27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ÚVAHA: Zlo tryská z kříže

Ani během velikonoc, onoho důležitého svátku pro komunitu bibloidních ježíšistů, se Vladimír Putin a jeho sekretář pro věci náboženské patriarcha Kirill nerozhodli udělat mírovou pauzu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 26.4.2022 7:52

Zase na druhou stranu se dá říct, že ortodoxní křesťan je úplně stejný jako bolševik. ;-D

E. Novotny 26.4.2022 8:23

No a p. Marak nerika nic jineho. :-)

D. Laurencikova 26.4.2022 8:48

Proc tak porad vystavujete na odiv svoji nevedomost?

V. Kuhaj 26.4.2022 13:12

Znal jsem léta ortodoxního křesťana (OK), znám i bolševika (B). OK dvakrát seděl, pokaždé za šíření náboženské literatury, dokonce byl i v Jáchymově, těžil tam uran. Převratu se dožil, ale měl už velké zdravotní problémy, brzo umřel. Vždy si zachovával pozitivní přístup, optimismus. Nelitoval se.

Když ho porovnám s B., ten měl vždycky plamen v oku. Ve všem jasno, hlavně v třídním boji. Po převratu jen vztek a zášť, naprostou. Ještě žije, důchod krásný. Takže tak.

B. Rudolf 26.4.2022 5:50

Když se zamyslíme nad válkou na Ukrajině, tak skutečné důvody jejího rozpoutání nebyly náboženské, ale animální: touha po moci a po území. To jsou důvody k válkám opičích tlup. Proti těmto zvířecím motivům k válce na jedné straně stojí na druhé straně obrana své svobody.

Pokud jde o posvěcení války náboženstvím, tak velmi často v dějinách (pokud vím) náboženství hrálo i tuto hnusnou roli. Lidé náboženské moci se v dějinách poměrně často stavěli za hrubou sílu a krutost proti pravdě a milosrdenství. Ale to může být více otázka moci než otázka náboženství.

Zejména Ježíšovo učení má v sobě prvky lidství a milosrdenství a je čemu se od něho učit. Můj osobní názor na tyto věci je takový, že pro některé lidi je podstatné a zázračné to, čemu ježíš učil, a pro jiné je podstatné a zázračné to, že vstal z mrtvých a i kdyby vstal z mrtvých sám ďábel, následovali by ho bez ohledu na obsah jeho učení. Podle mne je úplně jedno, zda Ježíš byl, či nebyl bohem. Podstatný je obsah jeho učení, který by měl vnímavého člověka oslovit.

J. Kočvar 26.4.2022 5:12

R^ R^ R^

J. Kostelanský 26.4.2022 1:04

To je k popukání, když ateisté, kteří jen během jednoho století mají na svědomí možná 100 miliónů zabitých, mluví o křesťanství jako o Zlu.

Jak se praví v Bibli, nejdřív odstraň břevno ze svého oka, a pak hledej smítko v oku blížneho svého.

Současný marasmus v Evropské unii je rovněž dílem ateistů. Evropa po druhé světové válce vzkvétala, dokud byli u moci křesťanské strany. Křesťanské nejen názvem, ale hlavně myšlením a činy. Jakmile se kormidla chopili ateisté v Bruselu, tak to v západní Evropě jde z kopce prakticky ve všech směrech. Neboť pro ateisty není nic svaté, žádná pravidla a principy, jen účel, jenž posvěcuje prostředky. Zkrátka poručíme větru, dešti...

J. Kočvar 26.4.2022 5:14

Nemůžu mluvit za autora, ale opravdu se mi nezdá, že by byl ateista.

J. Kostelanský 26.4.2022 6:59

Tak co je pak, když se mu žádné náboženství nelíbí? Žid? Nebo budhista?

V. Novak 26.4.2022 7:16

Pohan. Wotanovec.

R. Langer 26.4.2022 7:55

Správně. Já jsem například také pohan. Ale pro křesťanisty jsem ateista, nebo komunista, nebo obojí. Protože nic takového přece neexistuje. ;-D

V. Novak 26.4.2022 13:21

No tak já jsem asi agnostik, neb tvrdím, že Boha ani Bohy nelze dokázat ani vyvrátit - jedině snad pokud se sám nebo sami projeví.

A nějak si nemůžu vybrat v tom panoptiku od Hospodina Boha Zástupů po Uitzlipochtliho nebo Chaaca.

J. Kostelanský 26.4.2022 14:10

A to je co konkrétního?

