6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

VĚDA: Řešení pro dobu plastovou?

K napsání tohoto článku mne vyprovokoval text Řešení pro dobu plastovou profesora Petra z ČZU.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 13.10.2020 16:44

Lidé si ty flašky kupují dobrovolně (ve většině případů, výjimkou je třeba hygiena při epidemii COVID, kde se zakazují běžné zásobníky na pitnou vodu - ve firmách a na úřadech - s ručním ovládáním a možnou kontaminací). Jak byste je chtěl donutit, aby "upřednostňovali", tomu nerozumím... ;-D

L. Novák 13.10.2020 16:37

Ono to třídění hlavně nemá moc smysl. Ideologicko-náboženská motivace k třídění je v rozporu s ekonomickými principy. Když je výstupem drahého třídění nekvalitní, drahá či nepoužitelná surovina, pak bylo třídění zbytečné a odpad měl být spálen s využitím energie.

K. Salajka 12.10.2020 21:30

Chtěl jsem jenom poznamenat, že lze snížit spotřebu plastů velice jednoduchým způsobem a to upřednostněním vody z vodovodu a studně. To je myslím zatím levnější a navíc je taková voda obvykle v naší zemi zdravější. Člověk, který si nenechá vnutit, že musí vláčet s sebou světem plastovou láhev a upíjet z ní v pravidelných intervalech, mi připadá svobodnější a zodpovědnější k přírodě, takže ano i chytřejší. K ničemu Vás ovšem nenutím.

L. Novák 12.10.2020 20:42

Balená voda má jednoduše své výhody, pro které ji lidé kupují. A není právě levná. Jsou ti lidé snad úplně hloupí?:-P

L. Novák 12.10.2020 20:37

A zjišťoval jste, co se s tím vykoupeným plastovým odpadem potom udělá? ;-)

Š. Hašek 12.10.2020 20:36

Ale jo, pane Moravčíku.

Já jen - "aby se s vaničkou furt nevylévalo dítě". Stran tě posedlosti plastama.

Stejně jich "nejvíc" spotřebuje kancelářský štrasbrusel a Amerikánci ..... a budou nás komandovat. :-)

Š. Hašek 12.10.2020 20:32

Vrací se toho u nás reletivně dost. Občas jsou pytle s bavorským razítkem v pankejtu u Klatov.

Obecně nejsem zásadně proti výkupu za peníze, od kusu/kila. V tomto případě (třídění) mi kontejnery stačí.

J. Jurax 12.10.2020 19:47

"nesmysl pitnou vodu prodávat v plastových obalech" ... no, nesmysl to není, pokud je pro takto balenou vodu trh. A on zjevně je, a dokonce aniž by ty petflašky s pitnou vodou byly dotovány.

J. Jurax 12.10.2020 19:40

Ano.

Problém ovšem je, jak se naloží s těmi vykoupenými plasty.

K. Ševčík 12.10.2020 19:24

Moc pěkně napsáno a vysvětleno.

Měl bych poznámku: v každém kanadském i americkém městečku i městě jsou sběrny, kam můžete svéžet svůj plastový odpad.

Příklad: v garáži má dcera s manželem dva plastové pytle. do jednoho jdou plechovky (jedna pixla = 0,1US - 10 pixlí = 1US, litr benzínu stojí cca 1US ) a do druhého plastové nádoby od mléka, juicu, oleje etc. etc.

A výsledek? Jeli jsme v sobotu do sběrny se dvěmi pytli a od sběrny s 28 dolary. Proč to není možné udělat tady? Jakmile má plastová flaška nějkou cenu, okamžitě ji začnou lidi vracet.

P. Novák 12.10.2020 18:35

Potvora entropie :-)??? Spíš enthalpie

V. Hošek 12.10.2020 18:02

Než začnete prsty využívat klábosnici, tak si lecos ověřte!

Kontejnery zakopané do chodníku, říkáte, že jsou velké jako dva batohy tzn. 1 batoh rovná 1.5 až 2,5 kubíku.

Kde jste přišel na to, že se směsný odpad třídí?

No a komentovat vaše řečnické otázky, na to už nemám.

V. Petr 12.10.2020 16:51

Naprostý souhlas!

