23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jan Kubalčík 11.5.2006 10:34

Re: Re: V nove knize

Dobrý den.

Zapomínáte na důkaz existence Boha z principu kauzality (sv. Tomáš Akvinský). Je to zcela korektní důkaz, který se vposledku opírá o platnost principu sporu (jedno tvrzení nemůže být zároveň pravdivé i nepravdivé). Problém je v tom, že balast moderní filosofie (počínaje priblizne Descartem...) se prave utapi v rozporech zpusobenych popiranim platnosti principu sporu (vetsinou neuvedomelem popirani, implicitnim, casto vsak i explicitnim - snad nejtypicteji Hegel a jeho "jednota protikladu"). Kdyby to bylo tak jednoduche, ze provedenim dukazu a jeho ozrejmenim bychom u posluchace vyvolali skutecnou zivou viru... ale tak jednoduche to neni - racionalni stranka veci oslovuje jen mozek. Logika je velmi dulezita. Srdce je ale stejne dulezite. :-)

Jan Kubalčík

oakman 11.5.2006 10:33

Když v roce jedna začala ta historka o nemanželském spratku z Galileje,

netušili tehdejší židovští odpadlíci od Víry pravé, že za dva tisíce let se tu bude podle jejich návodu bičovat nejeden kajícník!! Pan Drápal nechť plně užívá doby, která přeje diskusím o dialogu Otce se Synem, ale nechť hlavně zapomene na to, že se jeho flagelantství povýší na filosofii. Jako bývalý dobrý barbar obcující se selkou ve stínu lípy, se pan Drápal nechal strhnout k demagogickému vizionářství. Problém je v tom, že krizi evropské identity nevyřeší návrat k dogmatu, které jí způsobilo.  Jsme Evropané, dříve pohané, později křesťané, potom protestanti, později dobří katolíci, ale i republikáni, socialisté, komunisté, vyznavači dolaru, Jehovy, Toma Cruise, Rolling Stones, Elvise, Sparty, Slávie, Lenina a mnoha dalších kravin... V tomhle cirkusu už Církev Svatá hraje v komparsu, protože thriller, z kterého není po 2000 letech ani seriál, ani nemá dotočené druhé a třetí pokračování, se prostě okoukal. Chce to nový příběh o vlasatém mladíkovi, nojo, od 60. let ho tu běžně hrají miliony mladých. Některé jejich příběhy jsou mnohem poučnější!  Ježíš, syn Boží, byl člověk. Pokud byl člověk roven Bohu, jsme i my lidé rovni Ježíšovi. Mnozí z nás doufají v lepší život než nemanželský syn rybáře a dojičky z dávné Palestiny...

Akai 11.5.2006 10:16

Re: Já bych se Danem Brownem

Ano, tak proč se církev tak čílí ? ;-D

skeptik 11.5.2006 10:07

Já bych se Danem Brownem

zas tolik netrápil - ona ta knížka je špatně napsaná s řídkým toporně vykonstruovaným dějem, zápletkama, kterejm se nedá věřit, i kdyby se člověk poctivě snažil, a nakonec je to vlastně hrozná nuda bez pointy (zejména, četli-li člověk ve stejným žánru Ecovo Jméno růže nebo Foucaltovo kyvadlo). Za pár let se to zařadí mezi všechny ty efemérní bestsellery, po kterejch už pes neštěkne. Blasfemií proti křesťanství už bylo, a nesrovnatelně líp napsanejch --- a ublížily nějak křestanství?

pohan 11.5.2006 10:05

Nevěřte Danu Drápalovi

Za prvé - Dan Drápal je díky svému dlouholetému agilnímu působení v KS Praha zodpovědný za duchovní i lidské zmrzačení řady lidí, které osobně znám. Publikování jeho textů snižuje důvěryhodnost Neviditelného Psa asi podobně, jako kdyby zde psali autoři slavné knihy Kladivo na čarodějnice.

