28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Hippokratova přísaha a 21. století

V odborných kruzích lékařské vědy je Hippokrates považován za "Otce medicíny". Je znám jako odpůrce magie a pověr v metodách léčení a zařazení péče o zdraví lidí do odvětví věd a vědeckého zkoumání a byl i jedním z prvních "profesorů" tohoto tehdy nového vědního oboru. Žil v letech 460 až 380 před naším letopočtem. Je autorem přísahy, kterou dodnes někde lékaři skládají před zahájením lékařské kariéry.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Fafa 13.11.2005 18:30

Re: Eutanazie samozrejme ano.

Pane Kinkore,
co poskytovani pomoci pacientum, kteri se pokusili o sebevrazdu a jsou v bezvedomi? Lecit nelecit? A pokud lecit, je to podle Vas poruseni jejich prava na svobodne rozhodnuti?
Jiri Janecek USA 12.11.2005 20:02

I LOVE SF

 
FOX - media pana Paska a RepubliConske strany a vlady - se spolcila s jejich ideologickym bratrem Osamou ..Jako Hitler se Stalinem - pobyt ty liberaly ..
CBS 5) Conservative Broadcaster Bill O'Reilly is making no apologies for his inflammatory comments about San Francisco.
(snip)
O'Reilly is upset about the city's proposition discouraging public schools from allowing military recruiters on campus. On his national radio show Tuesday, he said San Francisco should not get a nickel of federal funds.
"And if al Qaeda comes in here and blows you up, we're not going to do anything about it," he said. "We're going to say, look every other place in America is off limits to you, except San Francisco. You want to blow up the Coit Tower, go ahead."
Sarka 12.11.2005 20:06

Re: I LOVE SF

Pane Janecek, uz se cela tresu hruzou ze nam to tu Bill O'Reilly vyhodi do povetri. Mezi Vami a Billikem aby clovek zacal premejslet o emigraci na Mars :-))))). Anebo - on second thoughts - i blazni a paranoici jsou radi na svete. Mozna ze je lepsi nechat Vas i Billika zvanit.............
Jiri Janecek USA 12.11.2005 23:17

nam to tu Bill O'Reilly vyhodi do povetri

But he is so good for Israel!
G. Pasek 12.11.2005 22:18

Re: I LOVE SF

FOX News FACTOR s Bill O'Reilly je jediny ostrov slusnosti a ferovosti.
Oni f tom blaznive Kalifornii take odhlasovali, ze 12ti leta holcicka  muze jit do nemocnice na potrat ktery ji tam za zady rodicu bez otazek provedou. Rodicu svoleni uz tam bylo davno zamitnuto.
Take si v SF odhlasovali, ze nesmeji mit doma zbrane na ochranu. Jenom jim zapomeli vysvetlit a nezajima je, jak 5ty zbrane udelat ilegalni u kriminalniku.
 
To zeSF, mesto buzerantu, odhlasovalo ze se nesmi ve skolach verbovat nikoho neprekvapilo.
Chudina neni nebezpecna, ale ti domyslivy rado-by bohaci nepotrebuji armadu.
 
 
Jiri Janecek USA 12.11.2005 23:20

mesto buzerantu

Buh je potresta jako potrestal New York a New Orleans.
GOD BLESS USA, REPUBLICON PARTY, A RESIDENT BUSH
G. Pasek 12.11.2005 23:42

Re: mesto buzerantu

Janecku, co tobe chybi je lidskost, soudnost a selskej rozum.
JM 13.11.2005 13:04

Re: Re: mesto buzerantu

Pane Pašku: k té lidskosti - dovolil bych si připomenout Váš příspěvek ve vedlejší diskusi o drogách.. ;)
Muki 13.11.2005 5:27

Re: I LOVE SF

Pane Janecek, Hitler byl nadseny propagator euthanasie, takze byl vasim spojencem. Je to krasne, tu vasi nenavist, k nekomu, ktery ma jine nazory nez vy, ale nastesti nemate tu moznost jim zacpat hubu, tak jenom uboze urazite. A jesli si S. Francisko nepreje ochranu armady USA, pak by jste mel jejich prani respektovat a ne jim neco vnucovat.
G. Pašek 12.11.2005 19:19

Euthanasie . . . . .