P. Moravčík 12.10.2020 16:16

Ak pergamenový baliaci papier, alebo "taký lesklý, nepremokavý" nie sú z plastu, sú pre mäso vhodnejšie. Ak s tým musíte ešte chvíľu behať, hlavne v lete, tak sa v tom plaste trošičku zdusí a mikróby na ňom Vám z neho trošičku zožerú.:-)

Š. Hašek 12.10.2020 15:17

Já onehdá trvale kupoval Mattonky ve flaškách ..... ale pak už nebyly v regále. A vedoucí naší novoučké Billy mě pohladil smutně po vláskách, co taky jiného měl dělat/říkat.

Třídím, faktem je že s jedním víčkem vod piva někdy nejdu do železa.

Hlavně nenechme organizovat chov slepic a ty vajíčka Biomasu Bursíkovou. Mě tak napadlo, když tehdy přednášela v televizi o všem tom okolo.

J. Poláček 12.10.2020 14:14

Zákaz bude kontraproduktivní. Porušování zákazů je u nás vnímáno jako kavalírský čin. Takový člověk je pak považován za Jura Jánošíka, tj. A++ Nejlepší je šáhnout na prachy (už slyším o řev o svobodě podnikání, a ne zcela neopodstatněný) rovnou producentům např. ne zcela nezbytných láhví, láhviček .... Ten pak zvedne cenu koncového produktu a zákazníka (né každého) donutí uvažovat nad alternativou. Nejsem kámoš zdaňování, ale fakt je , že před dobou plastovou se taky žilo a taky že jsme civilizací pohodlných lidí. K plastové láhvi je alternativa skleněná anebo kovová - recyklovatelné. K sáčku z PVC je alternativa papírový nebo žádný (jak kdy). V železářství si klidně nechám navážit hřebíky do novinového papíru. Pamatuji si dobu kdy jsem si mohl nechat "načepovat" tekutý prací prostředek do nádoby co jsem měl sebou. Pohlédněte někdy do pultů obchodů kde je odd. drogerie a čist. prostředků a to kvantum hmoty na jedno použití je dech beroucí (některé plastové obaly mají na sobě jěště i jakousi plastovou košilku, že jsou v akci ). Pokud máme ušlechtilé cíle v energetice - např. nalézt využití pro již vyhořelé jaderné palivo, proč by nás měla urážet představa, že plast. obal koupíme i z produktem a již použitý jej vrátíme (kauci za něj získáme zpět) na další zpracování ? Kolik humbuku se děje kolem pseudoproblémů že někdo o někom řekne že je černý nebo žena a přitom se tá sama kultura nepozastavuje nad tím že zbaští kuře a kromě kostí vyhodí i plastový tácek ?

J. Pankovic 12.10.2020 14:05

Moc dobrý článek, který se pokouší najít řešení problému bez ideologických brýlí.

K třídění odpadu bych měl poznámku.

Ano, je dobře, že třídíme odpad, ano je dobré, že třídíme plasty, jenže... to asi nestačí.

Třeba taková klasická PET láhev. Víte o tom, že se jedná o dva druhy odpadu? Víčka jsou z jiného plastu, než láhev. S víčkami jsem problém neměl, známá je sbírala pro jednu paní, která potřebuje invalidní vozík. Správně ale máte odstranit i ten kroužek, který po otevření zbyl.

Takže máte prázdnou PET-ku. Tu máte seślapat (aby zabrala méně prostoru), uzavřít víčkem, které už nemáte, a vložit do kontejneru pro plastový odpad...

Pak se najde někdo, kdo z těch starých PET lahví bude něco vyrábět. Poté, co za tři roky běhání po úřadech dostane povolení (to mu fandím) už potřebuje jenom ty staré odpadní PET-ky.

Potřebuje je ale čisté, bez víček a BEZ zbytků potravin. Takže když dáte do plastového odpadu láhev od oleje, tak je to zase špatně...

...a ty PET-ky musí někdo z odpadu vyřídit. Ručně! Nó, nejni to zrovna práce, o kterou se budou lidi prát...

Protože když ty PET-ky vhodìte mezi plastový obal, tak je to auto, co vyváží jenom plasty, stejně promíchá s ostatními plasty. A nechci nikoho pomlouvat, ale kontajner na plast je dražší, než ten na komunální odpad.

...a proto se raději tahám většinou s lahvovým pivem... :-):-):-)

K. Salajka 12.10.2020 13:13

Jen by se lidem mělo zdůraznit, že v naprosté většině mají vodu z kohoutku, nebo ověřené studny, lepší než z plastové lahve. I kojenecká voda ze Slepičích Hor se v plastové lahvi zkazí !!! Stačí nechat odstát, aby vyprchal chlór.