J. Brei 26.4.2022 8:05

Těch Vašich 100 miliónů, pane Kostelanský, vycucaných z prstu je jen takový trapný fíkový list snažící se cudně zahalit nahotu hanebných činů, kterých se všechna možná náboženství v dějinách dopouštěla. Drtivou většinu dějin byli lidé věřící a přesto jim to nezabránilo v páchání genocid a zvěrstev. Koneckonců i ta Vaše Bible je plná takových zpráv. To, že se poměry mírně zlepšily není díky náboženství, ale díky sekularizmu, který o něco lepší svět prosadil navzdory náboženství.

V. Kuhaj 26.4.2022 13:24

Pane Brei, je celkem všeobecně známo, že křesťanství mělo také velmi pozitivní význam, hlavně co se rozvoje kultury v Evropě (a po osídlení Ameriky i tam) týká. Taky koukněte do příslušné literatury, kdo se tady zapříčinil o rozmach vzdělanosti. Pak třeba zalistujte, kdo tady budoval první špitály. Ostatně nejen první.

I. Krahula 26.4.2022 8:17

Máte pravdu, navíc i mezi ateisty je spousta pedofilů, nejen v církvi.

R. Langer 26.4.2022 8:21

V Bruselu se kormidla nechopili žádní ateisté, ale pomatení věřící v jakýsi Green Deal, téměř stejní pomatenci jako křesťané. Takže si ty řeči laskavě strčte za klobouk. :-P

D. Laurencikova 26.4.2022 8:39

Pane Langer, vy povazujete krestany za pomatence? Jak jste na to prisel? Co je na Kristove uceni pomatene, muzete to vysvetlit?

P. Princ 26.4.2022 9:48

Zrůdný a rafinovaný princip prvotního (dědičného!) hříchu, kterým člověk je zatížen od chvíle, kdy přijde na svět. Z této zátěže se lze tzv. "vykoupit", uvěří-li člověk v jakousi imaginární bytost. Tato ohavnost ovšem není učením jakéhosi Krista, ale je dílem teologů mezi 4. a 13. stoletím, kteří ji pracně sesmolili a předhodili prostému lidu k věření.

D. Laurencikova 26.4.2022 12:29

Ja nevim, kde to tady vlastne jsem. Je to tady nejaka psychoterapeuticka skupina pro lidi, kteri trpi fobii ke Krestanstvi (neplest si s cirkvi svatou), ackoliv o nem nemaji ani nejmensi poneti?

F. Fousek 26.4.2022 13:10

R^

Ještě by p. Princ mohl Pánubohu vyčíst třeba že stvořil člověka zatíženého genetikou...

...a snad mu i poradit, jak lépe by vesmír fungoval, kdyby to měl na starosti on.

D. Laurencikova 26.4.2022 13:15

Ono je to mozna tim, ze Cesi jsou vlastne nejnevericnejsi narod Evropy. I ja jsem zazila v Cechach panaboha jenom jako jakousi karikaturu v Dikobraze. Sama toho take moc nevim, ale aspon jakesi zaklady prece jen. Mnozi zde diskutuji nemaji ani paru, o cem vlastne mluvi, to je pak tezke.

V. Kuhaj 26.4.2022 13:16

Kdepak psychoterapeutická, naopak! Tohle je učili na VUML, tam bibli celkem znali, resp. hlavně texty, které se jim hodily do krámu, tedy rozporné, militantní atd. Úkol byl jasný - vykreslit křesťanství coby rafinovanou formu manipulace s lidmi. Aby se nemuseli stydět za to, že sami manipulují. Znal jsem jednoho soudruha, co byl fascinován větou, že nejlepší zpravodajskou síť na světě má Vatikán. Zpověď! Pořád to vykládal, všude.

D. Laurencikova 26.4.2022 13:24

To je vsechno mozne, ale staci vedet, ze Novy Zakon je reformou Zakona Stareho, a tam zadne militantni texty nenajdete. Problematika pana Maraka je hlubsi. Pan Marak nerozlisi bohuzel fialku od lejna, s tim nema ani VUML nic do cineni.

V. Kuhaj 26.4.2022 14:25

Teď jsem narážel spíš na argumentační model p. Prince.

H. Lukešová 26.4.2022 9:50

Tak ono je pro ateisty stěží pochopit učení o neposkvrněném početí Panny Marie nebo učení o Svaté Trojici...Bůh ve třech podobách... atd...

