16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
zdenda 14.10.2008 2:34

Filosofie je důležitá ale...

Pročetl jsem si s velkým zájmem tuto diskuzi. Je sice pravda, že je občas dobré povznést se nad všedními starostmi, ale teď, když už zase padám k zemi, je mi docela jedno, kde udělali bankéři chybu, kolik peněz v bance bude pojištěno (neb tam skoro žádné nemám), kolik peněz odněkud do bank nalejou vlády. Protože se řadu let snažím pracovat jako grafik pro relaitní trh, a docela úspěšně a pro některé i velké developery, pociťuji krizi na vlastní kůži již několik měsíců. Projevuje se zejména snížením počtu zakázek, odkládáním developerských projektů někdy až o rok ale také snižováním nákladů spokojením se i s horší kvalitou odvedené práce. Za 15 let mého působení v oboru je to poprvé, co se něco takového stalo. Pro mne je to jasný dopad krize. Vzhledem ktomu, že jsem se vždy sám staral o sebe a svou rodinu a nikdy nehledal nějakou berličku, budu i nadále hledat své zákazníky na trhu a přesvědčovat je o kvalitě mé práce a její užitečnosti pro ně. Bude to asi velmi tvrdé a proto právě teď potřebuji svobodný trh a ne nějaké regulace a podobné "klacky pod nohy". Věřím, že se z toho svou pracovitostí a dovedností dostanu. Prosím pište dál různé názory a filozofické úvahy, já si je, i když technicky vzdělán, se zájmem přečtu. Teď mne však omluvte, jdu pracovat abychom se já a má rodina měli zase v budoucnu o trochu líp.

Liberta 14.10.2008 0:05

To ještě není Armagedon!

Článek je celkem zajímavé leč tradiční křesťanské povzdechnutí nad nenapravitelností světa. Jak většinou pana Drápala oceňuji, protože do konzumního povrchního chápání událostí vnáší "vyšší princip", tentokrát bych ostře poznamenala, že je úplně vedle. Zlobí mě, že si vybral téma, kterému zamák nerozumí (finanční trhy a finanční krizi), a přesto k němu něco rezolutně prohlašuje. Spousta jevů přírodních i jinak přirozených (typicky sociologických, ekonomických, demografických) se jeví jako chaotická, neřiditelná a nepředvídatelná, ale to je v pořádku, to ještě není žádný Armagedon. I přes zdánlivou chaotičnost se chovají zákonitě (jsem o tom přesvědčena a dá se to i dokázat - něco jsem o tom studovala). Jiná věc je, samozřejmě, že je to chování problematické a nezvladatelné. Je trochu primitivní v tom spatřovat konec světa... 

Olin 14.10.2008 0:32

Re: To ještě není Armagedon!

Sorry, liberto, nechci se do tebe navážet, protože se snažíš argumentovat racionálně, ale nemáš pravdu.

Předně Drápal se jasně vyslovil o napravitelnosti tohoto světa. D.D. je vodjakživa "semipelagián" a v tomto článku to potvrzuje. Zadruhý není pravda, že tomu zamák nerozumí. Technicky jistě ne. Filosoficky ale do značné míry ano. A protože se jedná o ekonomickou realitu, skládá se tato z obojího. Protože jsem praktik "v penězích" tak tomu narozdíl od něj rozumím trochu technicky, ale právě proto vyhledávám oporu ve filosofickým pohledu. Jako každýho z branže mě totiž trápí "provozní slepota". Lidem s Drápalovic rozhledem a erudicí by měli naslouchat bankéři a ministři. Bylo by míň průserů, i když jim "filosofové" nedovedou poradit, jak přesně to zařídit. Na to už technik přijde sám. Zatřetí Drápal nemluví o chaosu, jenž je - jak píšeš, ale o přílišné složitosti. Konkrétně finanční krize je přímo způsobena  přehnanou složitostí trhu s úvěry. Začalo to v USA, kde se hypotéky kryjí cennými papíry (na jejichž název si nemohu vzpomenout), který byly pak prodány na světovém trhu, dalšími bankami "zabaleny" do nového dluhopisu a prodány dál, dalším držitelem byl vytvořen celý balíček a prodán s kreditem, který mu již nepříslušel, protože kredit mu dodal prodejce (banka), který sám nevěděl pořádně, co to prodává a kde je toho fundament. A já jako praktik se děsím, protože moji zákazníci vlastní tzv. high yield bonds, naštěstí jen v podobě fondů, a já nevim, co to vlastně mají a mám nejasný pocit, že je to rizikovější než akcie. Bordel, co? O této přílišné složitosti tam byla řeč, i když Dan Drápal detaily nezná. Zato chápe kde je něco špatně.

