19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Ta matematika...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pavel 21.3.2007 14:03

Taky perlička

Kdysi jsem doučoval jednu holku matematiku (druhý ročník bymnázia), že prý nerozumí kombinatorice. Jak jsem posléze zjistil, její matematické schopnosti končily u násobení celých čísel. Asi za půl roku jsem ji vše doučil a naučil, takže závěrečnou písemku napsala bezchybně. A dostala z ní pětku, protože to přece nutně musela opsat.

jdostalm 21.3.2007 8:12

Pár poznámek

Již delší dobu tvrdím, že výuka je programování lidí a jedním z největších programátorů v této oblasti byl Komenský. Každému je zřejmé, že HW lidí je úplně jiný, než HW počítačů. Počítače dokáží udělat spoustu cca 10^15 instrukcí bezchybně, což se vůbec nedá říci o lidech. Běžné počítače mají v tuto chvíli paměť daleko překračující paměť lidského mozku. Nikdo se nedokáže naučit obsah běžného současného disku, který by byl jen trochu náhodný :-) Z těchto důvodů se nemůže výuka lidí vůbec přiblížit efektivnímu zápisu nějakého programu. Většina programů je pro většinu lidí velmi těžko pochopitelná, a proto se musí dělat poznámky a vysvětlující komentáře, kde se sdělují ideje zásady a principy v řeči, kterou jsme někteří schopni relativně dobře vstřebávat.

Matematika je věda dělaná lidmi a pro lidi. Opravdu existují oblasti (numerická matematika), kde se i v knížkách můžeme setkat se zápisem v nějakém programu (např. Algol). Podstatné je, že návrh těchto programů se prakticky nikdy nedělá např. pomocí odvozovacích pravidel predikátorové logiky, ale jaksi lidsky. Jsem přesvědčen, že pokud by autor článku něco takového viděl, téměř nikdy by nepochopil o čem je tam řeč, i když by to bylo dobře a přesně.  Zde bych doporučoval studium Godela (věty o bezespornosti, neúplnosti atd.) Krásný příklad, kdy se matematika dotýká základních vlastností světa, aniž by musela nějak čerpat  oblastí jako je fyzika, chemie atd. Ty věty ale mají zásadní dopad na představu, o co může usilovat programátor a co je pro programátora nejen nedosažitelný, ale i nesmyslný cíl. Autor je evidentě touto oblastí matematiky nedotčen.

jarda 21.3.2007 11:12

Re: Pár poznámek

dost bych pochyboval, ze pamet pocitace se jen vzdalene blizi paneti lidske. Mozek mimo jine vi o vsech bunkach v tele a i o jejich vazbach a umi je koordinovat. Diky tomu treba muzeme chodit. Pocitacovych 10^15 instrukci za sekundu je proti mozku zalostne malo. Pocitace zvladnou jednu instrukci rychleji nez mozek, ale nemaji ty uzasne schopnosti paralelismu. Biliony soucasne pracujicich a kooperujicich neuronu kremikovy procesot nikdy nedozene.

jdostalm 21.3.2007 12:57

Re: Re: Pár poznámek

No v mozku je asi 10^11 neuronů s cca 1000 synapsemi. Tedy nejspíš maximálně 10^14 bitů, které se musí používat redundandně. 1200 GB HD je cca  10^13 bitů, které jsou relativně poctivé a neztrácí se. Toto srovnání vypadá ještě pro mozek přijatelně, ale to se nebavíme o superpočítačích nebo takových monstrech jako je google. Protože nárust kapacit probíhá prozatím geometricky, tak je to do 6 let jasné i na PC. Já jsem číslem 10^15 uvedl kolik asi dokáže běžný počítač udělat bezchybných instrukcí za sebou, ne jak je rychlý. U člověka je to v řádech 100 operací, o čemž by se dalo diskutovat ale fakticky je to nesrovnatelné.  Lidský mozek má paralelismus, což lze s jistými obtížemi udělat i u počítačů, ale otázkou je, jestli to pro účely např. umělé inteligence je ve všech případech nezbytné. Některé úlohy zpracovávané mozkem jako paralalelní (asociace) jde při dobrých algoritmech (třídění atd.) trochu obejít. Jde o to vyzkoušet soupeřit s takovým světovým asociátorem jako je google (i když ten švindluje paralelismem). To že google nemá inteligenci nic neubírá na jeho výkonech co do kapacity i výkonu. Jednotlivá centra v mozku také nemusí mít inteligenci. Nejspíš je zcestné se v tuto chvíli snažit naprogramovat UI jako lidskou. Je to zbytečně těžké a vlastně potřebujeme něco jiného. Auta nekráčí, letadla nemávají křídly. Takže víra, že lidký mozek je neporazitelný,  se asi dlouhodobě bude soustředit na čím dále tím menší oblast možností lidského mozku. Jinak představa, že mozek ví o všech buňkách v těle je naprosto mylná. Řízení těla je silně distribuované a o nějakém vědomí o jednotlivých buňkách nemůže být vůbec řeč. Je to spousta spolupracujících programů, říkejme třeba reaktivních agentů, a to na různých úrovních a s různými vazbami i přes parazity, symbiotické bakterie atd. Různými vetřelci jsme přímo přeplněni a nedokážeme bez nich žít (např. mitochondrie).

