19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jak přežít rouhání

Nedávno jsem zachytil zprávu o knize, v níž jsou Ježíš s Jidášem líčeni jako homosexuální "milenci". Patrně bych si tu knihu mohl opatřit, ale nemám to v úmyslu. Podobných "rouhů" v posledních desetiletích vychází mnoho a nevidím sebemenší důvod je studovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Hanko 20.6.2014 11:03

Re: historicita Ježíše

Ne, s historicitou Ježíše je to opravdu docela složité téma, a já už jsem zde několikrát psal, že s věřícím bych se raději bavil o víře v Ježíšovo vzkříšení apod. ...

Ale OK, když tedy chcete, ... Pavel pěkně prosím NIKDE NEPÍŠE, že se setkal s Ježíšovými učedníky (!). Pavel píše výhradně o setkání s Apoštoly - jako byl on. Tedy s lidmi, kterým se Kristus "zjevil" ve vidění, podobně jako jemu, a kteří pak Krista kázali. Pavel nikde nepíše ani nenaznačuje, že kdokoliv s kým se kdy setkal znal osobně Ježíše za jeho pozemského života.

Mimochodem, ono to setkání s Petrem, popisované Pavlem v dopisu Galatským, je takové zvláštní. Co byste dělal, pane Prostějovský, kdybyste Ježíše osobně buď nikterak moc a nebo dokonce vůbec neznal, a teď byste se setkal s člověkem, který s ním chodil 24 hodin denně, sedm dní v týdnů, po mnoho měsíců? Předpokládám, že byste se ho na Pána náležitě vyptal, vyptal byste se ho na podrobnosti, které má Petr úplně z první ruky - a pak o nich informoval své čtenáře, které by takové věci jistě velmi zajímaly.

A to ani nemluvím o setkání s Jakubem, Ježíšovým pokrevním bratrem! Tím, kdo s ním trávil dětství, znal ho odmala, zažil všechny ty úžasné věci od úplného začátku, ... No ale co nám píše Pavel? Vůbec nic. Jen naprosto suchou informaci, že se s Jakubem a Petrem setkal. Hm. Mě se zdá kromobyčejně podivné, kdyby Pavel takto psal o setkání s lidmi, kteří byli Ježíšovi tak blízcí. To, jak o tom setkání Pavel psal, nasvědčuje tomu, že si vůbec nemyslel, že Petr nebo Jakub má k Ježíšovi o cokoliv blíže, než on.

J. Prostějovský 26.6.2014 15:49

Re: historicita Ježíše

Vzdyt to sam pise: Gal 1:19 ..,ale s žádným jiným apoštolem jsem se nesetkal, kromě Jakuba, Pánova bratra.

M. Hanko 20.6.2014 11:05

Re: historicita Ježíše

V 2. dopise Korintským Pavel píše:

"Myslím, že si s těmi veleapoštoly v ničem nezadám. Nemám sice výřečnost, ale zato mám poznání, jak jste se při každé příležitosti mohli vždycky přesvědčit." (2 Kor 11:5,6)

ANI SLOVO o tom, že by někteří z těch apoštolů chodili s Ježíšem po Zemi. To by pak samozřejmě bylo oproti Pavlovi jejich poměrně výrazné plus, a Pavel by se s tím musel nějak vypořádat. On ale NECÍTÍ potřebu se s tím vypořádávat, a proto si pravděpodobně ani nemyslí, že by šlo o pozemské učedníky a svědky Ježíše.

J. Prostějovský 26.6.2014 16:00

Re: historicita Ježíše

To prave zduraznuje tim slovem "VELEapoštolove" . 1.Kor 15: Ukázal se Petrovi, potom Dvanácti, 6poté se ukázal více než pěti stům bratrů najednou (někteří už zesnuli, ale většina z nich ještě žije), 7poté se ukázal Jakubovi, potom všem apoštolům 8a naposledy ze všech se ukázal i mně, nedochůdčeti.

Hierarcich 1/Petr 2/Dvanact - 12 ucedniku - veleapostolu 3/500lidi 4/Jakub - tipuji bratr Krista

5/vsichni apostolove - (v evangeliu je jich na jednom jiste 70 na druhem 72 - neni podstatne) 6/ Pavel - nedochudce - nejmensi apostol - oznacuje se tak proto ze pronasledoval Bozi cirkev.

Vyrovnava se tim taky napriklad tak, ze se s nimi setkava 14letech aby se ujistil ze dobrou zpravu (evangelium) ktere on kaze je stejne podstaty jako kazou oni. A ejhle shoduji se.

