29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
rwd 2.3.2007 16:34

Re: kreativita a memorování . . . .

Mel jste jeste docist k tomu, ze opakem rostouci je zvadly ... takovouto zivotni zkusenost studenti gymnazia zrejme jeste nemaji, tak by je to ani nenapadlo.;-)

huhu 1.3.2007 23:34

ano

ano odpovídat ano/ne či, když a tak b nebo c či d, to je na úrovni počítače. Ne tvořivého člověka. Autor má pravdu. Jde o to k čemu která výchova slouží. Třeba řidič příliš tvořivý být nemusí. Prostě rozhoduje - nastala tato situace, tak udělám toto.

Flasi 1.3.2007 22:33

Re: Re: Re: relativizace

No beru to jako modelový příklad špatného postupu. Takže předpokládejme, že student vyjde z obecného vzorečku p=v+m

jdostalm 1.3.2007 21:56

Re: Re: relativizace

No a to je právě to, že pokud bude úvaha, že 1 má při rychlosti 2 hybnost 2, tak celková hybnost se dostane sečtením jednotlivých hybností (upozorňuji na míru kreativity - integrování vektorů:). Já tvrdím, že jen podle 2+2=4 nedokáži rozhodnout, jestli je to úplně špatně.

David Werner 1.3.2007 21:42

Papir-Kniha

Syr - mleko jako kniha - papir je absolutni blbost. Syr je bakteriemi "modifikovane" mleko papir v knize ja porad jeste stejny papir.

Lepe: Syr - mleko je jako papir - drevo.

Flasi 1.3.2007 21:10

Re: relativizace

Jedna věc je aplikace v praxi, kde je chybě získaný, ale správný výsledek nepochybně cennější, než chybný výsledek způsobený chybečkou ve správném postupu.

A druhá věc je pedagogická rovina, kdy je to přesně naopak. Žák, který použil správný postup, ale udělal v něm jistou chybu (například numerickou) si prostě zaslouží lepší známku než je 5. Než je pětka, kterou si zaslouží někdo, kdo předepsanou látku hrubě neovládá a správný výsledek pouze uhodl.

Jaká je hybnost tělěsa o hmotnosti 2 a rychlosti 2 (pro ty co neovládají elementární fyziku raději neuvádím jednotky a napovídám, že hybnost je součin rychlosti a hmotnosti)? Odpovídám 2+2=4. Výsledek správný, postup zcela chybý. Zasloužím ve škole trojku? Opravdu?

Kanuk 1.3.2007 21:01

Re: Re: Maturitní otázka z matematiky

Hm. To D mi uteklo. S tím chybějícím "vždy" souhlasím, ale s tím zbytkem ne.

jdostalm 1.3.2007 20:28

relativizace

Tedy já budu vždy radši, když mne v lékárně namíchají lék třebas špatně, ale s dobrým výsledkem :-). Špatný výsledek se nedá okecat žádným dobrým postupem. Myslím, že jediné správné hodnocení je dobrý výsledek a asi dobrý postup 1, dobrý výsledek evidentně špatný postup 3, ostatní někde okolo 5. Pro zastánce kreativity: Jak chcete poznat opravdu kreativní postup dobrý od špatného, když ho ani nepochopíte :-)

Prokop Holý 1.3.2007 19:14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ne i ano

ne, ne pamětník nejsem, absolvoval jsem VŠCHT v letech 1992 - 1997. Co si pamatuji, tak asák tenkrát říkal, že ten předmět byl zrušen, ale po tragických výsledcích v laborce ho znovu zavedli. A já ho mám v indezu jenom jako obyčejný zápočet, s tím klasifikovaným asi zapracovala má fantazie. Bohužel z podpisu nepřečtu, kdo to tenkrát vyučoval.

Reeve 1.3.2007 18:18

Re: tak mě napadlo

Jistě, u špatných testů (což tehdejší testy na řidičák byly) lze mnoho správných odpovědí logicky uhodnout podle určitých poznávacích znaků (délka odpovědi, snaha o velmi precizní formulaci ap.). Nepochybujte však, že odborníci (například autoři ze SCIO) o těchto chybách vědí a v jejich testech se zpravidla nevyskytují.

