28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Hippokratova přísaha a 21. století

V odborných kruzích lékařské vědy je Hippokrates považován za "Otce medicíny". Je znám jako odpůrce magie a pověr v metodách léčení a zařazení péče o zdraví lidí do odvětví věd a vědeckého zkoumání a byl i jedním z prvních "profesorů" tohoto tehdy nového vědního oboru. Žil v letech 460 až 380 před naším letopočtem. Je autorem přísahy, kterou dodnes někde lékaři skládají před zahájením lékařské kariéry.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ten Míša 13.11.2005 18:31

Ňěkdo Má Rád Holky, Někdo Má Rád Vdolky 2

Pan professor v článku dokazuje jak naše emoce ovlivňují co a jak vnímáme, co a jak ukládáme do paměti, co a jak z paměti vyvoláváme, co a jak vyhodnocujeme u sebe, co a jak vyhodnocujeme u druhých. Z grafů, získaných zpracováním klinických pokusů, vyplývá že člověk ovládaný emocemi   nemůže být vůbec objektivní.
G. Pašek 13.11.2005 18:37

Re: Ňěkdo Má Rád Holky, Někdo Má Rád Vdolky 2

Obereigner je profesor?
Hmmm,  tak to už se opravdu nedivím . . . . . hlavně ten "chytrý" barevný graf.
Ten Míša 13.11.2005 18:38

Re: Re: Ňěkdo Má Rád Holky, Někdo Má Rád Vdolky 2

Pane Pášku s vámi se opravdu nedá diskutovat
Ten Míša 13.11.2005 18:30

Někdo Má Rád Holky, Někdo Má Rád Vdolky 3

Česky se tomu lidově řiká : NĚKDO MÁ RÁD HOLKY,   NĚKDO   MÁ RÁD VDOLKY. Když tomu prvnímu předložíte vdolky tak vám bez rozmyšlení vynadá. Když tomu druhému předložíte holky tak vám bez rozmyšlení vynadá.   A to je problém všech diskusí, zbavit se emocí a být objektivní. Dokážeme to? Z komentářů vyplývá že ne.     
Tana Zajicova 13.11.2005 14:38

Korupce jazyka

Obereigner:
budu postupovat velmi pečlivě v otázkách života a smrti a život se musím snažit zachránit. Ale může být i v mé moci život vzít . Tuto obrovskou zodpovědnost musím brát s vědomím velké skromnosti a pokory a především, nesmím brát na sebe úlohu moci oží."
Všimněme si dvou částí moderní přísahy : (používám překlad textu přísahy amerických lékařů a jsem si vědom, že v jiných zemích může být text i jiný) … může být v mé moci život vzít , (tedy ukončit) a … nesmím brát na sebe úlohu moci oží . (I must not play God)
Z toho tedy vyplývá, že může nastat situace, kdy lékař může pacientův život ukončit a o tom bych se chtěl trochu rozepsat, a zároveň i o tzv. "úloze oha".
Cloveku, ktery neni posedly uvahami o vlastni smrti a dostupnosti protredku k ukonceni zivota 'kdyz uz ze zivota nic nemam', je schopen neuveritelne perverze jazyka. Jiste ze je v moci lekare vzit zivot, proto nasleduje 'moralni directivum' - nesmim si hrat na oha i kdyz v rukou tuto moc mam.
  Stejne lekarka Sarka: "I will assist my patients to make choices that coincide with their own values and beliefs". Muze znamenat tisice veci. Lekar zamilovan sam do sebe vsak rychle urci, ze to jsou prave ty otevrene dvere k tomu, kdy si muze zacit hrat na oha a ve jmenu milosrdenstvi zabijet. Daleko vice sokujici je vsak veta lekarky Sarky: 'Neb ten strom nam prave dal dostatek poznani k tomu, abychom se zacali vrtat v tom, kdo ma zemrit a kdo bude zit.' Sarko je mi velice lito, jste sypmaticka a chytra zenska, jste ovsem ale take moralni idiot. Janecek to dal pro vsechny posedle smrti do spravne perspektivy. Postavil sloveka na uroven sveho psa.  
Tana Zajicova 13.11.2005 14:40

Prakticka rada pro Janecka

Az se rozhodnete zemrit, vyhledejte lekarku Sarku polozte ji hlavu do klina.
Tana Zajicova 13.11.2005 14:47