pepo 22.3.2007 16:37

Re: Re: Pár poznámek

kremikovy procesor ma biliony podveci...

Fantom 21.3.2007 7:52

Autor je alfabet,

který zná matematiku jen jako numerické modelování a dál o tom neví nic. Matematika je v první řadě filozofie, a popisuje mj. i interakce objektů. Například člověk a příroda. A ejhle, autore, ihned máme soubor dat pro zpracování, že? A ne jeden, ale tisíce, miliony, miliardy, nekonečno...

Pišta 21.3.2007 7:31

Dlouhý článek, viďte?

Vidím, že většina z vás se nedostala za příklad s autem na mostě a myšlenka vám poněkud unikla. Ovšem s výukou matematiky v Čechii nepopiratelně problém je, protože jak jinak by mohl vzniknout a dokonce být uzákoněn názor, že 15% z nuly je kladné číslo a ještě rok od roku vyšší???

Hezký den vespolek.

safran 21.3.2007 7:22

ŠKOLSTVÍ: Ta matematika...

Dobry den, autror je na mne prilis chytry a clanek prilis dlouhy, ja bych asi meril dobu prejazdu stopkami bez vystoupeni z auta a asi bych je na konci mostu zapomel zmacknoiut ... ale OK, pokud si to chce komplikovat, dobra

kdokoli 21.3.2007 7:21

blábol

Autor účelově směšuje dva problémy. Svou vlastní neschopnost porozumnět matematickému zápisu a bídnou úroveň výuky matematiky na základních školách. Z toho ovšem nevyplývá závěr, že je potřeba zrušit maturitu z matematiky.

AndyO 21.3.2007 7:32

Re: blábol

chce rušit maturitu z matematiky nebo má výhrady k maturitě z matematiky při výuce matematiky dosud používaným způsobem ? Blábol jste napsal vy a zjevným nepochopením textu jste potvrdil autorova slova.

vita 21.3.2007 9:26

Re: Re: blábol

Nelze přinutit některé neschopné učitele matematiky ke změně stylu výuky jinak, než tím, že jim bude předveden tristní výsledek jejich snažení. A to nelze, pokud nebudou jejich žáci podrobeni povinné a srovnatelné zkoušce.

Státní (tedy povinná a porovnatelná) maturita z matematiky děsí především neschopné kantory. Když totiž kantorovi vybouchne půlka třídy, je to jeho chyba - ne žáků. A proto ten neschopný 1) odradí žáky od maturity z jeho předmětu a 2) upraví zadání tak, aby žáci vyšli co géniové - byť nezvládají trojčlenku.

kdokoli 21.3.2007 12:08

Re: Re: blábol

Opravdu ? A proč to tam autor nenapsal ? Ve svém textu neustále kritizuje matematiku jako takovou, nejen její výuku. (Y)(Y)(Y)

Netřeba 21.3.2007 6:45

Úplně na okraj:

Výpočet auta na mostě. Hodina má 3600 sekund a nikoliv 360 - nejsem si jist, zda se jedná jen o překlep.

A můj selský rozum zatížený matematikou jen užitnou - předpokládal bych, že se uvažuje o ideálním stavu, tedy snad jakési geometrické těžiště vozidla, které se po mostě pohybuje. Je tedy úplně fuk, jestli má kamion přívěs nebo je to velorex.

jm0 21.3.2007 19:57

Re: Úplně na okraj:

nehledě k tomu, že je to školní příklad na dělení a násobení a už ze zadání je (zřejmě jenom skoro) zřetelné, co se po člověku chce počítat. kdyby mělo být zadání skutečně "matematicky přesné", tak ten příklad zabere knihovnu.

kolo@vratek 21.3.2007 6:28

Článek je úmorně dlouhý a úmorně blbý

v zásadě jen ukazuje autorovo velké ego a malé znalosti... Ach jo.