Reeve 1.3.2007 18:13

Re: Testy jsou zejména pro zkoušející pohodlné, nemusí se otravovat s lidmi

Ne, dají zdůvodnit objektivitou. A ta bývá cennější než známka udělená podle toho, jak se zkoušející vyspal, nebo jakou má divčina podprsenku.

Reeve 1.3.2007 18:09

Re: Maturitní otázka z matematiky

Podmínku samozřejmě splňuje i D), jestliže m je sudé.  Ale pouze A) platí vždy, tedy pro libovolná čísla ze zadání, neboli bez jakýchkoliv doplňujících podmínek.

Já osobně bych do věty v zadání "Potom je liché..." pro jistotu ještě doplnil slovíčko "vždy". Ale i bez něj bych jako správné řešení označil A). Protože formulaci "Potom je liché..." rozhodně nelze interpretovat jako "Potom za určitých podmínek může být liché..."

Reeve 1.3.2007 17:55

Re: Co zjistíme z restu?

Pokud při takovém počtu úloh (v testu jich zpravidla bývá více než 20) uspěl žák s náhodným tipováním, pak ti ostatní museli v testu totálně vybouchnout. To není zrovna nejlepší vizitka učitele.

A.S.Pergill 1.3.2007 17:39

Re: Re: tak mě napadlo

Z mě byly správné odpovědi vždy doslovné citace z vyhlášky. Pokud ji člověk dvakrát třikrát přečetl, tak nějak vycítil, co je doslovná citace a jaká slovní spojení se tam vůbec nevyskytovala. Asi by se na to dal udělat i úplně blbej program třeba v perlu, který by nic neuměl, jen porovnával shodu sousloví. Vsadím se, že řidičák by dostal.

MS 1.3.2007 17:27

Re: Měl jsem

Velmi závidím, i když si nemohu stěžovat na naše učitele. Tohle bych bral.

Mirien 1.3.2007 17:16

Co zjistíme z restu?

Výsledek testu  s odpověďmi a, b, c ... nám neřekne ve škole o žácích nic. Před dvěma lety jsem zadala svým žákům v  9. třídě dnes tak oblíbené Scio testy z matematiky. Ne že bych je tak milovala, ale přece jen jsem před přijímacími zkouškami chtěla, ať si tuto metodu vyzkoušejí. Třetí nejlepší výsledek měl žák, který měl z matematiky dostatečnou a sám mi po testu přiznal, že zadání ani nečetl, jen náhodně označil výsledky. S počtem bodů by se lehce dostal na libovolnou střední školu.

Souhlasím, že test nám neříká nic o schopnostech, kreativitě .. jen o schopnosti křížkovat výsledky a o štěstí.

Jana 1.3.2007 17:08

Re: tak mě napadlo

Většinou byla správná ta nejdelší odpověď, i když výjimky taky byly;-D

Kanuk 1.3.2007 17:08

Dva přístupy k matematice.

Mám dvě učebnice vysokoškolské matematiky. Vojtěcha a Couranta (v angličtině). Zatím co ve V většina úloh obsahuje sloveso "vypočtěte", v C je požadováno "dokažte". Myslím, že podobný rozdíl byl v řadách učebnic matematiky pro střední školy, z nichž jednu napsal J. Vojtěch, druhou (akademik) Čech. Slyšel jsem názor, že Čech zabil českou středoškolskou matematiku.

Kanuk 1.3.2007 16:58

Re: Maturitní otázka z matematiky

Nehledě k tomu, že to je otázka pro tak nejvýš devátou třídu.

Kanuk 1.3.2007 16:55

Maturitní otázka z matematiky

Nechť m, n jsou libovolná přirozená čísla, jejichž součet je liché číslo. Potom je liché také číslo A) m-n, B) 2n + m, C) mn, D) (m-1)^n, E) m^(2n). Jako správná odpověď je uvedeno A, ačkoliv B a E podmínku také mohou splňovat., je-li m liché.