Oprava

Clovek ktery je posedly
Tana Zajicova 13.11.2005 15:00

Oprava

Clovek ktery je posedly
Sarka 13.11.2005 16:08

Re: Korupce jazyka

Tak za prve, mila Tano Zajicova: budte od te lasky, a bezte nadavat moralnich idiotu profesorum lekarske fakulty na Yale University. Citovala jsem jejich Hippokratickou prisahu. Za druhe - kde se ve Vas bere tolik zloby, jizlivosti a nenavisti? Kampa se podela Vase krestanska laska? Myslite si, ze Vam prqavidelne vy;lety do kjostela davaji narok na to nadavat druhym moralnich idiotu? Mohla bych rikat cosi o pokrytectvi, ale nechce se mi jit ve Vasich stopach. Za treti, copa Vas sokuje na KONSTATOVANI, ze se uz DAVNO vrtame v tom, kdo ma zit a kdo ma zemrit?Hovorila jse o tomto s nejednim teologem, mila Tano, zrejme to byli vsechno morlani idioti nedosahujici vysin Vaseho beloskvouciho charakteru. Za ctvrte, prosim Vas, nalistujte si ve slovniku rozdil mezi psychologem a psychiatrem; zmensi se sance ze se opet ztrapnite.
PS 13.11.2005 16:23

Re: Re: Korupce jazyka

Ale kuš ty bonzácká fuchtle - minule jsi zde obhajovala svobodu slova, včetně urážek, tak pěkně ignoruj a moc se necukej! Jedna za tři, druhá za pět bez dvou.
Sarka 13.11.2005 16:32

Mily hulvate

nestaci-li Vam intelekt na pochopeni toho, ze diskuse o svobode slova ma co do cineni s pravomocemi statu kteremu neni absultne nic do urazek mezi jeho obcany (pokud nedojde k fyzickym vyhruzkam ci nasili), a ze je prave na obcanech, aby si takoveto vyridili mezi sebou, pak mate smulu a nepomuze Vam ani svecena voda - zeptejte se pani Zajicove, ta je na to expert. Jinak, bezte si dat domu obkladek na hlavicku - tohle nutkani sproste nadavat lidem kolem sebe Vas bere casto?
Sarka 13.11.2005 16:16

P.S A v otazce

zda a kdy je to nase vrtani v tom, kdo ma zit a kdo ma zemrit jednoznacne dobre ci jednoznacne spatne maji naproste jasno pouze moralni geniove. My moralni idioti ji vidime jako nesmirne komplikovaneou, bez jasnych a zretelnych odpovedi, s nimis musi clovek v potu tvare zapasit: lekar ci nelekar, mila pani Tano Zajicova.
Tana Zajicova 13.11.2005 16:36

Sarko

je jen dobre, ze nepatrite k tem, kteri predepisuji leky. Muzete Sarko prskat jak chcete, Vase slova mluvi za Vas. Delate svemu remeslu spatnou reklamu a me je z Vas lehce nevolno, protoze lidem jako Vam ma clovek potrebu duverovat. Dnes to bohuzel neni mozne. Vy jste zarnym prikladem lekare, ktery je ochoten flirtovat se smrti druhych. To ze to aktivne nemuzete provest na tom nic nemeni. Jste lekarka a jako takova mate odpovednost ochranovat zivot ne o nem rozhodovat.
 
Moc lekaru rozhodnout o smrti druhe lidske bytosti advokujete, ale pritom rychle date vedet, ze Vase ruce jsou ciste. Jestli chcete mluvit o pokrytectvi, tady jedno mate.
Nemyslite, ze bylo naivni se domnivat, ze s Vami budou vsichni lide souhlasit? Nebylo to naivni bylo to arogantni.
 