Liberta 14.10.2008 1:04

Re: To ještě není Armagedon!

Nesouhlasím s Vámi, Oline (zůstanu u vykání ):

1. Dobře víte, jak je to s napravitelností tohoto světa. V lepším případě můžeme křesťansky doufat v masový obrat, ale pořád jde o "napravování" a nikoliv o "napravení". Můžu se celý život snažit o nápravu, ale jak na tom závěrem budu, posoudí Někdo Jiný, že.

2.: "filosoficky" něčemu rozumět zdaleka neznamená tomu rozumět. Finanční trhy nejsou nic abstraktního a neuchopitelného. Je to "jen" jeden z tisíců složitých problémů lidské civilizace. Nic víc. Je líbivé sem tahat filosofii, vypadá to noblesně, ale je to od věci. Je to jako byste tahal filosofii do neurologické operace mozku nebo do programování řídícího systému raketoplánu. Vždycky tam najdete analogie s všehomírem, věčností nebo s něčím tajuplným, ale ve skutečnosti to je jen složitý problém.

3. Slovo "chaotický" používám jako synonymum k "složitý". Není to sice přesné, ale studovala jsem systémy vyšších (neceločíselných) řádů a hrála si v dizertaci s deterministickým chaosem v modelech ekonomických (příkladem je právě burza), přírodních (třeba počasí) nebo fyziologických (EKG, kardiosignál). Jejich chování podléhá zajímavým zákonům. Tím nechci tvrdit, že na finančních trzích není přítomen iracionální prvek ("důvěra", např.), ale z hlediska systémů to je "jen" porucha, vnější či vnitřní disturbance. Proto mě neděsí, že je v tom "bordel", jak píšete. A pokud se ve věci nějak angažujete, zaráží mě, že v tom máte bordel i Vy...:-/

4. Na postojích pana Drápala je impozantní jeho nadhled. Zde však tvrdím, že je to pozice nemístná. Na finanční krizi není nic, co by zavánělo nadpřirozenými silami. A pro člověka Drápalova zaměření je značně riskantní se vyjadřovat tak, jak učinil v tomto článku, neb si koleduje o jemné opovržení z řad odborné (byť křesťanské) veřejnosti. :-P

Olin 14.10.2008 1:39

Re: To ještě není Armagedon!

Skutečně s tím filosofie nemá co dělat? Slyšela jste někdy o Hirogenech? Filosofie arci nemá co na práci na operačním sále, ale zato má velmi důležité slovo do zdravotnictví.

Přečtěte si ten článek ještě jednou. Jeho "filosofie" nemá ani tak ambici léčit samotné banky, ale lidi, kteří na tu krizi nějak reagovat musí. Co s tím uděláme? Jak té krizi porozumíme? Jako technickému problému? To nepodceňujme, ale je to samozřejmě málo. Kdyby se s tímhle spokojili Američani ve 30.letech, máme tu džungli v akciích dodnes a ani nedokážete ocenit, čeho jsme uchráněni. Kdyby se s tím  spokojila Rooseveltova administrativa před sto lety (myslím Teddyho), kartely by byly všemocné a opět ani nedovedete ocenit, čemu unikáme. Za těmi rozhodnutími stojí filosofie, pak až přijdou technici a navrhnou řešení, které funguje. 

A propos - skutečně tohle není armagedon. Ale podstatným sdělením Drápalova článku je varování: krize tendují ke špatným koncům - ačkoli se tomu dá zabránit, hrozí, že to lidi včas neprohlédnou.

Liberta 14.10.2008 20:31

Re: To ještě není Armagedon!

To jste řekl hezky - jeho filosofie nemá ambici léčit samotné banky, ale lidi.

