moc smysl. Ideologicko-náboženská motivace k třídění je v rozporu s ekonomickými principy. Když je výstupem drahého třídění nekvalitní, drahá či nepoužitelná surovina, pak bylo třídění zbytečné a odpad měl být spálen s využitím energie. |
![]() |
V. Hošek 12.10.2020 18:02Než začnete prsty využívat klábosnici, tak si lecos ověřte! Kontejnery zakopané do chodníku, říkáte, že jsou velké jako dva batohy tzn. 1 batoh rovná 1.5 až 2,5 kubíku. Kde jste přišel na to, že se směsný odpad třídí? No a komentovat vaše řečnické otázky, na to už nemám. |
![]() |
F. Kusák 12.10.2020 9:47Výborně napsané, lhostejno, jestli v detailech můžu s autorem polemizovat. Prof. Petra mám moc rád, ale také si myslím, že jeho slova byla příliš ideologická, alarmistická, a hlavně nic neřešící. |
![]() |
J. Plzák 12.10.2020 10:33Pro doplnění, ironická charakteristika kolegů, kteří s Petrem vydávají časopis - server:...Neschopnost zformulovat výpověď ze zaměstnání jej odsuzuje k tomu, aby zcepeněl nad mikroskopem... Móóóc cheski - z jednoho filmu. |
![]() |
Z. Žabička 12.10.2020 9:41Konečně článek, který nastiňuje vhodné řešení doby plastové. Ano, všechny ty větrníky, solární panely jsou plné plastů. Tady bude likvidace ještě složitější. Kam a kudy svážet desítky metrů dlouhé vrtule? Jak rozebírat solární elektrické panely? Jsou vůbec dostatečně zelené? |
![]() |
R. Langer 12.10.2020 9:55Ty solární panely fakt moc snadno spálit nepůjde... |
![]() |
V. Kolman 12.10.2020 11:57Solární panely opravdu nejdou pane Langere snadno spálit. K tomu není co dodat. Ale lze je rozmlátit kladivem (o střepiny se nestarat!!!) a hliníkový rám odevzdat za peníze do sběrny. Údajně se to už kdesi přihodilo. |
![]() |
B. Lukáš 12.10.2020 8:55Ti, co se chovají k přírodě ohleduplně a poctivě odpad třídí, si tento a podobné články zaměřené na ochranu ŽP pročtou, bohužel většina čte Blesk a tam to není. Autorovi za hodnotný a věcný obsah jeho příspěvku děkuji. |
![]() |
J. Nevrkla 12.10.2020 8:34Proč by plasty měly být skladovany v moři nebo recyklovany či spalovany? Není ekonomictejsi a bezpečnější dát je slisovane na pozemní skládku? |
![]() |
R. Langer 12.10.2020 9:57Ne. Proč by tam jako měli na věky věků ležet? |
![]() |
Z. Lapil 12.10.2020 10:44On to autor v článku zdůvodňuje: v hlubokomořských příkopech je buď pohltí sama Země nebo "uhlovodíkožravé" bakterie; s ironickým přípodotekem, že dostat plovoucí materiál 11km pod hladinu asi nebude úplně jednoduché. Recyklace - to máte pravdu - není zrovna elementární legrace. Kdyby bylo jednoduché plasty - podobně jako sklo a ocel a hliník a kovy vůbec - "roztavit a odlít do nové formy", tak už to dělá kde kdo a není potřeba to řešit bůhvíjakými nadnárodními manévry. A spalování je zdrojem energie. Pokud se daří spálit plast opravdu poctivě, tj. za vzniku pouze páry a CO2, není to nic extra špatného. Koneckonců jak je to dávno, co se dřevěným odpadem topilo doma. A dřevěné brikety, to je vlastně taky odpadní dřevo. |
![]() |
J. Pokoutný 12.10.2020 8:31Jako chemikovi mi nezbývá než souhlasit. Kdopak z politiků to tehdy před cca 10 lety rozhodl o nutnosti používat polyetylénové sáčky úplně na všechno? |
![]() |
F. Kusák 12.10.2020 9:48Žádný politik, ale trh! |
![](http://1gr.cz/u/IWEB31.gif)
![](http://m.1gr.cz/u/free.gif?r=DwVBOf-sl6If9_a&p=RWyP2j7u%7cGPz2yjEUfB%7cpEQeDko2BcTWXDSjAk%7cKBk9YyR-q%7ckjF3d9wzSM&x=vLNde0)