23.6.2024 | Svátek má Zdeňka


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jandourkova krize víry

Bývalý katolický kněz Jan Jandourek uveřejnil v předvánoční Orientaci obsáhlou stať „Poučení z krize teologie“ (LN 20. prosince 2014). V ní hodnotí stav současné katolické teologie a křesťanstva vůbec a shledává jej neuspokojivým.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Hanko 8.1.2015 14:45

Re: ateismus

Podle mě u Boha je situace ještě jasnější, než v případě pouhé absence důkazu. Například, nemáme důkazy o existenci mimozemského života, a přesto je docela pravděpodobné, že existuje. U Boha je to ovšem právě naopak. Důkazy pro něj neexistují, a navíc je jeho existence nepravděpodobná sama o sobě.

J. Vintr 8.1.2015 16:57

Re: ateismus

Vám třeba připadá pravděpodobné, že se atomy neživé hmoty jen tak náhodou dokázaly samy poskládat do tak složité struktury, jakou je třeba i ta nejjednodušší rostlinná buňka? A že se schopnost té buňky replikovat se dělením vzala také jen tak sama od sebe pouhou náhodou? Pokud vím, tak se ještě nikde lidem nepodařilo uměle vyrobit funkční živou buňku. A to na rozdíl od té slepé náhody znají předem vstupní suroviny a finální výsledek, takže by k tomu nemuseli potřebovat ty miliony let slepých pokusů.

J. Sova 8.1.2015 17:09

Re: ateismus

Evolucionista netrvrdí, že život vznikl náhodou.

http://holbachia.sweb.cz/texty/klasik/evolution.htm

Citace z článku: "Evoluční teorie tvrdí, že život začal a jeho evoluce pokračovala úplnou náhodou (by random chance)."

Neexistuje zřejmě žádný jiný výrok, který by byl lepší známkou toho, že debatér nerozumí evoluční teorii.

J. Vintr 8.1.2015 17:25

Re: ateismus

Když tedy život nevznikl náhodou ani jej nestvořila záměrně nějaká vyšší inteligence, jaká je ta třetí možnost?

J. Sova 8.1.2015 17:11

Re: ateismus

Zcela zřejmě nejste schopen evoluci pochopit. Proto vám zbývá jen primitivní víra, která je vlastně pověra.

J. Vintr 8.1.2015 17:26

Re: ateismus

Tak mne teda poučte, co je to evoluce.

J. Vintr 8.1.2015 16:47

Re: ateismus

Jaký důkaz? Fotku bělovousatého dědečka na obláčku? Pro věřícího člověka je důkazem Boží existence všechno kolem nás. Pokud někdo věří, že tohle všechno vzniklo jen tak samo od sebe pouhou náhodou, pak ho asi těžko něco přesvědčí o opaku.

S. Lorenc 8.1.2015 17:26

Re: ateismus

Hledáte asi elixír života či svatý grál, pane Hanko. Vy si totiž jen myslíte, že máte svůj ateismus vyargumentovaný. A přitom netušíte, jak uboze a trapně se budete cítit s vašimi domnělými argumenty, až stanete před Bohem. Jako velký hlupák. Tak kéž Bůh dá, že vám to docvakne včas.

J. Vintr 8.1.2015 17:33

Re: ateismus

Vzato čistě pragmaticky - člověk, který věří, že po smrti něco existuje, se nemůže dočkat zásadního zklamání. Zato člověk, který věří, že po smrti už nic není, se nemůže dočkat potvrzení, že měl pravdu.

A jinak - víra, že život nekončí smrtí, i kdyby byla marná, nemůže člověku přinést v životě nic špatného. Víra, že po smrti nic není, nepřinese člověku v životě nic dobrého, i kdyby měl pravdu.

A. Alda 8.1.2015 10:40

Moc pěkně jste to napsal. Děkuji Vám.

I já mám positivní osobní zkušenosti se zázraky. A hojné.

I já jsem se relativně nedávno modlil (spolu se setřenicí) za dobré počasí - a prosba byla vyslyšena. 

Článek pana Jandourka jsem nečetl. Nicméně to, že vlastní problémy a pochybení bývají přičítány jiným, je přeci běžné. A běžné také je, že z apostatů se stávají pronásledovatelé.