Pokud se týče metod, kterými se řešila nebo překonávala krize v 30. letech, nemohu komentovat, moc toho nevím. Nezdá se mi však, že by metoda byla filosofická. Bude to spíš soubor ekonomických opatření a politických rozhodnutí , který vedl ke konsolidaci, i když to trvalo pěkně dlouho. Z tohoto hlediska je optimisticky předčasné tvrdit, že my už něčemu unikáme. Nikde není psáno, že současné ekonomické a politické zásahy budou účinné v tom smyslu, v jakém jsou podnikány (např. mě jakožto laika překvapil vedlejší efekt státních záruk za vklady občanů - přesun vkladů do sousedních států a narušení rovného finančního trhu - to může mít dalekosáhlý důsledek).

Nerozumím závěru Vaší argumentace - že "ačkoli se tomu dá zabránit, hrozí, že to lidi včas neprohlédnou." Nechápu, jak mohou "lidé" prohlédnout krizi (?) a jak jí mohou zabránit (???)8-o. S morálkou, filosofií a vírou to nemá nic společného.

Olin 15.10.2008 0:50

Re: To ještě není Armagedon!

Asi jsem se špatně vyjádřil. Lidi někdy neprohlédnou ty špatné konce, dokud není pozdě. Vyprovokováni krizí volí novou cestu a sice úplně špatným směrem. který se jim nabízí jako na talíři.

 - filosofický základ regulačních opatření po odeznění Velké krize v americe: zodpovědní nejprve museli přijmout zdánlivě absurdní myšlenku (myšlenku!) že trh s investicemi bude spoután dozorem s tím, ŽE některým lidem bude umožněno svobodně investovat a přitom zároveň většině národa to nebude povoleno a pokud by to činili bude to posuzováno jako trestné. Přitom tíha důkazu, že smím investovat způsobem, jímž moji sousedé nesmí, leží na mně, nikoli např. na berňáku. To ostatní je pak politické rozhodnutí a následně právní řešení a pak technické řešení kapitálového dozoru, ale co je na počátku této kacířské myšlenky? Od té doby to funguje a tato dnešní krize znovu ukazuje, jak dobře to funguje. Jinak by už byl americký národ na lopatkách, ale není, protože většina ztrát nejde z kapes většiny občanů. Také většina dnešních zisků z krize se týká omezeného segmentu občanů.

 - také ten problém protitrustových zákonů: zákony v tomto případě byly schváleny už dávno, ale nefungovaly, protože americká veřejnost sdílela přesvědčení, že každý může koupit co chce. Musela se změnit filosofie vlády: MY máme PRÁVO mocí zabránit tomu, aby občanu Bullovi patřilo kolem dokola úplně všechno! "ó jak neamerické..."

Příklad chybné filosofie z dějin téže země. "Lidi by neměli chlastat. Alkohol je metla lidstva. Proto zakažme jeho výrobu a bude pokoj. Všechny mámy v zemi nám poděkují."

Jestli budou současné zásahy účinné nebo ne to nevíme. Nemáme odstup a musíme přijímat riziko omylu. Ale musíme činit opatření promyšleně, a to nejen technicky, nejen politicky, ale i filosoficky. Tak, aby se s radikální změnou dokázala veřejnost ztotožnit, přestože to vypadá kacířsky. 

Liberta 15.10.2008 23:02

Re: To ještě není Armagedon!

Působíte na mě dojmem, že sedíte v Americe. Vidíte věci očima a pohledem Středoevropanovi cizím. Jako člověk, který prožil skoro půlku života za socialismu a celý život uprostřed Evropy, nerozumím dobře, co za světobornou myšlenku musí ti svobodní Američané přijmout, aby nevyhladověli, a jak velmi se musejí ve své svobodě omezit, aby si nepodřezali (spíš nerozprodali )virtuální větev pod zadkem. Nucený dozor nad finančními trhy a jeho regulace je primárně odborným (ekonomickým) imperativem, posléze politickým rozhodnutím a nakonec technickým řešením. Zda to společnost pochopí a přijme, je záležitostí propagandy politické reprezentace. Pořád tu nevidím žádnou filosofii... 

Celá krize má z mého pohledu jediný filosofický rozměr: je to vztyčený ukazováček (jeden z několika vedle toho ekologického a toho, který zastupuje všechna  rizika informační společnosti). Je to výstraha před zakotvením životních hodnot ve věcech hmotných, pomíjivých a neuvěřitelně labilních.

olin 15.10.2008 23:36

Re: To ještě není Armagedon!