Dale se s tim vyrovava tak, ze i presto ze Petr je veleapostol, jeden ze sloupu cirkve, tak ho musi verejne napomenout, protoze nejedna tak jak kaze, nejedna podle evangelia (spaseni virou). Evangelium ma pro nej prioritu cislo jedna.

M. Hanko 20.6.2014 10:23

Re: historicita Ježíše

Čili já se nemohu spoléhat na samotný fakt, ŽE první křesťané věřili - protože spousta lidí po celém světě pevně věří nesmyslům. Já potřebuji znát jejich DŮVODY. Vy sám jste začal s příměrem soudu, tak se toho držme. U soudu se svědkové vyslýchají.

Pavel svědčí o tom, že se mu Kristus "zjevil". A já to akceptuji - ale potřebuji znát co tím myslí. JAK se mu zjevil? Viděl ho očima? Viděl ho ve snu, nebo za bdělého stavu? Byl v polospánku? Pil předtím něco? Nebo jen něco slyšel? Slyšel Kristův hlas? Jak věděl, že to byl on, když ho pravděpodobně nikdy osobně nepotkal? (nikde o tom nic nepíše)

Pavel mi bohužel odpovědět nemůže, a potřebné podrobnosti se proto nedozvím - a ze samotného výroku, že se mu Kristus "zjevil", aniž tuším co tím sám Pavel myslel, toho opravdu mnoho usoudit nemohu.

J. Jurax 16.6.2014 20:03

No, co se vlastně skutečně

ví o životě Žida Ježíše? Pomineme-li bibli, což je arciť kniha bájí a pohádek redigovaná kdysi za účelem podpory té správné křesťanské víry, vlastně pořádně nic. Není ani dokázáno, zda Ježíš byl skutečná postava.

Takže možné je vlastně všechno.

Na druhé straně má autor pravdu, že tyhle fabulace jsou u děl pana Browna i jiných jednoznačnou kalkulací. Ono kdyby někdo postavil román na fabulaci, že třeba Stalin a Ježov, později Stalin a Berija byli homosexuální milenci, taky by povýšil prodejnost svého dílka, byť jistě méně, než fabuluje-li něco senzačního o Ježíšovi, neboť povědomost o jeho údajných činech je přece jen vyšší.

J. Prostějovský 17.6.2014 9:12

Re: No, co se vlastně skutečně

Jezis jako historicka postava je drtivou vetsinou vedecke obce prijiman. A jaký důkaz byste si představoval?

M. Hanko 17.6.2014 9:57

Re: No, co se vlastně skutečně

Důkaz existence Ježíše jako osoby? Já nežádám žádné důkazy, ty stejně neexistují a existovat nemohou. Mě by stačilo, kdyby ten model s NE-BOŽSKÝM historickým Ježíšem byl věrohodný. A to podle mého názoru není, respektive o žádném věrohodném nevím.

J. Jurax 17.6.2014 20:04

Re: No, co se vlastně skutečně

Třeba hrob nerozporně datovaný do doby úmrtí Ježíše, se stopami na kostře odpovídajícími ukřižovaní a s náhrobním kamenem, na němž je psáno, že je tu pochován jistý Ježíš ... :-)

Ono že je něco přijímáno drtivou většinou vědecké obce - ovšem obce tzv. měkkých věd - vyjadřuje jen snad pravděpodobnost. Důkaz ovšem chybí. Důkaz nelze nahradit přesvědčením. Prostě nevíme ...

J. Fleiszner 16.6.2014 14:00

Před 2000 lety

Dneska neumí meteorologové předpovědět spolehlivě počasí 4 dni dopředu, ale jsou pomatenci, kteří ví, jaká bude teplota za 100 let.

Dneska je problém sehnat pravdivé informace o něčem, co se událo před 25 lety, ale jsou pomatenci, kteří ví, jak to bylo před 2000 lety.

U toho počasí jsou za tím veliké peníze. U toho Ježíše je to nějaký druh ztráty kritického myšlení (u katolíků i veliké peníze).

R. Langer 16.6.2014 15:10

Re: Před 2000 lety

Nedělejte si iluze, i u toho Ježíše za tím byly a jsou jenom ty velké peníze, nic jiného. Ovšem ovečkám určeným k ostříhání to nikdy nedochází... ;-)

V. Vaclavik 16.6.2014 13:53

Svata pravda a moudrost

ze dulezitejsi nez kritika zleho, je pochvala dobreho.

"Jen se nesoustřeďme tolik na kritiku zvráceností jako na vyhlížení a uznávání pozitivních příkladů."

