11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Hippokratova přísaha a 21. století

V odborných kruzích lékařské vědy je Hippokrates považován za "Otce medicíny". Je znám jako odpůrce magie a pověr v metodách léčení a zařazení péče o zdraví lidí do odvětví věd a vědeckého zkoumání a byl i jedním z prvních "profesorů" tohoto tehdy nového vědního oboru. Žil v letech 460 až 380 před naším letopočtem. Je autorem přísahy, kterou dodnes někde lékaři skládají před zahájením lékařské kariéry.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Sarka 12.11.2005 20:06

Re: I LOVE SF

Pane Janecek, uz se cela tresu hruzou ze nam to tu Bill O'Reilly vyhodi do povetri. Mezi Vami a Billikem aby clovek zacal premejslet o emigraci na Mars :-))))). Anebo - on second thoughts - i blazni a paranoici jsou radi na svete. Mozna ze je lepsi nechat Vas i Billika zvanit.............
Jiri Janecek USA 12.11.2005 20:02

I LOVE SF

 
FOX - media pana Paska a RepubliConske strany a vlady - se spolcila s jejich ideologickym bratrem Osamou ..Jako Hitler se Stalinem - pobyt ty liberaly ..
CBS 5) Conservative Broadcaster Bill O'Reilly is making no apologies for his inflammatory comments about San Francisco.
(snip)
O'Reilly is upset about the city's proposition discouraging public schools from allowing military recruiters on campus. On his national radio show Tuesday, he said San Francisco should not get a nickel of federal funds.
"And if al Qaeda comes in here and blows you up, we're not going to do anything about it," he said. "We're going to say, look every other place in America is off limits to you, except San Francisco. You want to blow up the Coit Tower, go ahead."
Alex Juchelka 12.11.2005 19:51

Re: pane Juchelko

Moje poznámka se týkala specificky Vašeho bodu číslo tři a byla pouhým upřesněním (toho, jak probíhá proces rozhodování odpojení pacienta, který není schopen toto rozhodnutí učinit sám). Nevšiml jsem si, že bych se vyjadřoval k rozdílům mezi ukončením léčby a aktivní euthanasií, nebo, že by se tímto rozdílem zabýval tento Váš konkrétní bod...
Alex Juchelka 12.11.2005 19:37

Re: Re: Re: Pane Obereignere

Ano, pokud je k disposici - to je klíčové slovo. Pokud k disposici není, tak platí přesně to, co jsem napsal (většinou k disposici není...) a navíc to platí i když LV k disposici je, ale pacientův stav je prostě očividně beznadějný... Podotýkám, že LV, kde by bylo explicitně napsáno, udržujte mě při životě za každou cenu, i když můj stav bude beznadějný a budu na dalších x měsíců či let zátěží pro svou rodinu, apd. je po čertech málo. Pokud pacient není schopen učinit rozhodnutí sám, jde se k nejbližším členům rodiny a ti učiní rozhodnutí...
gringo 12.11.2005 19:30

pane Juchelko

vam zjevne neni jasny rozdil mezi aktivni eutanazii a ukoncenim lecby.
 
G. Pašek 12.11.2005 19:19

Euthanasie . . . . .

Před 30+ lety jsem šel do biografu, to když jsme ještě bydleli v Brooklynu na Greenpointu. Na pravé straně, seděli diváci kuřáci a na levé nekuřáci. 
Film byl sci-fi a jméno mě vypadlo z hlavy, ale když čtu takové články "praktických lidumilů," vzpomenu si ten film.
Obrovská intimně osvětlená hala, biograf,  bez sedaček. Panoramatické plátno, na kterém byl promátán idealistický film z přírody, pole slunečnic, tulipánů, laně, bublající potůčky, pobřeží moře příliv, odliv  . . . . . a do toho hrála tichá, líbivá, vážná muzika, housle, varhany . . . . .
Zřízenci oděni v bílém tam přiváželi staré a terminálně nemocné v kolečkových židlích a nekteré v posteli na kolečkách.
Takové, kteří jsou staří chudí darmojedi, a terminálně nemocní, které je příliš drahé pro společnost udržovat při životě.
"Diváci" koukali na film, výraz na obličeji a očima,  jako 3letý na první vánoční stromeček . . . . .  
Po čase přišel jiný zřízenec a dával "divákům" pilulku nebo injekci, podle pořadí kdy tam byli přivezeni.
Jiní zřízenci tiše odváželi mrtoly a na jejich místo přiváželi nové "diváky."
Tehdy jsem si v duchu říkal, jaká to vycucaná z prstu kravina a nesmysl. Tehdy se slovo euthanasie užívalo, když se mluvilo o starých psech a kočkách. Lidi? K tomu nikdy nedojde!
Pánečku, ani neuteklo 30 let a euthanasie lidí je na talíři a mluví se o ní jako o chlebě.
Jak to vypadá a "inteligentní" zdravá, mladá  společnost kráčí, myslí, uvažuje a hlasuje, ten sci-fi film za 150  let bude realita . . . . .   
Fafa 12.11.2005 18:51