Sorry, v Americe jsem nebyl ani den, jen mám "střevo" Karla Maye :-)   ...ne, jen jsem studoval historii. Protože jde o "americkou" krizi, používám příklady odtamtud, ale evropské dějiny znám mnohem líp.

pokud jediný filosofický rozměr vidíte v tom co jste napsala, tak to je velmi málo, totéž byste jistě napsala před deseti lety a totéž by vám řekl Jan Ámos Komenský nebo Tomáš Kempenský. Mohu vás ujistit, že se pomíjivými finančními produkty celkem slušně živím, tedy mi na nich musí záležet, ačkoli to má jen málo společného se skutečnými životními hodnotami, na kterých mi záleží a které jsou zakotveny jinde. Musím kromě dalšího být schopen platit účty a protože hlavní zdroj mých životních hodnot odmítá vidět člověka jako dualistický svár hmoty s duchem, ale vidí mě jako integrovaného jedince, nezamítám ani hodnotu věcí hmotných, byť se tyto používáním ničí.

Podle mne  představa, že přijetí nějakých opatření je otázka odborná atd. a konečné přijetí je záležitostí nějaké propagandy je naprosto mylná. Ve skutečnosti chodí veřejnost úplně jinými cestami.

Příklad můžete vidět a sledovat na našich právě probíhajících dějinách: evropská integrace JE ekonomickým imperativem, JE politickým rozhodnutím, MÁ technické řešení, a MÁ podporu mohutné propagandistické kanonády, a přece nepodaří se to, selže to, zadrhne se to. A to vám píšu já, zastánce evropské integrace. A vím proč. Mnoho let se věnuji studiu evropského myšlení. A je mi to líto.

Liberta 16.10.2008 21:37

Re: To ještě není Armagedon!

Že nesedíte v Americe jsem posléze zjistila také (pomocí lokalizátoru), a máme dost podobnou IP adresu :-)

Ovšem čím déle diskutujeme, tím méně rozumím, kde tedy ta Vaše filosofie v celé věci je. Obviňujete mě, že to filosifické, co na věci vidím (a to mi dalo dost práce), je málo. Nikde netvrdím, že ÚSPĚCH celé akce spočívá jen v odborném a politickém zásahu. Vše může správně proběhnout, a výsledek selže. Mě to nepřekvapuje - mé milované chaotické systémy se takhle chovají rády ("mávnutí motýlích křídel může na druhé straně zeměkoule vyvolat uragán"). A odpor veřejnosti je pěkné mávnutí křídel!

Přijetí čehokoliv společností je ovlivněno propagandou, lituji. Také se mi to nelíbí, ale jako člověk znalý historie to musíte vědět lépe než já. Jakými "jinými cestami" podle Vás chodí veřejnost?8-o - Tvrdím, že lidé jsou manipulovatelní. Pokud odborníci (obojího druhu - na ekonomii i na politiku) usoudí, že je třeba přijmout opatření, a úspěch těchto opatření JE ZÁVISLÝ  na přijetí davem, je nutné to zařídit tak, aby to zafungovalo. Takže propaganda (informační kampaň, osvěta...jak chcete).

A to se možná dostáváme k jádru naší neshody: Vy asi máte na mysli právě tento "filosofický" moment, kdy lidé přijmou za své určité chování vedoucí z problému.Tvrdíte (pokud rozumím), že zde je ta chvíle pochopení, porozumění - něco, co dekódujete i v článku pana Drápala. - S tím mohu souhlasit , ovšem změnu chování lidí v tomto případě nevidím jako důsledek nějakého vnitřního přerodu (filosofie), nýbrž jako výsledek obratné manipulace nebo jako rychlou adaptaci na změněné podmínky (racionální reakce na opatření). Pokud mám v bance vklady a pokud mě někdo poučí, že když je vyberu, situaci zhorším, tak je nevyberu. Pokud mě bude za výběr ještě nějak penalizovat, tak je určitě nevyberu. - O Evropě příště :-)

Olin 17.10.2008 11:14

Re: To ještě není Armagedon!

Podívejte se, liberto, abyste porozuměla, na filosofická východiska autora článku: lidi se dnes chovají jinak, než před sto lety. A před sto lety se chovali rozuměji. Že by tehdejší hospodářské krize nebo první světová válka byly jen takové nedopatření v jinak zdravém světě?