Před 30+ lety jsem šel do biografu, to když jsme ještě bydleli v Brooklynu na Greenpointu. Na pravé straně, seděli diváci kuřáci a na levé nekuřáci. 
Film byl sci-fi a jméno mě vypadlo z hlavy, ale když čtu takové články "praktických lidumilů," vzpomenu si ten film.
Obrovská intimně osvětlená hala, biograf,  bez sedaček. Panoramatické plátno, na kterém byl promátán idealistický film z přírody, pole slunečnic, tulipánů, laně, bublající potůčky, pobřeží moře příliv, odliv  . . . . . a do toho hrála tichá, líbivá, vážná muzika, housle, varhany . . . . .
Zřízenci oděni v bílém tam přiváželi staré a terminálně nemocné v kolečkových židlích a nekteré v posteli na kolečkách.
Takové, kteří jsou staří chudí darmojedi, a terminálně nemocní, které je příliš drahé pro společnost udržovat při životě.
"Diváci" koukali na film, výraz na obličeji a očima,  jako 3letý na první vánoční stromeček . . . . .  
Po čase přišel jiný zřízenec a dával "divákům" pilulku nebo injekci, podle pořadí kdy tam byli přivezeni.
Jiní zřízenci tiše odváželi mrtoly a na jejich místo přiváželi nové "diváky."
Tehdy jsem si v duchu říkal, jaká to vycucaná z prstu kravina a nesmysl. Tehdy se slovo euthanasie užívalo, když se mluvilo o starých psech a kočkách. Lidi? K tomu nikdy nedojde!
Pánečku, ani neuteklo 30 let a euthanasie lidí je na talíři a mluví se o ní jako o chlebě.
Jak to vypadá a "inteligentní" zdravá, mladá  společnost kráčí, myslí, uvažuje a hlasuje, ten sci-fi film za 150  let bude realita . . . . .   
Sch.kolemjdoucí 12.11.2005 16:21

Euthanasie bude běžnou praxí v moderních společnostech...

A na pokladnu...
ticha@dohoda 12.11.2005 12:25

to Gej Pitrs Husita

pokud se vam komentare pana Juchelky nelibi, tak je nectete, sam se chovate jako komous nejhrubsiho zrna, "nepohodlne" byste chtel jednoduse vystvat a jeste doporucujete ostatnim co maji delat, prispevek pana Juchelky je k tematu , pokud se vam zde nelibi tak sem nelezte a nerikejte na ktere servery mame chodit a hazet tam na sebe spinu, hlavne nam tu svou netahejte sem
Vodník 12.11.2005 13:00

Re: to Gej Pitrs Husita

Pane tichá@dohodo, s tímto udáváním identit a štvaním proti p.Juchelkovi (a lidem jiných názorů vůbec) začal Djing cheb pako a jeho věrní fámulusové ze Sprchy. Já samozřejmě znám jeho pravé jméno. Vybíjejí si své mindráky buranů, kteří vsadili na špatného (neoconského) koně a mstí se těm, kteří nad nimi domněle "vyhráli", ale kteří ve skutečnosti serou na něco takového jako "soutěžit" s hovady tohoto kalibru.
DJing cheb pako 13.11.2005 7:05

Dovolil bych si podotknout

ze bohapuste lzes, Hastrosi.
Pokud nemas dukazy, ze jsem zverejnil Uchylkovo adresu (a ty mit nemuzes, protoze jsem to neudelal - svoje jmeno i s e-mailem tady on sam plakatuje od sameho pocatku) zacinam uvazovat o soudnim vyrovnani tvych lzi. Jak jsou na tom v Holandsku s tresty za krive obvineni? Kolik si odsedis???
Vodník 13.11.2005 12:55

Nejen bonzák...

...ale dokonce drzý bonzák.
DJing cheb pako 13.11.2005 17:36

Uz mas

sbalenej kartacek, lhari?
 
p.s. Nadavky nejsou dukazy. A lhar je presny popis tvych akci...
Vodník 13.11.2005 18:57

Nauč se číst, bonzáku!

Až mi ukážeš, kde píšu, že zveřejňuješ Juchelkovu adresu, u soudu se ti omluvím.
DJing cheb pako 14.11.2005 15:53

Nauč se číst sám

Hastrosi.
 