T. Vodvářka 8.1.2015 10:30

Vážený pane Drápale

dalo se to čekat, že odezva na Váš článek bude taková, jaká se projevuje u některých diskutujících. Osobně jsem zažil podobný zázrak, o jakém píšete u svého pacienta.

Naprosto s Vámi souhlasím i s tím, že pan Jandourek je spíše negativisticky laděný. Skutečnost je jinde.

Pěkný den.

V. Němec 8.1.2015 10:07

Mírumilovný islám

existuje vždy jen do času. Vždy se dá odvolat na Korán a začít masakr. Odvolání na Krista a začít masakr je nemožné. A to je ten podstatný rozdíl mezi křesťanstvím a islámem. Je debilní jednat s někým a podporovat jej, když jasně říká, že svého souseda míní zlikvidovat. Tím sousedem může být nakonec i ten podporovatel.

J. Farda 8.1.2015 11:21

Re: Mírumilovný islám

http://www.novinky.cz/komentare/358159-komentar-demokracie-neni-pro-vsechny-martin-koller.html

O. Kadlec 8.1.2015 14:45

Re: Mírumilovný islám

To se mýlíte. Nejenže je to možné, ale mnohokát se to stalo, a dokonce ještě i děje, byť je to již projev vzáácný nebo barbarský.

J. Sova 8.1.2015 10:02

Vy křesťané

máte nadpřirozené schopnosti prostě zaručeny.

Mk 16,17 Ty, kdo uvěří, budou provázet tato znamení: Ve jménu mém budou vyhánět démony a mluvit novými jazyky; budou brát hady do ruky, a vypijí-li něco smrtícího, nic se jim nestane; na choré budou vzkládat ruce a uzdraví je.“

J. Sova 8.1.2015 10:04

Re: Vy křesťané

Jak se tohle mohlo stát, když měl Ježíšovu garanci?:

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/zahranici/pastor-jenz-pouzival-v-kostele-hady-zemrel-po-ustknuti.html

M. Marek 8.1.2015 8:01

"Ano,

platí, že Češi většinově zavrhli „klasické“ křesťanství" - možná ho nikdy nepřijali a zůstali pohany nebo se obracejí k náboženství jinému.

Říci, že kdo není křesťan, má v srdci bizarní představy je arogantní a proto možná ta Vaše víra ztrácí ovečky.

M. Hanko 8.1.2015 8:23

Re: "Ano,

Přesně. Tohohle arogantního výroku jsem si při prvním čtení ani nevšiml.

A. Alda 8.1.2015 10:46

Není to arogantní.

Je to neemocionální popis situace.

Vždyť dnes nenajdete noviny, které by neuvěřejňovaly jakési horoskopy, neodvolávaly se na kartářky a nedávaly slovo podivným hlasatelům zcela pavědeckých blbostí. Lidé věří na věštění osudu z kávového lógru, z vymáčených čajových lístků, věří kartářkách, volají věštkyním (dokonce i specialisovaný televizní kanál na to je), vyznávají "nekonečnou energii" a "prvotní energii" a "vibrace" a pí-vodu a diamantovou vodu a kdovícoještěšíleného.

Skutečných ateistů je u nás opravdu málo. Především jsou to komunisté - ti se drží důsledně materialismu v podání Marxově a Leninově a pověrám New Age nepodléhají. Pak je ateisty ještě pár vyznavačů objektivismu Ain Randové, ale těch je ještě méně. A mimo to ateistu prakticky nelze nalézt - tedy skutečného ateistu, vědomého.

M. Hanko 8.1.2015 11:19

Re: Není to arogantní.

Pěkně prosím, já jsem ateista (dokonce myslím že i ve vašem pojetí ;) ) a nejsem ani komunista, jsem pravicového zaměření (vždy jsem volil pravici), ani netuším co je New Age natož abych to byl :) a vyznavač objektivismu Ain Raindové nejsem také. Jenom jestli vaše tvrzení, že takového ateistu "prakticky nelze nalézt" není tak trochu (vlastně docela zásadně) chybné ;)

M. Hanko 8.1.2015 11:23

Re: Není to arogantní.