Re: Re: Pane Obereignere

Alexi, technicky vzato nemate pravdu. Predpoklada se, ze rodina VI, co by si pral pacient, ktery se nemuze vyjadrit sam. Pokud je k dispozici presne formulovane prani pacienta ve forme "living will",  tak rodina nemuze rozhodovat vubec nic.
Sarka 12.11.2005 16:45

P.S. Vodniku

nerada Vam to pripominam, ale ten rozdil je v tom, ze Vase Vrba  NENI "americka media". Je to platek pro par ideologicky spriznenych dusi, takze cetnosti na jednoho prispevatele zminky o Izraeli daleko presahuji zminky o kralicich v platku pro spolek chovatelu kraliku. Ale at Vam slouzi - pobavil mne odkaz, vyjadrila jsem se k nemu a pro mne za mne si tam uzivejte dal. Na rozdil od posedleho pana Juchelky ktery neustale brouzda Psem aby v nem mohl sem tam plivat sve paranoidni chrchle je minimalni sance, ze se na tu Vasi Vrbu jeste nekdy podivam. Jak vite, muj nazor je ze "it takes all kinds". Mohla bych rici, ze mne cosi a kdosi hluboce urazi, a dle Vasi logiky by dotycny mel byt ztrestan, kdyz ne smrti, tedfy aspon uplnym spolecenskym ostrtakismem - ale to zrejme plati jenom jednim, zcela urcitytm smerem.
Sarka 12.11.2005 16:39

Pane Janecku,

vas ta megalomanie ale uz opravdu drzi fest. To si vazne myslite, ze mi k nazoru na Vas a Vase kumpany stoji za to vyhledavat cokolii od kohokoli, (nemluve o tom, zda to ma kdokoli zapotrebi?). Nejste-li sam schopen vytvorit ci udrzet nazor na cokoli bez vedeni svych ideologickych vzoru, to je Vas problem. Pamatujete se jeste, jak jste me tu chtel oslnit (ci usadit) svou neznalosti odborne terminologie? Vite jiz, co je to projekce? Tak Vasemu presvedceni, ze druha osoba si potrebuje neco nahledat od nejakych ideologickych vzoru aby si dokazala sformovat nazor, to je cira projekce. Uklidnete se, clovek Vas muze mit za osla i bez Horowitze.
Alex Juchelka 12.11.2005 16:26

Re: Re: Re: Diky za odkaz

Ulhaná úlisná ku*rva...
Sch.kolemjdoucí 12.11.2005 16:21

Euthanasie bude běžnou praxí v moderních společnostech...

A na pokladnu...
Sarka 12.11.2005 16:18

Re: Re: Diky za odkaz

Vodniku, jiz jsme spolu jednou vedli rozsahlou diskusi o svobode a zodpovednosti. Ja se desim lidi, kteri se domnivaji, ze maji patent na to, aby zakazovali a prikazovali tem ostatnim (blbcum), co maji delat, myslet si, jak se maji vyjadrovat, atd. Fasismus je z definice extremni forma statni kontroly ci kontroly shora. Intelektualove, kteri se domnivaji ze maji patent na to ridit svet a prikazovat mu jak se ma tocit, starat se u obohy hloupy dav ktery se diky sve nedostacivosti a neschopnosti pochopit ze nevi co je pro nej dobre, v nem maji pevne implantovane obe nohy. V krajnich pripadech to pak vede k paranoi (nebo ze by paranoia vedla k prave tomuto postoji - nevim, budu si to muset promyslit) ci megalomanii.
Sarka 12.11.2005 16:07

Re: Re: Diky za odkaz

Pane Juchelko, doporucuji zvysit davku antipsychotika. Oni jsou posedlej nejen Izraelem. Hlavne aby si neublizili.
Alex Juchelka 12.11.2005 15:53

Re: Diky za odkaz

Od osoby, která zde před časem nabádala ke zveřejňování mého telefonu stylem "to by člověk nevěřil, co všechno se dá zjistit z telefonního čísla", jsou podobné poznámky obzvláště humorné - je to úlisná ku*va, nic víc! : (
Alex Juchelka 12.11.2005 15:35