Matematika. Sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky, vyšší obtížnost. Ceram, 2001.

VoK 1.3.2007 15:58

Re: tak mě napadlo

Pozor - testy ala SCIO se nedají takhle nabiflovat, protože žádný seznam otázek předem neexistuje. Dá se trochu naučit způsob "myšlení při nich".

Testy na řidičák jsem kdysi dělal tak, že jsem se snažil uplatnit pravidlo, které v nich bylo napsané. Pak bylo pár otázek (max. tak 10) formulovaných tak šíleně, že bylo těžké zjistit, co se v nich vlastně říká, ty se holt naučily nazpamět.

Tramíň 1.3.2007 15:55

Re: Dobry clanek

 Toš to lapiderně znamená polopatě a temuk já rozumím. Temuk sekunderně taky. To je v druhé lajně. Ale dušu do teho nepleťte, tó se ohánijó enem černoprd-lníci. Co dělajó testi, tych duša nezajímá.

Pavel 1.3.2007 15:45

Re: Re: Některé testy inteligence

Je nutné být útočný, protože na takových testech  často závisí budoucnost , snad osud těch, kteří jsou testováni (dostanu se na školu - nebo nedostanu?). Nejde tedy o projev "vyšší inteligence". Jde o zjednání nápravy.

Papouch 1.3.2007 15:41

Re: Co je nejpodobnější dvojici "sýr:mléko"

mleko ani syry se, prinejmensim v Cechach, nevyrabeji z rostlinneho oleje

neuveritelne, jakou ma tahle povera zivotaschopnost...

I.L. 1.3.2007 15:32

Dobry clanek

Lapidarne receno:

jakykoliv zkusebni test ale i  test "inteligence"je predevsim  sondou do duse (casto

omezene, netvurci, ba zamindrakovane)  tvurce toho testu... Teprve sekundarne neco malo vypovi (s omezenimi dobre vystizenymi v clanku) i o schopnostech

testovaneho objektu.

Tramíň 1.3.2007 15:23

Co tam testi!

 Toš to ně se dělajó testi nélepší, dyž mám tak decku v sebe. Enem ně nikde nechcó. To je právě tá diskrimináce! Já su inák šikovné, enem té testi ně nendó.

zp 1.3.2007 15:16

Měl jsem

v šedesátých letech na druhém stupni ZDŠ celé 4 roky osvíceného matematika, jenž dával jedničku navíc, pokud byla úloha vyřešena netradičním postupem. Motivací k hledání   nevyšlapaných cest nás pro život  naučil  více, nežli všichni učitelé biflujících předmětů dohromady. 

BZA 1.3.2007 14:36

Re: tak mě napadlo

Já si to taky tak pamatuju, protože jsem dělal předvojenský kurz, který se dělal asi 8 měsíců, tak jsem psal testy jako sportku, vykřížkoval jsem ten test za 3 minuty a neměl jsem co řešit. Cíleně jsem se to zpaměti neučil, ale při vyučování jsme psaly tak 5-6 testů za odpoledne 1x týdně. Ke konci jsem se podíval na číslo testu a věděl jsem jak budou následovat odpovědi. Takže tréninkem jsem se dostal paradoxně tam, kam jsem vůbec nechtěl tzn. mechanicky zatrhával odpovědi aniž bych o tom musel moc přemýšlet.

výslede 1.3.2007 14:34

Re: Re: Ne i ano

O něco lepší by měl být špatný výsledek získaný dobrým postupem. I když v praxi je to jinak. Znáte to jistě z Cimrmana: "Spočítaný je to dobře, falíruje tam to násobení." :-)

Pamětník I. 1.3.2007 14:32

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ne i ano

Teda mezi náma chemikama, vy musíte bejt pamětník ještě mnohem starší než já. Preparačková cvíčka v I.semestru sestávala před laborkami především z výpočtů už začátkem šedesátých let. Jó, to by nás bez dobrých testů nebožtík kruťas Pešek do laborky nepustil.