Před sto lety. D.D. si očividně myslí to, co mnoho jiných lidí nejen dnes, ale i před těmi sto lety:ˇže totiž kdysi byl svět v lepším pořádku. Nebylo to kdysi dávno, v barbarském středověku, bylo to asi před sto lety, za našich totiž babiček. Přesně totéž napsala Božena Němcová ve své krásné knížce, když se na ni svět sesypal. Už po mnoho generací si mnoho lidí myslí - skutečně hluboce bez sebereflexe myslí - že svět prožil v čase jednu takovou skvělou dobu, bylo to přibližně za našich babiček, a ačkoli ta doba taky nebyla bez chyb, stojí zato zvednout se z dnešního úpadku a něco z toho vrátit.

To je jeden příklad za mnohé z toho, jak jsme ovlivňováni filosofickým porozuměním světa, v němž jsem se octli, a to i bez manipulace. Samozřejmě, lidi jsou taky manipulovatelní a manipulovaní, třeba k panice a nedůvěře k bankám, nebo k absurdní důvěře v burzu. Ale o tom přece ten článek nebyl. Byl o tom, co by se sebou lidi měli udělat navzdory okolnostem.

Liberta 17.10.2008 13:35

Re: To ještě není Armagedon!

Ale vždyť se točíte v kruhu! Jedním dechem říkáte (snad s Drápalem, i když já to tam nevidím), že před sto lety byl svět v lepším pořádku, že lidé se chovali rozuměji (a my je máme napodobit - ? ). A zároveň též citujete, že ta idylická doba byla vždy "za našich babiček", což znamená, že to je jen relativní vyjádření pocitu, že každému současníkovi vždy připadá, že lépe už bylo, ať je to jakákoliv současnost (na letopočtu nezáleží). To je  přece rozpor.

Hospodářské krize a války nejsou žádná "nedopatření v jinak zdravém světě". Jsou samy o sobě zdravé, jakkoliv to může znít morbidně. Prostě ke světu patří a představují očistný samomechanismus, který zakročí, kdykoliv se "řízení" dostane do slepé uličky.  Systémy se chovají tak, jak musí. Jako příroda si hledá svou rovnováhu (i třeba hladomorem, populační explozí a jinými zpětnovazebnými reakcemi, které ji zdánlivě hubí), hledá si ji i společnost (ekonomie, politika, historie...). - Má-li dnes krize propuknout, nechť propukne (máme ovšem tu smůlu, že v ní třeba strávíme zbytek života, že) - z hlediska dlouhodobého vývoje světa je to jen další přirozená etapa. Postoje lidí s problémem samým moc nenadělají, jsou důležité jen pro jejich vnitřní vyrovnání se s tímto údělem.

Olin 17.10.2008 22:45

Re: To ještě není Armagedon!

K tomu prvnímu dodávám, že JÁ si to nemyslím, jen registruji, že si to myslí jiní, a že jich není málo. A  co to asi znamená, že si něco myslí, pokud je to a) hluboké a za b) sdílené? Že se podle toho chovají, ne?

A s tím druhým odstavcem nesouhlasím. To platilo naposled za neandrtálců. Lidská společnost se nechová, jak musí. Má před sebou celý hrozen možných budoucností. Právě to, co jste napsala, demaskuje vaši životní filosofii. Nepochybuji o tom, že máte k tomu přesvědčení neotřesitelné důvody, ale už sám fakt, že tento determinismus nebo jak to nazvat JÁ na lidskou společnost v této podobě nevztahuji, by vás měl umravnit: je to vaše filosofie světa, ne realita. Já mám jiný úděl. Uznávám ovšem, že tento můj úděl je taky jen moje filosofie světa a ne realita. Kdo je vnímavý k okolnímu světu, tomu se jeho vidění světa v průběhu času mění, neboť nemůže ignorovat realitu jen proto, že ji neumí popsat.

A o to tu jde: MY - mj. Dan Drápal a já - máme ambice působit na lidské vidění světa a vytvářet i budoucnost. Nesnažíme se "přežít krizi". To co dělají lidé podobného založení nebo podobného světachápání není ani deskriptiva ani manipulace, ale účast na světě, na budoucnosti, která dosud není.  

Liberta 18.10.2008 0:03

Re: To ještě není Armagedon!