Re: Pane Obereignere

K bodu 3. V USA je dnes běžnou praxí, že na přání rodiny dojde k odpojení beznadějně kritického pacienta (cardio ICU) v bezvědomí od kapaček (které umožňují aby srdce vůbec fungovalo), balónových pump, dýchačů, apd. Samozřejmě tomu předcházejí schůzky zdravotníků s rodinou, jedná se o formalizovaný proces s podpisy na lejstrech, apd.
Vodník 12.11.2005 13:00

Re: to Gej Pitrs Husita

Pane tichá@dohodo, s tímto udáváním identit a štvaním proti p.Juchelkovi (a lidem jiných názorů vůbec) začal Djing cheb pako a jeho věrní fámulusové ze Sprchy. Já samozřejmě znám jeho pravé jméno. Vybíjejí si své mindráky buranů, kteří vsadili na špatného (neoconského) koně a mstí se těm, kteří nad nimi domněle "vyhráli", ale kteří ve skutečnosti serou na něco takového jako "soutěžit" s hovady tohoto kalibru.
Vodník 12.11.2005 12:55

Re: Diky za odkaz

Co je definice fašointelektuála? A čím se projevuje "posedlost Israelem"? Když si někdo zběžně projede tituly na Vrbě, není tam o Israeli víc než v amerických médiích. Nebo je tou "posedlostí" vůbec ta drzost o něm psát (kriticky)?
ticha@dohoda 12.11.2005 12:25

to Gej Pitrs Husita

pokud se vam komentare pana Juchelky nelibi, tak je nectete, sam se chovate jako komous nejhrubsiho zrna, "nepohodlne" byste chtel jednoduse vystvat a jeste doporucujete ostatnim co maji delat, prispevek pana Juchelky je k tematu , pokud se vam zde nelibi tak sem nelezte a nerikejte na ktere servery mame chodit a hazet tam na sebe spinu, hlavne nam tu svou netahejte sem
Kaeljsidzerry 12.11.2005 9:52

Janecku, Janecku ze ty jsi opravdu kus trotla.

Kdyby takhle patral Angelo Mancusso, ta je dodnes hlidkuje na zachodcich autobusoveho nadrazi. Ale co se dat od stareho pomateneho zidobijce cekat. Jsem alespon rad, ze jsem ti ukazal cestu na ten spravnej blog. Pod duty strom se budes hodit jako hrnec na prdel. Snad se tam posrtupne podari soustredit vetsinu hovad tveho kalibru. Takze zpatky na zachodky, dneska jsi za namornika.
Jiri Janecek USA 12.11.2005 8:07

http://vrbanettest.myblogsite.com/blog

Congratuluji Alexeji - skvely blog
 
Jinak na pokraj:
Gej Pitrs Husita aka Pako z Chebu - je posedly jutazsky genyjusem - umi nadavat ale neumi se podepsat (zvyk STBackych donasecu z komunismu) ale navic pouziva skomoleniny jmena nekoho druheho - to je trestne i v USA.
A Sarka  jako vzdy objektivne vytahne neco z Horowitze-  miloucke hnizdo radoby fasointelektualu :-)).  Jejich posedlost statem Izrael ...
v US AIPAC - pro Israelska klika -hnizdo spionu ktere US nahnalo na Irak a ted ho zene na Syriji kontroluje US politiku na strednim vychode (Sharon: zacaek Iracke okupace by US - v Iraku jiz WMD nejsou - Sadam je schoval v Syriji)
Neni dne kdy USA media nepisou o Israelskem apartheidu - vse se toci kolem tohoto vyvoleneho naroda ..
gringo 12.11.2005 7:12

