17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

ÚVAHA: Sebeurčení či územní celistvost?

To je otázka, která je tu od nepaměti, ale obzvláště silně rezonuje od rozpadu bipolárního světa, který takové otázky nepřipouštěl. Týká se mnoha částí světa, počínaje Basky, Katalánci, přes Kurdy, Rohingů v Myanmaru, Ujgurů v západní Číně. Občas i Skotů a také kosovských Albánců či Rusů v ukrajinském Dombasu či Luhaňsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Křivan 1.6.2022 15:42

Část těch zbraní byla zničena na letištích v západní Ukrajině. Jak velká čast nevím. Bude zajímavé, jak budou reagovat středoevropské státy, až Rusové začnou likvidovat transporty zbraní na jejich území. Takové německé houfnice 2000 ty jdou jen vlakem. Když ten vykolejí, nebo vyletí do vzduchu ....

P. Dvořák 1.6.2022 15:49

Straussova vláda? Která to je?

Vy ty zbraně, co jdou přes hranice, počítáte? ;-D

M. Boháček 2.6.2022 6:57

To je treba nebyť hnilý a otvoriť si článok. Potom tu nebudete zdržovať otázkami, ktoré sú v článku zodpovedané.

P. Molík 1.6.2022 13:05

Spravedlnost jako nepolapitelný chimérický přízrak byla a je realizována podle představ vítězů ve válce nebo podle představ soudce a třeba i podle představ zločince apod. Norimberský proces se zaplaťbůh konal podle představ vítězů. Naše prohra na Bílé hoře měla za následek realizaci představ vítězů na Bílé hoře. Došlo k mohutným násilným přesunům majetku do majetnictví katolické církve, která nyní stále není ukojena a její církevně-tunelářští aktivisté dál kují pikle, ale hlavně třetina obyvatel české kotliny zmizela, byla fyzicky zlikvidována nebo vyhnána atd. Takže bychom měli respektovat historii a být poučeni tak, aby se neopakovaly tragédie po Bílé hoře apod.

K. Křivan 1.6.2022 13:01

"územní celistvost"

Ano, hranice by měly být nezměnitelné. Ale pouze ty hranice, které respektují hranice etnické, národnostní ! Hranice vytvořené pitomými politiky tužkou na mapě vždy vedou k nepokojům a válkám. Arabský poloostrov, Indie-Pakistán, Jugoslavie, Ukrajina ....

Jugoslavie je až na ukradené Kosovo jakž takž vyřešená, Indie a Pakistán spolu furt válčí, Blízký Východ, ... škoda slov.

Putin dobyde rusky mluvící oblasti, včetně Oděsy, a ty si také ponechá. Bezpečná a stabilní hranice by byl Dněpr. Ukrajina by měla být šťastná, když u toho zůstane a Polsko, Maďarsko a Rumunsko neohlásí nároky na svá historická území.

V. Petr 1.6.2022 13:13

Oděsa není rusky mluvící oblastí a Rusové jsou na Ukrajině v menšině všude kromě Krymu. Jedině ten by měl Rusku zůstat!

Etnicky stejnorodé oblasti jsou jedna věc ale co když je obyvatelstvo pomícháné? TOTO byl problém Jugoslávie. Slovinsko a později Makedonie se odtrhly celkem bez boje, problém byla srbská menšina v Chorvatsku, naprosto národnostně promíchaná Bosna s Hercegovinou a albánská menšina v Kosovu.

P. Hák 1.6.2022 17:53

A jakým jazykem se teda mluví v Oděse? Nemyslím na úřadech, kde je povolena jen ukrajinština, ale doma u obyvatelstva?

K. Machala 2.6.2022 3:59

V Oděse městě se mluví víc rusky, nejen Rusové však. Na venkově oděské oblasti je to naopak, víc ukrajinsky. Podobně Charkov vs venkov. A dokonce i Donbas. Město není vše.

J. Pokoutný 1.6.2022 13:33

Sudety byly také z 80% německé, takže ty "hranice, které respektují hranice etnické, národnostní" příliš neplatí. A co se Rusů týče, ty už za cara vládci doslova naváželi do strategických míst po stovkách, dávali na tam byty, osazovali jimi důležité posty atd... Často citovaný "Ukrajinec" Brežněv byla náplava v 2. generaci a nebyl sám.

K. Machala 2.6.2022 4:05

Ano. Brežněv byl Rus po obou rodičích, přišli z Ruska nacUkrajinu, kde se jim malý Leonid narodil. Ukrajinsky nikdy neuměl. Dezinfo kanály z něho nepravdicě dělají Ukrajince. Chruščov taky nebyl Ukrajinec, přesto to tvrdí...

P. Dvořák 1.6.2022 15:45

Vidíte, a místo aby ruská armáda ty Rusy v Mariupolu osvobozovala ,tak je střílela. Totéž kdekoliv jinde. Národnostní princip tu není hlavní, důležité je, kde se daný člověk cítí být doma. V ukrajinské armádě je spousta ruskojazyčných Ukrajinců.

