9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Práva nebo vděčnost, kořist nebo dar

Nedávno jsem čirou náhodou v rozhlase zaslechl mluvit jistou sociální pracovnici o pomoci bezdomovcům a o sociálním bydlení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 26.12.2018 18:56

No, svatá kniha nám vydržela tak dlouho hlavně proto, že v ní naleznete podporu pro cokoliv - pro A i pro non A - stačí jen hledat a správně interpretovat.

J. Jurax 26.12.2018 18:53

No, ona se ta bílá křesťanská civilizace do dnešního stavu dostala hlavně tím, že se na podobná boží nabádání o nestarání se vybodla.

Protože kdyby ne, zbytek světa by neměl co přejímat, neboť ta bílá křesťanská civilizace by dodnes byla v hlubokém středověku.

J. Pokoutný 26.12.2018 18:49

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Ovšem moderní překlad hebrejského výrazu "nezabiješ" je spíše "nezabiješ zákeřně" resp. nezavraždíš". Připadá mi to rozumnější, než plakat nad někým, koho jsem musel zabít v sebeobraně. Koneckonců, i křesťanům trvalo cca 300 let. nž při obranných bojích proti džihádu přišli na koncept "obranné", resp. náboženské války. Byzantincům se to nepodařilo do pádu Konstantinopole.

J. Jurax 26.12.2018 18:45

Přesněji můžeme si každý dělat ne co chceme, ale co můžeme. Ono je celkem dost omezení různého druhu, jež naše chtění objektivně omezují.

Například já opravdu nemůžu udělat salto nazad z místa, ač bych chtěl ... a ono je toho víc ... :-)

J. Jurax 26.12.2018 18:29

Všeobecná deklarace lidských povinností by být měla.

Základní povinností by mělo být postarat se o sebe sám a žít z prostředků získaných vlastní prací.

J. Vintr 26.12.2018 18:23

Re: vina a vděk

A díky tomu "nestarání se" se bílá křesťanská civilizace dopracovala dnešního stavu. Zato zbytek světa by bez přejímání toho, co vyprodukovala ta křesťanská civilizace, byl dodnes v hlubokém středověku.

J. Sova 26.12.2018 17:25

Re: Nevím jak souvisí

Samozřejmě, jste přece křesťan.

Lk 6,27 Ale vám, kteří mě slyšíte, pravím: Milujte své nepřátele. Dobře čiňte těm, kteří vás nenávidí. Žehnejte těm, kteří vás proklínají, modlete se za ty, kteří vám ubližují. Tomu, kdo tě udeří do tváře, nastav i druhou, a bude-li ti brát plášť, nech mu i košili! Každému, kdo tě prosí, dávej, a co ti někdo vezme, nepožaduj zpět. Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi. Jestliže milujete jen ty, kdo vás milují, můžete za to očekávat Boží uznání? Vždyť i hříšníci milují ty, kdo je milují. Činíte-li dobře těm, kteří dobře činí vám, můžete za to očekávat Boží uznání? Vždyť totéž činí i hříšníci. Půjčujete-li těm, u nichž je naděje, že vám to vrátí, můžete za to čekat Boží uznání? Vždyť i hříšníci půjčují hříšníkům, aby to zase dostali nazpátek.

Ale milujte své nepřátele; čiňte dobře, půjčujte a nic nečekejte zpět.

J. Ticháček 26.12.2018 16:58

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Ani ne tak potížisty, jako realista. Nebo snad pragmatik. Ono totiž to desatero (včetně těch bodů, které dle jiného příspěvků Ježíš vypíchl), není soupisem lakonických přikázání, ale jde spíše o souvětí, která ta přikázání definují dosti přesně, včetně oblasti jejich platnosti.

Například ono - nezabiješ - se vztahuje pouze na bližního. Původně Israelitu, evangelia jej díky příběhu o cizinci že Samaří rozšířila na další lidi, kteří zachovávají jakýsy étos, který je našemu blízký. Ale ono - nezabiješ - nám umožňuje zamordovat každého, kdo se nechová jako bližní náš.

Tak to chce do té knihy občas kouknout.

J. Zaorálek 26.12.2018 15:56

Ano, vidím to podobně, možnosti jsou. Problém je, dle mého soudu, že neumíme se zdroji správně hospodařit. Hlavně v některých částech světa.

J. Sova 26.12.2018 15:40

Re: vina a vděk

Taky tam je podobenství o dělnících na vinici. Po denáru obdrželi ti, kteří pracovali celý den i ten, kdo pracoval hodinu. Chtěl byste mít takového zaměstnavatele? Bible je rozporuplná kniha.

Mk 6,8 Přikázal jim, aby si nic nebrali na cestu, jen hůl: ani chleba, ani mošnu, ani peníze do opasku.

Lk 9,3 A řekl jim: „Nic si neberte na cestu, ani hůl ani mošnu ani chléb ani peníze ani dvoje šaty."