Aha. Už se mi začínáte - VY a Dan - prokreslovat. Už jsme u metafyziky. Už pomalu opouštíme realitu a budujeme fikci. Už začneme citovat přísliby rajského plesání pro vyvolené, kterým stačí jen CHTÍT a PŘIJMOUT, a už se stalo.... Tam jsem se fakt nechtěla dostat.

Aby bylo jasno: svět, který mne obklopuje, vidím tak, jak mi ho dovolí Stvořitel vidět, a právem ho považuji za REALITU. Jako člověk nadaný inteligencí a vlastním rozumem ho mohu poznávat, a tedy vím, že se NEOCHVĚJNĚ řídí zákony, které ho DETERMINUJÍ (pokud jsme křesťané, víme, že ty zákony nespadly z Marsu). Tolik k onomu "determinismu". Gravitace je gravitace, a nemůže nebýt. Konstantní rychlost světla je konstantní, i kdyby si to lidstvo jako jeden muž nepřálo. Cykly konjunktury, recese, krize a deprese se střídají jako den a noc. - Vy, ale ani já, nejsme Ti, kdo "přežíváme krizi". Vy žijete ve fikci momentálně neexistujícího edenu a namlouváte si, že stačí jen chtít, a svět se změní. Já tvrdím, že mé chtění ("účast na budoucím světě") je mou soukromou iniciativou z kategorie vnitřního vyrovnání se s realitou, a na realitu samu to nemá vliv.

Olin 18.10.2008 19:14

Re: To ještě není Armagedon!

Liberto, s některými nesmysly o rajském plesání ani polemizovat nechci, ale rád bych vás upozornil, že se právě dovídáme o vítězství ČSSD  ve všech 13 krajích. Nemůže za to ani gravitace, ani žádný jiný přírodní zákon, nebylo to nijak determinováno, nesouvisí s tím ani chaotické chování živých populací s porušenou rovnováhou, nebo jiného nerovnovážného systému, nepomůžou logistické rovnice, prostě vůbec nic z toho, co jste studovala, protože kromě všeho toho je tu ještě společnost lidí. Klidně si dál namlouvejte, že na okolní realitu nemáte vliv, já tato vyznání považuji za další doklad toho, jak velký význam má filosofické uchopení světa a zejména lidské společnosti pro to, co se nakonec STANE.. 

Liberta 18.10.2008 20:31

Re: To ještě není Armagedon!

Ujíždíte od tématu. Jak byste tak řekl, že ČSSD vyřeší krizi světových finančních trhů? Jak by ji vyřešila ODS, kdyby vyhrála? Cožpak zrovna na tomhle příkladu nevidíte exemplárně, že ač (jako jednotlivec) zvolím kohokoliv mému srdci milého (a můžu Vás ujisti, že jsem nevolila ani jedny ani druhé), je u moci ten, kdo rezonuje s většinou.

Cyklus střídání pravice a levice je jednou z nejběžnějších  politicikých oscilací v zavedených světových demokraciích, co Vás na tom překvapilo? Co jste čekal? Ta vaše "společnost lidí", která podle vás ovlivňuje situace, kde mi nepomůžou "logistické rovnice", je v těch rovnicích dávno zakomponovaná, nechápete? Ony - ty rovnice -jsou o ní, sakra... To, o čem mluvím, nejsou nějaké účetnické počty.

Na okolní realitu MÁM vliv. Je to vliv, jehož akční radius je značně omezen a jehož velikost je vymezena okolnostmi, mojí pozicí ve společnosti a mým úkolem na tomto světě. To je vše. - Krizi finančních trhů v principu neovlivním, a ani Vy ne.

Olin 19.10.2008 0:32

Re: To ještě není Armagedon!

Ach jo! My dva světovou krizi neovlivníme. Ne proto, že to ovlivnit nejde, ale proto, že my dva nejsme zrovna kapitáni světového finančnictví. Ti, kdo jimi jsou, ji ovlivní dost zásadně. Ještě větší počet lidí pak ovlivní ne sice krizi, ale to, co se na základě této zkušenosti  se světem financí, světem podnikání, a světem státních rozpočtů bude nadále dít. A mohou se dít mnohé naprosto různé, vzájemně se vylučující události. podle toho, jak se tisíce různých lidí ve světě rozhodnou. Tisíce, ne miliardy. Nemá to nic společného s pravo-levým kyvadlem.