Nakonec i ta kritika zvracenosti ma smysl jen a hlavne proto, ze doda amunici jinym, kteri jsou na vasi strane a kteri v tom boji proti ni tak zrucni nejsou. O nejake mozne naprave zvracenych jde v kritice az druhoplanove a to navic jen nekdy. 

Proste vyjadreni souhlasu, nebo pochvaly, je dnes zpravidla opomijeno, vcetne diskuzi tady na NP. V kazdem boji, i tom diskuznim, je nemene dulezite, aby lide na jedne strane pri sobe stali a navzajem se podporovali, nez aby jen bojovali, argumentovali s protivnikem. Bohuzel, ceska revnivost se nosi hlavne mezi temi, kteri stoji na jedne strane barikady. Proto vzdycky nakonec vyhrava zlo, kdyz dobro ve sve zmatenosti a revnivosti ve vlastnich radach nemuze najit spolecnou rec a je rozdrobene.

V. Vaclavik 16.6.2014 13:00

Co je jeste tezsi, nez odejit z kina.

"Je ale ještě těžší krok: Odejít z kina během filmu…"

Jednou jsem odesel z divadla z baletniho predstaveni, primo uprostred prvni casti jsem nemohl, nez se zvednout, obratit se celem k divakum a vykracet z prostredka sve rady v prostrednim ostrovu sedacek v divadle a nekde v polovici vysky hlediste... proste horsi to uz moc byt nemohlo, presto jsem nemohl jinak, zustat tam by znamenalo sankci pro to predstaveni, ktere bylo modernisticke a 'vysmivalo se' hulvatsky baletu jako takovemu. Normalne jsem na neco takoveho moc tichy a nedelam nikdy zadne pozdvizeni, ale nekdy to proste jinak nejde.

F. Svoboda 16.6.2014 12:41

Krásně a poučně napsáno.

Díky pana Drápale.

I. Brezina 16.6.2014 12:24

Bible je jako Harry Potter

Jakmile někdo začne argumentovat citáty z bible, vypínám. Tak kniha plná ukradených příběhů (namátkou třeba starozákonní Noe, šlohnutý Židy Sumerům) je pro mně asi stejně hodnotný zdroj informací jako Harry Potter. Prostě vymyšlené pohádky.

J. Fleiszner 16.6.2014 11:01

Rouhání

Rouhání je (dle autora) jiný popis pohádkové bytosti, než jak ji popisuje kniha mýtů a pohádek - Bible.

Velkou frustraci by prožili dnešní křesťané, kdyby se dalo cestovat v čase a mohli se podívat na "skutky" historického (nikoli biblického) Ježíše.

J. Sova 16.6.2014 11:44

Re: Rouhání

Ještě větší frustrace by pak bylo zjištění, že Ježíš je jen literární postava složená z citátů Starého zákona.

Ani sv. Pavel nezná jediný Ježíšův citát. V jeho době ještě koncepce Ježíše-člověka nebyla.

M. Hanko 16.6.2014 14:44

Re: Rouhání

K tomuto se plně hlásím. Ano, Ježíš podle mě JE jen literární postava složená z citací SZ, plus z dalších vlivů. Křesťanství podle mě nezačalo jako hnutí vybuzené kázáním a smrtí nějakého charismatického galilejského tesaře, ale jako gnostická sekta uctívačů Kosmického Krista, božské bytosti, která podstoupila na sklonku času (v předvečer apokalypsy) v nebeských sférách spasitelský akt ve prospěch lidstva.

J. Prostějovský 16.6.2014 14:55

Re: Rouhání

Pavel nepotřeboval Ježíše citovat, mu stačilo se s ním setkat osobně. X-mesíců či let po jeho zmrtvýchvstání. Jak jinak si vysvětlíte jeho radikální obrat?

J. Sova 16.6.2014 15:45

Re: Rouhání

Extatická vidění a vize sv. Pavla jsou mnohými považovány za projev neurologického onemocnění. Pavlùv fyzický stav v době, kdy došlo k jeho obrácení na křesťanskou víru, je přisuzován jeho extatickým prožitkùm. Předpokládá se, že obojí byly projevy epilepsie spánkového laloku.

Landsborough D. J. Neurol Neurosurg Psychiatry 1987

http://www.spolecnost-e.cz/media/tiskoviny/aura/aura123.pdf

J. Prostějovský 17.6.2014 9:07

Re: Rouhání

Podle teto logiky by skoro kazda postava v Bibla mela byt epileptik pripadne dusevne ne zcela zdravy jedinec. Dekuji, tak takto ne.