Jo a ještě jsem zapomněl, že jsem zcela rozhodně "vědomý ateista", dokonce "uvědomělý", chcete-li ;) a zejména např. už 4 roky píšu web, kde ateistickou pozici vyargumentovávám a obhajuji. Co už vědomějšího byste chtěl mít ;)

http://www.i-ateismus.cz

J. Sova 8.1.2015 12:35

Re: Není to arogantní.

Pokud někdo věří, že hvězdy mohou ovlivňovat život na Zemi a dávat znamení, je to víra nebo pověra?

Soudců 5,20 Z nebes bojovaly hvězdy, bojovaly ze svých drah se Síserou.

Lk 21,25 Budou znamení na slunci, měsíci a hvězdách a na zemi úzkost národů, bezradných, kam se podít před řevem valícího se moře.

J. Sova 8.1.2015 9:58

Re: "Ano,

Oni ti astrologové, kartářky atd. jsou velmi často křesťany.

Mnozí papežové měli astrology. Astroložku měl i Ronald Reagan.

M. Hanko 8.1.2015 7:05

Bizarní představa

Musím se také usmívat, když pan Drápal píše o bizarních představách, které se natlačily do myslí lidí.

Bůh poslal sám sebe před 2000 lety na tento svět skrze dělohu prosté venkovské Izraelky. I on potřeboval vyrůst. Po třiceti letech tu pak z nejasných důvodů jeden až tři roky něco povídal pár lidem, přičemž dnes už nikdo nezjistí co. Pak nechal sám sebe ukřižovat a zemřel (Bůh - zemřel!). Třetí den pak sám sebe vzkřísil z mrtvých (což dává jeho smrti opět další neotřelý význam - smrt na tři dny) To celé učinil proto, aby nám mohl odpustit (všimněme si: musel sám sebe nechat zabít, aby nám MOHL odpustit. Jinak by asi nemohl, to je Vyšší Kosmický Princip) porušení zákona, které přitom on sám deklaroval (ve svém Slově) jako nesplnitelný (Římanům 3:23 VŠICHNI zhřešili a chybí jim Boží sláva.).

Jo, zapomněl jsem, také to celé bylo nutné, aby nám mohl (!) odpustit, že naši pra-pra-pra-(stovky-krát pra) rodiče Adam a Eva (kteří žel ve skutečnosti nikdy neexistovali) poslechli mluvícího hada, a utrhli si plod kouzelného (opravdu byl kouzelný!) stromu, čímž Boha nekonečně urazili... Aby tato nekonečná urážka byla odčiněna, musel přece Bůh zabít a pak vzkřísit sám sebe. To dá rozum.

Takže tento příběh je přátelé zcela OK. Ale někteří lidé co tuhle logickou a krásnou víru nesdílejí, mívají opravdu bizarní představy...

M. Hanko 8.1.2015 7:25

Re: Bizarní představa

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale proti tomuto je konkrétně představa, že Ježíš zmizel z hrobu proto, že ve skutečnosti nezemřel, a po své zinscenované popravě se vydal cestovat, dostal se až do Kašmíru, kde po desítkách let spokojeného života v pokoji zemřel - tak ve srovnání se samotným křesťanstvím mi toto přijde jako naprosto krásně uvěřitelné.

J. Vintr 8.1.2015 8:41

Re: Bizarní představa

Víte co je zvláštní? Že ta "historka" o Ježíšovi Nazaretském, o jeho životě, učení, smrti a vzkříšení, které se tady tak povýšeně posmíváte, oslovila už v jeho době desetitisíce lidí a do dnešního dne jich oslovila několik miliard. Myslíte, že všichni tito lidé byli, na rozdíl od vás, hlupáci?

Vaše chápání prvotního hříchu Adama a Evy je založeno na něčem, co v Bibli vůbec není řečeno. Napadlo vás se někdy zamyslet, proč se člověk tak moc odlišuje od ostatních živých tvorů na této planetě? Rozumem to rozhodně nebude. Inteligenci mají i zvířata (a naopak spousta lidí ji postrádá). A mimochodem, nějací vědci pomocí zkoumání DNA došli k závěru, že celé lidstvo má JEDINÉHO prapředka ...

M. Hanko 8.1.2015 8:56

Re: Bizarní představa

Já se ničemu neposmívám. To pan Drápal mluvil o bizarních věrách, a já jsem jen kontroval, že jeho víra je podle mě bizarnější, než to co je bizarní podle něj.