V Kosovu byl naopak národností aspekt dodržen, ale Vám se to nelíbí. Asi nevíte, co chcete a v dodaných notách se nevyznáte. Rv

A. Renjascu 1.6.2022 17:55

Opravdu?

https://m.youtube.com/watch?v=3UYyHD2nQ0M

P. Dvořák 1.6.2022 19:01

Skvělá reprezentativní ukázka. ;-D

A. Renjascu 1.6.2022 21:16

Vy máte lepší? Tak sem s ní. Doufám, že to bude aspoň deset tisíc reprezentativních vzorků

V. Církva 2.6.2022 18:47

Ano mám tu něco pro tebe

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/shrnuti-rusko-zautocilo-na-ukrajinu-kyjev-vyhlasil-valecny-stav-zapad-sankce/2166404

https://www.denik.cz/z_domova/poprava-k-h-franka.html

A. Renjascu 2.6.2022 21:37

Tykat vám nebudu, protože se neznáme a já jsem zvyklý se chovat slušně. Jinak ten váš odkaz se týká jen popisu (nutno říci, že jen jednostrannému) začátku války, ale nesleduje genezi tohoto konfliktu. O porušených slibech vůči Rusku ze strany NATO jsem psal již opakovaně o reakční době taktéž a o stupidní národnostní politice Ukrajiny také, takže předpokládám, že jste si těchto argumentů aspoň všimnul i když jste nad nimi evidentně nepřemýšlel, protože reakce byly pouze emoční a nikoliv faktické a taktéž vykazující zřetelný dvojí metr a dvojí závaží. Pokud, ale máte přeci jen aspoň minimální až elementární touhu či zájem zjistit či se informovat o tom co vše konfliktu předcházelo, tak vám doporučuji níže uvedený italský dokument a ještě nížeji přednášku jednoho z nejvlivnějších politologů a odborníků na mezinárodní vztahy v USA. Samozřejmě pokud se považujete za odborníka na Rusko a Ukrajinu a pokud rozumíte vzniku napětí a konfliktů mezi národy, tak odkaz opět směle ignoruje. Zlobit se nebudu, nejsem tu od toho, abych soudil druhé, ale předně sebe...

https://player.odycdn.com/api/v4/streams/free/P%C5%99%C3%AD%C4%8DinyV%C3%A1lkynaUkrajin%C4%9B/0f6f738235961475413a1564240a107efef16b47/bb4308

https://m.youtube.com/watch?v=9_44TPMw7TU

A. Renjascu 3.6.2022 19:13

Tak když vám Američan nestačí, tak tady máte francouzský dokument

https://m.youtube.com/watch?v=Odp_VESqY8k

J. Vorreth 1.6.2022 11:21

Otázka je to často složitá. Ale tady jsou lidé, kteří se narodili a žili většinu života na východě ruska, a teď se najednou sebeurčují na Ukrajině. Tak to je velice jednoduchá otázka -> je to sprostá okupace.

J. Pankovic 1.6.2022 10:21

My si tady můžeme plácat, co chceme, ale v geopolitice termíny jako "čest", "slušnost" nebo třeba "spravedlnost" jsou jenom prázdné zvuky bez obsahu, které jsou nepodstatné oproti "zájmy velmocí ".:-(

P. Diviš 1.6.2022 11:06

No ano, ale u těch zájmů velmocí si holt musíme vybrat, které jsou pro nás nejméně škodlivé. S ruskými (dříve sovětskými) jsou dost špatné zkušenosti.

O. Kaucký 1.6.2022 12:08

Ruku na srdce, s kterými velmocemi jsou všeobecně dobré zkušenosti.

P. Dvořák 1.6.2022 15:51

Zkuste udělat žebříček dle zkušeností.

Obávám se, že SSSR / Rusko obsadí nejhorší pozici.

J. Pankovic 1.6.2022 20:41

...jen kdyby USA neměli ten roztomilý zlozvyk nechávat svoje spojence na holičkách ;-)

M. Pivoda 1.6.2022 10:18

Cituji z prezentované autorovy úvahy: "... Stabilita současného uspořádání hranic je totiž také významnou devizou. Jak by se jednou začala měnit, nikdo neví, kdy a jak by to skončilo. ..."

Komentář

My dokonce ani nevíme, jak to dopadne, pokud zachováme současné uspořádání hranic. Život na planetě Zemi se totiž bude vyvíjet dál, i když hranice států zachováme.

Filozoficky: Vím, že nic nevím.

P. Diviš 1.6.2022 9:46

"Západ udělal chybu, že se mu na rozhraní století nepodařilo začlenit Rusko mezi své spojence."

Je otázka, zda bylo možné se "chybě" vyhnout. Snaha byla, ale předělat rychle Rusy se nemohlo podařit (ani jiný národ, to prostě rychle nejde) a přitom předělání je podmínkou prosperity a prosperita podmínkou odolnosti k nápadům, jako jít si ukrást kousek nebo celého souseda. Těžko mít za spojence někoho, komu jeho vláda usilovně namlouvá, že kolem jsou samí nepřátelé (aby náhodou někoho nenapadlo, že jedním z důvodů malé prosperity je i ta vláda). Paranoia, mesiáštví a imperialismus je Rusku vlastní.

P. Pepax 1.6.2022 9:54

Rusko není dokonalé, Čína taky není dokonalá, nikdo není dokonalý.

R. Doubravský 1.6.2022 10:23

Nikdo není dokonalý, ale někdo je lepší, jiný horší a někdo úplně nanic.

K. Křivan 1.6.2022 10:38

Podařilo se "předělat" Némce, po roce 1945. Perfektné předělat. Proč ne Rusy ? Co by mohli mít proti blahobytu a přátelství se západem ?

R. Doubravský 1.6.2022 10:54

Museli by dopadnout jako Němci 1945.

P. Diviš 1.6.2022 11:07

A i tak to trvalo dost dlouho.