M. Hanko 16.6.2014 20:49

Re: Rouhání

Pavel poměrně jasně píše, co způsobilo jeho obrat: Kristus se mu ZJEVIL. To je (nebo přinejmenším může být) něco dosti odlišného od fyzického setkání s člověkem Ježíšem.

M. Hanko 16.6.2014 14:44

Re: Rouhání

Vtipné, palec nahoru! :)

R. Langer 16.6.2014 15:07

Re: Rouhání

To je dobrý postřeh, ovšem to je vlastně obecný princip jakékoliv víry. Jediné, co je potřeba, je věřit. :-(

J. Kraus 16.6.2014 10:56

Snad je ten současný

kult nízkosti a zrůdnosti nutný, aby se každý mohl svobodně rozhodnout a přiklonit se k tomu, s čím souzní jeho podstata. Některým bude přidáno, některým odebráno, aby mohlo lidstvo být rozděleno na dvě skupiny. Běda ale těm, kteří se už nyní domnívají být vyvolenými. Už dlouho jsem se chystal někdy zajít do našeho nového kostelíka, ale při poslechu nedělních rozhlasových přenosů mší mne nějak opouštěla odvaha. Člověk si musí uchovat nějaké ty iluse. Někdy loni jsem v neděli dopoledne šel náhodou kolem kostelíka, právě když vycházeli věřící po mši. Tak jsem se zastavil a díval se jim do tváří. Ano, dobře jsem udělal, že jsem tam nešel. Jakási samolibost a duševní převaha z nich čišela. Cítili se být vyvolenými? Co je mi do to toho, ale, hrůza hrůz, to já jsem najednou cítil jakousi převahu nad jejich převahou. A přitom jsem se možná jen špatně díval a nepronikl k jejich naladění. Ano, cesta do pekel nevede jen nasáváním nečistot tohoto světa.

Jinak díky autorovi za článek.

J. Prostějovský 16.6.2014 9:47

Výborný článek

Opět výborný článek se spoustou skvělých myšlenek nad kterými můžu přemýšlet. Určitě se k němu brzy vrátím.

J. Sova 16.6.2014 7:11

Nejen muslimové

protestují proti uvedení "nevhodných" filmů.

"Distribuce filmu (Poslední pokušení Krista) pak vyvolala nepokoje náboženského rázu a hrozby bombových atentátů na kina. Potíže se projevily nejen v USA, ale i ve světě. Čeští duchovní protestovali proti uvedení snímku v televizi."

http://www.salesko.cz/programy/dospeli/filmovy-seminar/posledni-pokuseni-krista/

Podobně film Život Briana: "Po svém uvedení byl film terčem ostré kritiky z náboženských kruhů. Protože proti filmu protestovali křesťané téměř všech denominací, členové Monty Python žertovali o tom, že se jim je po 2000 létech podařilo sjednotit. Některé městské rady ve Spojeném království jej zakázaly promítat, na 8 let byl zakázán v Irsku a na rok v Norsku."

http://cs.wikipedia.org/wiki/Monty_Python:_%C5%BDivot_Briana

J. Sova 16.6.2014 7:38

Re: Nejen muslimové

Podobně Harry Potter:

„Nový díl filmové verze Harryho Pottera je předurčený k tomu udělat v kinech dobrý obchod. Bohužel to znamená, že dokonce ještě více dětí bude vylákáno pryč od Boha a jeho Slova, které říká, že čarodějnice jsou zlé a odpudivé. Místo toho, aby děti snily o radosti, kterou nám Bůh dává skrze Ježíše Krista, budou snít o kouzlech, používání magiky, jizdě na smetáku a rebelování proti svým rodičům.”

V. Němec 16.6.2014 8:21

Re: Nejen muslimové

Kdyby jenom Harry Potter! Co třeba takové Stmívání - hodní uíři (nestvůry) nebo - ó hrůzo - pohádka Čarodějův učeň!

Zakázat! Všechno zakázat! Křesťanství vždycky bigotně potlačovalo fantazii. Jen houfně opakovat citáty z Bible a nepřemýšlet.

D. Drápal 16.6.2014 9:14

Re: Nejen muslimové

Vážený pane Němče,

co takhle Letopisy Narnie nebo Pán prstenů? C. S. Lewis i J. R. R. Tolkien byli křesťané. Nezdá se, že by jejich fantazie byla nějak potlačena, nebo snad ano?

Můj článek nevolal po žádných zákazech. Volal přesně po tom, o čem Vy tvrdíte, že to křesťanství zakazuje: Po přemýšlení.