Muzes zacit trenovat na svem prvnim kometari v tomhle threadu - kde lzes, ze jsem tady zacal s odhalovanim identit. Nebo to chces zase nejak okecat prazdnymi frazemi a nadavanim?
Jses opravdu tak blbej, nebo to jenom predstiras?
gringo 12.11.2005 7:12

Pane Obereignere

1) Zkusenosti s eutanasii z Holandska (kde situaci znam z osobni zkusenosti) jsou ponekud tristni. Je obecne znamo, ze u tezce nemocnych pacientu dochazi ze strany medicinskeho personalu k subtilnimu lec persistentnimu natlaku - zabirate luzko a vase lecba stoji spoustu penez. V kombinaci se socializovanym zdravotnictvim, kde stat je zakonnym arbitrem a zaroven distributorem (se znacne  omezenymi zdroji) je to navod ke katastrofe.
2) V Holandsku a ted i v Britanii toto vedlo k dalsim krokum - totiz, ze stat prostrednictvim jim placenych lekaru ma pravo rozhodnout, ze lecba nebude poskytnuta ani nekterym lidem, kteri o ni maji zajem. Relevantni hesla jsou "Groningen protocol" a "Oliver Burke". Argumentem je pak snaha zamezit "plytvani". Tento problem je jednoznacnym argumentem pro oddeleni zdravotni pece od statu. Me fascinuje, ze ac jsou Holandane inteligentni a svobodomyslni, v konfrontaci s temito fakty vetsinou jen pokrci rameny a stahnou ocas mezi nohy.
3) Prave u tech pacientu s Alzheimerem nebo v komatu soucasna formulace onoho oregonskeho zakona nic neresi, protoze ti vam jaksi opakovany souhlas asi nedaji. Nabizi se, tedy varianta rozsireni na blizke osoby atd. a uz zvolna klouzame do zajimavych oblasti etiky a prava... holandska a britska zkusenost  rika, ze nikdy nezustane u prvni varianty. Cloveku (v US), ktery je schopen souhlas dat, pak vetsinou staci druhy dodatek ustavy k tomu, aby svuj umysl vykonal. 
4)  Me osobne je jedno, na cem jste se v Oregonu dohodli a Fed by vam do toho nemel co mluvit. Roberts a Alito tusim sdileji podobny nahled na federalismus, takze je sance, ze vas Supremes nechaji na pokoji. Z duvodu symetrie bych pak ocekaval, ze podobne reseni bude uplatneno i v pripade potratu.
Alex Juchelka 12.11.2005 15:35

Re: Pane Obereignere

K bodu 3. V USA je dnes běžnou praxí, že na přání rodiny dojde k odpojení beznadějně kritického pacienta (cardio ICU) v bezvědomí od kapaček (které umožňují aby srdce vůbec fungovalo), balónových pump, dýchačů, apd. Samozřejmě tomu předcházejí schůzky zdravotníků s rodinou, jedná se o formalizovaný proces s podpisy na lejstrech, apd.
Fafa 12.11.2005 18:51

Re: Re: Pane Obereignere

Alexi, technicky vzato nemate pravdu. Predpoklada se, ze rodina VI, co by si pral pacient, ktery se nemuze vyjadrit sam. Pokud je k dispozici presne formulovane prani pacienta ve forme "living will",  tak rodina nemuze rozhodovat vubec nic.
Alex Juchelka 12.11.2005 19:37

Re: Re: Re: Pane Obereignere

Ano, pokud je k disposici - to je klíčové slovo. Pokud k disposici není, tak platí přesně to, co jsem napsal (většinou k disposici není...) a navíc to platí i když LV k disposici je, ale pacientův stav je prostě očividně beznadějný... Podotýkám, že LV, kde by bylo explicitně napsáno, udržujte mě při životě za každou cenu, i když můj stav bude beznadějný a budu na dalších x měsíců či let zátěží pro svou rodinu, apd. je po čertech málo. Pokud pacient není schopen učinit rozhodnutí sám, jde se k nejbližším členům rodiny a ti učiní rozhodnutí...
Fafa 12.11.2005 21:49

Living will a Gringo

Ucelem "living will" az dosud bylo omezit vykony, ktere si pacient nepral. Zakladni premisou totiz bylo a je udrzovat pacienta pri zivote, pokud by si nepral jinak. Proto nemelo smysl psat living will zadajici o plnou lecbu. Totez plati pro resuscitaci. Ma smysl napsat "Nepreji si resuscitaci", protoze u pacientu bez zname preference se automaticky bude resuscitovat. Samozrejme zadna living will nebere do uvahy aktivni euthanasii.
Jestlize se euthanasie stane legalni a bude mozne ji provadet i bez explicitniho souhlasu (treba u osob v bezvedomi), tak si asi lide zacnou psat living will zadajici o NEPROVEDENI euthanasie.
 