Vzal byste si hůl nebo ne?

Z. Frys 26.12.2018 15:17

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Domnívám se, že klasický liberalismus není ideologie, ale jednoduchý sociálně-ekonomický model, založený na jednoduché větě: nechte nás být (laissez faire). Tedy na svobodě (negativní).

Z. Frys 26.12.2018 15:12

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Popravdě, i kdybych byl jen minarchista (stát jen pro zajištění bezpečnosti a vymahatelnosti práva (přirozeného)) , nic na věci nemění, že chci minimalizovat zásahy státu do života. Anarchokapitalisté jsou jen limitním případem klasického liberalismu a nejsou to, prosím, žádní revolucionáři. Naopak, důslední evolucionisté. I když bychom se v detailech lišili, základní idea je jasná. Děkuji.

J. Anděl 26.12.2018 15:04

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Blížíme se k sobě v tom, že já se domnívám, že stát by měl požadovat povinností co nejméně. Anarchokapitalismus se mi jeví jako idea, která by mě připravila o prostor žít život dle svých představ ve světě, který je. Nejsem revolucionář.

Z. Frys 26.12.2018 15:02

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Ano, přesně to jsem si chtěl od vás přečíst - že vůči vám nemám žádnou povinnost (a vy vůči mě). Co se týče státu - stát nesmí mít vůči nám jiná práva než máme my lidé vůči sobě navzájem. Stát si samozřejmě přivlastňuje daleko více práv než mu náleží.

Dle Oppenheimera je stát: „Organizace politických způsobů. Je to systematizace loupeživých procesů na daném území. Zatímco běžný zločin je sporadický a nejistý a lano, na kterém násilnický parazit visí, může být odporem jeho obětí kdykoliv přestřiženo, Stát poskytuje legální, metodickou a systematickou cestu k loupení soukromého vlastnictví. Poskytuje jistou, bezpečnou a relativně „mírovou“ cestu parazitického hradu ve společnosti."

J. Anděl 26.12.2018 14:59

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Respektem jsem v tomto případě myslel podvolení se pod hrozbou sankce, jinak souhlas.

Všechny povinnosti, které na nás stát ukládá, jsou pod hrozbou sankce. Tvrdím, že jich má být co nejméně, to je moje pointa.

J. Anděl 26.12.2018 14:56

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Já nejsem moc na různé ideologie, beru svět, jaký je.

M. Prokop 26.12.2018 14:55

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Povinný respekt nemůže fungovat.

Mohu pod sankcí nenadávat nějaké úřední osobě. Musím ji taktéž pod sankcí uposlechnout. Ale pokud ji budu respektovat, musí si to zasloužit, to nejde nařídit.

J. Anděl 26.12.2018 14:51

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Jakou povinnost máte vůči panu Bedřichovi, to nemám ponětí. Vůči mně žádnou. Stát si vaše dodržování povinností umí represí vynutit, ovšem samozřejmě lze se mu vyhýbat.

S právy i povinnostmi je to stejné - matka příroda nám nenadělila žádná a žádné.

Z. Frys 26.12.2018 14:41

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Povinnost platit daně? Když vás přepadne lupič se zbraní v ruce, je vaše povinnost odevzdat mu peněženku s penězi?

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/021/100/taxationistheft.jpg

Povinná školní docházka? Není ta povinnost spíš otroctví nebo nevolnictví? Vzdělání je zcela normální komodita na volném trhu, kterou si můžete zakoupit, nikoliv vnucená povinnost. Jako povinnost to smysl nedává.

Povinnost dodržovat zákony? Tedy pozitivní právo? To ani v principu nejde, neb pozitivní právo je nekonzistentní, samo se sebou v rozporu. Leda tak právo přirozené, ale jeho dodržování je zahrnuto už v principu neagrese. V konečném důsledku neexistuje žádná eticky obhajitelná povinnost.

Stát by se neměl vůbec vměšovat lidem do života. Neměl by vůbec existovat. Jsem anarchokapitalista a stát nenávidím: https://www.mises.cz/clanky/nenavidite-stat--525.aspx . BTW, zkuste Rothbarda, Etiku svobody: https://www.mises.cz/literatura/etika-svobody-73.aspx

Z. Frys 26.12.2018 14:30

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Povinnost platit daně? Když vás přepadne lupič se zbraní v ruce, je vaše povinnost odevzdat mu peněženku s penězi? https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/021/100/taxationistheft.jpg

Povinná školní docházka? Není ta povinnost spíš otroctví nebo nevolnictví? Vzdělání je zcela normální komodita na volném trhu, kterou si můžete zakoupit, nikoliv vnucená povinnost.

Respekt k úředním osobám? Myslíte ty uniformované opice - gestapo či městapo - jejichž heslem je "buzerovat a prudit"? Nebo snad respekt k úředníku nejvyššímu - rudohnědému ruskočínskému ekonomickému zm*dovi?

To snad nemyslíte vážně.