Já žádné chápání prvotního hříchu nemám. Mluvím o tom, čemu věří výrazná část křesťanů, se kterými jsem o tom reálně mluvil. Prosím uvědomte si, že různí křesťané věří různým věcem. Nejsou všichni jako vy. A mimochodem, v Bibli to je: Hřích přišel na svět skrze jediného člověka a s hříchem přišla smrt. (Ř 5:12).

Lidé se od ostatních zvířat podle mě odlišují opravdu primárně výrazně vyspělejšími kognitivními schopnostmi (nejen "rozumem"). Lidstvo NEMÁ jediného prapředka, a k tomuto nikdy žádný vědec nedošel. Tedy, nemluvíme-li o prvotním replikátoru, který možná jediný byl :))

J. Vintr 8.1.2015 9:23

Re: Bizarní představa

Člověk je příliš malý na to, aby mohl poznat všechny záměry Boha, který stvořil Vesmír a v něm jako nepatrná smítka i člověka. A Bůh člověka neoslovuje přímo, dává mu jen vodítka a ponechává na jeho svobodné vůli, jak si je bude interpretovat (je to možná záměrem jeho hry, kterou s námi hraje). Existuje nesčetně způsobů, jak si lidé Boží poselství vykládají a nikdo nemůže jen tak rozhodnout, který je ten správný. Co je však zřejmé, Boží vůlí je, aby člověk žil a byl i v pozemském životě šťastný. Z tohoto pohledu lze chápat Boží poselství jako návod na to, jak mají lidé žít aby si vzájemně neubližovali a aby lidstvo (a s ním celá planeta) nezahynulo. Že to někteří lidé chápu jinak a zneužívají Boží jméno (viz druhé přikázání) i k páchání násilí na jiných lidech, je jen vina těchto lidí.

A to, že lidstvo mělo jediného konkrétního prapředka, je opravdu výsledkem vědeckého zkoumání. Samozřejmě, že žádná věda není neomylná, ale tento závěr neodporuje logice. Naopak by odporovalo logice, kdyby tomu tak nebylo. Pokud je totiž vznik našeho živočišného druhu výsledkem nějaké evoluční mutace (což vůbec není v rozporu s podobenstvím v Bibli), pak lze těžko předpokládat, že by k naprosto stejné mutaci došlo u více jedinců.

M. Hanko 8.1.2015 9:05

Re: Bizarní představa

No a ještě k těm počtům - na světě je 1,6 mld Muslimů. Svědčí to snad o tom, že Islám je pravdivý? A kolik lidí na světě věří horoskopům? Fungují proto horoskopy? A kolik je jich pověrčivých? A fungují proto pověry? Počet věřících je pro pravdivost dané víry v zásadě irelevantní. Oč jde jsou racionální argumenty a celková evidence.

J. Vintr 8.1.2015 9:41

Re: Bizarní představa

Islám se šířil od samého začátku hlavně (nebo snad i výhradně) "ohněm a mečem". Je pravda, že v určitých historických obdobích (kdy bylo zpolitizováno) toto platilo částečně i o křesťanství, ale rozhodně to neplatí pro jeho začátky, kdy naopak lidé kvůli této víře umírali. A naplatí to rozhodně ani v posledních stoletích. Islám je tak rozšířený ne proto, že by lidi něčím zvláštním oslovoval, ale prostě pro svou absolutní netoleranci. Člověk, který se narodí muslimským rodičům, se automaticky stává do konce života muslimem. Nemůže si svobodně zvolit svou víru - odpadlictví se v Islámu absolutně netoleruje. V zemích, kde vládne Islám, se trestá smrtí.

Člověk ve své podstatě může opravdu věřit čemukoliv. Jakákoliv víra ze své podstaty není založena na exaktním poznání a proto také obecně nelze říct, která je ta "správná". Ovšem co lze prokázat, jsou praktické důsledky této víry. Pokud srovnáte způsoby života a "vyspělost", ke které se dopracovala různá lidská společenství na naší planetě, tak je zcela evidentní, že tu "vyspělejší" část lidstva spojuje společný jmenovatel - křesťanství.