Gringo, Vy to asi znate z prvni ruky. Jak to funguje v Holandsku u osob v bezvedomi nebo osob neschopnych rozhodovani?
gringo 13.11.2005 3:37

Re: Living will a Gringo

V NL se povazuje za samozrejme, ze tito lide odcerpavaji zdroje a meli by byt "ukonceni". o tom se zadna diskuse, pokud vim, nevede. Diskuse se vede o smrtelne nemocnych, kteri zit chteji, vyzaduji lecbu a jsou plne mentalne kompetentni. Tam je silny tlak na to, aby sami pristoupili na eutanazii. nemocnicni personal - lekari i sestry tlaci na pribuzne i smaotneho nemocneho (!), aby "uvolnil misto". Legislativni zakotveni tohot "usporneho' pristupu na sebe podle mne neda dlouho cekat. V Britanii uz se to stalo, tam soud v pripade pana Olivera Burkeho rozhodl (a tudiz stanovil precedent), ze Burke nema pravo na osetreni, ktera sbor lekaru povazuje za "wasteful", byt by byla pro zachovani jeho zivota nutna...
Zavery si udelejte sam. 
Alex Juchelka 13.11.2005 1:16

Re: Re: Re: Re: Pane Obereignere

Mělo být samozřejmě LW (místo LV). Pardon... : (
gringo 12.11.2005 19:30

pane Juchelko

vam zjevne neni jasny rozdil mezi aktivni eutanazii a ukoncenim lecby.
 
Alex Juchelka 12.11.2005 19:51

Re: pane Juchelko

Moje poznámka se týkala specificky Vašeho bodu číslo tři a byla pouhým upřesněním (toho, jak probíhá proces rozhodování odpojení pacienta, který není schopen toto rozhodnutí učinit sám). Nevšiml jsem si, že bych se vyjadřoval k rozdílům mezi ukončením léčby a aktivní euthanasií, nebo, že by se tímto rozdílem zabýval tento Váš konkrétní bod...
gringo 12.11.2005 20:26

Re: Re: pane Juchelko

V tom pripade jstte muj bod 3) nepochopil.
jednak: oregonsky zakon o eutanazii je v pripade pacientu, kteri nejsou schopni komunikace irelevantni, nebot nemohou dat k podani smrtici latky explicitni opakovany souhlas.
druhak: odmitnout lecbu muzete v kteremkoli state unie a nepotrebujete k tomu zakon o eutanazii. Tedy odpojeni od pristroju - coz je odmitnuti lecby - se redukuje na verifikaci prani  postizeneho podle nejlepsich dostupnych informaci. S eutanazii - aktivnim podanim jedu to nema lekarsky ani pravne nic spolecneho.
Alex Juchelka 12.11.2005 20:45

Re: Re: Re: pane Juchelko

opět - já jsem pouze dodával upřesňující informaci, když jste se zmínil o těch blízkých osobách, komatu, apd., je možné, že jsme se nepochopili navzájem. K odmítnutí léčby vs. euthanasie - podívejte se, kolik lidí to 'nepochopilo' třeba v případě Terri Schiavo... S Vaším jednak i druhák souhlasím, snad jen jediné - orgeonský lékař smrtící jed pacientovi aktivně nepodává.
gringo 13.11.2005 3:23

Re: Re: Re: Re: pane Juchelko

v pripade TS neslo o eutanazii. Tam slo o nepodani jidla a piti.
V Oregonu lekar podava pacientovi davku barbituratu, ktera zpusobi smrt. Toto je v clanku zmineno explicitne. Mam dojem, ze mate trochu problem nejen s rozlisovanim pojmu, ale zaroven s pochopenim psaneho textu.