Š. Hašek 12.10.2020 12:43

Jakýkoliv problém je řešitelný, skoro. Byla vyřešena doba koňská, potom parní ....... Faktem je, že zde nebyli aktivističtí koňologové.

Louku posekají sekáči, traktor. Loukologové těžko. Podobné to bude i s tím plastem.

Jsem spokojen, že je možno mít v batohu trenky a ponožky v igelittašce. Jinak potom nastydnete. Dost je i blbý zabalit maso do papíru. Mě by zajímalo, jestli Bursíková má do deště papírovou pláštěnku ..... No nic.

V. Kolman 12.10.2020 11:57

Solární panely opravdu nejdou pane Langere snadno spálit. K tomu není co dodat.

Ale lze je rozmlátit kladivem (o střepiny se nestarat!!!) a hliníkový rám odevzdat za peníze do sběrny. Údajně se to už kdesi přihodilo. ;-D

R. Brzák 12.10.2020 11:40

výborný článek!

L. Harvánek 12.10.2020 10:54

A brčko je fůj, protože zásluhou neodpovědných a družících se jedinců pomáhá k šíření covid 19.

Z. Lapil 12.10.2020 10:44

On to autor v článku zdůvodňuje: v hlubokomořských příkopech je buď pohltí sama Země nebo "uhlovodíkožravé" bakterie; s ironickým přípodotekem, že dostat plovoucí materiál 11km pod hladinu asi nebude úplně jednoduché.

Recyklace - to máte pravdu - není zrovna elementární legrace. Kdyby bylo jednoduché plasty - podobně jako sklo a ocel a hliník a kovy vůbec - "roztavit a odlít do nové formy", tak už to dělá kde kdo a není potřeba to řešit bůhvíjakými nadnárodními manévry.

A spalování je zdrojem energie. Pokud se daří spálit plast opravdu poctivě, tj. za vzniku pouze páry a CO2, není to nic extra špatného. Koneckonců jak je to dávno, co se dřevěným odpadem topilo doma. A dřevěné brikety, to je vlastně taky odpadní dřevo.

Z. Lapil 12.10.2020 10:34

Ten, kdo řekl Šetřte naše lesy.

Myslím si, že u plastů (a CO2 a vůbec) "jsme" zabředli do situace Šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí.

Brzy budeme ve fázi "Úkoly této pětiletky splníme, i kdybychom je měli plnit 7 let".

J. Plzák 12.10.2020 10:33

Pro doplnění, ironická charakteristika kolegů, kteří s Petrem vydávají časopis - server:...Neschopnost zformulovat výpověď ze zaměstnání jej odsuzuje k tomu, aby zcepeněl nad mikroskopem...

Móóóc cheski - z jednoho filmu.

J. Plzák 12.10.2020 10:27

Vše ve velkém (i třídění odpadu) je lacinější než v malém.

S příchodem zelených mužíků se tento poznatek už veřejně neuvádí. Vymizel z učebnic středoškoláků.

Nic se ale proti tomu nedá dělat. Na třídění se vrhly hordy zlatokopů a už ho nikdy nedají z ruky.

Miliardy by se ušetřily, kdyby, ku příkladu, v Praze vedle spalovny byla jedna třídírna a dost.

Jenže kšeft si už dávno rozebraly naše státotvorné strany.

O. M. 12.10.2020 10:20

Ty podzemní kontejnery jsou minimálně stejně velké, jako ty nadzemní.

Co se týče třídění - na dotřiďovacích linkách pracují lidé, a je rozhodně efektivnější, hygieničtější a k nim ohleduplnější, když dotřiďují již předtříděný odpad, než aby seuseli přehrabovat v horách plných zbytků jídla a podělaných pamprsek.

O. M. 12.10.2020 10:13

Konečně rozumný a dobře vyargumentovaný článek.

P. Lenc 12.10.2020 10:06

I já jako laik mohu pouze napsat dobré, dík.

J. Kalina 12.10.2020 10:00

ještě bych šel hlouběji. To třídění, kdy je každý kontejner jiný = jiné auto na svoz. Některé kontejnery zakopané do chodníku s kapacitou 2 batohů. Co se děje s těmi vytříděnými materiály? zase se smíchají a spálí nebo jdou do skládky nebo se z nich něco vyrobí? A co ten směsný odpad? Ten se třídí, tak proč se to nevytřídí všechno najednou na jednom místě. Vždyť je to nehospodárné, tudíž mnoho energie navíc, tudíž zátěž prostředí.