quetzal 21.3.2007 4:45

autor si stěžuje na nedostatek kauzality ve matematice

a jeho argumenty přitom kauzální souvislosti zcela ignorují: 1) špatný výpočet příkladu bůhvíodkud ??? jak to souvisí s výukou matiky? 2) na nesmyslnost toho, umět dělit nějakým větším číslem ??? to se někde učí? 3) na "neschopnost matematiků jasně definovat pojmy" v jakési učebnici a na Webu???to se někde používá ve výuce?

z toho vyvodí závěr " Školská matematika je odtržená od života i běžné reality naprosto stejně."

 a argumentuje množinami které se (pokud vím) už nepoužívají

(Další žlučovité výkřiky typu "matematika není žádná "královna věd" " pomíjím)

možná mi tu něco uniká, ale podle mě 1-3 se závěrem naprosto nesouvisí. Jinými slovy text je blábol. ... což je škoda, protože diskutovat o didaktice matematiky by bylo určitě zajímavé a určitě je i co zlepšovat. S nesouvisejícími výkřiky do tmy lze polemizovat jen stěží.

Juggernaut 21.3.2007 2:16

Legrace

Tenhle článek je opravdu legrační. Většinu toho, co bych chtěl říct, napsal už přírodovědec, takže jen krátký dodatek: Autor se evidentně domnívá, že matematika by se měla vyučovat jako kuchařka - tady máte sadu receptů, použijte je, rozumět jim nemusíte. Bohužel jsem v praxi poznal lidi, kteří měli podobný přístup. Pokud se pak v zadání problému něco jen trochu změnilo oprati naučeným mustrům, byli vedle jak jedlový háj.

Matematika je o schopnosti chápat, odvozovat, kombinovat a aplikovat poznané. Je to způsob, jak se naučit analyticky myslet. Pokud se ji někdo učí jako sadu vzorečků, bez ochoty (a v některých případech i schopnosti) ji pochopit, pak dopadne jako autor příspěvku.

JH 21.3.2007 3:37

Článek je hodně pesimistický a jednostranný

To by se dalo říci o každém předmětu. Jediný rozdíl je v tom, že se matematika démonizuje a vztah žáků k ní má u nás folklorní charakter.

AndyO 21.3.2007 6:48

Re: Legrace

vzhledem k tomu, že už ixtá generace Čechů v matematice zrovna nevyniká, že většina studentů čehokoli vesměs matematiku nenávidí a pracně se ji dře , aniž by v ní našla její kouzlo, že absolvent střední školy a zhusta i vysoké rok po ukončení studia vše z matematiky zapomene bych neřekla, že autor je evidentně...blb. Matematika, která není vyučována tak, aby v žácích povzbudila ony zmíněné schopnosti a dala jim něco víc než pár let traumat je vážně k ničemu.

Vlasta.on 21.3.2007 7:59

Re: Re: Legrace

..............že už ixtá generace Čechů v matematice zrovna nevyniká.......

Co to zas plácáte. Podívejte se na světové srovnání žáků v matematice. Vždy mezi nejlepšíma.

laik 21.3.2007 1:56

jen tak

Odhadoval bych most na třicetpět metrů.

Medved Brtnik 21.3.2007 1:49

Pomooooc! Ctihodny autor se myli.

Chci pocitat numericke metody? Tak si vezmu matlab nebo novejsi fortran (nebo octave). Ty uz maji vsechny potrebne statisticke funkce, o kterych se autor zminoval, vestavene. Nemohu najit algoritmus? Tak si vezmu Numerical Recipes (nebo stahnu zdarma z www.nr.com). Potrebuji prece jen nejake jednoduche algoritmy a ze srandy si je chci znova naprogramovat (coz je zbytecna a neefektivni prace)? Tak si vezmu treba Bartsche - vychazi cesky kazdych par let...

Matematika ma vsechny pojmy peclive zadefinovane - narozdil od jinych nauk. Posledni problem s nedostatecnou definici pojmu se resil pred sto lety v mnozinach, kdyz se vytvarely axiomaticke systemy, ktere se vyhybaly Russelovu paradoxu.

Skolni matematika ma nekolik ukolu: naucit deti pocitat, coz se dari mene a mene, protoze se cim dal tim vic spolehame na kalkulacky a logicka kontrola vysledku upada, naucit deti domyslet vsechny "fousy" jednotlivych prikladu - cilem neni ziskat jedno reseni, ale zapremyslet, zjistit vsechna, nektera vyloucit a dokazat rici proc... starat se o podminky platnosti, naucit deti pracovat s abstraktnimi pojmy.