Cyklus střídání "pravice" a "levice" v zavedených demokracicích je strašně povrchní jev. Reziduum minulosti. Ve skutečnosti jsou politické události jako je volební vítězství levice v těchto volbách prostě jen jednou z možností, která v tomto případě nastala. Není v tom nic determinovaného.

Zpět k tématu: některé projevy krize, která cloumá světem, mají "přírodní" charakter a prostě musí dopadnout. Některé. Je tam ale spousta možností, které nepodléhají zákonům chaosu podle Feigenbaumovy (tuším) rovnice. Společnost není mrak a není to dokonce ani populace, pochopte to! To proto, že se rozhodují konkrétní živí lidé, a rozhodují se často proti logice, proti času, proti nabídnutým východiskům, proti životu. Vím už, že vaší filosofii to neodpovídá, podle vás je zřejmě i nacismus se svým řešením živoské otázky "zakomponován". Ale podle mě ne. A D.D. před tím oprávněně varuje. A v tom je mezi námi dvěma a vámi na druhé straně rozdíl.

Liberta 20.10.2008 18:26

Re: To ještě není Armagedon!

Naše venkoncem nikam nevedoucí diskuse mě donutila si znovu přečíst článek pana D.D. Tentokrát velmi pozorně. Výsledkem je, že NIC Z TOHO,co zde hájíte, v něm není k nalezení.

Autor nejprve popisuje svými slovy mechanismus vzniku fitkivních peněz a transakcí (tj. peníze na monitorech), krach důvěry lidí v tento virtuální produkt a jejich pravděpodobný příklon k realitě (zlato, zemědělství). Srovnává společenské normy v době první krize (domácnosti šetřily, nezadlužovaly se) a v době naší (konzum, dluhy). Pak se právem rozčiluje nad absurditou zisků neproduktivních finančních institucí v poměru k ostatní produktivní společnosti (platy bankovních zaměstnanců...) a tipuje normalizaci v tomto směru. Závěrem doufá, že krize důvěry bude překonána celospolečenským příklonem k tradičním hodotám (kterým "lze věřit"). To je celé.

Myslím, že se sám stavíte po bok DD nějakým iluzorním dojmem, že hrstka jednotlivců (protože společnost nebo populaci jako systémovou hybnou sílu negujete) bude svými postoji (morálními?) sanovat ekonomické symptomy ...8-o;-€ 

Mell 13.10.2008 20:53

Díky za zajímavý článek.

Někdy se mi zdá, že se díky různým výstřelkům lidí, co si myslí, že se nebudou muset nikomu zodpovídat, někde vytratil zravý rozum a lidé pak neví která bije a co mají v krizích, které vyvolali, dělat.

portwyn 13.10.2008 16:09

Poslední odstavec

Nikdo si nevšímá posledního odstavce? Podivné. Obsahuje totiž podstatnou věc. To, co dlouho nikdo nechtěl vidět.

Míra chaosu ve společnosti vzrostla poslední dobou do takové úrovně, že volání mnohých po vládě silné ruky není žádným překvapením. Co jiného je všeobecné pohrdání demokraticky zvolenými politiky? Všeobecné přesvědčení o nevynutitelnosti práva? Všeobecné mínění, že systém favorizuje grázly?

Tady na PSU se občas komentuje to, že nikdo nenese zodpovědnost za evidentní lumpárny na úkor občanů. Za viníka je samozřejmě označen stát. To, co veřejné finance přelili do svých kapes, jsou O.K. a kdo si dovolí ceknout, je závistivá socka a levičák. Vzhledem k tomu, že ČSSD není o nic lepší, bude řada lidí v pokušení volit někoho odjinud - a klidně i grázla, pokud jim slíbí, že "to srovná". A nemyslím teď nějaké socky. Hitler by se bez hlasů znechucené střední třídy k moci nikdy nedostal.

portwyn 13.10.2008 16:10

Překlep

"Ti, co veřejné finance..."

Honza z podhůří 13.10.2008 16:25

Re: Poslední odstavec

Máte pravdu - podobné krize pomáhají vynést nahoru ty nejhorší vůdce. Jen se nedivte znechucenosti střední třídy - je (opět) v situaci, kdy má (svými znehodnocenými úsporami) zatáhnout účet rozhazovačnosti státu.

portwyn 13.10.2008 16:28

Re: Poslední odstavec

Nedivím se. Ostatně střední třída dostala přes držku i při současné reformě.