Za druhé - naše západní civilizace už dávno není postavena na křesťanských kořenech, které naštěstí ztrácejí sílu už od konce středověku. Naše kořeny jsou především renesanční. Rozvoj naší vědy, technologie a humanity se neudál díky křesťanství, ale NAVZDORY křesťanství, které svůj vliv naplno rozvinulo naposledy ve středověku = době temna. Díky renesanci (čili zotavování z křesťanského vlivu) jsme dnes civilizačně jinde než muslimské země. Relativizací křesťanství si rozhodně nikdo žádnou větev pod sebou neřeže.

Nevěřte Danu Drápalovi. Ovoce jeho působení je otrávené.

O.K. 11.5.2006 10:02

Tak zaprvé, mezi národy s nejnižší

porodností patří také Italové, Poláci a Španělé. Mají dokonce nižší porodnost než autorem zmiňovaní Estonci. Stačí se kouknout do nějaké seriózní statistické ročenky  a necucat si data z prstu. (Lžete schválně, pane Drápale nebo neumíte hledat na internetu?) Navíc, klesající porodnost je svázána s mnoha proměnnými - vzrůstem vzdělání žen, vzrůstem blahobytu celé populace, poklesem kojenecké úmrtnosti, důchodovým systémem, transformačním obdobím - skokem ze zaostalé zemědělské či industriální společnosti do společnosti informační, který s sebou nese ohromnou sociální změnu, apod. Nedá se jednoduše spojovat s vírou v Boha.

Za druhé, fakt mi uniká, jak může být Ježíš Kristus "pomlouván a zesměšňován" spekulací o tom, že byl ženat a byl otcem. Co je na tom pomlouvačného a zesměšňujícího? Mám to chápat tak, že  v očích křesťanů je muž, který má rodinu, směšný nebo méně hodnotný nebo méně vhodný pro  zásadní dějinnou úlohu než single? Proč potom zrovna křesťanští věřící tady na Psu (že, Sašo) nedávno hodnotili bezdětné jako "uschlé větve, které společnosti nic nepřinášejí"? 

Naprosto souhlasím s vitou (jsem ráda, že po včerejšku zase mohu), že Da Vinci Code je zboží na jedno použití, povrchní a plné děr. Na druhou stranu si myslím, že se mu podařila úžasná věc, když přimělo mnoho lidí přemýšlet o tom, že existovalo více různých proudů v křesťanství, z nichž prostě nektěrý vyhrál a jiný prohrál, že bylo napsáno více evangelií, z nichž byla za "oficiální" prohlášena jen čtyři, že úloha ženy v církvi byla možná kdysi mnohem významnější než dnes... Ano, je to brak, ale donutil lidi myslet a pídit se a mně přijde, že těm, kteří jej kritizují, vadí hlavně toto.

Jirka 11.5.2006 10:00

Bože Bože..

to je keců:-(:-/;-(8-o;-€:-/:-/

Lebowski 11.5.2006 9:52

Co kdyby si to bohové

nejdřív rozdali mezi sebou,a pak nám dali vědět,který z nich je vítěz,a kterého máme uctívat?:)

Akai 11.5.2006 9:34

Re: Mate pravdu

Ale ano, je pravda že Evropská civilizace jde do ... Ale nesouvisí to s vírou, spíš se způsobem života...

highway 11.5.2006 9:31

Mate pravdu

Pane Drapale, i kdyz casto s vami nesouhlasim, dnes mate krutou pravdu. Evropska civilizace je na konci aby uvolnila misto inym, ktere jsou schopne stat na svych duchovnich zakladech. Amerika mozna prezije, i kdyz ani tam to nebude jednoduche. A take vam to dneska cesti diskuteri poradne nandaji, vzdyt nadavat na cirkev, viru, pana Boha, to je v Cesku popularni.

Borek 11.5.2006 9:25

Re: Re: Pane Drápal, Vy jste opravdu typická ukázka kataolického křesťana!

A proč by nemohl bývalý inkvizitor - t.č. papež poklepat kolegovi z konkurenční šamanské tlupy na rameno?

Věří na stejnou verzi bohů, jen vysvětlivky některých detailů mají mírně odlišně zmutované.

A jaksi už světská moc zvládla, že se kvůli tomu navzájem neupalují.