 
Sarka 13.11.2005 16:39

Naopak, Tano Zajicova

Myslim ze o aroganci byste mohla hovorit teprve pri pohledu do zrcadla. Naprosto jste nepochopila smysl meho textu, ale cinite si narok na moralni vysiny. Inu, jen si na nich pobudte, je to tam ale zatracene osamele. Ze je Vam ze mne lehce nevolne - ale to je jednoduche: strcte si prst do krku, Tano. Mozna ze jste se prejedla vlastni uslechtilosti. Vite Vy vubec o cem ja hovorim?
Sarka 13.11.2005 16:44

Re: Naopak, Tano Zajicova

Tano, prosim Vas, opravdu se probudte. Jste stejne tvrdosijne neinformovana o tom, zda jsem ci nejsem lekarka jako o vsem ostatnim. Nejsem lekarka, a nechci ji byt. A prave proto, ze je ta otazka zivota a smrti prilis komplikovana, nechtela bych na sebe brat tu udesnou zodpovednost byt sama AKTIVNIM cinitelem v tom se rozhodovat o nenavratnem kroku ukonceni zivota. Nemohu vsak upirat pravo druhym, casto strasne, neskutecne trpicim lidem, o tomto kroku rozhodnout sami. Verim a vzdy budu verit, ze to je neco co je mezi nimi a jejich lekarem, za predpokladu, ze ten lekar ma svedomi a je k nemu veden a vychovavan.
Tana Zajicova 13.11.2005 16:52

Sarko

Jiste ze vim o cem hovorite. Slova maji smysl. Neschovavejte se za Yale a jejich pridavky k prisaze. Ten pridavek muze znamenat cokoli. Vy jste si ho vylozila tak jak se Vam to hodilo. Mimo nadavek, jste nedokazala s mym obvinenim, ze Vase pohledy nejen jako cloveka, ale hlavne jako lekare jsou amoralni, nic.
Vase reakce bohata na nadavky ublizene pychy, je prosta jakekoli argumentace proc maji mit lekari pravo rozhodovat o lidskem zivote. A s milosrdensvim na me nechodte.
 
Sarka 13.11.2005 17:01

Tano, Vy jste se skutecne

pominula na rozumu: za prve, nejsem lekarka, nejsem Martan, a nemam ani rohy ani kopyta. Za druhe - co se tyce nadavek - prosim Vas, opravte mne jestli se mylim, ale moralnich idiotu jste tu nadaval Vy mne, nikoli naopak. Co se tyce vseho ostatniho, je sice jiste otazkou nazoru kdo je arogantni a kdo nikoli, ale Vase tvrdosijne opakovani zjevnych nepravd je ponekud legracni. Jo, a apropos Yale: To neni zadny "jejich pridavek k prisaze", to JE jejich prisaha. A myslim ze je koncipovana tak, aby respektovala pravo kazde lidske bytosti dostat takovou lekarskou peci, ktera odpovida jejich vire a jejich moralnim standardum. Nikoli Vasim, mila Tano. Nikoli Vasim.
Tana Zajicova 13.11.2005 17:17

Nejsem lekarka?

Sarko Vy jste se tu jako lekarka prezentovala. Mozna mlhave, ale prezentovala. Nazvala jsem Vas moralnim idiotem, protoze se jako takovy vyjadrujete. Jak muze nekdo s takovou lehkosti klasifikovat lidsky zivot a jeho existeci (neexistenci) je mi zcela nepochopitelne. Budto si za tim stojite nebo to byl pouhy 'Show off'.
Zacina to vypadat, ze zadny solidni argument nemate po ruce. Jedine o co se pokousite je ospravedlnovat se, ja nic ja muzikant. Ja jsem se domnivala, ze Vase porozumeni lidskeho chovani je spojeno z odpovednosti a ne nejakou vagni 'obratte se na lidi z Yale'.
Sarka 13.11.2005 17:22

Ale jdete, Tano -

kdypak jsem se tu "jako lekarka presentovala"? Hovorim o tom, ze pracuji ve zdravotnictvi, to jer pravda. Hovorim o svych pacientech, to je rovnez pravda. Mate-li potize pochopit, ze ve zdravotnictvi pracuji i nelekari, to je Vas problem. VY jste si udelala urcity obrazek, a ve sve moralni vysine jste od nej odmitala odstoupit i kdyz jsem Vam opakovane, a durazne, vysvetlovala ze je nepravdivy. Mozna ze by vam tato zkusenost mohla poslouzit jako navod k tomu, jak pochybovat i o tech dalsich nevyvratnych zaverech, ktere si tu cinite o druhych, o jejich nazorech, o tom, co si mysli, o jejich moralni urovni. Predstavte si, ze SKUTECNE ne vsechny Vase zavery odpovidaji realite, ze mohou byt zkreslene Vasi potrebou si veci dat do urcite skatulky. Pak si o tom porozjimejte, a pripomente si to, nez zacnete utocit na druhe ze svych nedostiznych vysin. Udela to z Vas daleko prijemnejsi diskuterku.
Tana Zajicova 13.11.2005 17:53