Ptal jsem se níže pane Bedřicha, jakou mám vůči němu povinnost, opovědi jsem se nedočkal. Třeba mi odpovíte vy.

J. Anděl 26.12.2018 14:25

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Povinností máte jen pár - platit daně (je-li z čeho), posílat děti do školy či očkování (máte-li nějaké), starat se o svůj majetek do té míry, aby neškodil druhým (třeba aby na ně nespadl váš balkón).

J. Anděl 26.12.2018 14:19

Re: Zjednoduším to - v naší době a na Západě se zapomíná na velm

Zajímavý soubor "povinností" je obsažen v jógických pojmech jama a nijama. Jama jsou "zákazy", nijama pak "povinnosti". A podotýkám, že jde o zákazy a povinnosti adepta jógy, nikoliv státní legislativu, vynucovanou represí...

Dle nějakého jogínského webu je:

"jama: NE-násilí, NE-lhaní, NE-kradení, NE-lakota a uvážené požitky

nijama: čistota, spokojenost, askeze, studium a akceptování existence Boha (vyšší moci / formy energie / zákonitosti, principu)" (konec citace)

Stát by měl podle mě povinnosti omezit na povinnost dodržovat zákony a platit daně. Smysl dává ještě školství a esenciální zdravotnictví (kvůli epidemiím a tak).

J. Anděl 26.12.2018 14:05

Re: vina a vděk

Má pravdu, přecedo. "Dělání si starostí" košili neušije. :)

Ale ještě tam maj křesťani třeba to podobenství o hřivnách.

J. Anděl 26.12.2018 13:57

Re: Jestlipak existuje Všeobecná deklarace lidských povinností?

Podívejme se, jaké různé povinnosti lidé po planetě mají - povinnost platit daně je skoro všude. Pak je povinná školní docházka, povinné očkování. Povinnost starat se o svůj majetek do té míry, aby ostatním nezpůsobil újmu (auto, dům atd.). Pak je povinný respekt k úředním osobám (policii atp.).

Podle mě to stačí.

V některých zemích ještě mají takřka či zcela povinná náboženství (včetně komunistické ideologie) a z toho plynoucí řadu dalších dílčích povinností. Z mého pohledu je to cesta špatným směrem.

J. Sova 26.12.2018 13:54

Re: vina a vděk

Mt 6,25 Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm a tělo víc než oděv? Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne, nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho cennější?

A o oděv proč si děláte starosti? Podívejte se na polní lilie, jak rostou: nepracují, nepředou – a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oděn jako jedna z nich.

Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která tu dnes je a zítra bude hozena do pece, neobleče tím spíše vás, malověrní? Nemějte tedy starost a neříkejte: Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si budeme oblékat? Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete.

J. Anděl 26.12.2018 13:52

Re: Ještě, že jsem v několika generacích "nevěřící"

Nikdo nemusí, stejně jako nikdo nemusí sbírat známky nebo zachraňovat uprchlíky. Můžeme si každý dělat, co chceme (leda za něco nás někdo klepne přes prsty).

J. Anděl 26.12.2018 13:50

Re: vina a vděk

Já myslím, že může a v některých případech vede, ať už u některých jednotlivců či exotických křesťanských sekt. Ale - snad pochopitelně - tyto směry v historické soutěži moc neobstály.

A ani svádění realizace vlastních (třeba politických) cílů na vůli Boha také není v křesťanském světě zcela neznámé.

Hrozí-li západní kultuře od islámu cokoliv, není to fatalismus. Fatalismus se dnes, mám takový dojem, projevuje nejvíc právě na Západě - že prý "se přece" musí pomáhat, že musíme tohleto a nezmůžeme nic s támhletím. To je fatalismus, skrytý za jetřebismem.

M. Pivoda 26.12.2018 13:12

Právo na patent své technologie. Je to lidské právo?

V roce 1589 britská královna Alžběta I (nikoliv ta dnešní, ta je již Alžběta II) odmítla udělit patent na automatický tkací stroj (a ten její zákaz vydržel cca 200 let).

Své zamítavé rozhodnutí v roce 1589 královna Alžběta zdůvodnila takto: "Uvažte, co by ten vynález mohl způsobit mým poddaným. Jistě by je zruinoval tím, že by je vyhnal ze zaměstnání. Tím, by se nich stali žebráci."

J. Vintr 26.12.2018 13:04

Re: Děkuji

V Rusku a na Ukrajině za to může nejspíš převážně alkohol. To v případě převážně muslimské Afriky a dotčených částí Asie nepřipadá v úvahu.

J. Vintr 26.12.2018 12:58

Re: vina a vděk

Křesťanství, na rozdíl od Islámu, nevede k fatalismu. Naopak spoléhání jen na Boží pomoc bez toho, že by se člověk snažil pomoci si sám, se považuje za hřích. Křesťan také nemůže přenést zodpovědnost za důsledky svého jednání na Boží vůli.