Ba dokonce papežové už hlásají pár let "Šamané všech bohů spojte se" (majíce ovšem na mysli "pod vedením své strany") ;-D

Akai 11.5.2006 9:23

Re: ??

Ano, lépe to snad ani nejde napsat.

vita 11.5.2006 9:18

Je to román!

Ta knížka je román! Není to literatura faktu, a pokud tvrdí (nepravdivě), že všechny reálie v ní existují přesně tak, jak píše, tvrdí to o reáliích, ne o jejich výkladu. Opakuji - není o literatura faktu, není to teologická studie, církevní odsuzování je nepřiměřená reakce, jež jenom dělá celé kniížce reklamu.

Proč se ausgerechnet z této knížky stal bestseller, nechápu. Dá se IMHO přečíst jenom jednou - a to rychle. Ke svému štěstí je natolik strhující, že prvočtenář nemá v tom letu chuť ani šanci se zamyslet. Přečetl jsem ji stejně. A když jsem se pokoušel o druhé čtení - no, je to splácanina plná švů, oslích můstků, krajně nepravděpodobných situací a jejich rozuzlení. Paříž a Louvre zná běžný čtenář průvodců lépe než Dan Brown. Takže - knížka je čtivo na jedno použití, něco jako svého času paperbackové "magnetky", jenom je delší. Ne že by jí to pomohlo. S realitou zachází celkem libovolně, jako východisek používá podkladů velmi pochybné úrovně a ještě pochybnější věrohodnosti.

Ale rouhání? Urážky Krista? Hanobení křesťanství? Ne, to jsem tam nenašel. Proč by mělo někomu vadit, že byl Ježíš ženatý? Nebo mohl být. Oženit se patřilo k povinnostem židovského muže a Ježíš měl na to věk. Pokud vůbec exsitoval, pochopitelně. Jediný, kdo by si mohl oprávněně stěžovat, je řád Opus dei, který tam vystupuje v krajně odporné roli.

Borek 11.5.2006 9:15

Re: Osobní názor na Brownovy knihy

Kterou mutaci které verze bohů to máme správně hledat?

Borek 11.5.2006 9:13

Re: Ježíš = třetina trojboha, která se coby všemocná nechala zasebevraždit, aby si mohla odpustiit jak lidi vyrobila

Nemluvě o tom, že Ježíš je zcela nekonzistentní osobnost, která každou chvíli hlásala něco jiného, vykrucovala se, vyhýbala diskusi se vzdělanými lidmi, vyhrožovala nevinným potomkům těch, kteří vyhodili jeho propagační agenty, hlásal, že na svět přinesl rozbroje, ač coby všemocný mohl udělat pořádek raz dva.

Některé studie dokazují, že tato postava byla složena z hlášek několika potulných kazatelů oné doby před židovským povstáním.

Byly nalezeny evangelia z cca stejné doby, jako ty, co prošly cenzurou do bible - a z nich je evidentní, že Ježíš souložil - ba jsou náznaky že i s mladíky, což v té době bylo považováno vcelku za normální ...

PaT 11.5.2006 9:13

Osobní názor na Brownovy knihy

Četl jsem i jinou Brownovu knihu - Andělé a démoni. Napínavá, čte se dobře, z hlediska filosofického, historického a křesťanského je to  však typická povrchní američtina.  Jakkoliv se tam hrdinové neustále ohání slovem "Bůh". Co mě překvapuje, je publicita a sláva, jaké se Brownovým knihám dostává. Že lidé teď pod jejich vlivem nadšeně a zpitomněle cestují po katedrálách.  Ale budiž Brownovi k dobru, že rýpl do některých věcí, o kterých se nikdy raději moc nemluvilo a stály by za prozkoumání -  Vatikán a jeho skryté aktivity. Také to, že skutečně existují různé "rytířské" řády a lóže, jejichž členy jsou i velmi vlivní lidé - čemu ale v těchto uskupeních skutečně věří a co usilují?

Brown namíchal něco pravdy, něco fikce, něco tajemna v tom pravém poměru. Mě osobně to nic nedalo, prostě oddechová četba, ke které nemám dále potřebu se vracet. Pokud to někoho bude motivovat ke hledání Boha, nebo k zajímání se o skutečné historické souvislosti, pak to bude dobře.