Ale Sarko,

nebudte jako mala holka. Kdokoli kdo cetl Vase prispevky mohl dojit snadno k nazoru ze budete lekarkou. Ten lekarsky 'spin' na veci byl vzdycky pritomen. Ja jsem si ten finalni zaver udelala, kdyz jste napsala "moje dcera je take lekarka'. Ja si dokonce myslim, ze Vam to bylo docela mile, ze se lide mohli domnivat, ze jste lekarkou. Na tom nakonec nezalezi. Lekarkou nejste, ale Vas pohled na otazku zivota a smrti zustava amoralni. 
Tana Zajicova 13.11.2005 16:43

Sarko

je jen dobre, ze nepatrite k tem, kteri predepisuji leky. Muzete Sarko prskat jak chcete, Vase slova mluvi za Vas. Delate svemu remeslu spatnou reklamu a me je z Vas lehce nevolno, protoze lidem jako Vam ma clovek potrebu duverovat. Dnes to bohuzel neni mozne. Vy jste zarnym prikladem lekare, ktery je ochoten flirtovat se smrti druhych. To ze to aktivne nemuzete provest na tom nic nemeni. Jste lekarka a jako takova mate odpovednost ochranovat zivot ne o nem rozhodovat.
 
Moc lekaru rozhodnout o smrti druhe lidske bytosti advokujete, ale pritom rychle date vedet, ze Vase ruce jsou ciste. Jestli chcete mluvit o pokrytectvi, tady jedno mate.
Nemyslite, ze bylo naivni se domnivat, ze s Vami budou vsichni lide souhlasit? Nebylo to naivni bylo to arogantni.
 
 
Sarka 13.11.2005 16:49

Mimochodem, Tano

- ja ne "advokuji" nic. Ja konstatuji ze pomoc pri ukonceni zivota lekari svym pacientum poskytovali vzdy, i tam, kde to zakony spolecnosti vyslovene zakazuji. To je, mila Tano fakt, nikoli nazor. Muj nazor je, ze to je strasne komplikovane, tezke uzakonovat neco, co je daleko vetsi nez kterykoli zakon. Muzete se na tento fakt zlobit jak chcete, muzete zew svych moralnich vysin nebetycne uslechtilosti plivat a nadavat komu chcete, ale tak to je, a tak to vzdycky bylo. Jestli ma stat pravo cokoli uzakonovat nebo znezakonovat, to je neco co mi pripada mimo dosah muj i Vas.
Tana Zajicova 13.11.2005 17:01

Re: Mimochodem, Tano

'ze pomoc pri ukonceni zivota lekari svym pacientum poskytovali vzdy, i tam, kde to zakony spolecnosti vyslovene zakazuji.'
 
Pak jednali proti zakonum, ktere vytvorili lide (nikoli Buh) a dopustili se VRAZDY. Tento fakt, tohle slovo VRAZDA s Vami Sarko nepohne.
Vas argument neni jiny nez kdyz se moje deti pokousi ospravedlnit neco co nemely udelat. DELAJI TO VSICHNI.
Sarka 13.11.2005 17:12

Konecne, Tano

jste pochopila rozdil mezi faktem a nazorem. Samozrejme ze jednali proti zakonu. A z tech, kteri se mi o tomto aktu a o dusevnim boji a strastech ktere kolem toho prozili jsem za tricet let poznala jenom JEDNU, ktera to "nesla" lehce. Ja, na rozdil od Vas, nemam facilnich odpovedi a moralnich vysin. Nemam ani zaludek na to, abych lidem, kteri maji vyhraneny nazor na to, ze pomoci trpicimu, k smrti pracuijicimu cloveku ktery se pri plnem vedomi rozhodne ze chce svoje utrpeni zkratit je neprijatelne, nadavala moralnich idiotu. Ja vim, co bych chtela pro sebe, kdybych se - nedej boze - octla v podobne situaci. Momentalne pracuji s jednou petasedmdesatiletou lekarkou ktera trpi strasnou chorobou, v jejichz poslednich fazich bude zit nedustojne a ve strasnych bolestech, a vi to. Jiz nekolik mesicu ji pomaham tuto hruzu prezit, mila Tano, i kdyz NEJSEM LEKARKA (get it? NEJSEM LEKARKA). A budu ji pomahat tak dlouho, dokud to bude lidsky mozne. Az se tato dama, ktera ma moji veskerou uctu a respekt ROZHODNE, ze dal nemuze, nebudu ji v tom moci zabranit. Ma stesti, je lekarka.
Tana Zajicova 13.11.2005 17:21