D. Laurencikova 26.4.2022 12:25

To je mi vsechno naprosto jedno. Ani mne nic nerika "neposkvrnene poceti", nebo Svata trojice bozi.... Nechapu dokonce ani tu Kristovu obet na krizi, kterou mel lidstvo vykoupit. To nemel Buh k dospozici nejaky mene primitivni a krvavy zpusob, jak nam ukazat cestu, nez nechat "jedineho syna" nabit na kriz ptam se kolikrat? Coz byla ve starem Rime ostatne bezna praxe.... O to ted ale vubec nejde. Jde o diametralni rozdil mezi tim, co po vericich muslimech chce Allah, ktery jim dokonce zakazuje samostatne myslet a odmenuje za nasili a vrazdy na "nevericich", narizuje diskriminovat zeny a zabijet homosexualy....., zatimco Kristus hlasa lasku a odpusteni. A lasku k BLIZNIMU, tim se mysli clovek, nejen krestan. Neverila bych, ze je mozne, hodit tyto dve veci do jednoho pytle. Myslim, ze je snad kazdy na vlastnim tele schopen poznat rozdil mezi tim, kdyz ho nekdo zapichne, nebo obejme. To by nemelo byt az tak tezke.

F. Fousek 26.4.2022 13:45

Ano, ukřižování je těžké, ne-li nemožné pochopit. Doufám, že se nedopustím hereze, když sdělím svůj pohled:

Co je to za Boha, když na tomto světě vlastně prohrál? Příchod Krista a jeho učení celkem zásadně měnilo představu o Bohu jako o nekompromisním vládci všehomíru:

...dejte co je císařovo císaři...

...ani já tě neodsuzuji, jdi a už nehřeš...

...slyšeli jste, že je psáno... já vám však říkám...

Věřím, že ukřižování, a ty věci kolem, Bůh zvolil proto, aby maximalizoval "zisky" aby zachránil co nejvíc lidí pro nebeské království (ač si pod tímto pojmem lze představit mnohé). Představuji si, když před Boží tvář přijde třeba člověk, který absolvoval za WWII koncentrák - jak jsi Bože mohl něco takového dopustit? Jak těžké by pro člověka bylo přijmout stvořitele takového světa? Věřím, že skrze Krista to díky jeho oběti budeme mít snazší. Ve své smrti se totiž ztotožnil se všemi bolestmi světa a vzal je na sebe.

Možná je v tomto také matoucí představa Otce a Syna jako dvou samostatných bytostí (Bůh - samostatná jednotka, obětoval Syna - někoho jiného). Ale církev učí trojjedinost Boha, takže vztah Otec-Syn(-Duch) znamená daleko větší jednotu, než v lidském měřítku otec-syn ("Já a Otec jedno jsme"). Bůh tedy v oběť dal sám sebe. Napadá mě, že v těch dnech platilo Nietzscheho "Bůh je mrtev". Jenže při tom nezůstalo, smrt nemohla v hrobě zadržet dárce života.

D. Laurencikova 26.4.2022 16:35

Pane Fousek, ja Vam velice dekuji za zajimavy vyklad. Dokazu to vsechno zpracovat jaksi hlavou, ale ne srdcem. Neco ve me odmita pochopit tuto cestu. Buh, tento kompjutr stamilionte generace, tato nepredstavitelna, genialni tvurci sila, tento pocatek vseho, nema k dispozici jine prostredky, nez nechat primitivnim, straslivym zpusobem nekoho umucit? Nedokazu to prijmout. Kvuli me ne! Je to pro me tak bestialni, pro toho na krizi tak strasne a tak ponizujici, tak k nevydrzeni.... A on musi vypit tento kalich horkosti do dna. Cele ta jakasi oslava utrpeni v krestanstvi je pro me odpuzujici... Ani neverim, ze pro umuceneho v koncentraku je to nejaka utecha, ze Kristus trpel take.... Mozna to jednou pochopim? Zatim to absolutne neni muj svet.

F. Fousek 26.4.2022 22:31

Křesťanství nemá uctívat utrpení, i když to tak někdy bohužel vypadá, a určitě se najdou i křesťané "kteří to tak mají".

Jádrem křesťanství jsou Velikonoce, kdy neoslavujeme utrpení, ale vítězství Života nad smrtí. To, že Láska je silnější než smrt.

Můj výklad nebo spíš komentář ke Kristově oběti je samozřejmě pouze naprosto nedokonalou zkratkou. Trochu jej rozvádím ještě pod reakcí p. Breie na můj předchozí příspěvek. Tak abych se neopakoval, odkazuji Vás na něj.