A dobri ucitele prave tohle dokazi naucit. Autora je mi ze srdce lito. S dobrym ucitelem matematiky nebo poctu se nesetkal, pouziva nastroje urcene na neco jineho a nezna zdroje, ktere poskytuji prave to co hleda, misto pouziti pripravenych funkci nebo srozumitelnych algoritmizaci valci s ucebnici, ktera neni urcena k ucelu, ktery od ni ceka, neuvedomuje si, ze cim hloub se jde do jinych oboru prirodnich ved, tim hloubeji se musi jit do matematiky, domniva se, ze vypocetni sila nahradi teorii, domniva se, ze matematika ma za cil popisovat okolni svet, zatimco matematika popisuje svet abstraktnich konstrukci a ostatni vedy vyuzivaji techto konstrukci ke zjednodusenemu popisu sveta, popsal spoustu stranek mylnymi domenkami...

Co mu poprat? Tezko rict... Mozna odvahu a pili pri procitani skript. Priste si precteme jeho nazor treba na lekarstvi nebo zahranicni politice.

Medved Brtnik 21.3.2007 1:53

Re: Pomooooc! Ctihodny autor se myli.

politiku. (Fuj!)

Medved Brtnik 21.3.2007 2:02

Re: Pomooooc! Ctihodny autor se myli.

domnenkami... kurnik, takovych preklepu, omlouvam se

Svatopluk 21.3.2007 1:47

Nikdo ntvrdí, že matematika je přírodní věda

Matematika je nástroj a to nástroj královský. Jinak svěže a pronikavě napsaný článek ztratil nesmyslnými názory na matematiku, jako takovou šmrc.

vita 21.3.2007 7:09

Re: Nikdo ntvrdí, že matematika je přírodní věda

"Svěže a pronikavě" napsaný článek, mýlící se v každé větě a zejména v celém tématu?

Zjevně nadřazujete formu obsahu - takto se dá napsat absurdní drama, "svěže a pronikavě" napsaný článek si představuji jinak...

rarach 21.3.2007 1:47

Zbytečné to vůbec číst,

autor je zřejmě zedník se zajímavým koníčkem, má moc řečí a kecá nesmysly. Měl jít na pořádnou školu.  Nuda. Dal bych si pivo.

kdokoli 21.3.2007 12:17

Re: Zbytečné to vůbec číst,

Zedník se zajímavým koníčkem - že by Radko Pavlovec ? ;-)

prirodovedec 21.3.2007 1:44

Gratuluji autorovi

Dekuji autorovi za brilantni a inspirativni text, ktery jiz zitra pouziji pri sve prednasce v oblasti aplikovane matematiky, mluvi sam za sebe. 

Citace jinych provokujicich myslenek posbiranych z literatury a Internetu: Studium matematiky (i jako podpurneho oboru/predmetu) je predevsim skolou presneho, dusledneho, logickeho mysleni. Predpokladat prioritne znacnou praktickou uzitecnost matematickych znalosti je proto iluzi. Matematika i diky mezinarodnimu symbolickemu jazyku predevsim prevzala roli latiny pri treninku abstraktniho mysleni. Je proto i mezinarodnim jazykem a zaroven uchovava dlouhou historickou linii exaktnich znalosti v obdobi "rozvoje paved" a "znovuvynalezani kol". Prestoze se prednasene poznatky mohou jevit zacatecnikovi jako "podivne" a nasledne nepouzivane, mozek namahany ve zdanlive nepraktickem, ale narocnem abstraktnim mysleni, pozdeji usnadnuje absolventum trenovanym "touto matematikou" uspechy v rade zamestnani (viz zverejnovane pozadavky EU na odborniky v prirodnich a technickych vedach) a i snazsi douceni se pripadnych potrebnych vypocetnich postupu. Protoze zpusoby uvazovani se nevyviji tak rychle, jako napr. konkretni programovaci jazyky :), je vyhodou osvojenych matematickych pristupu, ze jsou celozivotni komparativni vyhodou tech, kteri ovladaji. Je pro ne rovnez vyhodou, pokud tyto znalosti nemaji vsichni, protoze by pak zadnou vyhodou nebyly :). I proto je pochopitelne jejich predavani v narocne podobe, protoze neni duvod rozsirovat rady konkurentu se znalosti matematiky. Pro soucasne znalce moznosti matematiky je idealni, pokud jich bude co nejmene, cili z kratkodobeho hlediska rozsirovani glorifikace neznalosti matematiky je pro ne vyhodou. Z dlouhodobeho hlediska je zajimavou otazkou, kdo bude "posledni znalec matematiky".

jdostalm 21.3.2007 7:20

Re: Gratuluji autorovi

Nádhera a myslím, že pro přednášku opravdu dobrý úvod.