Dustojnost

a jeji chapani je osemetna vec. Jestli se rozhodne pani o kterou se starate zemrit a udela to sama a nezapoji do toho perverzi zakoneho systemu(to o co se milovnici smrti pokousi), pak s tim jiste nejsou problemy.
RL 13.11.2005 9:26

smysl života

přestože "radost" nebo si "něčeho užít" mám v životě rád, není to pro rozumného člověka smysl života. O smyslu života se ovšem špatně mluví, na to si každý člověk musí přijít sám, popř. s pomocí rodiny a přátel. Euthanasie je navrhována pro lidi, kde se zdá, že "užít si něčeho" již nemůžou. Pokud ovšem člověk vnímá, má stále otevřenou cestu ke smyslu svého života a je povinností ostatních pokusit se pomoci mu takovým způsobem, aby smysl života mohl najít, tzn. zejména mu prodloužit čas, který mu zbývá. Z tohoto zásadního důvodu je euthanasie špatná. Západní civilizace spočívala až do současnosti na ideích: tisíc vojáků bojovalo pro to, aby jednoho uvězněného osvobodilo atd... Pokud se nasadí technokratické postupy, které se více a více prolínají do dnešního života, již nikdy se nebude zachraňovat ten uvězněný jeden voják, stejně tak jako se z "ekonomických" důvodů nebude pečovat o vážně nemocné! Tento postup by byl začátkem konce, staneme se Římem kolem roku 400...
tris 13.11.2005 10:41

Re: smysl života

Eutanázie je míněna jako asistovaná sebevražda. Eutanázie není navrhována pro lidi, kde "se" zdá, že si již ničeho neužijí. Eutanázie ja navrhována pro lidi, kteří se sami rozhodli, že si již neužijí a chtějí svůj život skončit a sami nemohou. Necítím se být v pozici boha, abych těmto lidem říkal, že se rozhodli špatně. Druhá strana mince jsou lidé, kteří se zjevně již sami rozhodnout nedokáží. V tomto případě bych souhlasil s tím, že příbuzní mají právo rozhodnout o odpojení od přístrojů, ale nejsem zrovna pro to, aby mohli provést rozhodnutí o "sebe"vraždě. Tak, jak je to psaná v článku, mi to přijde rozumné. Nevidím žádný velký smysl, když se 1000 vojáků pokusí osvobodit jednoho a 10 jich tam umře. Přiznám se, že na tom ani nevidím nic kulturního. Vy ano?
Tadeas 13.11.2005 0:01

Vazeny pane

pisi z Atlanty, dekuji za vas prispevek a jedine co muzu rici ,je ze s Vama plne souhlasim v postupu kontrolovane euthanasie.Hodne stesti a Buh s Vama. tadeas
AeroKarel 12.11.2005 23:29

Boha jeho,

co se pod zajímavým článkem najde magorů, ventilujících své irelevantní problémy ....
Kinkor 12.11.2005 21:58

Eutanazie samozrejme ano.

Dobry clanek. Z prava na zivot jednoznacne vyplyva pravo na opusteni zivota zpusobem, jakym si zvolim, vcetne asistence ostatnich. Je treba durazne poukazat na iracionalitu a obrovske zlo nabozenstvi (a viry), ktere zde - stejne ve vsech ostatnich otazkach - prokazuje, ze je proti lidskemu zivotu, proti radosti ze zivota. Nabozenstvi je ze sve podstaty nelidskou primitivni ideologii, ktera popira vse podstatne v lidskem zivote. Vice k mym filozofickym vychodiskum na www.aynrand.cz