No, třeba to kleklo ještě včas, aby to dopadlo rozumně a bez extrémů.

Portwyn (taky z podhůří :-))

Olin 13.10.2008 16:38

Re: Poslední odstavec

Honzo, nejhorší vůdce nevynese nahoru ta krize, ale nesprávné reakce na ty krize - jak správně upozorňuje autor.

Nesprávné reakce - to jsou i tyto bláboly, šířící paniku nepoučených: - střední třída totiž nemá znehodnocené úspory, to vím tak bezpečně, jak zná tvůj doktor tvůj zdravotní stav,   - nemá těmito úsporami platit účty státu. Prvmí co je třeba v krizi dělat je orientovat se. To co píšeš možná jednou nastane možná v dohledné době nenastane ale každopádně to je všechno úplně jinak.

Honza z podhůří 13.10.2008 16:50

Re: Poslední odstavec

Oline, nesouhlasím s Vámi - úspory se znehodnocují průběžně, jak inflací klesá hodnota peněz (v návaznosti jak stoupá peněžní zásoba v ekonomice - podívejte se na ekonomická data!). Vše co uspořím se mi znehodnotí a není proti tomu obrany. Znehodnocují se úspory lidí, které si dali stranou na stáří (např. můj otec), znehodnocují se peníze dávané do životních a důchodových pojistek, znehodnocuje se mi vše co jsem dal dětem na stavební spoření. Chcete příklad - před pár dny jsem byl vybírat životní pojistku, kde mne má babička dala jako oprávněnou osobu. Založila pojistku v r. 1991 na 15 let, pojistná částka něco přes 5.000 Kč. Nechcete mi snad tvrdit, že peníze, které mi takto "ze záhrobí" babička darovala mají stejnou hodnotu jako měly pro ni před 17 lety?!!! Nejenom že odvedu státu hned plus minus 50% všeho, co vydělám, dalších víc jak 20% hned jak si něco koupím (DPH, spotřební daně), ale navíc cca 80% všeho co jsem si naspořil mi ukradnou inflací v průběhu dalších 10 let. Jestli tohle není zlodějna, tak co pak už je?!!! Divíte se, že vůči tomuto státu nehodlám být ani za mák loayální????

Honza z podhůří 13.10.2008 16:52

Re: Poslední odstavec

oprava - dalších 50% toho co jsem si naspořil mi ukradnou inflací v průběhu 10 let (i když na těch 80 i víc procent může klidně dojít taky).

Olin 13.10.2008 17:10

Re: Poslední odstavec

Honzo, ty jsi fakt z pohádky. Takovýho smolaře aby člověk pohledal: tobě se znehodnocují i peníze ve stavebním spoření a v životních pojistkách! Dobře, chudej člověk má vždycky pocit že všechno je nalevačku, ale nevěř tomu, že tohle se děje i střední třídě!

Polopaticky: inflace je milosrdná věc a je snadné ji překonat. Já to dělám dnes a denně pro své zákazníky.

Honza z podhůří 13.10.2008 17:41

Re: Poslední odstavec

Když z pohádky, tak z pohádky - vlastnil Honzík kousek lesa, každým rokem mu jeho les přirůstal o 5%. Honzíkovi tudíž vůbec nevadilo, že mu z něj "někdo" kácel a odvážel ročně min. 8% (navíc v královských novinách přece psali, že kácí rozhodně míň než 5%) Ale, proč by se o to vůbec staral, vždyť se mu ten jeho les přece ročně zhodnocoval o těch 5% (co na tom, že byl stále řidčí a svému synovi Honzík na smrtelném loži předal nakonec jen holou pláň s pár stromy).

Olin 13.10.2008 17:43

Re: Poslední odstavec

No, když takto hospodaříš, tak se nediv. Ale neobviňuj zlý svět!

Honza z podhůří 13.10.2008 19:27

Re: Poslední odstavec

Ale Oline, nedělej žes nepochopil, co tím chci říct - přece přesně takhle s námi hospodaří stát. Pokud někdo na inflaci "vyzraje" a ta ho nepostihne, je to jen a přesně na úkor jiného, v celkovém součtu ale proděláváme všichni (PS: přistoupil jsem na Tvé tykání, ale nehledej v tom nic osobního).