Voidless 11.5.2006 9:12

??

Nemuzu se nezeptat: uvazoval jsem o prijeti boha, ale ktery je ten pravy?

A ted trochu ironicky - nemam nic proti bohum, jsou to jejich fankluby, co me desi.

Borek 11.5.2006 9:09

Ježíš = třetina trojboha, která se coby všemocná nechala zasebevraždit, aby si mohla odpustiit jak lidi vyrobila

Vzhledem k tomu, že dle bible je pro boha tisíc let, jak pro nás jeden den, tak trpěla pár vteřin, zatímco kvůli němu přes tisíc let trpěly miliony lidí.

Jedna z nejsrandovněji zkonstruovaných verzí bohů.

Dr.Sid 11.5.2006 9:08

Porodnost

Katolici neuznavaji antikoncepci a v tom to je .. znam 3 rodiny co maji 4 deti (jedna 5) .. vsechno katolici ..

Mirek Šejna 11.5.2006 9:04

Drápal je katolický zabedněnec.

jestli Drápala uráží nějaká kniha či film, tak já říkám, že mě to neuráží vůběc. Nepředpokládám, že Bůh mě za to tvrdě potrestá, zatímco Drápal vstoupí na nebesa. Také mi uniká Drápalovo tvrzení, že nebýt věřícím křesťaněm znamená vymřít. V Boha věří i jiná náboženství než křesťaství. Je snad křesťanský Bůh lepší než Bůh jiných náboženství? Na to, abych věřil v Boha, nemusím být křesťanem a už vůbec ne zpitomělým katolíkem, který padá na hubu rozkoší pokaždé, když vidí na vlastní oči papeže.

Borek 11.5.2006 9:03

Re: Re: Pane Drapale,

Jasnačka Vašíku.

Křesťanem je ten, kdo se Ti líbí.Křesťanství je to co je Ti sympatické.

Nějaké miliony mrtvých, upalování čarodějnic a židů při pogromech či holocaust křesťana Hitlera - to byly soudruzi - pardon bratři - jen přehmaty.

Příště bychom ten komunismus - pardon křesťanský stát dělali lépe.

škoda, že od dob renesance už smíme křesťanství v sekulárních státech jen hlásat a ne realizovat. Ti odporní skeptici a ateisti se stále množí a našim šamanům věří stále míň lidí. Trest naší verze bohů na ně....;-€

x517 11.5.2006 8:58

Re: Pane Drápal, Vy jste opravdu typická ukázka kataolického křesťana!

Jen pro upresneni, D.Drapal rozhodne katolik neni. Pokud je mi znamo tak vystudoval fakultu evangelickou a na Maninach na zacatku 80let slouzil v evangelickem zboru. Na zacatku 90letechbyl jednim ze zakladatelu krestanskych spolecenstvi kde  byl jednu dobu  seniorem cirkve. viz: http://www.dan.drapal.org/

Martin 11.5.2006 8:56

Muži versus Ženy

Nevím, zda jste tu knihu četl. Dle mého vnímání je ideovým obsahem hlavně vyvážení principů mužství a ženství ve společnosti. Současná lidská společenství vytvořila převážně maskulinní řády. Kniha může v tomto směru změnit pohled na věci.

Akai 11.5.2006 8:55

Církev včera, dnes a zítra ?

"Od doby, kdy lidé začali uctívat falešnou modlu sexu, ztrácejí

plodnost?" WOW, a jak to lidstvo dělalo ty cca 3000 let před kristem ? To oni vlastně vymřeli ? Chudinky Egypťané ... ;-) A nějak se mi nechce zdát že by muslimové, budhisté a ostatní náboženství nějak populačně strádali.

Ale k věci. Šifra mistra Leonarda je kniha. Beletrie. Ne učebnice náboženství.  Knihu jsem četl, líbila se mi,  ale rozhodně NIJAK nezměnila můj pohled na křesťanství.