Pane Obereignere

1) Zkusenosti s eutanasii z Holandska (kde situaci znam z osobni zkusenosti) jsou ponekud tristni. Je obecne znamo, ze u tezce nemocnych pacientu dochazi ze strany medicinskeho personalu k subtilnimu lec persistentnimu natlaku - zabirate luzko a vase lecba stoji spoustu penez. V kombinaci se socializovanym zdravotnictvim, kde stat je zakonnym arbitrem a zaroven distributorem (se znacne  omezenymi zdroji) je to navod ke katastrofe.
2) V Holandsku a ted i v Britanii toto vedlo k dalsim krokum - totiz, ze stat prostrednictvim jim placenych lekaru ma pravo rozhodnout, ze lecba nebude poskytnuta ani nekterym lidem, kteri o ni maji zajem. Relevantni hesla jsou "Groningen protocol" a "Oliver Burke". Argumentem je pak snaha zamezit "plytvani". Tento problem je jednoznacnym argumentem pro oddeleni zdravotni pece od statu. Me fascinuje, ze ac jsou Holandane inteligentni a svobodomyslni, v konfrontaci s temito fakty vetsinou jen pokrci rameny a stahnou ocas mezi nohy.
3) Prave u tech pacientu s Alzheimerem nebo v komatu soucasna formulace onoho oregonskeho zakona nic neresi, protoze ti vam jaksi opakovany souhlas asi nedaji. Nabizi se, tedy varianta rozsireni na blizke osoby atd. a uz zvolna klouzame do zajimavych oblasti etiky a prava... holandska a britska zkusenost  rika, ze nikdy nezustane u prvni varianty. Cloveku (v US), ktery je schopen souhlas dat, pak vetsinou staci druhy dodatek ustavy k tomu, aby svuj umysl vykonal. 
4)  Me osobne je jedno, na cem jste se v Oregonu dohodli a Fed by vam do toho nemel co mluvit. Roberts a Alito tusim sdileji podobny nahled na federalismus, takze je sance, ze vas Supremes nechaji na pokoji. Z duvodu symetrie bych pak ocekaval, ze podobne reseni bude uplatneno i v pripade potratu.
Jiri Janecek USA 12.11.2005 6:50

spolecnost je na tom hure kdyz maji Boha na sve strane

Societies worse off 'when they have God on their side' v tomto tematu - theologije etc. jsem opravdu prvnacek - ale zase jsme u te statistiky - z originalu - Gregory S. Paul, Baltimore, Maryland ze society je na tom lepe bez viry v Boha? Z meho subjektivniho pozorovani se dost shoduji : Data correlations show that in almost all regards the highly secular democracies consistently enjoy low rates of societal dysfunction, while pro-religious and anti-evolution America performs poorly. The paper, published in the Journal of Religion and Society , http:moses.creighton.eduJRStoccurrent.html a US academic journal, reports: “Many Americans agree that their churchgoing nation is an exceptional, God-blessed, shining city on the hill that stands as an impressive example for an increasingly sceptical world. The paper, published in the Journal of Religion and Society , a US academic journal, reports: “Many Americans agree that their churchgoing nation is an exceptional, God-blessed, shining city on the hill that stands as an impressive example for an increasingly sceptical world. “n general, higher rates of belief in and worship of a creator correlate with higher rates of homicide, juvenile and early adult mortality, STD infection rates, teen pregnancy and abortion in the prosperous democracies. “The United States is almost always the most dysfunctional of the developing democracies, sometimes spectacularly so.” http://www.timesonline.co.ukarticle0,,2-1798944,00.html 
Sarka 12.11.2005 6:07

Diky za odkaz

to je tedy maloucke, miloucke hnizdo radoby fasointelektualu :-)). O neco mene pruhledne nez primitvni Zvedavec, ale z uplne stejne materie. Jejich posedlost statem Izrael je zejmena zajimava - tak nejak mi to pripomina uslintaneho lekarnika z POlackova Hrdinove tahnou do boje :-)))))
Gej Pitrs Husita 12.11.2005 4:35

AHA

tak vida, sam jutazsky genyjus v sovetskych holinkach slezl z duteho stromu se s nami podelit o sve moudrosti. Toho je treba si vaziti z nekolika duvodu. Jakozto nedouceny ranhojic,  hnali jej  tehda v te Olomoci  z fakulty svinskym krokem,  je jiste tou pravou autoritou v oblasti mediciny.  
 Nedavno se na sve vrbe holedbalal,  jak na Psa uz davno nepise,  kolegium dutolebu zde, krome dnesni jiste mimoradne navstevy, zastava Antonin Tonda Vacha alias vodnik. Prispevatelum Psa bych doporucil navstevu Alexejevova blogu, aby jste si udelali obrazek,  jak o vas tahle levicacka stenice smysli. http://vrbanettest.myblogsite.com/blog  Chcete-li mu zanechat nejaky pekny komentar, tak jedine mezi  8 az 12 rano stredoevropskeho casu.  Tento pomatenec totiz cenzuruje priblizne 19 hodin denne,  posledni tyden uz naprosto vsechno,  krome prispevku svych asi 10 vernych vypatlancu.
A v neposledni rade, zatimco slidi zde na Psu,  zanechal duty strom bez patricne ideologicke ochrany a to je trestuhodna nedbalost. Co si tvoji chovanci pocnou bez cenzury jez je chrani pred ideologickou diversi?
 