Současný trend odklonu od křesťanství v Evropě bych viděl spíš v tom, že lidé už přestávají být hloupým nemyslícím stádem a o názorech jim předkládaných začínají přemýšlet. A v učení církve svaté je z racionálního hlediska mnoho myšlenkových veletočů. (Prezentace Jidáše jako záporné postavy - proč ? Udělal jen to co měl předurčeno. Kristova mučednická smrt ? U jiných je to hazard, nebo sebevražda. Ale u něj to bylo předurčeno....) Ale abych jen nekritizoval, vážím si cirkví (NENÍ jen jedna, jsou i starší a moudřejší učení než křesťanství) protože dávají člověku vnitřní klid, pokoru před sebou samým, snaží se vštěpovat morální zásady. Už z těchto důvodů si myslím že rozhodně má i v této době své místo ve společnosti. Ale musela by se trošku přizpůsobit a ne zkostnatěle trvat na středověkých zásadách (antikoncepce ...)

Borek 11.5.2006 8:55

Re: Re: Máte to v bibli nějaké pomotané

Správně Vašku.

I Hitler byl podobný populista, který každou chvíli tvrdil něco jiného. Podle toho, ke komu právě mluvil.

A je to poněkud srandovní mluvit o "vytrhávávní" jde-li evidentně o zcela protikladná tvrzení...

Eurorealista 11.5.2006 8:50

Boží trest na ně

Závidím křešťanům jako je Drápal. Na každou věc mají snadnou odpověď: na bezbožné národy Evropy padl Boží trest v podobě nízké porodnosti. Já nejsem křesťan  , ale mám 3 děti takže se Bůh u mne s trestem ještě rozmýšlí. Nic proti duchovnu a duchovnímu životu,,naopak,  ale kresťanství tady neomezeně vládlo celá staletí s 99,999 % křesťanů za středověku a že by to byli nějací lepší lidé než my a že by to byly , nějaké lepší časy pro lidi než ty dnešní, to jsem si nevšiml. Navíc informace o tom , že by náhodou Ježíš byl ženatý a měl dceru by snad žádným způsoběm nemohla z křesťanského hlediska zmenšit velikost Syna Božího. Proboha v čem? Ať mi to někdo vysvětlí? Jeho oběť by byla stejně dokonalá, jeho život rovněž, protože počít dítě z lásky nikdy nebyl žádný hřích. V celé story jež se táhne touto knihou jde pouze o útok na určitou lidskou interpretaci života Ježíše Krista, což není dílo Boží, ale lidské. A tento román je maximálně útokem na církev , ale ne na Krista. Samozřejmě pro lidi, pro které je Církev skoro větší než Kristus jako u autora článku, je toto provokace. Ale milí křesťani, můžete si za to sami. Dokud bude Vaše víra dogmatická, dokud budete věřit tomu co se o Kristu psalo a nebudete ho hledat v sobě, do té doby si zasloužíte abyste takto trpěli. Protože Spasiteli bude jedno co Vy si o něm myslíte a i případný Boží trest je plně v Jeho kompetanci a nezáleží na tom co si přeje křesťanská obec. Nechte to na něm. Ptejte se křesťané raději sami sebe jestl z Vás vyvěrá ještě duchovní síla Krista, když tak moc lidí se od církve odvrací.

zcr 11.5.2006 8:47

tak tak,

navic se potom da snadno urcit, ktere maji dobry konec (tece krev cizi) a ktere spatny (tece krev vlastni).

maYda - dokončení 11.5.2006 8:30

....vyjadřovat se ke každému škváru. A jestli ano, jestli nemá světu nic víc, než pohoršení nad takovou knihou nabídnout, tak to je asi to, co téhle kultuře podřezává větev

maYda - dokončení 11.5.2006 8:27

Na to, jak žiju, jak se rozhoduju, v jaké věřím hodnoty, co učím svoje děti nemá vliv jeden škvárový bestseller. A myslím, že ve světě jsou důležitější věci k řešení, než Šifra mistra Leonarda a že církev má neléhavější úkoly, než se vyjadřovat ke ka

maYda - dokončení 11.5.2006 8:23

V křesťanství jde hlavně o to, jak se jím dáváme vést ve svých osobních životech, jak naplňujeme my přikázání, která jsme jako křesťani přijali.