 
O to vice je treba si jeho prispevku povazovat, zatimco slidi zde na Psu,  ponechal duty strom bez patricne ideologicke ochrany.
Sarka 12.11.2005 3:29

Re: Je to citliva vec

na obou stranach rybnika - v Cesku i tady v US - se mi, v soukromi me oficiny a chraneni neporusitelnym tajemstvim  mnohokrat sverili lekari i jini zdravotnici ze "pomohli" trpicim pacientum pracujicim k smrti. Za tech tricet let jsem narazila jen na jednu osobu - pediatricku v Cechach - ktera o teto posledni sluzbe mluvila lehce a bez viditelnych sramu na  sve vlastni psychice. Jiste je to komplikovane, ale bylo by hlouposti predstirat, sze neco takoveho se nedeje jiz po tisicileti, chraneno poutem tajemstvi mezi lekarem a pacientem.
Papouch 12.11.2005 2:30

Je to citliva vec

Diky za zajimavy clanak s americkymi realiemi. Nevim jak jinde, ale tady v Cechach se asi ruzne formy eutanazie uplatnuji neformalne - zakon nezakon. O jedne "sestricce smrt" (podle vzoru "doktor smrt" Kevorkian) se tady tak trochu vi - ale dokazujte to, bez dokumentace, kdyz to treba jsou jen pomluvy... Je to citliva oblast, kdy si spolecnost vzdycky nejak pomuze bez ohledu na zakony. Zrejme pozustatek z desitek tisic let prozitych v rodinnych klanech a malych kmenech.
Alex Juchelka 12.11.2005 2:27

Naprosto souhlasím s autorem...

pro ujasnění - lékař (v Oregonu) pouze předepisuje (smrtící) lék, je pouze na pacientovi, zdali jej použije. Někteří jej nepoužili, což je jen další dlkaz toho, že na pacienta není vyvíjen žádný nátlak, apd. Více zde: http://egov.oregon.gov/DHS/ph/pas/index.shtml
Jiri Janecek USA 12.11.2005 2:19

pravo osoby, rodiny a statu

Ukoncit zivot sobe nebo svymu bliznimu v podminkach nevylecitelne nemoci - zvlast kdyz se zivot umele a draze prodluzje by melo byt zakladni pravo.
Koncem leta jsem nechal zemrit rukou veterinare meho psa - pes byl stary, jeho kvalita zivota byla tak 50% - ale dal jsem my vse pohodli a drahe leky - vse bylo OK nez prestal zrat a nechel vstat - obcas i knuknul.
Doktor udelal zkousky - vsechno abnormal. Tahnout ho nejaky rezanim, chemoterapji, bolestmi?  Nebo mu dat injekci?
Dal jsem ho do auta - 70 Kg Pyrenejsky Pes - jeho hlavu do klina - v jeho ocich byla 100% duvera - jeste se me snazil oliznout.
Smrt byla rychla - svaly se uvolnili - a byl konec. Malo brecim ale byl jsme rad ze jsem mel temne slunecni bryle. Myslivci doma tomu rikali - 'posledni sluzba'.
Doufam ze budu mit pritele ktery me poslouzi kdyz bude konec.
Vztah - strach nasi zapadni civllizace k smrti je paranoidni - vyuziva se k politickym cilum. O me nemohu rozhodovat ja, moje rodina, ani muj stat - ale federalni valda na druhem konci ameriky ve Washington D.C.
Slozite tema - autor popsal velmi objektivne.
Sarka 12.11.2005 1:09

Yale medical school

jiz pred nekolika lety vlozila tento text do prisahy mladych lekaru:
 
"I will practive medicine with conscience and truth....I will respect the moral right of patients to participate fully
in the medical decisions that effect them. I will assist my
patients to make choices that coincide with their own values
and beliefs".
 
Ono je krasne se dovolavat Panaboha, jenze tam kde neni ta "conscience and truth", je jen hruza a utrpeni. Priroadi si nepomaha sama - to je nesmysl. Moderni medicina prinasi zazraky, ale taky prodlouzeni zivota za hranice "prirozeneho" (nebo Boziho, mate-li to zapotrebi formulovat takto) utrpeni. V tomto bode se pak dovolavat Panaboha a jeho prikazani je prinejmensim pokrytecke. To jsme zasadne porusili uz kdyz jsme si kousli toho jabka ze stromu poznani. Neb ten strom nam prave dal dostatek poznani k tomu, abychom se zacali vrtat v tom, kdo ma zemrit a kdo bude zit. A vrtame se v tom jiz hezky dlouho. A chtit po pacientech aby trpeli v neskutecnych mukach jenom proto, ze jim moderni medicina umoznila prodlouzit zivot ale neumoznila jim toto prodlouzeni zarazit kdyz je nad jejich sily je nest - to je, podle meho nazoru, cira arogance.